نگاهی دقیق‌تر به مشکل داغی بیش‌از‌حد EOS R5 کانن؛ کارشناسان چه می‌گویند؟

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
برخی کارشناسان که دوربین EOS R5 کانن را آزمایش کرده‌اند، می‌گویند این دوربین در محیط خارجی حتی هنگام عکس‌برداری نیز به‌شدت داغ می‌شود. ظاهرا مشکل داغی بیش‌از‌حد EOS R5 جدی‌تر از حد تصور است.
تبلیغات

کانن EOS R5 با سخت‌افزار قدرتمند و قابلیت‌های بسیار جذابش توانسته در هفته‌های اخیر مهم‌ترین اخبار حوزه‌ی دوربین را ازآن خود کند که البته اتفاقی دورازانتظار نبود. EOS R5 یکی از محصولات مهمی است که کانن در چند سال اخیر ساخته و مجموعه‌ای از دستاوردهای جدید این شرکت را در خود دارد. EOS R5 که به حسگر ۴۵ مگاپیکسلی CMOS مجهز است، می‌تواند ویدئوهای 8K RAW را با نرخ ۳۰‌ فریم‌بر‌ثانیه و ویدئوهای حرکت‌آهسته‌ی 4K را با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه ضبط کند.

مدت‌ها پیش، کانن روند تولید EOS R5 را اعلام کرده بود و در مدت چند ماه به‌دفعات بخشی از اطلاعات آن را با رسانه‌ها در میان گذاشت. کانن خیلی زود اعلام کرد پرچم‌دار جدیدش ازپس ضبط ویدئوی 8K برمی‌آید. از همان روزهای اولیه، بسیاری از کاربران نگران شدند که EOS R5 نتواند گرمای زیاد ناشی از فیلم‌برداری 8K را دفع کند و همین موضوع به محدودیت در مدت فیلم‌برداری منتهی شود. نگرانی‌های کاربران پس از آن‌ افزایش پیدا کرد که اعلام شد EOS R5 فن داخلی ندارد.

EOS R5 مهم‌ترین محصولی محسوب می‌شود که کانن در چند سال اخیر به ‌بازار عرضه کرد است

کانن سرانجام دوربین جدیدش را رونمایی کرد و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد تمامی نگرانی‌ها درباره‌ی داغی دوربین رنگ حقیقت به‌خود گرفته‌اند. در چند وقت اخیر، گزارش‌های متعددی مبنی‌بر داغی بیش‌ازحد EOS R5 هنگام فیلم‌برداری 8K و 4K منتشر شده که اعلام می‌کند پرچم‌دار جدید کانن زود داغ می‌شود و نمی‌توان برای مدت‌ طولانی با آن فیلم‌برداری کرد. 

EOS R5 دوربین بسیار پراهمیتی است، چه برای کانن و چه برای صنعت عکاسی. امروزه، این دوربین رقبای قدرتمندی در بازار دارد که جدیدترین آن‌ها آلفا 7S مارک ۳ سونی است؛ دوربینی که برخلاف EOS R5 نمی‌تواند ویدئو 8K ضبط کند. سونی در کنفرانس رونمایی آلفا 7S مارک ۳ اعلام کرد این دوربین با مشکل داغی بیش‌ازحد روبه‌رو نیست؛ بااین‌حال گزارش‌های جدید ادعا می‌کنند آلفا 7S مارک ۳ در برخی سناریوها زودتر از EOS R5 داغ می‌شود. این ادعا فعلا به‌صورت اولیه مطرح شده و اگر جدی باشد در زومیت بیشتر به آن اشاره خواهیم کرد.

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 از بالا با لنز

در پی انتشار گزارش‌های متعدد، کانن سرانجام بیانیه‌ای مطبوعاتی دراختیار رسانه‌ها قرار داد تا توضیحاتی درباره‌ی مشکل داغی بیش‌ازحد EOS R5 ارائه دهد. در آن زمان کانن گفت: «تصمیم قرارندادن فن در داخل بدنه‌ی EOS R5 به این دلیل گرفته شد که ابعاد جمع‌و‌جور دوربین حفظ شود و این دستگاه ضمن سبک‌‌‌بودن، همچنان دربرابر نفوذ آب مقاوم باشد.» کانن همچنین تلاش کرده است قدم‌هایی برای مدیریت مشکل جدید بردارد. درحالی‌که عمده‌ی مردم داغی بیش‌ازحد EOS R5 را «مشکل» خطاب می‌کنند، عده‌ای معتقد هستند طبق بیانیه‌ی کانن، گرمای بیش‌ازحد چیزی با عنوان «مشکل»‌ در دوربین ایجاد نمی‌کند و بهتر است آن را «محدودیت» بنامیم.

تونی نورثراپ به‌تازگی ویدئویی جدید در کانال یوتیوب خود منتشر کرده است و در آن، به محدودیت‌های فیلم‌برداری کانن EOS R5 و EOS R6 در پی داغی بیش‌ازحد اشاره و درادامه دوربین فوجی‌فیلم XT4 را به‌طورخلاصه بررسی می‌کند. نورثراپ دوربین‌های جدید کانن را با حالت‌های مختلف فیلم‌برداری دقیق آزمایش کرده که شامل این موارد است: 4K با نرخ 60fps و 4K HQ با نرخ ۳۰fps و 4K استاندارد با نرخ ۳۰fps و 8K با نرخ ۳۰fps و 8K RAW با نرخ ۳۰fps. 

ویدئو ۲۰ دقیقه‌ای نورثراپ را با مراجعه به این لینک می‌توانید مشاهده‌اش کنید. وی در این ویدئو می‌گوید:

ابتدا محدودیت‌های فیلم‌برداری دوربین‌های EOS R5 و EOS R6 کانن را به‌دلیل داغی بیش‌ازحد‌ و سپس دوربین Fuji XT4 را باردیگر آزمایش کردم. دوربین‌های مذکور را در محیط‌های داخلی و روباز آزمودم و در هر موقعیت، تقریبا سه آزمایش با حالت‌های مختلف فیلم‌برداری شامل 4K با نرخ 60fps و 4K HQ با نرخ ۳۰fps و 4K استاندارد با نرخ ۳۰fps و 8K با نرخ ۳۰fps و 8K RAW با نرخ ۳۰fps انجام دادم (حالت آخر به ۳۰ ثانیه محدود بود؛ چون کارت حافظه‌ی CFExpress من مشکل داشت).مشکل داغی بیش‌ازحد EOS R5 کانن جدی‌تر از آن‌ است که فکر می‌کردیمدر نظر داشته باشید پس از بارگذاری این ویدئو، دوربین EOS R5 را بیشتر بررسی و آزمایش‌هایی ترکیبی برای عکاسی و فیلم‌برداری طراحی کردم. حین این آزمایش‌ها بود که متوجه شدم حتی عکس‌برداری و ضبط ویدئوهای کوتاه ۱۵ تا ۳۰ ثانیه‌ای در محیط بیرون با دمای ۸۵ درجه‌ی فارنهایت (تقریبا ۲۹٫۵ درجه‌ی سلسیوس) باعث شد دوربین EOS R5 بیش‌ازحد داغ شود. به‌نظر می‌رسد مشکل داغی بیش‌ازحد EOS R5 بسیار جدی است؛ بااین‌حال در ویدئو جدیدم چند ترفند مفید ارائه دادم تا بر این مشکل غلبه کنید. بگذارید تجربه‌ام را از ویرایش و انتشار ویدئویی با وضوح 8K با شما در میان بگذارم. در کمال‌ تعجب، ویرایش ویدئو 8K در اپلیکیشن Final Cut Pro روی لپ‌تاپ مک‌بوک پرو ۱۵ اینچ ۲۰۱۹ تجربه‌ی لذت‌بخشی بود؛ حتی در حالتی که کارت گرافیک اکسترنال را به لپ‌تاپ متصل نکرده بودم. بااین‌حال رندرگیری روی این لپ‌تاپ مثل کابوس بود. رندرشدن این ویدئو ۲۰ دقیقه‌ای تقریبا هشت ساعت طول کشید. پس از بارگذاری، ۴٫۵ ساعت طول کشید تا یوتیوب آن را با وضوح 8K و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه دردسترس قرار دهد. حال اصلا نمی‌توانم ویدئوی ضبط‌شده را با وضوح 8K ببینم؛ چون رایانه‌ام به‌شدت کُند می‌شود. حدس می‌زنم ویدئو با وضوح 4K مطلوب به‌نظر می‌رسد.

با خواندن حرف‌های تونی نورثراپ نکته‌ی مهمی را متوجه می‌شویم: مشکل داغی بیش‌ازحد کانن EOS R5 صرفا به فیلم‌برداری محدود نیست و حتی عکس‌برداری را هم شامل می‌شود؛ بنابراین، جدی‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم. بااین‌حال نورثراپ، تنها کسی نیست که به این موضوع دامن زده است؛ زیرا یکی دیگر از افراد شناخته‌شده در صنعت عکاسی می‌گوید یک ساعت با دوربین EOS R5 حدودا ۳۰ عکس گرفته و پس‌از‌آن خواسته ویدئو 8K ضبط کند؛ اما ظاهرا دوربین به‌حدی داغ بوده که اجازه‌ی ضبط حتی یک ثانیه ویدئو را هم نداده است. 

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 از بالا با لنز

جرالد آندان یکی از کسانی است که بسیار دقیق دوربین‌ها را بررسی می‌کند و آزمایش‌هایی که انجام می‌دهد، همواره در کانون توجه قرار می‌گیرد. آندان در توییت‌های جدیدش دقیق‌تر مشکل داغی بیش‌ازحد کانن EOS R5 را زیر ذره‌بین برده است. ظاهرا مشکل به‌حدی جدی است که احتمال دارد کانن EOS R5 را از بازار فراخوانی کند. بررسی‌های آندان نشان می‌دهد EOS R5 پس از داغ‌شدن نمی‌تواند حتی یک فریم ویدئو 8K یا ویدئو 4K تولیدشده ازطریق شیوه‌ی Oversampling را ضبط کند. تمامی شواهد نشان می‌دهد EOS R5 می‌تواند برای کسانی که به‌شکل حرفه‌ای مشغول فعالیت هستند، محدودیت‌ها و مشکلاتی جدی ایجاد کند.

جرالد آندان در توییت نخست خود می‌نویسد:

اخبار بد جدید درباره‌ی R5: هر دقیقه‌ای که با EOS R5 مشغول عکس‌گرفتن شوید، از زمانی‌که می‌توانید ویدئو HQ ضبط کنید، کاسته می‌شود. امروز یک ساعت در هوای تابستانی با دمای ۳۰ درجه‌ی سلسیوس عکاسی کردم و وقتی کارم به‌اتمام رسید، حالت دوربین را روی فیلم‌برداری گذاشتم و دیدم اخطار داغی بیش‌ازحد روی صفحه ظاهر شده و نوشته به‌‌دلیل این موضوع، نمی‌توانم حتی یک ثانیه فیلم بگیرم.

این گفته‌ها نشان می‌دهد صرفا قرارگیری دوربین در محیط روباز کافی است که دمای داخلی آن به‌شدت افزایش یابد و به ۸۰ درجه‌ی سلسیوس برسد. این دما دقیقا همان دمایی است که بسیاری از قطعات سخت‌افزاری پس از رسیدن به آن دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند عملکرد عادی خود را ارائه دهند. اگر کانن در داخل دوربین خود سیستم پراکنده‌سازی گرما با بهره‌گیری از مس می‌ساخت (شبیه به آنچه امروزه در گوشی‌ها می‌بینیم)، احتمالا این مشکلات هیچ‌گاه ایجاد نمی‌شدند.

استفاده از این نوع سیستم خنک‌کننده در تقریبا تمامی صنایع وجود دارد و دستگاه‌‌های کوچکی‌ که به پردازنده‌ سریع مجهز هستند، به‌صورت استاندارد از چنین سیستمی بهره می‌گیرند. حتی گوشی هوشمندی نظیر شیائومی می ۱۰ پرو که توانایی فیلم‌برداری 8K دارد، از هیت سینک مسی پسیو بهره می‌گیرد تا خنک بماند. فرم‌فاکتور گوشی‌های هوشمند را با دوربین مقایسه کنید. اگر در بدنه‌ی کوچک‌تر گوشی می‌‌توان چنین سیستم خنک‌کننده‌ای جای داد، دوربینی نظیر EOS R5 نیز قطعا می‌تواند آن را در خود جای دهد. هریک از نمایندگان کانن که خلاف این موضوع را به شما بگوید، یا دروغگو است یا بی‌تجربه و ساده. 

کانن باید در EOS R5 از سیستم خنک‌کننده‌ی پیشرفته استفاده می‌کرد

جرالد آندان در زیر توییت خود برخی از سؤالات کاربران را نیز پاسخ داد که می‌توانیم نکات مهمی از آن‌ها برداشت کنیم. براساس این پاسخ‌ها، دوربینی که آندان استفاده از آن استفاده کرده، در طول یک ساعت عکس‌برداری به‌طور مداوم روشن بوده است؛ بااین‌حال صفحه‌نمایش آن پس از یک دقیقه خاموش شده. او در آزمایش خود تصاویر عادی ثبت کرده و تعداد آن‌ها نهایتا به ۳۰ تا ۴۰ عدد رسیده است. آندان می‌گوید پس از یک ساعت عکس‌برداری و دیدن اخطار گرمای بیش‌ازحد، همچنان می‌توانسته به عکس‌برداری ادامه دهد؛ اما امکان فیلم‌برداری 8K و 4K HQ و 4K60fps برای او وجود نداشته است. طبق گفته‌ی آندان، درصورت کم‌کردن کیفیت ویدئو یا استفاده از کراپ می‌توانسته پس از یک ساعت عکس‌برداری، فیلم هم ضبط کند.

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 از بالا با نمایشگر LCD بازشده

یکی از انتقادهای اصلی که منتقدان به کانن وارد می‌کنند، این است که چرا در EOS R5 سیستم خنک‌کننده‌ی پسیو وجود ندارد. ورقه‌ی نارک مس می‌تواند گرمای ناشی از فعالیت قطعات را از آن‌ها دور و به‌سمت رادیاتور کوچکی هدایت کند که به بدنه‌ی دستگاه چسبیده است. از این طریق می‌توان گرمایی که قطعات تولید می‌کنند، به‌سمت بیرون هدایت کرد و اجازه داد هوای بیشتری درون دستگاه جریان پیدا کند و عمل تهویه انجام شود و به فن یا درچه‌ی بزرگ هوا ‌نیازی نیست. اگر کانن معتقد است تراشه‌ی DIGIC X به‌کاررفته در دوربین بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم، گرما تولید می‌کند، می‌توانست به‌جای استفاده از ورقه‌ی مسی، پردازنده‌ی مدرن‌تری با لیتوگرافی پیشرفته‌تر نظیر هفت‌نانومتری در محصول گران‌قیمتش جای دهد تا گرمای ناشی از فعالیت آن کاهش پیدا کند.

کارشناسان معتقدند کانن درباره‌ی EOS R5 صداقت کافی را به‌خرج نداده و این موضوع در بازاریابی برای دوربین هم دیده می‌شود. شرکتی که دوربینی با این اهمیت می‌سازد، باید هنگام معرفی و بازاریابی برای آن کاملا صادق باشد. این موضوع حتی به برگه‌ی مشخصات فنی محصول هم تعمیم داده می‌شود. اگر کاربر دوربینی گران‌قیمت با توانایی ارائه‌ی ویدئو 4K با شیوه‌ی Oversampling می‌خرد، انتظار دارد بتواند از آن در آب‌و‌هوای تابستان به‌طور معمولی استفاده کند و محدودیتی متوجهش نباشد.

محدودیت‌هایی که EOS R5 ارائه می‌دهد شاید در نگاه اول برای برخی دوربین‌ها عادی جلوه کند؛ اما فراموش نکنید در حال صحبت درباره‌ی دستگاهی هستیم که صرفا بدنه‌اش ۴،۰۰۰ دلار قیمت دارد. اگر می‌خواهید طولانی‌مدت با این دوربین ۴،۰۰۰ دلاری فیلم بگیرید، باید سراغ روش‌هایی مثل وضوح 4K با شیوه‌ی ترکیب پیکسل‌ها و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه بروید که کیفیت این ویدئو تقریبا مشابه چیزی است که دوربین Sony a7R II (متعلق ‌به سال ۲۰۱۵) ارائه می‌دهد. امروزه، کاربران و کارشناسان انتقاد‌های زیادی از کانن می‌کنند. باید ببینیم این شرکت درادامه چه تصمیمی برای دوربین پرچم‌دار جدید خود می‌گیرد و آیا ادامه‌ی انتقادها به فراخوانی EOS R5 از بازار منتهی خواهد شد؟ فکر نمی‌کنیم چنین اتفاقی بیفتد.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق دوربین کانن، دوربین نیکون، دوربین پاناسونیک، دوربین سونیو دیگر برند‌ها، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات