وضعیت بغرنج در بازار دوربین‌های دیجتال؛ کمبود تراشه فرایند تولید را مختل کرده است

چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
عرضه‌ی جهانی دوربین دیجیتال به‌دلیل کمبود تراشه باردیگر درمقایسه‌با مدت مشابه در سال گذشته بیش‌ از ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.
تبلیغات

به‌گزارش گیزچاینا، براساس آخرین آمار اتحادیه‌ی دوربین و محصولات تصویربرداری ژاپن (Camera and Imaging Products Association به‌اختصار CIPA) به‌دلیل عواملی نظیر کمبود جهانی تراشه، عرضه‌ی جهانی دوربین‌های دیجیتال در می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) درمقایسه‌‌‌با ماه مشابه در سال گذشته، ۱۰٫۴ درصد کاهش یافته است که معادل ۶۳۷ هزار واحد برآورد می‌شود. این ماه دهمین ماه متوالی است که در‌‌مقایسه‌با ماه مشابه سال گذشته با کاهش روبه‌رو می‌شویم. همچنین، هجدهمین ماه پیاپی خواهد بود که با عرضه‌ی کمتر از یک‌میلیون واحد تمام شده است.

دوربین

البته شاید جای امیدواری داشته باشد که براساس گزارش اتحادیه‌ی CIPA، فروش جهانی دوربین‌های دیجیتال در ماه می با ۴۷٫۴ درصد افزایش درمقایسه‌با سال قبل به ۶۲٫۱۸۲ میلیارد ین (معادل ۴۵۸ میلیون دلار) رسید. بنابراین، این دومین ماه متوالی در یک سال قلمداد می‌شود که رشد در فروش را شاهد هستیم.

ازنظر منطقه‌ای نیز، عرضه‌ی دوربین دیجیتال در ژاپن در می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) درمقایسه‌با ماه مشابه سال گذشته، با کاهش ۱۰٫۱ درصدی به ۶۹ هزار واحد رسیده است. بااین‌حال، ارزش مجموع دوربین‌های عرضه شده با ۸۴٫۹ درصد افزایش به ۵٫۴۳۴ میلیارد ین (معادل ۴۰ میلیون دلار) می‌رسد.

در طول دوره‌ی تجمعی از ژانویه تا می ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱)، عرضه‌ی جهانی دوربین دیجیتال درمقایسه‌با مدت مشابه در سال گذشته با کاهش ۲۲/۳ درصدی به ۲/۸۰۴ میلیون واحد رسید. البته ارزش دوربین‌های عرضه‌شده با ۸٫۸ درصد افزایش درمقایسه‌با مدت مشابه در سال گذشته به ۲۱۹٫۴۸۵ میلیارد ین (معادل ۱٫۶ میلیارد دلار) می‌رسد.

تولید جهانی دوربین دیجیتال فقط در می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) با کاهش ۷٫۹ درصدی درمقایسه‌با ماه مشابه سال گذشته به ۶۴۱ هزار واحد رسیده است. علاوه‌براین، تولید در طول دوره‌ی ژانویه تا می ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱) درمقایسه‌با سال گذشته نیز کاهش ۲۱٫۶ درصدی را نشان می‌دهد و به ۲٫۷۹ میلیون واحد می‌رسد.

اخطار تراشه‌سازان آمریکایی و آسیایی

تولید‌کنندگان تراشه‌ی آمریکایی و آسیایی هشدار دادند که اگر واشنگتن نتواند لایحه ۵۲ میلیارد دلاری تراشه برای آمریکا را تصویب کند، آن‌ها مجبورند برنامه‌های سرمایه‌گذاری ایالات متحده را به‌تعویق بیندازند یا کاهش دهند. خبرگزاری Nikkei Asian گزارش کرد که اینتل پروژه‌ی ساخت کارخانه‌ی تولید تراشه در اوهایو به‌ارزش ۲۰ میلیارد دلار را تا زمان نامعلومی به‌تأخیر انداخته است. شرکت مذکور لایحه‌ی تراشه را مقصر این تصمیم‌گیری می‌داند.

در ابتدا قرار بود در ۲۲ جولای ۲۰۲۲ (۳۱ تیر ۱۴۰۱) مراسم افتتاحیه‌ی باشکوه این کارخانه برگزار شود. اینتل همچنان تأکید می‌کند که در اوهایو کارخانه می‌سازد؛ اما می‌گوید: «لایحه‌ی تراشه آهسته‌تر از آنچه انتظار می‌رود، در حال پیشرفت است.»

حامیان این لایحه امیدوار‌‌ند که کنگره ایالات متحده نسخه‌ی اصلاحی طرح را تا پایان ماه جولای سال جاری (اوایل مرداد ۱۴۰۱) به‌تصویب برساند. بااین‌همه، بسیاری براین باورند که اگر تا قبل‌ از تعلیق ماه آگوست نتیجه‌ای برای لایحه حاصل نشود، ممکن است در آینده موانع بیشتری بر سر راه ظاهر شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات