بی وای دی BYD S6؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 22 دقیقه
برند چینی بی‌وای‌دی با یک شاسی‌بلند نسبتا بزرگ در بازار ایران حضور دارد. در این مطلب به بررسی جامع بی‌وای‌دی S6 همراه‌با مقایسه‌ی این خودرو با جک S5 و دیگر خودروهای بازه‌ی ۱۰۰ میلیون تومان، می‌پردازیم.
تبلیغات

علاقه‌ی عامه‌ی مردم به کراس‌اورها غیر قابل انکار است. این واقعیت، در همه‌ی اقشار با سطح درآمدی متفاوت دیده می‌شود. از مدل‌های بی‌کیفیت چینی با قیمت پایین تا شاسی‌بلندهای چندصد میلیونی، طبقات مختلف جامعه را جذب خود می‌کنند، چرا که علاوه بر راحتی و ایمنی نسبی، تا حدودی کلاس اجتماعی خاصی برای خریداران به ارمغان می‌آورند. از سویی دیگر، برندهای چینی ثابت کرده‌اند، راه فروش بالا در بازار ناعادلانه‌ی ایران را می‌دانند. هرچند که تولیدات ناخوشایند و غیر استاندارد داخلی هم، کمک خوبی برای خودروسازان چینی، محسوب می‌شود. آن‌ها با تنوع کم‌نظیر محصولات، درکنار قیمت منطقی، حتی با احتساب عوارض و مالیات‌های ناجوانمردانه‌ی مربوط به خودروهای وارداتی، موفق‌ به جذب عامه‌ی مردم با سطح درآمد متوسط و پایین شده‌اند، چراکه برای قالب خانواده‌های ایرانی، پرداخت هزینه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای یک خودرو، آرزویی دور از دسترس است.

فروش حیرت‌انگیز جک S5، ثابت کرد یک کراس‌اور چینی به شرط داشتن کیفیت و قیمت متعادل، می‌تواند خریدار داخلی را جذب کند و حتی مبلغی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد. تا پیش از واردات جک S5، خودروهای چینی با چنین قیمتی در بازار ایران حضور نداشتند، اما امروزه محصولاتی مثل چری تیگو 7، با هزینه‌ای نزدیک به ۱۳۰ میلیون تومان پیش‌فروش می‌شوند. این شرایط، مسلما مشوق برند بی‌وای‌دی بوده است تا به‌عنوان یکی از خودروسازان برتر چین، مدل S6 را برای وادرات به کشورمان، انتخاب کند.

گروه خودروسازی بی‌وای‌دی (BYD)، در مقایسه با دیگر شرکت‌های فعال در صنعت خودروی چین تازه وارد و کم‌سابقه محسوب می‌شود؛ اما با گذشت ۱۴ سال از تأسیس، آنچنان رشد کرده است که محصولات متنوعی ارائه می‌کند و در کشور چین، یک خودروساز صاحب فناوری و فعال در بحث انرژهای نو، شناخته می‌شود. محصولات بی‌وای‌دی ، شامل ۸ مدل انواع سواری بنزینی، دو محصول هیبریدی و یک خودروی تمام برقی می‌شود که مجموعا با ۱۱ مدل و تولید سالیانه‌ی ۵۵۰ هزار دستگاه، رتبه‌ی دهم بزرگ‌ترین خودروساز چین را در اختیار داد. جالب است بدانید، بی‌وای‌دی چین، هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی خودروهای پلاگین هیبرید جهان است و بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از این قبیل محصولات، شامل دو مدل F3DM و Qin، در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. گروه بی‌وای‌دی در زمینه‌ی تولید انواع خودروهای تمام برقی، خصوصا اتوبوس برقی، فعالیت گسترده‌ای دارد و قرار است ون الکتریکی E6 را با قیمتی در حدود ۲۷۰ میلیون تومان، در کشورمان عرضه کند که البته بعید به نظر می‌رسد.

خودروی S6، اولین شاسی‌بلند بی‌وای‌دی محسوب می‌شود که توسط شرکت سازنده طراحی و تولید شده است. نمی‌توان این مدل را، یک محصول مدرن چینی دانست، چرا که از سال ۲۰۱۱ در خط تولید بی‌وای‌دی حضور دارد و البته سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد. یکی از رکوردهای جالب بی وای دی S6، فروش ۱۵ هزار دستگاه در ماه اول عرضه (دسامبر ۲۰۱۱) است که تاکنون برای هیچ کراس‌اور دیگری در تاریخ خودروسازی چین، تکرار نشده است. بی‌وای‌دی S6 در اولین سال تولید، به‌عنوان شاسی‌بلند سال چین و اولین کراس‌اور این کشور با ۵ ستاره‌ی ایمنی از بنیاد ارزیابی حفاظت خودروهای چین (C-NCAP) معرفی شد. این محصول، با عرضه‌ی ۸۶,۸۵۱ دستگاه؛ پرفروش‌ترین کراس‌اور چین در سال ۲۰۱۲ لقب گرفت.

BYD S6 / بی وای دی اس۶

دو پیشرانه‌ی اصلی برای S6 در بازار جهانی قابل سفارش است که شامل نمونه‌های ۲ لیتری و ۲.۴ لیتری می‌شود. این خودرو، البته با نسخه‌ی ۲.۴ لیتری در ایران حضور دارد، اما با مدل هیبریدی مخصوص بازار چین هم، می‌تواند به کشور وارد شود. از سویی دیگر، نمونه‌ی ارتقا یافته و جادارتری از S6 به نام S7 هم، شانس زیادی برای عرضه در ایران دارد. شرکت خودروسازی کارمانیا، نماینده‌ی رسمی بی‌وای‌دی در کشور است  و خودروی S6 را در کنار سدان F3 که پیش‌تر در زومیت بررسی شد، پیش‌فروش می‌کند.

طراحی ظاهری و بدنه

هرچند که بی‌وای‌دی S6، خودرویی با طراحی چینی محسوب می‌شود، با توجه به بدنه‌ی عاریت گرفته شده از لکسوس، محصولی مستقل ارزیابی نمی‌شود. این موضوع، البته باعث خوشحالی خریدار احتمالی خواهد بود، چراکه شاسی و بدنه‌ی لکسوس RX350، جذابیت‌های فراوانی از نظر فنی و ظاهری دارد. از سویی دیگر، با تفاوت‌های متعدد S6 و RX350 که خصوصا در سپر و چراغ‌های جلو دیده می‌شود، محصول چینی از حالت کپی خارج شده است. این پلتفرم، روی لکسوس RX350 مدل ۲۰۰۸ استفاده شد، اما تا سال ۲۰۱۵ در خط تولید باقی ماند و امروزه هم، قانونا در اختیار بی‌وای‌دی قرار دارد تا برای S6 استفاده شود.

BYD S6 / بی وای دی اس۶

نمای روبروی S6، نسبتا ساده و یادآور شاسی‌بلندهای امریکایی در سال‌های نه‌چندان دور است. چراغ‌های تیز و مثلثی لکسوس، در S6 با حالتی ساده‌تر و البته محافظه‌کارانه ارائه می‌شوند. ۲ لامپ زنون در هر کاسه چراغ وجود دارد، ضمن اینکه نوار روشنایی روز هم در بالا، استفاده شده است. پهنای چراغ با جلوپنجره تناسب دارد و لبه‌ی کاپوت را هم، پوشش می‌دهد. سپر بزرگ S6، از زیر چراغ‌ها تا پایین بدنه را تشکیل می‌دهد و عملا با ساختاری واحد، به درپوش موتور می‌رسد. جلوپنجره، کاملا ساده طراحی شده است و صرفا با قطعه‌ای فلزی همرنگ بدنه، لوگوی سازنده را در میان دارد. برخلاف RX350، پیشرانه‌ی بزرگ و سیستم خنک‌کننده‌ی قدرتمندی در محصول بی‌وای‌دی دیده نمی‌شود، با این حساب، مجرای هوای باریک در جلوپنجره و سپر، کافی به نظر می‌رسد.

شبیه به دیگر کراس‌اورهای چینی، S6 هم با ادوات پلاستیکی و سیاه‌رنگ در پایین سپر ارائه می‌شود، ضمن اینکه مه‌شکن‌های ارزان‌قیمت و دایره‌ای در گوشه‌های سپر وجود دارند، درحالیکه با جایگاهی ناخوشایند و ناهماهنگ با بدنه، توی ذوق می‌زنند. از نکات عجیب در طراحی S6، محل نامناسب پلاک خودرو است که فضای زیادی ازمحل عبور هوا به سمت پیشرانه را می‌گیرد. این خودرو حجم‌دهی خاصی در نمای رو‌به‌رو ندارد و صرفا با خطوط کم‌رمق روی کاپوت و منحنی سپر ارائه می‌شود.

BYD S6 / بی وای دی اس۶

از زاویه‌ی جانبی، تفاوت خاصی میان بی‌وای‌دی S6 و لکسوس RX350 دیده نمی‌شود. حتی رینگ‌ها هم در نسخه‌ی پایه، مشابه هستند، اما طراحان چینی برای کاهش هزینه‌ی تولید، تغییراتی در بدنه اعمال کرده‌اند. فریم براق فلزی و کروم پیرامون پنجره‌ها، جای خود را به قاب سیاه‌رنگ و پلاستیکی داده است. ستون عقب (ستون C)، پهنای بیشتری نسبت به طرح لکسوس دارد تا نیازی به شیشه‌ی خمیده و البته پرهزینه برای پشت خودرو نباشد. خطوط حجم‌دهنده و عمیق RX350، در S6 کم‌رنگ‌تر هستند و حتی در پایین در، به کلی حذف‌ شده‌اند. خبری از آینه بغل تمام فلزی همرنگ بدنه نیست و به‌جای آن از نمونه‌ای با نیمه‌ی پلاستیکی سیاه استفاده شده است. کراس‌اور بی‌وای‌دی، از آنتن کوسه‌ای هم بهره نمی‌برد و آنتن سنتی در انتهای سقف دارد. از نکات مثبت در طراحی نمای جانبی، می‌توان به باربند اشاره کرد که هرچند سیاه‌رنگ و پلاستیکی است، می‌تواند در بعضی شرایط، کاربرد داشته باشد.

با نگاه به پشت خودرو، مسلما تحت تأثیر جثه‌ی بزرگ S6 قرار خواهید گرفت، اما به دلیل فقدان حجم‌دهی روی بدنه، حس یک شاسی‌بلند مدرن، تداعی نمی‌شود. درپوش صندوق، کاملا ساده است و جایگاه مخصوص پلاک، شبیه چاله به نظر می‌رسد. هماهنگی خاصی بین سایز چراغ‌های عقب و دیگر اجزای بدنه دیده نمی‌شود، هرچند که ظاهر قابل قبولی ارائه می‌کنند. محل قرارگیری چراغ‌های ترمز روی سپر نیز، با حالتی چهارگوش، توی ذوق می‌زند و ظرافت کافی ندارد. حجم‌دهی سپر عقب به تقلید لکسوس RX350، برجستگی زیادی دارد، اما با حجم قابل توجهی از پلاستیک سیاه در قسمت پایین همراه است. از نکات مثبت در طراحی عقب S6 می‌توان به حضور اسپویلر بالای شیشه اشاره کرد، که طرحی کاملا مشابه محصول لکسوس دارد.

BYD S6 / بی وای دی اس۶

در مجموع، می‌توان به لطف طراحان ژاپنی RX350، به S6 چینی هم نمره‌ی خوبی داد. در مقایسه با سیل کراس‌اورهای چینی در بازار ایران و دنیا، محصول بی‌وای‌دی دارای جذابیت ظاهری است و با ابعاد قابل‌توجه، نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. این خودرو با طول ۴۸۱۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۵۵ میلی‌متر و ارتفاع استاندارد سقف ۱۶۸۰ میلی‌متر ارائه می‌شود، درحالیکه فاصله محورهای ۲۷۲۰ میلی‌متر دارد. کف بی‌وای‌دی S6 با رینگ‌های استاندارد ۱۷ اینچ، ۱۹ سانتی‌متر بالاتر از سطح جاده است.

طراحی داخلی و کابین

برخلاف نمای بیرونی، کابین S6 هیچ شباهتی با RX350 ندارد. نکته‌ی عجیب، انبوهی از کلیدها روی داشبورد است که در نگاه اول، گیج‌کننده به نظر می‌رسند. مانیتور لمسی ۷ اینچ، سایز قابل قبولی دارد و با برجستگی داشبورد در مرکز، کاملا توی چشم است. فریم نقره‌ای رنگ، نمایشگر و کلیدهای مربوط به امکانات رفاهی را از دیگر قسمت‌ها جدا می‌کند. دسته‌دنده به تقلید از شاسی‌بلندهای لکسوس، نزدیک داشبورد و کاملا مستقل از صندلی‌ها ارائه می‌شود تا فضای خالی، بین داشبورد و محل نشیمن وجود داشته باشد.

BYD S6 / بی وای دی اس۶

فرمان شاسی‌بلند بی‌وای‌دی، نسبتا ساده است و کلیدهای کمی دارد. قطعاتی نقره‌ای رنگ در این قسمت وجود دارند که پیرامون دکمه‌ها دیده می‌شوند و زیبایی بصری را افزایش می‌دهند. جنس فرمان، پلاستیک است و احتمالا اگر با زخامت و فرم قوی‌تری ارائه می‌شد، حس بهتری به راننده‌ی یک خودروی بزرگ‌جثه می‌داد. پنل مربوط به سرعت و دور موتور، با پس‌زمینه‌ی آبی طراحی شده‌ است که البته قابلیت تغییر رنگ دارد، اما می‌توانست جذاب‌تر باشد. سرعت‌سنج، فضای زیادی از این قسمت گرفته است، درحالیکه دور موتور با پهنایی ناچیز در کنار آن و هم‌اندازه‌ی حرارت‌سنج پیشرانه، دیده می‌شود.

BYD S6 / بی وای دی اس۶

متریال اصلی داشبورد، پلاستیک سیاه و سخت است، اما چندان بی‌کیفیت و ناخوشایند محسوب نمی‌شود. در بسیاری از مدل‌های واردشده به ایران، پوشش صندلی‌ها و نیمه‌ی پایین داشبورد، از رنگ کرم روشن یا ارغوانی است که حس لوکس و تاثیرگزاری به سرنشینان می‌دهد. این موضوع در پوشش درها هم، وجود دارد و بخش قابل توجهی از این قسمت، هم‌رنگ صندلی‌ها خواهد بود. در مدل‌هایی که از داشبورد تمام مشکی و صندلی‌های سیاه استفاده می‌کنند، خط دوخت سفید یا فرمز دیده می‌شود که جذابیت خاصی به فضای داخلی S6 می‌دهد.

کابین بی‌وای‌دی S6 با توجه به اینکه هم‌اندازه‌ و عاریت‌گرفته از لکسوس RX350 است، به خوبی ۵ سرنشین بلندقد را جای می‌دهد. جنس صندلی‌ها چرم مصنوعی است و در خودرویی با این کلاس قیمت، رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود. این متریال در استراحتگاه بازوی داخل درها نیز، وجود دارد و با توجه به پوشش نرم این قسمت، حس خوبی به سرنشینان می‌دهد. دستگیره‌ی درها هم، از کروم براق، تهیه شده‌اند.

BYD S6

یکی از مهم‌ترین امتیازات خودرویی در این کلاس بدنه، صندوق عقب جادار و قابلیت جمع‌کردن صندلی‌های عقب است. در حالت استاندارد، ۴۹۶ لیتر فضای مفید، پشت صندلی‌های بی‌وای‌دی S6 وجود دارد که تقریبا برابر با صندوق عقب سمند خواهد بود. در صورت جمع‌کردن صندلی‌ها به سمت جلو، البته فضایی هم‌سطح با کف صندوق فراهم نمی‌شود، اما می‌توان ۱۵۷۰ لیتر، حجم قابل استفاده داشت.

پیشرانه و قوای فنی

به هنگام عرضه‌ی این خودرو در چین، دو پیشرانه‌ی ۲ لیتری و ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی قابل سفارش بود که مسلما، نسخه‌ی قوی‌تر برای ورود به ایران برگزیده شد. از سویی دیگر، با توجه به معضل آلودگی هوا و مشوق‌های دولت چین برای تولید خودروهای برقی، نسخه‌ی هیبریدی بی‌وای‌دی S6 به سبد سازنده اضافه شد. این خودرو، امروزه  با پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۵ لیتری هم تولید می‌شود. در ادامه‌ی مطلب، توانایی‌های فنی هر چهار مدل، به اختصار برشمرده خواهند شد.

در ایران، بی‌وای‌دی S6 با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری عرضه می‌شود که قدرت ۱۶۵ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۴ نیوتن‌متر ارائه می‌کند. بیشترین قدرت این مدل، در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. بی‌وای‌دی S6 مجهز به این پیشرانه، با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته مجهز به سیستم دبل کلاچ، در چین تولید می‌شود که نسخه‌ی خودکار برای ورود به کشورمان انتخاب شده است. وزن خالص این نمونه از S6 با آپشن‌های نسبتا کامل، نزدیک به ۱۷۰۰ کیلوگرم خواهد بود. با این حساب، در زمانی نزدیک به ۱۴ ثانیه پس از شروع حرکت، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت این خودرو، توسط شرکت واردکننده کمتر از ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است اما با بنزین استاندارد ایران، میزان واقعی حدود ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به نظر می‌رسد. اطلاعات دقیقی از حداکثر مصرف سوخت بی‌وای‌دی S6 در ترافیک یا حداقل مصرف در بزرگراه منتشر نشده است، اما می‌توان اطمینان داشت، با توجه به وزن و شرایط فنی، حدود ۱۲ لیتر در شهر و ۸.۵ تا ۹ لیتر در بزرگراه، مصرف سوخت مسیر ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد.

BYD S6

نمونه‌ی ارزان‌قیمت و البته ضعیف بی‌وای‌دی S6، دارای پیشرانه‌ی ۲ لیتری تنفس طبیعی است. این مدل، قدرت ۱۴۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۸۶ نیوتن‌متر دارد، ضمن اینکه صرفا با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته ارائه می‌شود. این خودرو برخلاف قدرت‌کمتر، حدود ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از مدل وارداتی به ایران است و در زمانی حدود ۱۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ می‌رسد. میانگین مصرف سوخت S6 با پیشرانه‌ی ۱۴۰ اسب‌بخار، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

پیشرانه‌ی توربوشارژ، گزینه‌ی جالبی برای واردات به ایران خواهد بود. این مدل، تنها ۱.۵ لیتر، حجم موتور دارد، اما قدرت ۱۵۱ اسب‌بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌تر فراهم می‌کند. با توجه به تولید نهایت گشتاور از دور موتور ۱۷۵۰ دور بر دقیقه، شرایط فنی این خودرو در شتاب‌گیری، تفاوت زیادی با مدل ۲.۴ لیتری ندارد و در زمانی حدود ۱۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

نمونه‌ی پلاگین هیبریدی بی‌وای‌دی S6، فقط در بازار چین عرضه می‌شود، اما در تلاش است تا در بازار اروپا و امریکا، حضور داشته باشد. این خودرو در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۱ رونمایی شد، درحالیکه مجهز به پیشرانه‌ی ۲ لیتری بنزینی در کنار دو موتور برقی ۱۳.۵ اسب‌بخار برای چرخ‌های جلو و ۱۰۰ اسب‌بخار برای چرخ‌های عقب است. این خودرو، می‌تواند مسافت ۶۰ کیلومتر را با تکیه بر انرژی ذخیره شده در باتری‌ها و بی‌نیاز از بنزین طی کند و در صورت مصرف هم‌زمان برق و بنزین، تا مسافت ۵۰۰ کیلومتر بدون سوخت‌گیری حرکت کند. در مجموع، مصرف سوخت بی‌وای‌دی S6 هیبرید که S6DM نام‌گذاری شده است، کمتر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

آپشن‌های رفاهی

نمونه‌ی وارداتی بی‌وای‌دی S6، نسخه‌ی فول‌آپشن محسوب می‌شود که تمامی امکانات شرکت سازنده را در اختیار دارد. سانروف، کروزکنترل، جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته و رینگ‌های ۱۷ اینچ طرح لوتوس، از امکاناتی هستند که در نسخه‌ی استاندارد بی‌وای‌دی S6 دیده نمی‌شوند اما مدل وارداتی در اختیار خریدار می‌گذارد. سیستم ورود بدون کلید و بازشدن قفل درها با لمس دست، از آپشن‌های S6 جدید است که شرکت سازنده برای تبلیغ آن، تیزر هم ساخته است.

نمایشگر لمسی ۷ اینچ، همراه‌با سیستم ناوبری ماهواره‌ای هماهنگ با نقشه‌های ایران و خروجی ۹ بلندگو ارائه می‌شود. درگاه‌های USB و AUX، امکان ارتباط گوشی هوشمند از طریق بلوتوث و کنترل تماس تلفنی روی فرمان خودرو، در S6 وجود دارند، ضمن اینکه ورودی CD و DVD هم زیر نمایشگر نصب شده است. پشت فرمان، صفحه کیلومتر TFT و کامپیوتر سفر دیده می‌شود که هشدارهای فعال بودن ترمز دستی، بسته نبودن کمربند سرنشینان جلو و باز بودن در ها را یادآوری خواهد کرد. از امکانات لوکس خودرو، می‌توان به صندلی راننده با تنظیمات برقی ۸ جهت، تهویه مطبوع خودکار دوگانه، بسته شدن شیشه‌های چهار طرف هم‌زمان با قفل شدن درها و خروج سوئیچ، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، لاستیک یدکی با سایز اصلی و رینگ آهنی، درگاه خروجی با ولتاژ ۱۲ ولت در قسمت صندوق بار، آینه های جانبی تاشونده برقی همراه گرمکن داخلی و چراغ خوشامدگویی، اشاره کرد. بی‌وای‌دی S6 نه‌تنها مجهز به دوربین پارک، دارای دوربین زیر آینه بغل سمت شاگرد نیز خواهد بود تا پارک خودرو تا لبه‌ی مسیر، ممکن شود.

گرم‌کن و سردکن داخل صندلی و گرم‌کن فرمان در بی‌وای‌دی S6 دیده نمی‌شود، اما در مجموع می‌توان از امکانات این خودرو، رضایت داشت.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

همان‌طور که اشاره شد، شاسی‌بلند بی‌وای‌دی از اولین کراس‌اورهای تاریخ خودروسازی چین محسوب می‌شود که پنج ستاره‌ی ایمنی از بنیاد آزمایش حفاظت خودروهای این کشور، دریافت کرده است. هرچند که مستندات این مؤسسه (C-NCAP) در دسترس نگارنده نبود، فیلم کوتاهی از تست تصادف بی‌وای‌دی S6 در برخودر مستقیم با دیوار، نشان می‌دهد که استقامت بدنه‌ی خودرو، مشابه لکسوس RX350 است که البته با توجه به شاسی و بدنه‌ی مشترک میان دو خودرو، قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید.

امکانات ایمنی بی‌وای‌دی S6، با ۶ کیسه‌ی هوا معرفی می‌شود که شامل ۲ ایربگ اصلی و ۲ ایربگ بالاتنه برای سرنشیان جلو، همراه‌با ۲ ایربگ پرده‌ای سرتاسری است. قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت، ۴ عدد حسگر پارک روی سپر عقب و ۲ عدد حسگر پارک جلو، صندلی های عقب مجهز به ایزوفیکس (Isofix)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) همراه‌با ترمز هوشمند (BOS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی بی‌وای‌دی S6 هستند.

BYD S6

آزمون فنی و کیفیت رانندگی

مواجه شدن با شاسی‌بلند بی‌وای‌دی، تجربه جذابی است. این خودرو، پلتفرم ارزشمند لکسوس را در اختیار دارد و البته با ظاهری متفاوت و در حد توان خودورسازی چین ارائه می‌شود. اگر برند سازنده را در نظر نگیریم، وقار و شخصیت قابل قبولی در S6 وجود دارد که توجه بیننده را جلب می‌کند. رینگ‌های ۱۷ اینچ، لاستیک‌هایی با پهنای ۲۲۵ میلی‌متر و اقلامی مثل سانروف و پوشش دو رنگ، لوکس‌تر از هزینه‌ای که برای آن پرداخت شده است، به نظرمی‌رسد. شاسی‌بلند بی‌وای‌دی S6، حدود ۵ متر طول، ۱.۷ متر ارتفاع و ۱.۸ متر عرض دارد تا با ابهت و چشم‌گیر عمل کند.

اگر تجربه‌ی سواری با لکسوس را داشته باشید، مسلما کابین بی‌وای‌دی S6، هیچ جذابیتی برای شما نخواهد داشت. البته فراموش نکنیم لکسوس RX350 دست دوم، امروزه بیش از ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد و با انبوه چوب و چرم، قابل مقایسه با یک شاسی‌بلند چینی نیست. از سویی دیگر، بی‌وای‌دی S6 هم فراتر از چینی‌های ارزان‌قیمت عمل می‌کند. این موضوع با لمس پوشش نسبتا مرقوب پلاستیک داشبورد و صندلی‌های چرم مصنوعی، به خوبی احساس می‌شود. خصوصا اگر نمونه‌ای با پوشش دو رنگ و صندلی‌های کرم یا ارغوانی داشته باشید، پس از مدتی کشور سازنده را فراموش خواهید کرد. از سویی دیگر، آپشن‌های جالبی مثل دوربین عقب و دوربین زیر آینه، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، سانروف دو حالته، صندلی برقی راننده و سیستم صوتی قابل قبول، برای خریدار ایرانی با بودجه‌ی محدود، جالب خواهد بود.

در بحث پیشرانه، نمی‌توان توقع زیادی از بی‌وای‌دی S6 داشت. بدنه‌ی ۱۷۰۰ کیلوگرمی و پیشرانه‌ی ۱۵۸ اسب‌بخار، مسلما کافی به نظر نمی‌رسند و حتی با کلاچ دوبل هم، شتاب‌گیری سریع معنی نمی‌دهد. راننده‌ی چنین خودرویی، باید سبقت‌های ناگهانی و سربالایی رفتن در طبیعت را، فراموش کند، اما در عوض می‌تواند رانندگی لذت‌بخشی در سفرهای بین شهری و طولانی مدت داشته باشد. مود رانندگی اقتصادی (Eco) در بی‌وای‌دی S6 وجود دارد که شتاب و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و تا حدودی برای حرکت با سرعت ثابت و رسیدن به مصرف سوخت نزدیک به ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مناسب است. علاقه‌مندان به رانندگی در حالت دنده دستی، می‌توانند از جعبه‌دنده تیپ ترونیک S6 نیز استفاده کنند و تا خط قرمز، دور موتور را افزایش دهند.

BYD S6

فضای داخلی بی‌وای‌دی S6، جادار و راحت است. صندلی‌ها حسی شبیه به چرم خودروهای لوکس را تداعی می‌کنند و به خوبی، بدن سرنشینان را پوشش می‌دهند. در این خودرو، صندلی‌های عقب هم قالبت تنظیم دارند تا فاصله‌ی آن‌ها با ردیف جلو، متغیر باشد. طبیعتا، ۵ فرد بلند قد به راحتی در این خودرو جای می‌گیرند و فضای مناسبی در مقابل زانو و بالای سر دارند، اما سوار و پیاده شدن از S6 با حدود ۲۰ سانتمیتر ارتفاع کف خودرو نسبت به زمین، مناسب افراد کهنسال یا خانم‌های کوتاه‌قد، نخواهد بود. این موضوع به هنگام رانندگی نیز، احساس می‌شود چراکه دید راننده‌ی بلند قد، نسبت به کاپوت جلو و ابعاد خودرو اهمیت پیدا می‌کند و می‌تواند برای افرادی که به چنین محصولاتی عادت ندارند، آزاردهنده باشد. در سرعت‌های پایین و دورموتورهای معمول (۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه) صدای آزاردهنده‌ای داخل خودرو شنیده نمی‌شود. پیشرانه با جعبه‌دنده دبل کلاچ، نسبتا کم‌صدا عمل می‌کند و مقاومت هوا تا سرعت‌های ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، نویز اضافی تولید نمی‌کند.

فنربندی بی‌وای‌دی S6، با کمی ارفاق، نمره‌ی قبولی می‌گیرد. این خودرو در مسیر مستقیم و گذر از سرعت‌گیرها، بسیار خوب عمل می‌کند و راحتی قابل قبولی برای سرنشینان فراهم می‌کند، اما در پیچ‌های تند می‌تواند مشکل‌ساز شود و به دلیل ارتفاع بالا و سیستم تعلیق نرم، بیش از حد معمول به یک طرف، میل داشته باشد. این خودرو، مثل بسیاری دیگر شاسی‌بلندهای چینی، از سیستم دو دیفرانسیل بی‌بهره است و با توجه به قدرت پیشرانه، گزینه‌ی جالبی برای سفرهای خارج جاده نخواهد بود، البته به لطف فنربندی خوب و لاستیک‌های ۲۲۵ میلی‌متر که چندان هم پهن نیستند، می‌توان در مسیرهای خاکی و کم‌دست‌انداز، به بی‌وای‌دی S6، اعتماد کرد.

BYD S6

در مجموع، بی‌وای‌دی S6 یک شاسی‌بلند بزرگ جثه در کلاس محصولات چینی است که برای استفاده‌ی خانوادگی مناسب به نظر می‌رسد، اما سفرهای درون‌شهری و خصوصا خریدهای روزانه را با توجه به ابعاد بدنه و مصرف سوخت نزدیک به ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، با چالش مواجه می‌کند. این محصول، برای آن دسته از افراد که علاقه‌مند خودروهای غول‌پیکر و البته بودجه‌ی محدود به ۱۰۰ میلیون تومان هستند، گزینه‌ای بی‌رقیب در بازار داخلی است، اما رانندگی جوان‌پسند و پرهیجانی ارائه نخواهد کرد. از سویی دیگر، سفر با بی‌وای‌دی S6، به لطف کابین جادار و صندوق بار ۵۰۰ لیتری، تجربه‌ی جالبی خواهد بود.

قیمت نهائی و مقایسه با رقبا

(به‌روزرسانی شهریور ۱۳۹۸)

شرکت کارمانیا، زمانی بی‌وای‌دی S6 را با قیمت قطعی ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش‌فروش می‌کرد. حالا این شاسی‌بلند چینی در بازار آزاد به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. محصولات کارمانیا، دارای ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر گارانتی این شرکت خواهند بود.

BYD S6 / بی وای دی اس۶

در بازار کراس‌اورهای چینی، گزینه‌های جالبی وجود دارند. از یک سو، جک S5 خودکار با بدنه‌ی سایز متوسط و کوچک‌تر نسبت به بی‌وای‌دی S6، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایران است، درحالیکه شتاب بالاتری ارائه می‌کند، اما از نظر مصرف سوخت، تفاوت خاصی با محصول بی‌وای‌دی ندارد. از سویی دیگر، چری تیگو 5، تقریبا با شکست در فروش مواجه شده است و احتمالا با توجه به استقبال کم‌رمق بازار، جذابیتی ایجاد نمی‌کند. نسخه‌های مختلف هایما S7 ایران‌خودرو هم، شرایطی مشابه تیگو 5 دارند و در جذب مخاطب ایرانی، موفق ظاهر نشدند. البته نقدشوندگی خوبی در انتظار S6 نیست و صرفا برای علاقه‌مندان به نگه‌داری این شاسی‌بلند برای بازه‌ی زمانی چند ساله، توجیه خرید دارد.

سانگ‌یانگ تیوولی، از کراس‌اورهای کوچک بازار ایران محسوب می‌شود که البته قیمتی بالاتر نسبت به بی‌وای‌دی S6 دارد. این خودرو از برندی قابل اعتماد و خوش‌نام با اصالت کره‌ای بهره می‌برد، اما از نظر کلاس بدنه، قابل مقایسه با S6 نخواهد بود. عملکرد تیوولی در شتاب‌گیری و مصرف سوخت، بهتر از کراس‌اور بی‌وای‌دی است و جوان‌پسندتر عمل می‌کند. 

مشخصات

BYD S6

بسترن X80 2 L

بسترن X80 1.8 L

جیلی امگرند NL3

MVM  X33-S

لیفان X60

چانگان SC35

هایما S7 توربو

جک S5 توربو

حجم موتور (سی‌سی)

۲۴۰۰

۱۹۹۹

۱۷۹۶

۱۷۹۶

۱۹۷۱

۱۷۹۴

۱۶۰۰

۱۷۹۵

۱۹۹۷

تعداد سیلندر

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

تعداد مجموع سوپاپ

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

حداکثر قدرت خروجی (اسب‌بخار)

۱۵۸

۱۴۵

۱۷۷

۱۸۵

۱۳۶

۱۳۱

۱۲۳

۱۷۰

۱۷۴

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

۱۸۵

۱۸۵

۲۰۰

۱۹۷

۱۷۵

۱۷۰

نامشخص

۱۷۰

۱۸۰

نوع جعبه‌دنده

خودکار ۶ سرعته

خودکار ۶ سرعته

خودکار ۶ سرعته

خودکار ۶ سرعته

خودکار ۷ سرعته

خودکار ۴ سرعته

خودکار ۴ سرعته

خودکار ۶ سرعته

خودکار ۶ سرعته

حجم باک (لیتر)

۷۲

۶۴

۶۴

۶۰

۵۵

۵۵

۵۲

۶۱

۵۵

مصرف سوخت سیکل ترکیبی 

(لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

۱۰

۸.۵

۹.۲

۱۱

۸.۵

۸.۲

۷

۹.۶

نامشخص

طول (میلی‌متر)

۴۸۱۰

۴۵۸۶

۴۵۸۶

۴۵۱۹

۴۴۱۹

۴۳۲۵

۴۱۶۰

۴۵۳۰

۴۴۳۰

عرض 

(میلی‌متر)

۱۸۵۵

۱۸۲۰

۱۸۲۰

۱۸۳۱ 

۱۷۶۵

۱۷۹۰

۱۸۱۰

۱۸۳۰

۱۸۴۰

ارتفاع 

(میلی‌متر)

۱۷۲۵

۱۶۹۵

۱۶۹۵

۱۶۹۴

۱۶۵۱

۱۶۹۰

۱۶۷۰

۱۷۳۰

۱۶۶۰

وزن خالص (کیلوگرم)

۱۶۹۵

۱۵۴۵

۱۵۴۵

۱۶۷۰

۱۴۲۰

۱۳۳۰

۱۲۹۰

۱۵۴۵

۱۵۴۵

استاندارد آلایندگی

یورو۵

یورو ۴

یورو۵

یورو۵

یورو۵

یورو ۴

نامشخص

یورو۵

یورو۵

مشخصات

چری تیگو 7

سوزوکی گرندویتارا

هوندا HR-V

تویوتا C-HR (هیبرید)

رنو کپچر توربو

پژو ۲۰۰۸ توربو

سانگ‌یانگ تیوولی

سانگ‌یانگ کوراندو ۲۰۱۷

سانگ‌یانگ اکتیون ۲۰۱۷

نیسان جوک اسکای پک

توسان ۲۰۱۷

میتسوبیشی ASX

ام‌جی GS

حجم موتور (سی‌سی)

۱۴۹۸

۲۴۰۰

۱۵۰۰

۱۸۰۰

۱۱۹۷

۱۱۹۹

۱۵۹۵

۱۹۹۸

۲۴۰۰

۱۵۹۸

۲۰۰۰

۲۰۰۰

۲۰۰۰

تعداد سیلندر

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۳ خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

تعداد مجموع سوپاپ

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۲

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

حداکثر قدرت خروجی (اسب‌بخار)

۱۵۰

۱۷۰

۱۳۰

۱۲۲

۱۲۰

۱۱۰

۱۲۸

۱۵۰

۱۵۰

۱۱۷

۱۶۴

۱۴۷

۲۱۷

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

۱۷۰

۱۷۰

۲۰۰

۱۷۰

۱۹۲

۱۸۸

۱۷۰

۱۷۰

۱۷۰

۱۸۰

۱۷۰

۱۷۰

۲۰۰

نوع جعبه‌دنده

CVT

خودکار ۵ سرعته

CVT

CVT

خودکار ۶ سرعته، دو کلاچه

خودکار ۶ سرعته

خودکار ۶ سرعته

خودکار ۶ سرعته

خودکار ۶ سرعته

  CVT Xtronic

خودکار ۶ سرعته

CVT

خودکار ۶ سرعته

حجم باک (لیتر)

۵۷

۶۷

۵۰

۵۰

۴۵

۵۰

۴۷

۵۷

۷۵

۴۶

۵۰

۵۰

۵۰

مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

۶.۵

۹.۶

۵.۵ 

۳.۸

۵.۹

۴.۸

۵.۷

۷.۷

۹.۶

۶

۸.۵

۸.۵

۸

طول (میلی‌متر)

۴۵۰۰

۴۴۷۰

۴.۲۹۵ 

۴۳۶۰

۴۱۲۲

۴۱۵۸

۴۱۹۵

۴۴۱۰

۴۴۶۵

۴۱۳۵

۴۴۷۵

۴۲۹۰

۴۵۱۰

عرض (میلی‌متر)

۱۸۳۷

۱۸۱۰

۱.۷۷۰

۱۷۹۵

۱۷۷۸

۱۸۲۹

۱۷۹۵

۱۸۳۰

۱۸۸۰

۱۷۶۵

۱۸۵۰

۱۷۵۵

۱۸۵۰

ارتفاع (میلی‌متر)

۱۶۷۰

۱۸۱۰

۱.۶۰۵

۱۵۶۵

۱۵۶۶

۱۵۵۷

۱۵۹۰

۱۶۷۵

۱۷۳۵

۱۵۶۵

۱۶۴۵

۱۶۱۰

۱۶۷۰

وزن خالص (کیلوگرم)

۱۴۳۲

۱۵۵۵

۱۳۱۵

۱۳۸۰

۱۱۸۰

۱۱۵۰

۱۳۰۰

۱۶۸۰

۱۸۸۷

۱۳۴۲

۱۵۲۰

۱۴۵۰

۱۴۷۰

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

یورو ۴

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۵

یورو۶

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

مشخصات فنی دقیق انواع خودرو بی وای دی در بازار کشورمان، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیل‌های این خودروساز چینی  را در بخش محصولات زومیت ببنید.

گالری

BYD S6
BYD S6
BYD S6
BYD S6
BYD S6
BYD S6
BYD S6
BYD S6
BYD S6
BYD S6
BYD S6
BYD S6
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات