بازار دوربین‌ دست دوم در تصاحب محصولات بدون آینه

بازار دوربین‌ دست دوم در تصاحب محصولات بدون آینه

آمار شرکت KEH نشان می‌دهد برای نخستین بار، فروش دوربین‌ بدون آینه‌ی دست دوم از فروش دوربین‌ DSLR دست دوم پیشی گرفته است؛ اتفاقی که قابل ‌پیش‌بینی بود. 

همان‌طور که می‌شد انتظار داشت، وقتی بحث به فراگیر شدن روندی خاص در بازار می‌رسد، بازار محصولات دست دوم چند سال با بازار محصولات نو فاصله دارد. آن‌طور که پتاپیکسل می‌نویسد، دوربین DSLR سال‌ها است بر بازار دوربین‌ دست دوم حکمرانی می‌کند، اما براساس ادعای KEH، برای نخستین بار فروش دوربین دست دوم DSLR کمتر از دوربین‌ دست دوم بدون آینه شده است. برخی از کاربران ممکن است فکر کنند بازار محصولات دست دوم تصویری منحصربه‌فرد از وضعیت کلی صنعت دوربین از لحاظ آنچه مردم در حال تصویربرداری از آن هستند و آنچه خریداری می‌کنند ارائه می‌دهد. 

KEH به‌تازگی گزارشی منتشر کرده است تا جزئیات مهمی درباره‌ی دوربین‌های دست دوم بدون آینه اعلام کند. براساس آمار KEH Camera، دوربین DSLR همچنان بخش بزرگی از کسب‌و‌کار این شرکت را تشکیل می‌دهد. KEH می‌گوید DSLR-ها در ۱۰ رتبه‌ی نخست پرفروش‌ترین دوربین‌ها در پلتفرم KEH حضور دارند و در دهه‌ی گذشته این شرایط دست‌خوش تغییر نشده است. KEH انتظار دارد در سال‌های پیش رو دوربین‌ DSLR همچنان بسیار محبوب باشد و در همین حین انتظار دارد محبوبیت دوربین‌ بدون آینه افزایش پیدا کند.

در سال ۲۰۲۰ نه‌تنها دوربین‌ بدون آینه حضور چشم‌گیری در بازار محصولات دست دوم داشت، بلکه توانست عملکرد بسیار خوبی برجای بگذارد. طبق آمار، پرفروش‌ترین دوربین KEH در سال ۲۰۲۰، a6000 بوده است. KEH می‌گوید هر دوربین برای اینکه بتواند به رتبه‌ی نخست تکیه بدهد، باید فروش بسیار زیادی تجربه کند و همین موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد تعداد زیادی دوربین Sony a6000 در حال دست‌به‌دست شدن هستند.

KEH می‌گوید نگاهی به وضعیت بازار محصولات دست دوم نشان می‌دهد به‌طور کلی مردم علاقه‌ی زیادی به مانت E سونی دارند و بسیاری از کسانی که برای نخستین بار وارد دنیای دوربین‌ دارای لنز قابل ‌تعویض می‌شوند، محصولات مانت E را تهیه می‌کنند. 

آن‌طور که اتحادیه‌ی CIPA در سال‌های اخیر گفته است، دوربین DSLR در حجم بالا به ‌فروش می‌رسد؛ اما نمی‌توانیم ارزش آن‌ها را هم‌سطح دوربین بدون آینه محسوب کنیم. KEH می‌گوید این ترند اکنون در بازار محصولات دست دوم هم دیده می‌شود و طبق آمار، درآمد بدنه‌ی دوربین‌های DSLR در سال ۲۰۲۰ افت ۶ درصدی تجربه کرده؛ درحالی‌که درآمد بدون آینه‌ها با ۹۱ درصد رشد مواجه شده است. 

آمار KEH بازار دوربین دست دوم بدون آینه و DSLR تصویر اول

داده‌های KEH نیز تا حد زیادی ادعاهای CIPA را تأیید می‌کنند. ظاهرا میانگین قیمت فروش دوربین‌ بدون آینه در بازار محصولات دست دوم  ۷۸ درصد بیشتر از دوربین‌ DSLR است و این روند روبه‌بالا ادامه پیدا می‌کند.

آمار KEH بازار دوربین دست دوم بدون آینه و DSLR تصویر دوم

قیمت لنزهای بدون آینه نیز با سرعت بالا در حال افزایش است؛ اما همچنان لنزهای DSLR قیمت بالاتری دارند. 

آمار KEH بازار دوربین دست دوم بدون آینه و DSLR تصویر سوم

KEH می‌نویسد لنز DSLR در مقایسه ‌با لنز بدون آینه حجم زیادی از درآمد این شرکت را به‌ خود اختصاص داده‌اند که این موضوع قطعا حائز اهمیت است در آینده‌ی قابل ‌پیش‌بینی ادامه پیدا می‌کند. بزرگ‌ترین تغییر بازار در ماه پایانی سال گذشته‌ی میلادی اتفاق افتاد؛ زیرا برای نخستین بار درآمد دوربین‌ بدون آینه‌ی دست دوم از دوربین‌DSLR دست دوم پیشی گرفته است.

آمار KEH بازار دوربین دست دوم بدون آینه و DSLR تصویر چهارم

KEH می‌گوید حال‌ که تولیدکنندگان روی دوربین‌ بدون آینه متمرکز هستند و بسیاری از عکاسان به محصولات بدون آینه به‌عنوان گزینه‌ی اول‌ نگاه می‌کنند، شک نداریم در نهایت دوربین‌ بدون آینه در بازار جای دوربین‌ DSLR را می‌گیرد. به ادعای KEH، تمامی شواهد نشان می‌دهند که روند فعلی حاکم بر بازار دوربین‌ دست دوم قرار است در سال ۲۰۲۱ ادامه یابد. 

برای کسانی که وضعیت بازار دوربین را دنبال می‌کنند، آمار KEH قطعا تعجب‌برانگیز نیست. بسیاری از تحلیلگران از مدت‌ها پیش گفته بودند در بازار دوربین‌ نو و دست دوم، در نهایت فروش محصولات بدون آینه‌ از DSLR پیشی خواهد گرفت. دیدن این‌ داده‌ها باعث می‌شود استراتژی شرکت‌هایی مثل Pentax برای اصرار به تولید دوربین‌ DSLR عجیب باشد.

گزارش کامل KEH درباره‌ی وضعیت بازار دوربین را می‌توانید در وب‌سایت رسمی این شرکت مطالعه کنید. 

منبع petapixel

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید