بلومبرگ: اپل در آستانه‌ی انعقاد قرارداد با کیا برای تولید خودروی الکتریکی است

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گفته می‌شود اپل و کیا در آستانه رسیدن به توافقی به ارزش حدود ۳٫۶ میلیارد دلار هستند که منجر به حیات بخشیدن به پروژه‌ی Apple Car می‌شود.
تبلیغات

مدتی است اخبار صنعت خودرو به سمت پروژه‌ی تایتان اپل معطوف شده است؛ خودرویی که گفته می‌شود سال ۲۰۲۴ به همراه تکنولوژی نسل بعدی باتری رونمایی و به بازار عرضه شود. بنا بر گزارش 9To5Mac و با استناد به منابع نزدیک به زنجیره‌ی تأمین کره جنوبی، اپل قصد دارد با کیا موتورز قراردادی به ارزش حدود ۳٫۶ میلیارد دلار منعقد کند؛ زیرا این شرکت تلاش‌های خود را برای ساخت یک ماشین الکتریکی افزایش داده است. پیش‌بینی می‌شود خبر مذکور به‌صورت رسمی در تاریخ ۱۷ فوریه ۲۰۲۱ (۲۵ بهمن ۱۳۹۹) اعلام خواهد شد.

با استناد به گزارش‌های قبلی، توافق‌ احتمالی اپل و هیوندای (شرکت مادر کیا) شامل مونتاژ اتومبیل در کارخانه‌ای مستقر در ایالت جورجیا متعلق به شرکت کیا موتورز یا ساخت کارخانه جدید در این کشور است. اعتقاد بر این است که این چشم‌انداز شامل تولید ۱۰۰ هزار دستگاه وسیله‌ی نقلیه در سال ۲۰۲۴ خواهد بود و هیوندای موظف است ظرفیت تولید سالانه را به ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش بدهد. گفته می‌شود این دو شرکت برای تکمیل فرایند تولید و گرفتن بازخورد، قصد دارند نسخه‌ی بتای این خودرو را در سال ۲۰۲۲ عرضه کنند.

گزارش جدید که برای اولین ‌بار در بلومبرگ منتشر شد، نشان می‌دهد که روابط اپل و کیا تا چه حد می‌تواند نزدیک باشد و گمان می‌رود این روابط بسیار متفاوت با یک رابطه‌ی طراح و تأمین‌کننده، مانند روابط اپل و فاکسکان در زنجیره‌ی تأمین آیفون است. اولین زمزمه‌های خودروی خودران اپل در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ و در قالب پروژه‌ی تایتان رسانه‌ای شد و یک سال بعد ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا موتورز) گفت اپل احتمالا خودروی الکتریکی جذابی خواهد ساخت و شایعات را بیش از هر زمان دیگری داغ کرد. در ابتدا، این شرکت هزاران مهندس و طراح داشت که روی اجزای مختلفی از جمله در، پیشرانه‌ و فرمان کار می‌کردند؛ اما غول دنیای فناوری در سال ۲۰۱۷ جاه‌طلبی‌اش را برای تمرکز روی نرم‌افزار رانندگی مستقل کاهش داد.

تاکنون شایعات ضدونقیضی در مورد پروژه‌ی تایتان منتشر شده است. برخی از گزارش‌ها پیش‌بینی‌ می‌کنند که پروژه‌ی غول فناوری کوپرتینو بر توسعه‌ی فناوری برای تسهیل ساخت اتومبیل‌ خودران متمرکز است؛ اما گزارشی دیگر نشان می‌دهد که اپل می‌تواند وسیله‌ی نقلیه‌ی تمام‌عیار توسعه بدهد. برای مثال، تحلیل‌گران مورگان استنلی ادعا می‌کنند اپل رقیبی تأثیرگذار برای تولیدکنندگان پیشروی خودروی الکتریکی (EV) محسوب خواهد شد و می‌تواند رقابت جذابی با تسلا آغاز کند. همچنین گفته می‌شود کوپرتینویی‌ها از موقعیت منحصربه‌فردی برخوردار هستند تا در سیستم‌های خودران و فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر نوآوری ارائه بدهند.

چندی پیش، هیوندای در بیانیه‌ی جسورانه‌ای اعلام کرد غول دنیای فناوری گفت‌وگوهای اولیه را با این شرکت به‌منظور تولید Apple Car آغاز کرده است. این خبر مهم به‌سرعت به تیتر نخست خبرگزاری‌ها تبدیل شد و به ‌تبع آن، سهام خودروساز کره‌ای بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت. از همه مهم‌تر، بعد سال‌ها گمانه‌زنی و شایعات فراوان، رسما مشخص شد جاه‌طلبی اپل برای تولید خودرو خودران بسیار جدی بوده است؛ به‌طوری‌که قصد دارد مقدمات فرایند تولید آن را برون‌سپاری کند. مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل، در آخرین یادداشتش خطاب به سرمایه‌گذاران گزارش‌های همکاری اپل و هیوندای به‌منظور تولید خودرو الکتریکی را تأیید کرده و معتقد است که اولین خودرو غول دنیای فناوری براساس پلتفرم E-GMP هیوندای برای وسایل نقلیه‌ی برقی مجهز به باتری ساخته خواهد شد.

به‌طور خاص، بسیاری از نشانه‌ها حاکی از آن هستند که اپل بار دیگر برای تولید خودروی فیزیکی مصمم است. برای مثل، اهالی کوپرتینو چندین مدیر تسلا را جذب و برخی توسعه‌دهندگان شاسی پورشه را استخدام کرده‌اند. در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر - دی ۱۳۹۹)، رویترز در گزارشی ادعا کرد که اپل می‌تواند تولید اتومبیل فیزیکی را از سال ۲۰۲۴ آغاز کند؛ اما این احتمال وجود دارد که دامنه‌ی توسعه‌ی وسایل نقلیه را به سیستم‌های خودران و کیت‌های سخت‌افزاری محدود کند که می‌توانند با وسیله نقلیه ادغام شوند. البته اعتقاد بر این است که محدودیت‌ ایجادشده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند معرفی Apple Car را تا سال ۲۰۲۵ یا حتی بیشتر به تأخیر بیندازد.

با وجود همکاری احتمالی اپل و هیوندای، گفته می‌شود چندین مانع برای ورود کوپرتینویی‌ها به بازار خودرو وجود دارد؛ زیرا صنعت خودرو ذاتا چالش‌برانگیز و پرخطر است و چون یک بازار بالغ به‌حساب می‌آید، هرگونه رشد اپل منجر به ضرر خودروسازان کنونی می‌شود. اپل احتمالا منتظر تغییر جهت به سمت وسایل نقلیه خودران به‌عنوان فرصتی برای متمایز کردن خود است. در این میان، نوپا بودن نسبی خودروهای کاملا مستقل (AV)، احتمالا عرضه‌ی Apple Car را در اواخر دهه‌ی جاری به تأخیر می‌اندازد؛ اما اگر تمرکز اپل تنها روی یک وسیله‌ی نقلیه الکتریکی (نه کاملا خودران) باشد، می‌تواند بازه‌ی زمانی عرضه را کوتاه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات