بی وای دی F3؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 19 دقیقه
مدت زیادی از حضور برند BYD در جمع شرکت‌های چینی حاضر در ایران نمی‌گذرد. محصول جدید این خودروساز، سدان F3 نام‌ دارد که با قیمتی رقابتی، وارد بازار خواهد شد.
تبلیغات

تا چند سال پیش، تنها خودروهای چینی موجود در کشور محدود به محصولاتی کوچک و ارزان قیمت بود که بعدها، به کراس‌اورهای متنوع، کشیده شد. امروزه، می‌توان ادعا کرد در هر بازه‌ی قیمتی از محدوده‌ی ۲۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان، خودرویی ساخت چین در بازار ایران وجود دارد، درحالیکه کلاس بدنه‌های مختلفی را شامل می‌شود. دیگر نمی‌توان به محصولات چینی، به دید غیرقابل اعتماد و بی‌کیفیت نگاه کرد؛ چرا که با رشد سریع خودروسازان این کشور، شاهد معرفی مدل‌های جالب توجه چینی هستیم. امروزه، هزینه‌ی قابل پرداخت برای خرید یک خودروی چینی (حتی با احتساب مالیات‌های سنگین ایران) برای بسیاری از هم‌وطنان، پذیرفته شده است و آنها به رقیبی جدی برای محصولات ایران‌خودرو و ساپیا تبدیل شده‌اند.

گروه خودروسازی BYD، در مقایسه با دیگر شرکت‌های فعال در صنعت خودروی چین تازه وارد و کم‌سابقه محسوب می‌شود؛ اما با گذشت ۱۴ سال از تاسیس، آنچنان رشد کرده است که محصولات متنوعی ارائه می‌کند و در کشور چین، یک خودروساز صاحب فناوری و فعال در بحث انرژهای نو، شناخته می‌شود. محصولات BYD، شامل ۸ مدل انواع سواری بنزینی، دو محصول هیبریدی و یک خودروی تمام برقی می‌شود که مجموعا با ۱۱ مدل و تولید سالیانه‌ی ۵۵۰ هزار دستگاه، رتبه‌ی دهم بزرگ‌ترین خودروساز چین را در اختیار داد.

جالب است بدانید، BYD چین، هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی خودروهای پلاگین هیبرید جهان است و بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از این قبیل محصولات، شامل دو مدل F3DM و Qin، در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. گروه BYD در زمینه‌ی تولید انواع خودروهای تمام برقی، خصوصا اتوبوس برقی، فعالیت گسترده‌ای دارد و قرار است ون الکتریکی E6 را با قیمتی در حدود ۲۷۰ میلیون تومان، در کشورمان عرضه کند.

نمونه‌ای از مدل F3 که وارد ایران شده است، یک محصول صادراتی محسوب می‌شود و با ظاهر ساده‌تر نیز، در بازار چین فروخته خواهد شد. خودروی مذکور، از نظر نوع چراغ‌ها، سپر و تزئینات داشبورد، جذابیت بیشتری نسبت به مدل اصلی دارد و علاوه بر ایران، در روسیه و کشورهای امریکای جنوبی، حضور خواهد داشت. خودروی F3، از سال ۲۰۰۵ تولید می‌شود و معمولا از پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری ساخت میتسوبیشی و سیستم ترمز بوش آلمان استفاده ‌کرده است، هرچند که اندک نمونه‌هایی مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی نیز داشته است، اما آخرین مدل از F3 که در چین فروخته می‌شود و در ایران حضور خواهد داشت، دارای پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری ساخت بی‌وای‌دی است.

شباهت نمای بیرونی مدل F3 با محصولات تویوتا، اتفاقی یا کپی‌کاری نیست، چراکه پلت‌فرم نسل نهم تویوتا کورولا که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ تولید می‌شد، امروزه در اختیار بی‌وای‌دی و خودروی F3 قرار گرفته است. این مدل به‌تنهایی، بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه در سال، فروش داخلی و خارجی دارد، ضمن اینکه محصولات دیگری نظیر خودروی هیبریدی F3DM، هاچبک G4R و  F3R، در کنار سدان‌هایG4 و L4 هم، از مدل F3 نشات گرفته‌اند.

طراحی ظاهری و بدنه

آنچه مسلم است، علاوه بر پلت‌فرم، ظاهر بی وای دی F3 نیز شباهت بسیار زیادی به تویوتا کورولا و خصوصا مدل ۲۰۱۵ این محصول دارد. از کلیات که بگذریم، زیبایی نمای روبرو، غیر قابل انکار است و برای خریدار ایرانی، جذایبت خواهد داشت. چراغ‌ها، اسپرت و کشیده هستند، تا آنجا که به زیر جلو پنجره می‌رسند. فرم کلی چراغ‌ها با جلوپنجره، تشکیل یک منحنی پیوسته می‌دهد که علاوه بر انسجام در طراحی، به خوبی لبه‌ی کاپوت جلو را پوشش می‌دهد. لوگوی BYD در وسط اما متمایل به بالا نصب شده است تا جلو پنجره‌ی دو تکه با طرح فلزی بال پرنده و پلاستیک مشبک، جلوه‌ی بهتری داشته باشد.

BYD F3

طراحان BYD، از خطوط حجم‌دهنده در سپر و کاپوت جلو، به خوبی استفاده کرده‌اند تا شخصیتی انتقامجو و البته تقویت‌شده برای F3 خلق شود. درحالیکه خطوط مورب کاملا هماهنگ با سایز چراغ و جایگاه لوگوی BYD، روی درپوش موتور کشیده شده‌اند و در امتداد چراغ‌ها و روی سپر هم، دیده می‌شوند. شاید تنها ایراد در طراحی نمای روبروی مدل F3، استفاده از ادوات پلاستیکی در بخش پایین سپر باشد که خصوصا در گوشه‌ها و محل قرارگیری مه‌شکن‌ها، حس یک خودروی ارزان‌قیمت را یادآوری می‌کند.

طراحی F3 در نمای جانبی، چنگی به دل نمی‌زند و البته دلیل این سادگی در فرم درها و صندوق، پلت‌فرم قدیمی آن است. فراموش نکنیم شاسی و بدنه‌ی اصلی این خودرو، مربوط به تویوتا و سال‌های ۲۰۰۰ است، پس نمی‌توان انتظار سقف شیب‌دار و حالت فست‌بک در قسمت عقب F3 داشت. در عوض، بی‌وای‌دی، روی درها خلاقیت به خرج داده و با خطوطی که از چراغ عقب تا گلگیر جلو، در امتداد دستگیره‌ها کشیده شده‌اند و همچنین با برشی ناقص در نزدیکی رکاب‌ها، یک‌نواختی آزادهنده‌ی نمای جانبی را کاهش داده است. البته، حالت جعبه‌ای خودرو، خصوصا در قسمت عقب، توی ذوق می‌زند.

نمای کلی پشت F3، در حد یک سدان چینی ارزان‌قیمت است و مدل‌های قدیمی مثل ام‌وی‌ام 550 را تداعی می‌کند. به دلیل صندوق عقب برآمده، حتی با وجود چراغ‌های مدرن هم، این بخش از F3 چندان جذاب و دل‌ربا نیست. از سویی دیگر، حجم‌دهی بدنه و خصوصا سپر عقب، به خوبی انجام شده است و به لطف استفاده نکردن از ادوات پلاستیکی زیر سپر (که در خودروهای چینی مرسوم است)، کمی‌مدرن و اسپرت به نظر می‌رسد. انحنای لبه‌ی صندوق و همچنین قطعه‌ی نقره‌ای‌رنگ سرتاسری در امتداد چراغ‌های عقب، از دیگر ترفندهای بی‌وای‌دی برای تقویت ظاهر F3 است.

BYD F3

در مجموع، با توجه به کلاس قیمتی و کشور سازنده‌ی بی‌وای‌دی F3، می‌توان نمره‌ی خوبی به طراحی آن داد، چراکه برای عامه‌ی مردم، جذابیت نمای روبرو اهمیت بسیار زیادی دارد و البته F3 هم از دید بغل و پشت، هرچند قدیمی و دل‌سرکننده است، اما زشت و زننده ارزیابی نمی‌شود. ابعاد این خودرو شامل طول ۴۶۱۷ میلی‌متر با عرض ۱۷۱۶ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۴۸۰ میلی‌متر است که با فاصله محورهای ۲۶۱۵ میلی‌متر ارائه می‌شود.

طراحی داخلی و کابین

زیبایی ظاهر مدل F3، تا حدودی در کابین خودرو هم دیده می‌شود. در این بخش، شاهد استفاده از خطوط مورب هستیم که هماهنگ با فرم نمای روبرو، خصوصا چراغ‌های جلو به نظر می‌رسد. حتی ارزان‌ترین نسخه‌ی F3 مجهز به آپشن‌های نسبتا کاملی است که شاید مهم‌ترین آن برای خریدار ایرانی، نمایشگر لمسی میان داشبورد باشد. در این خودرو، شاهد مانیتور لمسی ۸ اینچ هستیم که با کیفیت متوسط، نیازهای کاربر در این سطح قیمتی را به خوبی پوشش می‌دهد.

برای کاهش هزینه‌های تولید، بی‌وای‌دی از ضعیف‌ترین متریال ممکن برای ساخت داشبورد استفاده کرده که بهتر است بگوییم، پلاستیک ازران‌قیمت محسوب می‌شود. شاید در بخشی از قسمت‌های داشبورد، کمی نرمی احساس شود، اما در مجموع نمی‌توان از لمس‌کردن داشبورد F3، لذت برد. این موضوع در زیر دستی‌های قرمز رنگ داخل در، که توسط سرنشین جلو دیده می‌شود؛ کاملا توی ذوق می‌زند و ارزان‌بودن مواد مصرفی را یادآوری می‌کند. به جز صندلی‌ها، تقریبا هیچ‌ قسمت از فضای داخلی؛ دارای پوشش پارچه‌ای یا شبه چرم نیست. درحالیکه بسیاری از خودروهای چینی امروزی، از پوشش صندلی‌ها برای تودری استفاده می‌کنند.

BYD F3

اگر بخواهیم به نکات مثبت در طراحی داخلی F3 اشاره کنیم، باید به ادوات نقره‌ای رنگ متعددی توجه کنیم که در فرمان، داشبورد و جعبه‌دنده استفاده شده است. فرم کلی مجراهای هوای تهویه مطبوع با طرح پاپیونی، ابتکاری خلاقانه‌ای محسوب می‌شود که با خطوط مورب کشیده ‌شده تا پایین داشبورد، مدرن و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. صندلی‌های F3، راحت و قابل قبول هستند و مواد به کار رفته در آنها، بهتر از نمونه‌های موجود در خودروهای مشابه ساخت داخل است.

در مجموع، فضای نشیمن بی‌وای‌د F3، اسپرت و جوان‌پسند است. دید مناسبی به اطراف وجود دارد، اما راننده خودرو در مقایسه با خودروهای مشابه این کلاس، نزدیک به پنل پشت فرمان خواهد بود. در صندلی‌های عقب، راحتی قابل قبولی برای یک فرد بلند قدر دیده می‌شود، اما فضای سر، خصوصا به هنگام ورود و خروج به خودرو، کافی نیست. از سویی دیگر، می‌توان نسبت به صندوق عقب F3، حس بسیار خوبی داشت و از ۴۳۰ لیتر فضای مفید که تقریبا به اندازه‌ی صندوق ۴۵۰ لیتری سمند بنزینی است، به خوبی استفاده کرد.

پیشرانه و قوای فنی

هرچند که بی‌وای‌دی F3، با دو نوع جعبه‌دنده‌ی مختلف در چین عرضه می‌شود، تنها یک پیشرانه برای آن در نظر گرفته شده است. موتور ۱.۵ لیتری F3، قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند که از این نظر، کاملا مشابه دیگر سدان‌های ارزان‌قیمت چینی است. موفق به تست زمان‌گیری این خودرو، با بنزین وطنی انجام نشده‌ایم، اما با توجه به وزن خالص۱۲۴۰ کیلوگرمی F3 و استفاده از جعبه‌دنده‌ی دستی، زمانی حدود ۱۲.۵ تا ۱۴ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود. نهایت سرعت، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است، که البته اهمیت زیادی ندارد، اما برای یک سدان اقتصادی، آمار مربوط به مصرف بنزین، تعیین‌کننده خواهد بود. بنا به ادعای شرکت واردکننده، میانگین مصرف سوخت بی‌وای‌دی F3، کمتر از ۶ لیتر و دقیقا ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. حتی اگر این اعداد را، ترجمه شده از کاتالوگ چینی بدانیم و شرایط مربوط به بنزین ایران را با توجه به وزن خالص و نوع پیشرانه برای F3 شبیه‌سازی کنیم، می‌توان امیدوار بود که میانگین مصرف سوخت، در محدوده‌ی ۶.۵ تا ۷ لیتر باشد و در سفرهای کوتاه‌مدت شهری، به مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سید. این ارقام، می‌تواند در سرعت ثابت بزرگراه، تنها ۶ لیتر یا در حالت ایده‌آل با بنزین اکتان بالا، ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد برای کاربران ایرانی، رضایت‌بخش خواهد بود.

نکته‌ی جالبی که درباره‌ی سدان بی‌وای‌دی وجود دارد، چیدمان مهندسی‌شده و چشم‌نواز ادوات فنی زیر کاپوت است. هرچند که خودورهای وطنی، همچنان از قاب پیشرانه و محافظ صوتی قابل قبول در محصولات خود استفاده نمی‌کنند، پیشرانه و دیگر اجزا F3، به خوبی پوشش داده شده‌اند و با ظاهر خوبی همراه هستند. رادیاتور با فاصله از موتور و دقیقا پشت جلوپنجره قرار دارد که به لطف استفاده از دو فن، عملکرد خوبی خواهد داشت.فعلا، خبری از واردات نمونه‌ی دنده اتوماتیک F3 به ایران نیست و نسخه‌ی مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته، قابل خرید خواهد بود. این موضوع، از دیدگاه فنی، یک نکته‌ی مثبت محسوب می‌شود چرا که تجربه نشان داده است، گیربکس‌های اتوماتیک چینی، عملرد سریعی ندارند و نه‌تنها باعث افت شتاب خودرو می‌شوند، تاثیر منفی بر میانگین مصرف سوخت خواهند داشت. از سویی دیگر، در رنج قیمتی بی‌وا‌ی‌دی F3، استفاده از جعبه‌دنده‌ی دست، کاهش قیمت ۵ تا ۸ میلیون تومانی نسبت به نسخه‌ی اتوماتیک، به دنبال دارد.

آپشن‌های رفاهی

باید اعتراف کنیم، سطح آپشن‌های به کار رفته در بی‌وای‌دی F3، در کلاس قیمتی این خودرو کم‌نظیر است و به هیچ وجه، قابل مقایسه با محصولات تولید داخل نیست. هرچند که نمی‌توان، این محصول چینی را با خودروهای طراز اول دنیا مقایسه کرد، از نظر امکانات رفاهی، امتیاز بسیار خوبی دارد.

نمایشگر ۸ اینچی و لمسی، اولین چیزی است که در کابین F3 جلب نظر می‌کند. دوربین و امکانات پخش چند سانه‌ای، همراه با ۶ بلندگو (۴ بلندگوی اصلی و دو تیوتر) فراهم است. اینکه امکان اتصال تلفن همراه به سیستم سرگرمی، از طریق بلوتوث و ادروید اتو وجود دارد، اما راهی برای هماهنگ‌کردن گوشی‌های اپل به نمایشگر F3 پیش‌بینی نشده است. درگاه‌های USB، AUX و ورودی حافظه‌ی SD در این خودرو وجود دارد و می‌توان ارتباط تلفنی خود را به آن منتقل کرد. اولین نمونه‌ی وارد شده به ایران از خودروی بی‌وا‌ی‌دی F3، فاقد ناوبری ماهواره‌ای فارسی بود که به احتمال فراوان، توسط شرکت وارد کننده، فراهم خواهد شد.

BYD F3
BYD F3
BYD F3
BYD F3

جالب است بدانید، علاوه بر دوربین عقب، دوربین دیگری زیر آینه بغل وجود دارد که تصویر آن، از طریق نمایشگر قابل مشاهده است. این آپشن، معمولا در شاسی‌بلندهای لوکس دیده می‌شود و به پارک خودرو در کنار جدول، کمک زیادی می‌کند. بی‌وای‌دی F3، دارای شیشه‌های برقی جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و سرنشین در ۴ جهت، چراغ‌های LED عقب، مه‌شکن عقب و جلو، روشنایی روز، خاموش شدن تاخیری چراغ‌های جلو (چراغ بدرقه)، رینگ‌های اسپرت سایز ۱۵ اینچ، آینه‌های برقی جمع‌شونده و مجهز به راهنما، خروجی برق ۱۲ ولت در جلو، آنتن کوسه‌ای و سانروف برقی است.

فرمان بی‌وای‌دی F3، دارای کلیدهای مفیدی است که علاوه بر کنترل سیستم پخش چند رسانه‌ای، ارتباط تلفنی و دوربین‌های خودور را، مدیریت می‌کند. از دیگر امکانات F3 می‌توان به نمایشگر تک‌رنگ و دیجیتال بالای داشبورد اشاره کرد که ساعت محلی، درجه حرارت محیط و هشدارهایی مثل بسته نبودن کمربند را اطلاع رسانی می‌کند.

به کمک جدول زیر، نسخه‌های مختلف بی‌وای‌دی F3 با آپشن‌های مختلف و قیمت‌های مربوط به بازار چین، قابل مقایسه هستند.

مدل

نوع پیشرانه

قدرت (اسب بخار)

قیمت در بازار چین (دلار)

1.5TI MT STD

۱.۵ لیتری تنفس طبیعی

۱۰۷

۶,۷۲۰

1.5L MT Comfort

۱.۵ لیتری تنفس طبیعی

۱۰۷

۷,۵۹۰

1.5L MT Deluxe

۱.۵ لیتری تنفس طبیعی

۱۰۷

۸,۱۹۸

1.5L MT Premium

۱.۵ لیتری تنفس طبیعی

۱۰۷

۹,۲۶۳

1.5L AT Deluxe

۱.۵ لیتری تنفس طبیعی

۱۰۷

۹,۷۲۰

1.5L AT Premium

۱.۵ لیتری تنفس طبیعی

۱۰۷

۱۰,۷۹۵

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

بی‌وای‌دی F3، طبق معمول سدان‌های چینی امروزی دارای ۵ ستاره‌ی ایمنی از بنیاد تست تصادف خودروهای چین است. هرچند که امتیازات یک موسسه‌ی چینی به محصولات این کشور، چندان قابل استناد و مورد قبول نیست، نباید فراموش کنیم با خودرویی مواجه هستیم، که پلت‌فرم تویوتا را به همراه دارد. پس می‌توان اطمینان داشت در مواجه با تصادف، استقامتی همانند تویوتا کورولای مدل ۲۰۰۷ داشته باشد. فیلم مناسبی از تست تصادف بی‌وای‌دی F3 مدل ۲۰۱۷ (نمونه‌ی ورودی به ایران) در دسترس نیست، اما با مشاهده‌ی فیلمی از مدل قدیمی این خودرو در یوتیوب، متوجه شدیم، دست کم در برخود با مانع از روبرو، اتاق این محصول مقاومت قابل قبولی از خود نشان می‌دهد.

در لیست آپشن‌های ایمنی بی‌وای‌دی F3، سیستم کنترل کشش (ESP) و جلوگیری از حرکت ناخواسته در شیب (HSA) دیده نمی‌شود در حالیکه در کاتالوگ اصلی این خودرو در چین، EPS دیده می‌شود. در عوض، ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم تقسیم الکترونیکی قدرت ترمز (EBD) وجود دارد. دو کیسه‌ی هوا، مخصوص راننده و سرنشین جلو پیش‌بینی شده است که حداقل استاندارد واردات خودرو به کشور خواهد بود. قفل ایمنی کودک و صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس (نگه‌دارنده‌ی مخصوص صندلی کودک) در بی‌وای‌دی F3، ارائه می‌شود.

آزمون فنی و کیفیت رانندگی

در نقد توانایی‌های بی‌وای‌دی F3، باید به چند نکته توجه داشت. اول اینکه قیمت نهائی این خودرو، تا حد زیادی پائین آورده شده است، پس باید در کلاس قیمتی خاص خود و در مقایسه با دیگر محصولات قابل خرید در ایران، بررسی شود. نکته‌ی دوم، نوع نگاه مشتری و اهمیتی است که او به ویژگی‌ خاصی در یک خودرو می‌دهد.

سدان بی‌وای‌دی، سواری نرم و قابل قبولی ارائه می‌دهد که با توجه به سطح فنی خوب شرکت سازنده در مقایسه با دیگر برندهای چینی و ایرانی، از خودروی F3 قابل انتظار است. سکوت حاصل از عایق‌کاری اتاق و پیشرانه، فراتر از محصولات متداول وطنی و نسبتا خوب ارزیابی می‌شود. در بحث شتاب‌گیری، مسلما پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری ۱۰۷ اسب بخار، نیازهای یک راننده‌ی جوان و تشنه‌ی هیجان را برآورده نمی‌کند و اگر بخواهیم با نمونه‌های داخلی مقایسه کنیم، بهتر از سمند ۱.۸ لیتری و کمی کندتر از تندر ۹۰ خواهد بود.

BYD F3
BYD F3
BYD F3
BYD F3

در بحث ارگونومی صندلی‌ها، بی‌وای‌دی F3 بسیار بهتر از هم‌کلاس‌های ایرانی خود عمل می‌کند که مسلما به دلیل طراحی مدرن آن است. پشت فرمان، فضای جادار و ایده‌آل این کلاس، فراهم نیست و کمی کوچک به نظر می‌رسد، اما در صندلی عقب، زانوها راحتی بسیار خوبی دارند و یک فرد بلند قد، می‌تواند سفرهای طولانی مدت را تحمل کند، هرچند که در قسمت بالای سر، فاصله‌ی زیادی با سقف موجود نیست و خصوصا در هنگام پیاده شدن، باید کمی به جلو خم شد. صندوق بار ۴۸۰ لیتری، به لطف عریض بودن کاپوت عقب و طراحی دوتکه‌ی چراغ‌های پشت، جای شکایت باقی نمی‌گذارد.

همان‌طور که در بخش آپشن‌های فنی اشاره شد، امکانات کم‌نظیری در بی‌وای‌دی F3 وجود دارد که شامل دو دوربین پارک و زیر آینه، نمایشگر بزرگ لمسی، آینه بغل‌های برقی و سانروف می‌شود. چنین تجهیزاتی برای بسیاری از هموطنان، جذابیت بسیار زیادی دارد.

در بحث فنی و قابلیت اطمینان، سخن گفتن از کیفیت خودرویی که هنوز بنزین ایرانی و جاده‌های پردست‌انداز کشورمان را لمس نکرده است، بیهوده به نظر می‌رسد. تنها می‌توان به این نکته اشاره کرد، که برند بی‌وای‌دی و خصوصا مدل F3، بیش از یک دهه حضور موفق در کشورهای جهان سوم را تجربه می‌کنند. این موضوع، تایید کننده‌ی کیفیت بالای ساخت در محصولات بی‌وای‌دی و هماهنگی آن با استانداردهای جهانی نیست، اما می‌توان با توجه به حضور غم‌انگیز محصولات ایرانی در کشورهای همسایه، اطمینان داشت نسخه‌های گوناگون بی‌وای‌دی F3، عملکرد قابل قبولی در بازار چین، کشورهای شمال افریقا و امریکای جنوبی داشته است.

قیمت نهائی و مقایسه با رقبا

سدان اقتصادی بی‌وای‌دی، با قیمت قطعی ۴۹ میلیون ۸۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود که دارای آپشن‌های کامل و گیربکس دستی است. شرکت کارمانیا، وارد‌ کننده‌ی خودروهای بی‌وای‌دی به ایران است و ۲۰ درصد، سود مشارکت به خریداران F3 پرداخت می‌کند. سود انصراف، ۱۲ درصد در نظر گرفته شده است و موعد تحویل، بهمن یا اسفند ۹۶ خواهد بود. فعلا، فروش اقساطی برای مدل F3 ارائه نمی‌شود و صرفا با پیش‌پرداخت ۲۵ میلیون تومان، می‌توان اقدام به پیش‌خرید کرد. کارمانیا، بی‌وای‌دی F3 را با ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر گارانتی ارائه می‌کند.

تنوع خوبی در بازار خودروهای ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومن وجود دارد که نشان از تقاضای بالا در این کلاس قیمتی است. شاید مهم‌ترین رقیب بی‌وای‌دی F3، آریو S300 از سایپا باشد که در نمونه‌ی دنده دستی، به قیمت ۴۸ میلیون تومان فروخته می‌شود. در مقایسه با آریو، F3 بدنه‌ی کوچک‌تری دارد و مسلما راحتی سرنشینان در محصول سایپا بیشتر است، ضمن اینکه با مونتاژ آریو در ایران، می‌توان نسبت به تامین قطعات و خدمات پس از فروش اطمینان داشت. از سویی دیگر، آپشن‌های رفاهی بی‌وای‌دی F3 فراتر از انتظار است و می‌تواند انتظارات خریدار ایرانی را برآورده کند. با توجه به حضور پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری در آریو با قدرت ۱۱۱ اسب بخار و پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۷ اسب بخار در F3، میتوان به اختلاف فنی این خودروهای پی‎برد. این موضوع در مصرف سوخت کمتر بی‌وای‌دی، به خوبی دیده می‌شود.

BYD F3

از دیگر خودروهای این رنج قیمت، می‌توان به MG 360 اشاره کرد که در نمونه‌ی دنده دستی ۵۶ میلیون تومان قیمت دارد و از نظر ارزش برند، با توجه به سابقه‌ی سایک‌موتورز چین (سازنده‌ی اصلی خودروی MG 360)، کیفیت فنی قابل قبولی در حد بی‌وای‌دی ارائه می‌کند، هرچند که از نظر فضای داخلی و کیفیت مواد به کار رفته در کابین، بهتر از F3 است و البته، آپشن‌های کمتری هم، در اختیار خریدار می‌گذارد. دیگر بازیگر تازه‌وارد در میان سدان‌های خوش‌قیمت چینی، بسترن B30 است که صرفا به صورت دنده اتوماتیک عرضه می‌شود و حدود ۱۰ میلیون تومان، گران‌تر از بی‌وای‌دی F3 است. تا حدودی می‌توان، کیفیت فنی بسترن B30 را بهتر از بی‌وای‌دی F3 دانست، اما این محصول هم علاوه بر شتاب کمتر (به دلیل استفاده از گیربکس اتوماتیک)، آپشن‌های متنوع F3 را به همراه ندارد.

به نظر می‌رسد، برلیانس H330 و ام‌وی‌ام 550، همراه با دانگ‌فنگ H30 و برلیانس C3 کراس، بازنده‌های رقابت در کلاس قیمتی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومن باشند و عرضه‌ی آنها با توجه به عدم استقبال بازار، به زودی متوقف شود. با این اوصاف، سمند دنا پلاس با ظاهر جدید، پیشرانه‌ی ضعیف و مصرف سوخت بالا، همراه با تندر ۹۰ پلاس که تقریبا هیچ آپشن جذابی ندارد و به‌تازگی یک کاپوت عقب جدید پیدا کرده است، صرفا با تکیه بر حمایت‌های دولتی و نقدشوندگی بسیار خوب در بازار دست دوم، رقبای داخلی بی‌وای‌دی F3 باشند.

بی‌وای‌دی F3

ام جی 360

سایپا آریو S300

چری آریزو 5

بسترن  B30

برلیانس C3 کراس

برلیانس H330 اتوماتیک

پژو 207 اتوماتیک

سمند دنا پلاس

ام وی ام 550

رنو - تندر ۹۰ پلاس

جک J5

تعداد سیلندر

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

حجم موتور (لیتر)

۱.۵

۱.۵

۱.۶

۱.۵

۱.۶

۱.۵

۱.۵

۱.۶

۱.۷

۲

۱.۶

۱.۸

حداکثر توان (اسب بخار)

۱۰۷

۱۰۷

۱۱۱

۱۱۶

۱۰۷

۱۰۳

۱۰۳

۱۱۳

۱۱۵

۱۳۹

۱۰۵

۱۴۰

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۱۴۵

۱۳۵

۱۵۵

۱۴۱

۱۵۵

۱۳۸

۱۳۸

۱۴۲

۱۵۵

۱۸۲

۱۴۰

۱۶۵

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۴

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۳

یورو ۴

یورو ۴

یورو ۴

یورو ۴

حجم باک (لیتر)

۵۰

۵۵

۵۵

۵۰

۵۰

۵۵

۵۵

۵۰

۶۰

۵۰

۵۰

۵۵

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۶.۵

۷.۵

۷

۷.۶

۷

۶.۵

۶.۷

۷.۳

۷.۷۴

۷.۷۴

۸.۳

۷.۶

جعبه دنده

۵ سرعته دستی

۴ سرعته خودکار

۴ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

۴ سرعته خودکار

۴ سرعته خودکار

۴ سرعته خودکار

۵ سرعته دستی

CVT

۴ سرعته خودکار

۴ سرعته خودکار

حداکثر سرعت (Km/h)

۱۷۰

۱۸۰ 

۱۷۵

۱۸۵

۱۷۰

۱۷۰

۱۷۰

۱۸۸

۱۸۹

۱۷۵

۱۷۵

۱۷۵

زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h

۱۳

۱۲.۵ 

۱۲.۵ 

۱۱.۷

۱۴ (تست میدانی)

۱۴ (تست میدانی)

۱۵ (تست میدانی)

۱۰.۸

۱۳.۵

۱۱

۱۱.۷

نامشخص

حجم صندوق بار (لیتر)

۴۸۰

۴۸۲

۴۶۰

۴۳۰

۴۸۰

۳۱۴

۴۶۰

۲۴۵

۵۰۰

۴۵۰

۵۱۰

۴۱۵

وزن (کیلوگرم)

۱۲۴۰

۱۲۸۰ 

۱۳۲۵

۱۲۴۰

۱۲۵۰

۱۲۷۰

۱۲۵۰

۱۱۰۰

۱۲۵۸

۱۳۶۶

۱۱۵۵

۱۳۵۵

مشخصات فنی دقیق انواع خودرو بی وای دی در بازار کشورمان، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیل‌های این خودروساز چینی را در بخش محصولات زومیت ببنید.

گالری

BYD F3
BYD F3
BYD F3
BYD F3
BYD F3
BYD F3
BYD F3
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات