افت ۸۷ درصدی فروش دوربین دیجیتال در ۱۰ سال گذشته

پنج‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کانن می‌گوید فروش دوربین‌ دیجیتال به‌زودی به هشت درصد فروش این محصولات در سال ۲۰۱۰ تبدیل می‌شود و به‌همین دلیل باید برای کاهش تولید محصولات آماده شد.
تبلیغات

کانن خودش را برای زمانی آماده می‌کند که بازار دوربین‌ دیجیتال به‌ فروش سالانه‌ی تنها ۱۰ میلیون واحد دست پیدا کند؛ یعنی حدود ۸٫۲ درصد فروش در سال ۲۰۱۰. با درنظرگرفتن این موضوع،‌ کانن تولید دوربین‌ را کاهش می‌دهد و برای کاهش فروش محصولات آماده می‌شود.

براساس گزارش پتاپیکسل، Toyo Keizai طی چند روز اخیر مقالات مهمی با محوریت صنعت دوربین‌ دیجیتال منتشر کرده است که حاوی اطلاعات در خور توجهی هستند. این رسانه به‌تازگی با تاکِشی توکورا، مدیرعامل واحد ارتباطات تصویری کانن و مینورو تاناکا، قائم‌مقام کانن مصاحبه کرده است. توکورا ماه‌ها پیش به Toyo Keizai گفته بود تنها دلیل حضور قابلیت 8K در Canon EOS R5 این بود که کانن می‌خواست در حوزه‌ی 8K مستقیما رقبایش را هدف قرار بدهد. 

تاناکا می‌گوید او و مدیران کانن جلسات متعددی برگزار کرده‌اند تا شرایط فعلی صنعت دوربین را بهتر درک کنند. براساس گفته‌های او، کانن برای روزهایی آماده می‌شود که تعداد کل دوربین‌های دیجیتال فروخته‌شده در بازه‌ی زمانی یک ساله به زیر ۱۰ میلیون واحد برسد. ۱۰ سال پیش، بازار دوربین دیجتال آمار فروش سالانه ۱۲۱٫۵ میلیون واحدی ثبت می‌کرد و اکثر این دوربین‌ها دارای لنز داخلی بودند. طی سال‌های اخیر به ‌دلیل پیشرفت محسوس دوربین گوشی‌های هوشمند، استقبال از دوربین‌ دارای لنز ثابت بسیار کم شده است. طبق آمار، در سال ۲۰۱۹ تنها ۱۵٫۲ میلیون واحد از این نوع دوربین در سراسر دنیا به ‌فروش رسیده‌ است.

با نگاهی به نمودار بالا که توسط Statista.com تهیه شده است، متوجه می‌شویم نخستین بار در سال ۲۰۱۸ فروش دوربین‌ دارای لنز قابل‌ تعویض از دوربین‌ دارای لنز ثابت عبور کرد و ظاهرا این روند همچنان ادامه دارد.

نکته‌ی دیگر اینکه تعداد دوربین‌های دارای لنز قابل تعویض به مقدار اندکی کاهش پیدا کرده است؛ اما تقاضا برای آ‌ن‌ها در یک دهه‌ی گذشته تا حد زیادی باثبات به ‌نظر می‌رسد. تقریبا واضح است که پیش‌بینی روند نزولی تقاضا برای دوربین‌ لنز ثابت باعث می‌‌شود ادعای تاناکا مبنی ‌بر فروش سالانه‌ی کمتر از ۱۰ میلیون واحد از این نوع دوربین‌ در آینده‌ای نزدیک، بسیار واقع‌گرایانه‌تر به ‌نظر برسد. 

تاناکا به سیاستی برای تسریع روند کاهش ابعاد کسب‌و‌کار دوربین لنز ثابت کانن اشاره کرده است و می‌گوید کانن قصد دارد فرایند توسعه‌ی این کسب‌و‌کار، تولید دوربین، سیستم‌های فروش و موارد این‌ چنینی را سریع‌تر کاهش دهد تا بهتر برای دوران فروش سالانه‌ی کمتر از ۱۰ میلیون واحد آماده شود.

به ‌احتمال زیاد کانن قصد دارد روی حوزه‌ای تمرکز کند که بیشترین انعطاف را نسبت ‌به شرایط مختلف نشان داده است؛ یعنی صنعت دوربین‌ مجهز به لنز قابل تعویض. کانن در حال تحقیقات بیشتر است تا فعالیت‌ خود را در حوزه‌ی فیلم‌برداری گسترش دهد.

البته این گفته بدین معنی نیست که کانن تمایل ندارد از طریق تولید دوربین‌های غیر معمول، خود را در بازار محک بزند. برای مثال، توکورا به تولید دوربین‌هایی اشاره کرد که «شبیه‌ محصولات کانن نیستند» و مواردی نظیر PowerShot ZOOM را که ماه پایانی سال ۲۰۲۰ عرضه شد شامل می‌شوند. او همچنین به عرضه‌ی دوربین پوشیدنی iNSPiC REC در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت iNSPiC REC راهکاری ارزان‌قیمت محسوب می‌شود که می‌تواند در کنار گوشی‌های هوشمند در بازار حضور داشته باشد. کانن به‌خوبی می‌داند همان‌طور که مشغول توسعه‌ی دوربین مجهز به لنز قابل تعویض نظیر R5 است، باید به مدل‌های مفهومی که برای اهدافی خاص طراحی می‌شوند توجه نشان بدهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات