مینگ چی کو: خودرو الکتریکی اپل از پلتفورم E-GMP هیوندای برخوردار خواهد بود

سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مینگ‌چی کو در جدیدترین تحلیلش، ضمن تأیید همکاری اپل و هیوندای برای تولید خودرو الکتریکی، ادعا می‌کند گروه خودروسازی PSA و جنرال موتور نیز می‌توانند در تولید Apple Car مؤثر باشند.
تبلیغات

بنابر گزارش The Verge، مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل، در آخرین یادداشتش خطاب به سرمایه‌گذاران گزارش‌های مبنی‌بر همکاری اپل و هیوندای به‌منظور تولید خودرو الکتریکی را تأیید کرده است. او معتقد است که اولین خودرو غول دنیای فناوری براساس پلتفرم Hyundai’s E-GMP برای وسایل نقلیه‌ی برقی مجهز به باتری ساخته خواهد شد.

پلتفرم E-GMP اواخر سال گذشته رونمایی شد که حداکثر دو موتور، تعلیق عقب پنج لینک، محور محرک یکپارچه، سلول‌های باتری، سیستم شارژ و سایر اجزای شاسیِ متحرک را شامل می‌شود و انتظار می‌رود از امسال پایه‌ای برای خودروهای برقی هیوندای باشد.

غول کره‌ای صنعت خودرو ادعا می‌کند که بُرد وسایل نقلیه مجهز به E-GMP ازنظر تئوری با هر بار شارژ کامل بیش از ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۰ مایل) است و از قرار معلوم، باتری می‌تواند ازطریق شارژ سریع در ۸۰ دقیقه به ظرفیت ۸۰ درصد برسد.

در پلتفرم مذکور، شتاب برای پیکربندی با کارایی چشمگیر در سرعت صفر تا شصت مایل‌برساعت کمتر از ۳٫۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۶۰ مایل‌برساعت ذکر شده است؛ البته باید به این نکته توجه کرد که عملکرد فردی خودرو براساس طراحی متفاوت و سایر اجزا ممکن است متفاوت باشد.

مینگ‌چی کو بر این باور است که اولین خودرو اپل با همکاری هیوندای تولید خواهد شد؛ اما وسایل نقلیه‌ی بعدی با همکاری شرکا‌هایی همچون جنرال موتورز و گروه خودروسازی PSA نیز ساخته خواهد شد. اعتقاد بر این است که اپل باید از منابع زنجیره تأمین شرکای خودروساز استفاده کند.

در‌این‌میان، گفته می‌شود هیوندای در طراحی و تولید قطعات اولین خودرو پیش‌گام است و زیرمجموعه‌ی کوچک‌تر آن، یعنی کیا موتورز، مسئول تولید وسایل نقلیه در خاک ایالات متحده خواهد بود. مینگ‌چی کو خاطرنشان می‌کند که خودروهای تمام‌الکتریکی در‌حدود ۴۰ تا ۵۰ برابر بیشتر از گوشی‌های هوشمند قطعات دارند و اگر اپل امیدوار است که به‌موقع خودرویی کاربردی تولید کند، باید به منابع موجود خودروساز اعتماد کند. این تحلیلگر می‌نویسد:

همکاری عمیق اپل با خودروسازان فعلی، یعنی گروه هیوندای و جنرال موتورز و PSA که تجربه توسعه‌ی تولید و صلاحیت گسترده را دارند، به‌طور درخور‌توجهی زمان توسعه Apple Car را کوتاه و مزیت زمانی به بازار ایجاد می‌کند. معتقدیم اپل از منابع فعلی خودروسازان استفاده خواهد کرد و بر سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خودران، نیمه‌هادی‌ها، فناوری‌های مربوط به باتری، اِلِمان‌های فُرم و طراحی فضای داخلی، تجربه‌ی کاربری نوآورانه و ادغام با اکوسیستم موجودش متمرکز خواهد شد.

مینگ‌چی کو پیش‌بینی می‌کند باتوجه‌به زمان طولانی‌تر توسعه، نیاز به اعتبار بیشتر، زنجیره‌ی تأمین پیچیده‌تر، فروش و خدمات پس از فروش بسیار متفاوت، خودرو به‌اصطلاح Apple Car زودتر از سال ۲۰۲۵ به جاده‌ها وارد نخواهد شد. این تاریخ هنوز برای شرکت فناوری‌ای که اولین تلاشش را برای ورود به صنعتی جدید تجربه می‌کند، بسیار تهاجمی تلقی می‌شود. همچنین، اپل احتمالا وسیله‌ی نقلیه‌ی یادشده را به‌عنوان مدلی بسیار پیشرفته یا به‌مراتب قوی‌تر از خودرو الکتریکی استاندارد به بازار عرضه خواهد کرد.

چندی پیش، هیوندای در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که اپل در حال مذاکره با هیوندای برای برون‌سپاری تولید خودرو خودران موسوم به Apple Car است. این بیانیه شایعات و حواشی این محصول را بیش از هر زمان دیگری داغ کرد. در ابتدای هفته‌ی جاری، گزارشی منتشر شد که طبق آن، هیوندای و اپل تا مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) به‌توافق خواهند رسید و اولین مدل از وسیله‌ی نقلیه‌ مذکور می‌تواند در کارخانه‌ی کیا موتورز واقع در ایالت جورجیا تولید شود.

افزون‌براین، روئیترز اخیرا گزارش داده است که برخی از سران هیوندای همکاری با اپل را مانعی برای رشد برند هیوندای می‌دانند و از آن امتناع می‌ورزند. یکی از مدیران ناشناس هیوندای فاش کرده است که این شرکت در حال مذاکره با اپل است؛ اما او وضعیت گفت‌وگوها یا ادامه‌داربودن آن را تأیید نمی‌کند. وی می‌گوید:

درباره‌ی چگونگی انجام این کار ناراحت هستیم؛ انجام آن خوب باشد یا بد، شرکتی نیستیم که برای دیگران خودرو تولید کنیم. به‌‌نظر نمی‌رسد که کار با اپل همیشه نتایج مثبتی داشته باشد. اپل رئیس است. آن‌ها بازاریابی محصولاتشان را انجام می‌دهند و برند خودشان را دارند. هیوندای هم رئیس است و این واقعا کارساز نیست.

براساس گزارش‌های قبلی، اپل همکاری با شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) را در زمینه‌ی فناوری تراشه‌های خودرو خودران شروع کرده است و ادعا می‌شود هر دو شرکت برای تأسیس کارخانه‌ی تولید تراشه‌های Apple Car در ایالات متحده‌ی آمریکا زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرده‌اند و در حال مذاکره با منابع زنجیره‌ی تأمین قطعات الکترونیک خودرو برای اطمینان از مطابقت با مقررات و استانداردهای فعلی هستند.

علاوه‌براین، گفته می‌شود تراشه‌ای با نام احتمالی C1 در بطن خودرو الکتریکی این شرکت جای خواهد گرفت. گفتنی است که تراشه‌ی مذکور می‌تواند شباهت زیادی به طراحی تراشه‌ی A12 Bionic داشته باشد که سال ۲۰۱۸ با فرایند مشابه هفت‌نانومتری TSMC ساخته شده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات