این دوربین نیکون لحظه زایمان گاوها را پیش‌بینی می‌کند

دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
نمایی از دوربین هوش مصنوعی نیکون که به سمت محفظه‌ی نگهداری گاو نشانه رفته - یک گاو ماده و گوساله‌اش و دام‌دار در محفظه دیده می‌شوند
در یکی دیگر از کاربرد‌های بی‌شمار هوش مصنوعی، حالا دوربین‌های مخصوص نیکون زمان زایمان گاو‌ها را پیش‌بینی می‌کنند.
تبلیغات

نیکون، شرکت تصویربرداری ژاپنی، سیستم مانیتورینگ مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای پیش‌بینی لحظه‌ی زایمان گاوها توسعه داده است. به‌لطف این سیستم، دامداران در فصل‌های شلوغ تولید‌مثل، به بررسی‌کردن مداوم ده‌ها یا صدها گاو باردار نیازی ندارند و این امر بازدهی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

به‌گزارش کیودو‌ نیوز، این سیستم از ترکیب دوربینی به‌شکل دوربین‌های مداربسته‌ی عادی و یک سیستم هوش مصنوعی تشکیل شده است؛ اما مشخص نیست قیمت دوربین نیکون مذکور چقدر است. هر‌گاه گوساله‌ای در راه باشد، اپلیکیشن موبایلی این سیستم با هشدار به دامداران، فرصت انجام اقدامات لازم را به‌آن‌ها می‌دهد.

نیکون آموزش مدل هوش مصنوعی سیستم جدیدش را از پاییز ۲۰۲۱ آغاز کرد و سپس در فوریه‌ی ۲۰۲۳ (بهمن و اسفند ۱۴۰۱)، آزمایش‌هایی برای اثبات کارایی آن در چهار مزرعه‌ در جنوب‌غربی ژاپن انجام داد. این سیستم با هزینه‌ی سالانه‌ی ۶٬۲۰۰ دلار برای ۱۰۰ گاو، از ماه جاری در ژاپن عرضه می‌شود.

سیستم شرکت ژاپنی علائمی مانند افزایش حرکات و آغاز رهاشدن کیسه‌ی آب گوساله را تشخیص می‌دهد که گاوهای باردار حدود ۵ ساعت پیش از زایمان از خود نشان می‌دهند. کازوهیرو هیرانو از نیکون گفت: «می‌خواهیم که توانایی تشخیص زمان در‌معرض حرارت‌بودن و سایر الگوهای رفتاری گاو ماده را نیز داشته‌ باشیم.»

به‌گفته‌ی یکی از دامداران که سال گذشته در آزمایش‌ها شرکت‌ کرده بود، ظاهراً عملکرد سیستم نیکون ستودنی است. کیتا هیگوچی گفت: «سالانه حدود ۶۰ گوساله را تحویل می‌دهیم و مجبور بودیم از یک ماه پیش از موعد [زایمان]، هر چند ساعت یک بار مادران را بررسی کنیم. این سیستم به به ما کمک بزرگی کرده است.»

جالب اینکه نیکون به‌جز دوربین عکاسی و لنز دوربین، میکروسکوپ، سیستم‌های اشعه‌ی ایکس، سیستم‌های نیمه‌هادی، بینایی ماشینی و استودیو‌های تولید مجازی نیز تولید می‌کند.

به‌علاوه، نیکون ضمن استفاده‌ از هوش مصنوعی برای بهبود تصویربرداری میکروسکوپی، اخیراً فناوری واترمارک الکترونیکی ساخته است که کاربرد آن تشخیص تصاویر ایجاد‌شده با هوش مصنوعی و جلوگیری از سوءاستفاده از آن‌ها است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات