نگاهی به پیشرفت‌های فناوری دوربین در دهه گذشته

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
دهه‌ی ۲۰۱۰ با پیشرفت‌های قابل‌توجهی در فناوری دوربین‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری همراه بود و برخی از آن‌ها دوران تازه‌ای را در صنعت شروع کردند.
تبلیغات

فناوری در دهه‌ای که گذشت، انواع انقلاب‌ها و رویکردهای جدید را تجربه کرد. صنعت دوربین، یکی از حوزه‌های مهمی بود که از پیشرفت فناوری مزایای زیادی کسب کرد. درواقع دوربین‌های امروزی نسبت به ۱۰ سال گذشته تفاوت‌های بسیار زیادی دارند و به قابلیت‌های مهم و کاربردی مجهز شده‌اند. برخی کارشناسان صنعت، از میان تمامی پیشرفت‌های صورت‌گرفته، دو حوزه‌ی فوکوس خودکار و ویدئو را از حوزه‌های مهم و قابل‌توجه می‌دانند. در ادامه‌ی این مطلب زومیت اشاره‌ای به جزئیات پیشرفت‌های فناوری در حوزه‌های مذکور خواهیم داشت.

در سال ۲۰۱۰، دوربین‌های DSLR متعددی با سیستم‌های فوکوس خودکار در بازار وجود داشتند، درحالی‌که سیستم‌های فوکوس خودکار بدون آینه،‌ سرعت و عملکرد نه‌چندان قابل‌قبولی از خود به نمایش می‌گذاشتند. امروز و با گذشت یک دهه، فوکوس خودکار در دوربین‌های بدون آینه نه‌تنها در رقابت به دوربین‌های DSLR نزدیک شد، بلکه در بسیاری از موارد آن‌ها را پشت سر گذاشت. درواقع فوکوس خودکار دوربین‌های بدون آینه کارایی آسان‌تر دارد و در دسته‌های گسترده‌تری از بازار در دسترس است.

کاربران امروزی برای دستیابی به قابلیت‌های حرفه‌ای فوکوس خودکار، دیگر نیازی به خریدن تجهیزات بسیار گران‌قیمت ندارند. دوربین‌های کنونی با قیمت‌های کمتر از هزار دلار هم قابلیت‌های حرفه‌ای فوکوس خودکار ارائه می‌کنند. در ادامه به تغییراتی اشاره می‌کنیم که باعث افزایش دسترسی به چنین قابلیت‌های حرفه‌ای شد.

دوربین الیمپوس

لنزهایی که برای دوربین بدون آینه طراحی شد

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در قابلیت فوکوس خودکار تأثیر گذاشت، به‌سختی توسط کاربران دیده می‌شود. تغییر در طراحی لنزها،‌ تأثیر زیادی روی پیشرفت‌های دیگر صنعت دوربین داشت. موتورهای فوکوس حلقه‌ای و طراحی فوکوس به‌‌‌صورت حرکت یک بخش شامل لنزها که در DSLR استفاده می‌شود، برای عملکرد بسیاری از دوربین‌های بدون آینه کاربرد ندارد.

المان‌های بزرگ فوکوس، اینرسی زیادی را ایجاد می‌کنند که مشکل بزرگی را برای حرکت‌های جلو و عقب فوکوس تشخیص کنتراست به‌همراه دارد. ثانیا اگرچه سیستم‌های موتور حلقه‌ای فوکوس، سرعت بالایی دارند، برای حرکت‌های آهسته و نرم و ساکت مناسب نیستند؛ حرکتی که برای فیلم‌برداری بهتر، الزامی محسوب می‌شود.

بسیاری از تولیدکننده‌های دوربین در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا با تغییر طراحی لنزها، تنها با یک المان سبک و منفرد، عمل فوکوس را انجام دهند. وقتی اینرسی لنز به حرکت اضافه شود، حرکت با پایداری و ظرافت بیشتری اتفاق می‌افتد. جدیدترین لنزهای بازار عموما به گروه‌های فوکوس دوگانه‌ی مستقل مجهز هستند. درنتیجه در حالت‌های فوکوس نزدیک، چالش‌های کمتری از لحاظ کاهش کیفیت تصاویر خواهیم داشت.

فناوری‌های صنعت دوربین، علاوه بر طراحی لنزها، در بخش موتورهای فوکوس نیز بهبود قابل‌توجهی داشته‌اند. موتورهای جدید، قدرت کمتری نسبت به موتورهای اولتراسونیک حلقه‌ای دارند، اما کنترل سریع و نرم را برای لنزهای با المان فوکوس کوچک فراهم می‌کنند. در مجموع، امروز شاهد نسل جدیدی از لنزها هستیم که سرعتی برابر یا سریع‌تر از نمونه‌های DSLR دارند و فوکوس نرم‌تری را هم در فیلم‌برداری ارائه می‌کنند.

فوکوس خودکار

تشخیص فاز روی حسگر

علاوه بر بهبود طراحی لنزها، فناوری‌های تشخیص فاز در حسگر نیز در دهه‌ی گذشته توسعه‌ی زیادی را تجربه کرده‌اند. این قابلیت ابتدا در دوربین‌های کامپکت فوجی‌فیلم دیده شد و سپس در دوربین‌های بدون آینه‌ی سری 1 نیکون شاهد آن بودیم. به‌مرور شرکت‌های دیگر نیز چنین قابلیتی را به حسگرهای خود افزودند. سیستم‌های این‌چنین، در ساده‌ترین حالت از سمت راست و چپ لنز به صحنه نگاه کرده و نوعی حس عمق را در آن ایجاد می‌کنند. درواقع رویکردی شبیه به چشمان انسان در حسگر به‌کار گرفته می‌شود که ترکیب اطلاعات چشم‌های چپ و راست را برای شناسایی صحنه استفاده می‌کند.

اطلاعات عمقی که با ترکیب اطلاعات سمت چپ و راست لنز به‌دست می‌آیند، در حرکت‌دهی المان فوکوس خودکار تأثیر دارند. درواقع سیستم باتوجه به آن اطلاعات نتیجه می‌گیرد که المان فوکوس را به‌کدام سمت و چه‌مقدار حرکت دهد؛ روندی که شباهت زیادی به فعالیت المان اختصاصی فوکوس خودکار در DSLR دارد.

فوکوس خودکار با شناسایی سوژه

از مهم‌ترین پیشرفت‌های فناوری فوکوس خودکار در دهه‌ی گذشته می‌توان به فوکوس آگاه از سوژه اشاره کرد. نیکون در این فناوری پیشرفت‌های قابل توجهی داشت و در حسگرهای DSLR RGB خود از آن استفاده کرد. البته به‌کارگیری فوکوس خودکار با استفاده از حسگر اصلی تصویربرداری به دوربین‌ها امکان داد تا درک پیچیده‌تری از سوژه‌ی عکاسی خود داشته باشند.

تشخیص فاز

فناوری تشخیص چهره از سال‌ها پیش در دوربین‌های کامپکت دیده می‌شد، اما قدرت و دقت سیستم‌‌های مذکور در چند سال گذشته بیشتری پیشرفت‌ها را تجربه کرد. المپوس در مدل‌های سال ۲۰۱۱ خود در خانواده‌ی PEN برای اولین‌بار قابلیت تشخیص چشم را عرضه کرد که در سال‌های بعدی پیشرفته‌تر شدند و دقت بیشتری پیدا کردند. به‌علاوه قدرت پردازش و توانایی دریافت ورودی از سیستم تشخیص فاز حسگر هم به آن‌ها اضافه شد.

لنزهای امروزی با بهره‌گیری از یادگیری ماشین، هوشمندی بیشتری در تشخیص سوژه دارند

پیشرفت‌های بالا، کیفیت بالای فوکوس خودکار را در دوربین‌های امروزی به‌همراه داشته‌اند. آخرین نسل از دوربین‌ها از المپوس تا پاناسونیک و سونی از الگوریتم‌های فوکوس خودکاری بهره می‌برند که توسط یادگیری ماشین آموزش دیده‌اند. یادگیری ماشین با تحلیل هزاران تصویر، بهبود فوکوس خودکار را در دوربین‌ها به‌همراه می‌آورد و امروز، دوربین‌ها سوژه‌ی خود را تشخیص می‌دهند. قابلیت‌های جدید به دوربین امکان می‌دهد که روی اشخاص یا حیوانات یا سوژه‌های دیگر فوکوس کنند و با تغییر زاویه‌ی سوژه گمراه نشوند. درنهایت یک دوربین امروزی بدون آینه با قیمت ۶۰۰ دلار، دوربین حرفه‌ای ورزشی سال ۲۰۱۰ را به‌راحتی شکست می‌دهد و حتی در دستان یک آماتور هم عملکردی عالی دارد.

شاید عکاسان در نگاه کلی متوجه پیشرفت‌هایی که در بالا اشاره کردیم، نشوند. البته اگر نگاهی به شیوه‌ی عکاسی و فوکوس خودکار در ۱۰ سال پیش داشته باشیم، سهولت و دقت سیستم‌های جدید را به‌راحتی درک خواهیم کرد. به‌عنوان مثال سیستم‌‌های تشخیص چشم به عکاسان پرتره امکان می‌دهند تا بدون نیاز به تغییر و صحبت آن‌چنانی با سوژه، تنها روی نورپردازی و ترکیب تصویر متمرکز شوند. درواقع عکاس دیگر مطمئن است که فوکوس روی چهره، به‌صورت خودکار و دقیق صورت می‌گیرد.

توسعه‌ی فناوری‌های هوشمند فوکوس خودکار در سال‌های پیش‌رو نیز با قدرت زیادی ادامه پیدا خواهد کرد. تولیدکننده‌های دوربین همه‌ی تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا با گوشی‌های هوشمندی رقابت کنند که قابلیت‌های بی‌شمار پردازشی و تیم‌های تحقیق و توسعه‌ی حرفه‌ای دارند که در شرکت‌هایی همچون اپل و گوگل باقدرت پیش می‌روند.

دوربین سونی

پیشرفت در فیلم‌برداری

پیشرفت بزرگ دیگر در دنیای دوربین، تکامل کیفیت فیلم‌برداری در دوربین‌های عکس‌برداری بود. ۱۰ سال پیش، فیلم‌برداری با دوربین‌های عکس‌برداری در روزهای ابتدایی قرار داشت. دوربین‌های Nikon D90 و Canon EOS 5D Mark II فیلم‌برداری با رزولوشن بالا را به دوربین‌های مصرف‌کننده آورده بودند. در آن سال‌ها کانن به‌عنوان ابزاری مناسب برای عاشقان فیلم‌برداری محسوب می‌شد و شرکت‌های کوچک تولید محتوا نیز از قابلیت‌ها دوربین آن استفاده می‌کردند.

اکنون و با گذشت بیش از ۱۰ سال از ارائه‌ی اولین قابلیت‌های فیلم‌برداری در دوربین‌های عکس‌برداری، شاهد محصولاتی با توانایی فیلم‌بردای 4K هستیم که برای تولید ویدئو با کیفیت بالا نیز کاربرد دارند. حتی مدل‌های ارزان‌تر در اکثر برندهای دوربین دارای قابلیت‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای هستند که به‌راحتی دوربین قدیمی 5D Mark II را شکست می‌دهند.

برای درک بهتر قابلیت‌های فیلم‌برداری می‌توان داستان پیشرفت سری دوربین‌های GH شرکت پاناسونیک را مطالعه کرد. کانن پس از موفقیت EOS 5D II، اکثر فعالیت‌های توسعه‌ی فیلم‌برداری را در سری Cinema EOS متمرکز کرد. دراین‌میان پاناسونیک از فرصت استفاده کرده و نسل موفقی از دوربین‌های عکس‌برداری با قابلیت فیلم‌برداری به بازار عرضه کرد. دوربین‌های این شرکت قابلیت‌های بیشتری داشتند و خروجی باکیفیت‌‌تری را نسبت به رقبا ارائه می‌کردند.

خانواده‌ی دوربین‌های GH جزو اولین محصولاتی بودند که فیلم‌برداری 1080p ارائه کردند. فیلم‌برداری‌های 1080/60p و 4K نیز اولین‌بار در همین خانواده معرفی شدند. پاناسونیک در خانواده‌ی حرفه‌ای فیلم‌برداری خود، علاوه بر بهبود کیفیت خروجی، قابلیت‌های نوآورانه و متعددی را در طول سال‌های گذشته ارائه کرد.

فیلم برداری

علاوه بر توسعه‌ی قابلیت‌های فیلم‌برداری در دوربین‌های تصویربرداری، تاریخچه‌ای طولانی از تلاش علاقه‌مندان تصویربرداری در بهبود کیفیت دوربین‌ها وجود دارد. درواقع آن‌ها با فعالیت‌هایی شبیه به هک، قابلیت دوربین‌هایی همچون کانن و پاناسونیک را بهبود می‌دادند که به شرکت‌ها نشان داد مخاطبان علاقه‌ی شدیدی به بهبود قابلیت‌ها دارند.

سونی بسیاری از قابلیت‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای را به بازار انبوه عرضه کرد. درواقع آن‌ها با به‌کارگیری قابلیت‌ها در مدل‌های اصلی خود، کاربران بیشتری را به فیلم‌برداری با دوربین‌های عکس‌برداری تشویق می‌کردند. اگرچه دوربین GX8 پاناسونیک نسبت به دوربین a6300 سونی قابلیت‌های بیشتر همچون فیلم‌برداری 4K دارد، اما سونی قابلیت‌هایی را در دوربین خود به بدنه‌ی جامعه ارائه داد که قبلا کاملا لوکس محسوب می‌شدند. درنهایت اقدام ژاپنی‌ها بسیاری از کاربران عادی را نیز به فیلم‌برداری حرفه‌ای علاقه‌مند کرد.

ویدئو امروز دیگر تنها در سلطه‌ی سونی و پاناسونیک قرار ندارد. فوجی‌فیلم یکی از فعالان جدی این بخش محسوب می‌شود که با سرعتی باورنکردنی، دوربین‌های خود را از بدترین نمونه‌های فیلم‌برداری، به بهترین تبدیل کرد. چنین رویکردی در اکثر تولیدکننده‌های دوربین رخ داد. به‌عنوان مثال نیکون نیز با ارائه‌ی قابلیت فیلم‌برداری Raw در سری Z6 و معرفی گیمبال و تجهیز فیلم‌برداری اکسترنال، ترکیبی کامل را برای علاقه‌مندان به فیلم‌برداری عرضه کرد.

ترکیب پیشرفت‌های فوکوس خودکار با بهینه‌سازی فیلم‌برداری در دوربین‌‌های عکس‌برداری، نتایج بسیار مهمی برای کاربران به‌همراه دارد. اگرچه فیلم‌بردارهای حرفه‌ای هنوز از قابلیت‌های قبلی برای ضبط تصویر استفاده می‌کنند، کاربران آماتورتر با بهره‌گیری از قابلیت‌های فوکوس هوشمند، توانایی ثبت تصاویر بهتری پیدا کرد‌ه‌اند. درنهایت پیشرفت‌های مذکور، تصویربرداری را برای همگان آسان کرده است و اکنون علاقه‌مندان تنها باید روی شیوه‌های خلاقانه‌ی هنر خود متمرکز شوند.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق دوربین‌های کانن، نیکون‌، پاناسونیک، سونی و دیگر برند‌ها، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات