آمار اتحادیه CIPA تأیید کرد: ۲۰۲۰ سال سختی برای صنعت دوربین بود

آمار اتحادیه CIPA تأیید کرد: ۲۰۲۰ سال سختی برای صنعت دوربین بود

آمار اتحادیه‌ی CIPA نشان می‌دهد روند کاهش فروش دوربین‌ها در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه پیدا کرده است؛ اما شرایط احتمالا در سال ۲۰۲۱ بهبود پیدا می‌کند. 

اتحادیه‌ی دوربین و محصولات تصویربرداری (CIPA مخفف Camera and Imaging Products Association) به‌تازگی گزارش مربوط به عملکرد بازار دوربین‌ها را در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است و آمار این مؤسسه نشان می‌دهد شایعه‌ها حقیقت دارند. براساس گزارش خبرگزاری پتاپیکسل، در سال ۲۰۲۰ نیز روند کاهش فروش دوربین‌ها ادامه یافت و دنیاگیری ویروس کرونا اثر بیشتری روی این موضوع گذاشت؛ البته تمامی محتویات گزارش سیپا، حاوی نکات منفی نیست.

آمار نشان می‌دهد که یازده سال گذشته در صنعت دوربین، برای تولیدکنندگان این محصولات بسیار سخت بوده و سال ۲۰۲۰ نیز از این قاعده مستنثی نبوده است. سال‌به‌سال شاهد روند کاهشی عرضه و فروش دوربین‌ها در بازار بوده‌ایم. CIPA تعداد تمام دوربین‌های دیجیتالی عرضه و فروخته ‌شده را محاسبه می‌‌کند و بخش‌های مجزایی برای دوربین‌های مجهز به لنز ‌تعویض‌پذیر و ثابت دارد.

نگاهی به نمودارها نشان می‌دهد به‌غیر از کاهش درخورتوجه فروش دوربین در بازه‌ی زمانی آوریل تا می ۲۰۲۰ (اواسط فروردین تا اواسط خرداد ۱۳۹۹)، در سایر ماه‌های سال روند مشابهی مثل سال‌های قبل را شاهد بوده‌ایم. در این بازه‌ی زمانی، معمولا بازار عملکرد متفاوتی نشان می‌داد. تمامی شواهد و مدارک نشان می‌دهد ابعاد بازار دوربین به‌طور مستمر در حال کاهش است. 

آمار فروش دوربین در 2018 و 2019 و 2020 ازنگاه اتحادیه CIPA

سال گذشته‌ی میلادی،‌ دوربین‌های بدون آینه عملکرد مناسبی از خود نشان دادند و تحلیلگران بازار را امیدوار کردند. در آن دوران، با وجود کاهش عرضه‌ی دوربین‌های لنز ثابت و دوربین‌های DSLR، بازار دوربین‌های بدون آینه رشد کرد. سال ۲۰۲۰، به‌طورکلی فروش دوربین‌ها کاهش یافته است؛ اما همچنان عملکرد نسبتا موفق دوربین‌های بدون آینه را شاهد هستیم.

ماه گذشته‌ی میلادی اعلام شد کانن به‌دلیل فروش بهتر از حد انتظار دوربین‌های جدید EOS R5 و EOS R6 در چین تصمیم گرفت پیش‌بینی خود از میزان درآمدها در سال ۲۰۲۱ را افزایش دهد. آمار CIPA نشان می‌دهد افزون‌بر کانن، شرکت‌های دیگر نیز افزایش فروش برخی از دوربین‌هایشان در بازار بزرگ چین را شاهد بوده‌اند. به‌طور کلی‌تر، تمام بازار دوربین‌های بدون آینه تحت‌تأثیر علاقه‌ی چینی‌ها به این دوربین‌ها قرار گرفت.

حجم فروش دوربین‌های بدون آینه در سال ۲۰۲۰ مشابه سال ۲۰۱۹ بود؛ اما ارزش این حجم فروش افزایش یافت و به ۱۱۳٫۴ درصد رسید. در بازارهای اروپا و آمریکا نیز عملکرد رضایت‌بخش دوربین‌های بدون آینه را ازلحاظ ارزش فروش شاهد بودیم؛ البته با درنظرگرفتن اینکه کل بازار دوربین روندی کاهشی طی می‌کند. ارزش فروش دوربین‌های بدون آینه در اروپا و آمریکا در سال ۲۰۲۰ به‌ترتیب به ۹۰٫۷ درصد و ۸۷ درصد ارزش فروش این نوع دوربین‌ها در سال ۲۰۱۹ رسید. 

نکته‌ی جالب‌ درباره‌ی آمار CIPA این است که تعداد دوربین‌های بدون آینه‌ی فروخته‌شده در بازار اروپا و آمریکا کاهش محسوسی پیدا کرده است. تعداد فروش دوربین‌های بدون آینه در اروپا در سال ۲۰۲۰ به ۷۴٫۸ درصد از فروش دوربین‌های بدون آینه در سال ۲۰۱۹ رسید و این درصد برای آمریکا ۸۱٫۶ درصد بود. این یعنی با وجود کاهش درخورتوجه تعداد دوربین‌های فروخته‌شده ارزش فروش همچنان زیاد است. وقتی بحث ‌به دوربین‌های بدون آینه‌ی مجهز به لنز ‌تعویض‌پذیر می‌رسد، در تمامی مناطق دنیا، بیشتربودن محسوس ارزش فروش درمقایسه‌با تعداد واحد‌های فروخته‌شده دیده می‌شود.

این روند برای دوربین‌های بدون آینه مدت‌ها است مشاهده می‌شود. درواقع، هرچه زمان می‌گذرد کاربران تعداد کمتری از بدون آینه‌ها را می‌خرند؛ اما ارزش این دستگاه‌ها درمقایسه‌با دستگاه‌های عرضه‌شده در سال‌های قبل افزایش پیدا می‌کند. از این روند می‌توان فهمید اگرچه کل بازار دوربین به‌دلیل موفقیت دوربین‌های گوشی‌های هوشمند وضعیت مطلوبی سپری نمی‌کند، مشتریانی که به عکاسی به‌عنوان سرگرمی علاقه‌مند هستند، درصورت مشاهده‌ی دوربینی باارزش همچنان حاضرند برای آن هزینه ‌کنند.

آنچه برای نسبت تعداد فروش به ارزش فروش دوربین‌های بدون آینه گفتیم، برای دوربین‌های لنز ثابت و DSLR صدق نمی‌کند. این یعنی شرکت‌هایی که به‌طور جدی در بازار دوربین‌های بدون آینه سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، قرار است دوران سخت‌تری سپری کنند. آمار CIPA نشان می‌دهد چین، تنها بازار دنیا است که در آن اثری از کاهش فروش تعداد دوربین‌ها دیده نمی‌شود و تمامی مناطق دیگر با کاهش فروش مواجه شده‌اند. تعداد دوربین‌های عرضه‌شده در بازار آسیا به‌طور چشمگیری کم است. 

CIPA می‌گوید به‌طورکلی دوربین‌های لنز ثابت در سال ۲۰۲۰ به ۵۲٫۵ درصد از حجم فروش و ۵۶٫۴ درصد از ارزش دوربین‌های فروخته‌شده در سال ۲۰۱۹ دست پیدا کرده‌اند. این اعداد برای DSLRها به‌ترتیب ۵۳٫۴ درصد و ۵۵٫۴ درصد و برای بدون آینه‌ها به‌ترتیب ۷۵٫۹ درصد و ۸۶٫۲ درصد بوده است. ۲۰۲۰ در سطح جهانی سال راضی‌کننده‌ای برای تولیدکنندگان دوربین نبود؛ اما روند بهبود بازار آغاز شده است. اگر فرایند بهبودی بازار دوربین همچنان پیش برود، احتمالا در سال ۲۰۲۱ عملکرد بسیار بهتری از دوربین‌ها را شاهد خواهیم بود. 


منبع petapixel

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید