فیلم‌سازی برای کره لاس‌وگاس؛ حمل‌ این دوربین 18K نیازمند همکاری ۱۲ نفر است!

یک‌شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
دوربین عظیم 18K کره لاس وگاس
فیلم جدید دارن آرنوفسکی که برای بزرگ‌ترین سازه‌ی کروی زمین تولید شده است، محدودیت‌های فیلم‌سازی و سینما را به چالش می‌کشد.
تبلیغات

سالن موسیقی و سرگرمی Sphere در شهر لاس‌وگاس که اخیراً به‌روی عموم باز شد، بزرگ‌ترین سازه‌ی کروی جهان لقب گرفته است و نمایشگر‌های LED استفاده‌شده در آن، بیشترین وضوح دنیا را دارند. یکی از چالش‌های اساسی سازندگان کره‌ی لاس‌وگاس این بود که برای به‌تصویر‌کشیدن تمام‌و‌کمال قابلیت‌های این شاهکار مهندسی، محتوای مناسبی وجود نداشت.

در‌نهایت، به‌لطف دوربین سفارشی 18K و ذوق هنری دارن آرنوفسکی، کارگردان معروف، فیلمی به نام «کارت پستالی از زمین» برای نمایش در این مکان جادویی آماده شد. آرنوفسکی در مصاحبه‌ی اخیر خود با برنامه‌ی «آخر شب با ست مایرز» از مشکلات استفاده از چنین دوربینی تا این حد پیشرفته سخن گفت.

یکی از جزئیات خیره‌کننده‌ای که بیان شد، این بود که برای کار با این دوربین، به حدود ۱۲ نفر نیاز است. عده‌ای از این افراد آن را جا‌به‌جایی می‌کردند و عده‌ای دیگر به امر خنک نگه‌داشتنش کمک می‌کردند.

نمایی از کناره‌ی دوربین Big Sky

از دیگر دردسر‌های کار با دوربین شگفت‌انگیز ۳۱۶ مگاپیکسلی یادشده، نرخ داده‌های عجیب‌و‌غریبی است که تولید می‌کند. آرنوفسکی اشاره کرد که دوربین مذکور در هر ثانیه حدود ۳۲ گیگابایت داده تولید می‌کند؛ یعنی حدود ۲۰۰۰ گیگابایت در دقیقه. حجم نهایی فیلم این کارگردان، به حدود ۵۰۰ ترابایت رسید.

به‌گزراش پتاپیکسل، برای مدیریت چنین حجم عظیمی از داده، Sphere Studios، شرکت سازنده‌ی این دوربین، ساز‌وکار ضبط و ذخیره‌‌ی سفارشی تولید کرد. این حافظه ذخیره سازی داده‌هایی با نرخ ۳۲ گیگابایت‌بر‌ثانیه را می‌تواند ذخیره و در هر خشاب داده، ۳۲ ترابایت فایل (برابر با ۱۷ دقیقه تصویر‌برداری) را نگه‌داری کند.

دوربین مذکور که Big Sky نام گرفته، به سنسور تصویر ۳۱۶ مگاپیکسلی HDR با اندازه‌ی مربعی ۳ اینچ در ۳ اینچ مجهز است؛ یعنی ۴۰ برابر دوربین‌های با وضوح 4K عادی. این دوربین ویدئو‌های ۱۰ بیتی با نرخ ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه و ویدئو‌های ۱۲ بیتی با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه در وضوح 18K را می‌تواند ضبط کند.

نمایی از لنز دوربین Big Sky

یکی دیگر از مشکلات آرنوفسکی این بود که باید برای جایی فیلم می‌ساخت که رنگش را هم به چشم ندیده بود. Sphere در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۳ (۱ مهر ۱۴۰۲) به‌روی عموم باز شد و یک ماه پیش از آن، چشمان آرنوفسکی به جمال گوی مذکور روشن شد.

با تمام این مشکلات، آرنوفسکی استفاده از Big Sky را لذت‌بخش می‌داند. او به واکنش‌های مردم پس از دیدن فیلمش در سالن Sphere اشاره کرد؛ اینکه تمامی آن‌ها به‌وجد آمده بودند و سر خود را برای دیدن قسمت‌های مختلف ساخته‌اش روی صفحه‌نمایش کروی 16K به این‌طرف و آن‌طرف می‌چرخاندند.

به‌گفته‌ی آرنوفسکی، ترکیب دوربینی مثل Big Sky و سالن کروی لاس‌وگاس، توانایی ایجاد انقلابی در صنعت فیلم‌سازی را دارد. فیلم «کارت پستالی از زمین» به‌مدت دو سال روی این سازه‌ی کروی غول‌پیکر پخش خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات