دلایل برتری دوربین‌ بدون آینه بر رقبا

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
دوربین‌های بدون آینه دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که باعث می‌شود بر دیگر گزینه‌های موجود، در عکس‌برداری برتری داشته باشند.
تبلیغات

فناوری همیشه در حال پیشرفت است و دستگاه‌هایی که روزی از بهترین مدل‌ها بودند، با آمدن نسخه‌های پیشرفته‌تر به دست فراموشی سپرده می‌شوند. این مسئله در دنیای دوربین‌های حرفه‌ای نیز صدق می‌کند؛ زیرا طراحان و توسعه‌دهندگان همیشه به فکر بهتر کردن وضعیت آن‌ها هستند. دوربین‌های ابتدایی که سالیان پیش ساخته شدند، با مدل‌های کنونی که می‌توانند تصاویر شگفت‌انگیزی ثبت کنند قابل مقایسه نیستند. این پیشرفت‌ را مدیون عطش سیری ناپذیر انسان برای رسیدن به کمال هستیم. اگر این ویژگی وجود نداشت؛ بسیاری از وسایل در همان حالت ابتدایی باقی می‌ماندند.

مدتی است که دوربین‌های بدون آینه وارد بازار شده‌اند و افراد زیادی در حال استفاده از آن‌ها هستند. در ابتدای مسیر این محصول، افراد بیشتر به دلیل سبک‌تر بودن دوربین سراغ آن می‌رفتند و اعتقادی به برتری مدل بدون آینه بر DSLR نداشتند. اما رفته‌رفته دید مردم به دوربین‌ بدون آینه تغییر کرد؛ زیرا می‌توانستند بعضی از برتری‌های آن‌ها را حس کنند. 

در مقاله PetaPixel، نکات مثبت دوربین‌های بدون آینه بررسی و با مدل‌های دیگر مقایسه شده‌اند. بعضی از افرادی که مدتی از این نوع دوربین استفاده می‌کردند، متوجه شدند که چندین ویژگی برتر ‌نسبت به تمام مدل‌های دیگر (دیجیتال و آنالوگ) دارند. دوربین‌های DSLR قابلیت‌های فوق‌‌العاده‌ای دارند؛ اما شاید زمان آن رسیده است که گزینه‌های بهتر و قوی‌تر جای آن‌‌ها را بگیرند.

وزن کمتر

یکی از ویژگی‌های اصلی و کلیدی این محصول، سبک بودن آن است. تجربه ثابت کرده که دوربین‌های بدون آینه بسیار سبک‌تر از مدل‌های دیگر هستند. حتی در بعضی مواقع، لنز‌های این دستگاه‌ها سبک‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

فرق نمی‌کند عکاس حرفه‌ای باشید که برای گذران زندگی هرروز دوربین در دست دارید یا آماتور، وزن دستگاه همیشه مسئله مهمی است. بسیاری از کاربران دوربین‌ DSLR همیشه از وزن‌ بالای آن‌ شکایت دارند. همین مسئله ممکن است در بلندمدت باعث آسیب جسمی شود. شاید اصلی‌ترین دلیل بیشتر افرادی که از دوربین‌ DSLR به بدون آینه روی آوردند، مسئله وزن باشد.

دوربین بدون آینه

یک عکاس عموما از دو دست هنگام عکس‌برداری استفاده می‌کند؛ یکی برای نگه داشتن دوربین و دیگری برای تنظیم لنز. در پایان یک روز کاری طولانی، عضلات خسته می‌شود و این بدان معنا است که کمتر می‌توانند دوربین در دست بگیرند. اکنون تصور کنید که دوربین شما دارای وزن بسیار کمتری باشد؛ این بدان معنا است که دست دیرتر خسته می‌شود و می‌توان برای مدت بیشتری به عکس‌برداری ادامه داد.

طراحان دوربین‌ بدون آینه توانسته‌اند یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که عکاس‌های بسیاری با آن‌ دست‌وپنجه نرم می‌کردند رفع کنند. با خرید این مدل دوربین می‌توانید ساعت‌های بیشتری به ثبت تصاویر جذاب مشغول باشید و کمتر خسته شوید.

لنزهای بی‌نظیر 

لنز یکی از مهم‌ترین، اصلی‌ترین و گران‌ترین بخش دوربین است. با داشتن لنزهای متفاوت می‌توانید نتایج متنوعی به دست آورید. در روزهای آغازین فروش دوربین‌ بدون آینه، بعضی خریداران تصور می‌کردند استفاده از لنز DSLR روی این دوربین با اضافه کردن یک مبدل‌ می‌تواند راضی‌کننده باشد؛ اما زمانی‌ که سرانجام این افراد به خرید لنزهای ساخته‌شده برای دوربین‌ بدون آینه روی آوردند، متوجه تفاوت کیفیت و کارایی شدند. لنزهای این نوع دوربین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عملکرد بهتری داشته باشند. اگر از DSLR به بدون آینه روی آورده‌اید اما هنوز از لنزهای قبلی استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم با فروش ‌آن‌ها پول لازم برای خرید مدل‌های مخصوص دوربین بدون آینه را به دست آورید و آن‌ها را خریداری کنید. این تغییر می‌تواند برای شما بسیار مطلوب باشد.

دوربین بدون آینه

دهانه لنز جدید این نوع دوربین را می‌توان دری به سوی قابلیت‌های بسیار خوب دانست. با وجود این نوع دهانه، کاربر می‌تواند از انواع مختلف لنز قدیمی شرکت‌های متفاوت استفاده کند. خلاص شدن از مکانیزم آینه‌ای باعث شد دهانه بسیار به حسگر نزدیک‌تر و فضای کافی برای قرارگیری آداپتور و مبدل‌ تقریبا همه‌ی لنزها فراهم شود. در نتیجه صاحبان دوربین‌های بدون آینه می‌توانند از هر نوع لنزی که دوست دارند، جدید یا قدیمی، برای ثبت تصاویر استفاده کنند.

انتقال قابلیت ضد لرزش بدنه به لنزهای قدیمی

این ویژگی بیشتر از همه برای کسانی مهم‌ و جذاب است که دوست دارند از لنز‌ شیشه‌ای قدیمی استفاده کنند. اگر جزو این دسته افراد باشید مطمئنا از لرزش‌های زیاد این نوع لنز خبر دارید. بدنه دوربین‌های بدون آینه به قابلیت ضد لرزش یا تثبیت‌کننده مجهز است. اگر بخواهید از لنز قدیمی شیشه‌ای روی دوربین‌های جدید بدون آینه استفاده کنید، قابلیت مذکور به آن منتقل می‌شود. این بدان معنا است که می‌توانید بدون زحمت اضافه برای تثبیت صحنه، تصاویر جذابی خلق کنید که لرزشی در آن‌ها احساس نمی‌شود.

دوربین بدون آینه

دلیل علاقه‌ی بعضی از عکاسان به این نوع لنز‌، تصاویر خاصی است که می‌توان به وسیله‌ی آن‌ ثبت کرد. بوکه‌ای که توسط یک لنز شیشه‌ای ۱۰۰ میلی‌متری ایجاد می‌شود، واقعا زیبا است و حس تصویر را تغییر می‌دهد. دوربین‌های بدون آینه برای افرادی که دوست دارند فناوری‌های جدید و قدیم را با یکدیگر ترکیب و یک اثر نو خلق کنند، بسیار مناسب است.  ترکیب این بدنه و لنز می‌تواند تجربه‌ی خاصی ارائه دهد که شاید تاکنون آن را هنگام کار کردن با هیچ دوربین دیگری حس نکرده باشید.

ثبت تصاویر جذاب در تاریکی

دوربین‌های مدرن دارای قابلیت‌های بسیاری هستند که یکی از آن‌ها توانایی بالا در ثبت تصویر در تاریکی است. در واقع دوربین‌ها توانسته‌اند از چشم انسان پیشی بگیرند و به مرحله جدیدی برسند که می‌توان از آن‌ها برای دیدن در شب استفاده کرد. دوربین‌های بدون آینه پا را فراتر از رقبا گذاشته‌اند و در این زمینه بهتر عمل کرده‌اند.

اگر تجربه‌ی عکاسی کردن در شب با استفاده از دوربین DSLR دارید، متوجه می‌شوید که انجام این کار کمی سخت است. دلیل این مسئله نشان ندادن تصویر نهایی پیش از ثبت آن است. هنگامی که قصد دارید با DSLR تصویری در تاریکی ثبت کنید، باید تنظیمات لازم را اعمال کنید، سپس دکمه شاتر را فشار بدهید و در نهایت تصویر پایانی را پس از ثبت شدن مشاهده کنید؛ اما در دوربین‌های بدون آینه این‌گونه نیست.

دوربین بدون آینه

هنگام تصویربرداری در شب توسط این نوع دوربین، منظره‌یاب (viewfinder) می‌تواند تصویرنهایی را نشان بدهد و برای دیدن آن نیازی به گرفتن عکس ندارید. این قابلیت می‌تواند به افرادی که قصد دارند در تاریکی با سرعت بالاتری عکس بگیرند، کمک بسیار مفید باشد.

امکان فوکوس دستی حرفه‌ای 

اگر عادت دارید از لنزهای قدیمی بدون موتور فوکوس استفاده کنید، دوربین بدون آینه حتما به کمک شما می‌آید. ممکن است به‌عنوان یک عکاس از پشتیبانی نکردن لنزهای قدیمی از فوکوس خودکار ناامید شده باشید. اما جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا در دوربین‌های بدون آینه یک راه‌ حل ساده برای فوکوس دستی حرفه‌ای ایجاد شده است که Focus Peaking نام دارد و  می‌تواند به شما کمک کند.

به‌طور خلاصه، این قابلیت یکی از فناوری‌های دوربین است که اجازه می‌دهد به‌جای فوکوس خودکار، از نوع دستی آن استفاده کنید تا به‌صورت حرفه‌ای این کار را انجام بدهید. قابلیت مذکور می‌تواند برای کسانی که دوست دارند از لنزهای قدیمی‌تر به‌صورت ترکیبی با بدنه دوربین بدون آینه استفاده کنند، جذابیت بیشتری داشته باشد.

پریست‌های کاربردی‌تر

در گذشته برای تشخیص روشنایی صفحه و تغییر آن در تصویر نهایی به محاسبات خاصی نیاز بود. عکاسان باید روی کاغذ درصدهای مختلف را یادداشت می‌کردند و در نهایت تصویری که قرار بود با تنظیمات مشخص ثبت شود حدس می‌زدند. اکنون پریست‌ها (Preset) تنظیمات رنگ و نور عکس‌برداری را بسیار آسان‌تر کرده‌اند. شما می‌توانید به‌راحتی پریست مورد علاقه خود را انتخاب و شروع به تصویربرداری کنید. اما یک مشکل کوچک در دوربین‌های DSLR هنگام کار با این قابلیت وجود دارد. ممکن است مجبور باشید برای فهمیدن تمام تغییرات اعمال‌شده توسط پریست، تصویر را ثبت و سپس به عکس نهایی نگاه کنید تا این موارد را متوجه شوید. اما در دوربین‌های بدون آینه، می‌توانید از طریق منظره‌یاب به‌سرعت متوجه این تغییرات بشوید. این ویژگی به شما کمک می‌کند سریع‌تر از قبل تصاویر را با پریست‌های انتخابی ثبت کنید. دیدن تغییرات لحظه‌ای تصاویر پس از اعمال پریست‌ها از طریق منظره‌یاب شاید قابلیت کوچکی باشد اما بسیار کاربری است.

صدای شاتر کمتر

هنگامی که عکاس با دوربین DSLR تصویر ثبت می‌کند، صدای شاتر بلندی به گوش می‌رسد. این صدا در بیشتر مواقع آزاردهنده نیست؛ اما بعضی اوقات نیاز است تصویربرداری با صدای کمتری انجام شود. اگر قصد داشته باشید از سوژه‌ای بدون پرت شدن حواس او عکس‌برداری کنید، ممکن است صدای بلند شاتر دوربین‌ها جلوی این کار را بگیرد. جتی در حال عکس‌برداری پرتره، سوژه ممکن است به دلیل صدای شاتر بلند به‌صورت ناخودآگاه حالت خود را تغییر بدهد. هنگامی که سرعت شاتر پایین در دوربین بدون آینه به کار گرفته می‌شود، منبع لرزش کمتری وجود دارد؛ در نتیجه صدای بسیار کمتری هنگام تصویربرداری ایجاد می‌شود.

محدودیت کمتر در ثبت تصاویر 

دوربینی که اجازه می‌دهد تصویر نهایی را پیش از ثبت مشاهده کنید، محدودیت شما را کمتر می‌کند. بازبینی فوری یک قابلیت فوق‌العاده است؛ مخصوصاً وقتی با زمان بازی می‌کنید. دوربین‌های DSLR این مورد را ارائه می‌دهند؛ اما فقط از طریق نمایشگر کوچک پشتی آن‌ها می‌توان این کار را انجام داد. افرادی که زیر نور آفتاب عکس‌برداری می‌کنند، متوجه این مسئله هستند که صفحه‌نمایش پشتی دوربین‌ در نور زیاد بی‌‌استفاده است و نمی‌توان به‌عنوان منبع مناسبی برای قضاوت درباره‌ی عکس نهایی از آن‌ استفاده کرد. به‌عنوان مثال، مشاهده تفاوت تاری اکسپوژر یک‌سوم ثانیه و یک‌چهارم ثانیه غیر ممکن است. این کار از طریق منظره‌یاب بسیار بهتر و دقیق‌تر انجام می‌شود. بدون وجود نورهای اضافه و با مشاهده دقیق تصویر در منظره‌یاب، دیدن جزئیات و ایجاد تغییرات بسیار آسان‌تر انجام می‌شود.

اعمال تغییرات بسیار سریع 

وقتی دوربین‌های آنالوگ تنها دستگاه‌های ثبت تصویر بودند و هنوز دستگاه‌های دیجیتال به بازار نیامده بودند، تنها راه دیدن تصویر نهایی، قرار دادن نگاتیوها درون ماده شیمیایی بود. در آن زمان  نمی‌توانستید به‌سرعت تغییراتی در سوژه یا تنظیمات دوربین ایجاد کنید تا تصویر نهایی بهتر شود؛ زیرا فرایند ثبت تا مشاهده عکس، بسیار طولانی بود. مدتی پس از دوربین‌های نگاتیوی، نوبت به پولاروید رسید. دوربین‌هایی که اجازه می‌دادند تصویرهای چاپ‌شده را تنها چند دقیقه پس از ثبت مشاهده کنید. با آمدن این نوع دوربین، کمی اعمال تغییرات روی تصاویر آسان‌تر شد؛ اما کافی نبود و زمان زیادی برای این کار تلف می‌شد.

تغییرات اساسی زمانی شکل گرفت که دوربین‌های دیجیتال معرفی شدند. آن‌ها توانستند افراد بیشتری را به عکاسان بهتر تبدیل کنند. البته هنوز جایی برای پیشرفت وجود داشت؛ به همین دلیل پس از دوربین‌های DSLR، نوبت به نسل بدون آینه رسید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در دوربین‌های DSLR برای دیدن تصویر نهایی ابتدا باید شاتر را فشار بدهید و آن را ثبت کنید؛ اما در دوربین‌های بدون آینه این مسئله تغییر کرده است تا دیگر برای دیدن نتیجه نیازی به ثبت چیزی نباشد. به همین دلیل دوربین‌های بدون آینه موفق شدند سرعت تنظیمات را به بیشترین حالت ممکن برسانند. اکنون عکاسان می‌توانند تمام تنظیمات مورد نظر خود را روی تصویر اعمال و پیش از ثبت آن، نمونه نهایی را مشاهده کنند.

کلام آخر

مطمئنا فناوری بیشتر از آنچه تاکنون ارائه کرده است پیشرفت خواهد کرد و شاهد دوربین‌های جدیدتری خواهیم بود که حتی از نمونه‌های کنونی بهتر هستند. در این مقاله دلایل مختلف برتری دوربین بدون آینه ذکر شدند؛ اما این اصلا بدین معنا نیست که مدل‌های دیگر دوربین‌های حرفه‌ای ناکارآمد هستند. در حال حاضر دوربین‌های DSLR کاربران بسیاری دارند و عکاسان زیاد از آن‌ها به‌عنوان وسیله‌ی اصلی کار خود استفاده می‌کنند.  به‌عنوان فردی که قصد دارد برای مدت‌زمان زیادی از یک دوربین استفاده کند، باید با درنظرگرفتن نکات مثبت و منفی، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در نهایت این شما هستید که قرار است از یک دوربین برای مدت‌زمان مشخصی استفاده کنید؛ به همین دلیل باید تمام ویژگی‌ها مثبت و منفی دستگاهی که قصد خرید آن را دارید بدانید.

با وجود دوربین‌های دیجیتال بسیار قدرتمند، عده‌ای استفاده از گزینه‌های آنالوگ را ترجیح می‌دهند. این افراد معتقدند استفاده از دوربین آنالوگ حس بهتری به عکس منتقل می‌کند و حرفه‌ای‌تر است.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی دوربین‌های مختلف چیست؟ بین دوربین‌های آنالوگ و دیجیتال کدام‌ را برای عکس‌برداری انتخاب می‌کنید؟ آیا دوربین‌های بدون آینه نسبت به DSLR برتری دارند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات