بیانیه مطبوعاتی کانن: داغی بیش‌از‌حد EOS R5؛‌ دلیل نبود فن در دوربین و موارد بیشتر

چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از نکات خبرساز مربوط به EOS R5، داغی بیش‌از‌حد این دوربین ‌هنگام فیلم‌برداری است. کانن در بیانیه‌ای جدید، تلاش کرده در این زمینه شفاف‌سازی کند.
تبلیغات

روز گذشته، کانن بیانیه‌ای مطبوعاتی دراختیار رسانه‌ها قرار داد و جزئیاتی درباره‌ی داغ‌شدن بیش‌ازحد دوربین بدون آینه‌ی فول‌فریم EOS R5 بیان کرد. EOS R5، پرچم‌دار جدید کانن، از‌پس ضبط ویدئو 8K RAW با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه برمی‌آید. از زمان اعلام این خبر، نگرانی‌های زیادی درباره‌ی داغ‌شدن بیش‌ازحد دوربین موقع فیلم‌برداری منتشر شد و اخیراً مجددا نگرانی‌ها در‌این‌باره‌ افزایش پیدا کرده است.

کانن در بیانیه‌ی جدید خود، بیان می‌کند چرا با وجود علم ‌به داغی بیش‌ازحد دوربین، در این محصول از فن استفاده نکرده است. همچنین، می‌گوید برای جلوگیری از ایجاد این مشکل می‌توانید اقداماتی انجام دهید.

بیانیه‌ی مطبوعاتی کانن مباحث مختلف زیادی را پوشش می‌دهد. در ابتدای این بیانیه، به تصمیماتی اشاره شده است که کانن به‌منظور جلوگیری از ایجاد داغی بیش‌ازحد دوربین اتخاذ کرده است. این شرکت دلیل استفاده‌نکردن از فن به‌منظور تهویه‌ی بهتر هوا در بدنه‌ی EOS R5 را ذکر می‌کند و توضیحاتی درباره‌ی قابلیت Overheat Control ارائه می‌دهد. کانن ترفندهایی نیز ارائه داده است که با رعایت‌کردن آن‌ها، می‌توان گرمای ایجادشده موقع فیلم‌برداری را کاهش داد. افزون‌براین، کانن توضیحاتی درباره‌ی حسگر ۲۰ مگاپیکسلی داده است EOS R6 که وضوحی کمتر از حسگر CMOS دوربین EOS R5 دارد.

تصویری که درادامه مشاهده می‌کنید، دومین‌بار است کانن منتشر می‌کند. این تصویر به زمان رسمی فیلم‌برداری تا زمان داغ‌شدن دوربین اشاره می‌کند:

جدول توضیحات داغ شدن دوربین کانن EOS R5

به‌دنبال معرفی دوربین‌های EOS R5 و EOS R6، این نکته ذهن کاربران را درگیر کرد که چرا این دوربین‌ها فنی در داخل خود ندارند؛ درحالی‌که دوربینی مثل پاناسونیک S1H از فن بهره می‌برد. کانن در این زمینه اعلام می‌کند: «تصمیمِ قرارندادن فن در داخل بدنه‌ی EOS R5 به این دلیل گرفته شد که ابعاد جمع‌و‌جور دوربین حفظ شود و این دستگاه ضمن سبک‌وزن‌بودن، همچنان دربرابر نفوذ آب مقاوم باشد.»

کانن در بخشی از بیانیه‌‌اش نکاتی برای جلوگیری از داغ‌شدن بیش‌ازحد دوربین اعلام می‌کند. در این بیانیه می‌خوانیم:

  • قابلیت Overheat Control را روی حالت روشن (ON) قرار دهید (این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض روشن است). وقتی قابلیت کنترل داغی بیش‌ازحد فعال شود، درحالی‌که دوربین در حالت آماده ‌به ‌کار قرار دارد، ابعاد فیلم و نرخ فریم آن به‌طور خودکار تغییر پیدا می‌کند. این اتفاق باعث جلوگیری از افزایش دمای داخل دوربین می‌شود.
  • پیشنهاد می‌کنیم بین هر فیلم‌برداری، دوربین را خاموش کنید.
  • دوربین را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • به‌منظور پراکنده‌سازی گرما، از فن خارجی استفاده کنید.

وضوح و نرخ فریم

زمان لازم برای استراحت دوربین (دقیقه)

حداکثر زمان ضبط ویدئو پس از زمان استراحت به‌صورت تقریبی (دقیقه)

8K و ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه

۱۰

۳

۲۰

۸

4K و ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه

۱۰

۱۰

کانن در بخش نهایی بیانیه‌ی جدیدش، به دوربین کانون EOS R6 نیز اشاره‌هایی می‌کند و می‌گوید در دوربین EOS R6 در بیشترین نرخ‌های فریم و وضوح تصویر، گرما به‌ناچار تولید می‌شود و نمی‌توان جلو آن را گرفت؛ بااین‌حال، محدودیتی که این گرما ایجاد می‌کند، روی استفاده‌ی عادی از دوربین اثر ناچیزی می‌گذارد.

کانن در بیانیه‌ی رسمی خود می‌آورد:

دوربین EOS R6 می‌تواند در حالت 4K@60fps ویدئوهایی به‌مدت ۲۹ دقیقه و ۵۹ ثانیه ضبط کند که با تکنیک بیش‌نمونه‌گیری (Oversampling) وضوحشان به 5.1K ارتقا‌ پیدا کرده است. حین این فیلم‌برداری دمای دوربین به ۲۳ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. تا پیش از مدت‌ یادشده، گرمایی که ایجاد می‌شود، محدودیتی به‌همراه نمی‌آورد. همچنین، این دوربین می‌تواند ۴۰ دقیقه با وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه فیلم‌برداری کند.

از زمان انتشار بیانیه‌ی جدید کانن، بحث‌و‌جدل زیادی در شبکه‌های اجتماعی به‌راه افتاده است. عده‌ای معتقد هستند که طبق بیانیه‌ی کانن، گرمای بیش‌ازحد چیزی با عنوان «مشکل»‌ در دوربین ایجاد نمی‌کند و بهتر است آن را «محدودیت» بنامیم. طرفداران کانن معتقد هستند منتقدان این برند می‌خواهند با نسبت‌دادن مشکل به EOS R5، باعث شکست این دوربین در بازار شوند. تا زمانی‌که کارشناسان EOS R5 را موشکافانه بررسی نکنند، نمی‌توانیم بگوییم که داغی بیش‌ازحد چقدر روی تجربه‌ی عکاسی با این دوربین اثر منفی می‌گذارد.

درحال‌حاضر، EOS R5 جدیدترین پرچم‌دار کانن برای بازار دوربین‌های بدون آینه‌ی فول فریم به‌حساب می‌آید و برای ثبت عکس و فیلم به حسگر ۴۵ مگاپیکسلی جدید CMOS متکی است. نکته‌ی جالب درباره‌ی EOS R5 توانایی در ضبط ویدئو 8K RAW بدون کراپ یا حتی محدودیت فوکوس است. در این دوربین پرچم‌دار، از تراشه‌ی Digic X استفاده شده که پیش‌تر در دوربین 1DX Mark III به‌کار رفته بود. پرچم‌دار جدید کانن ازطریق شاتر الکترونیکی تصاویر متوالی را با نرخ ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه ثبت می‌کند و این عدد ‌هنگام استفاده از شاتر مکانیکی به ۱۲ فریم‌بر‌ثانیه می‌رسد. قیمت دوربین کانن EOS R5 از ۳،۹۰۰ دلار شروع می‌شود و کیت آن شامل بدنه و لنز RF 24-105mm f/4L IS USM تقریباً ۵،۰۰۰ دلار قیمت دارد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات