۱۶ نکته درباره‌ی لنز‌ تیلت شیفت

سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
در این مقاله، یک عکاس تجربیات خود از کار با لنز تیلت شیفت را به‌ اشتراک می‌گذارد. وی به ۱۶ نکته اشاره می‌کند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست
تبلیغات

لنز تیلت شیفت، لنزی است که به عکاسان اجازه می‌دهد پرسپکتیو عکس را اصلاح کنند. ساختار فیزیکی این لنز‌ به‌گونه‌ای است که به آن‌ اجازه می‌دهد خم شود و بچرخد. لنز‌ تیلت شیفت اغلب توسط عکاسان معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چون این‌ لنز، پرسپکتیو اشتباه خطوط همگرای عمودی را اصلاح می‌کند. اما از آن‌جایی که این لنز‌ها، فاصله‌ی کانونی بیشتری از لنز‌های مورد نیاز عکاسان معماری دارند، مخاطب هدف آن‌ها نیز متفاوت است. مطابق آماری که در پایان سال ۲۰۱۷ اعلام شد، این لنز‌ها اغلب برای عکاسی از غذا، محصولات و عکاسی پرتره استفاده می‌شوند.

ایمی دیویس، عکاس و نویسنده، بر این باور است که با وجود استفاده از دوربین‌های عکاسی و لنز‌های مختلف در طول ۱۰ سال کار در صنعت عکاسی، تجربه‌ی او از کار با لنز‌های تیلت شیفت، بسیار محدود بوده است. او به‌طور مختصر از لنز تیلت شیفت Nikon 45mm PC-E Micro-Nikkor f/2.8D ED استفاده کرده بود اما پس از کار با سه لنز‌ تیلت شیفت جدید کانن یعنی لنز EF 50mm f/2.8L Macro، لنز EF 90mm f/2.8L Macro و لنز EF 135mm f/4L Macro، این فرصت‌ را پیدا کرد تا با پیچیدگی‌ لنز‌های تیلت شیفت بیشتر آشنا شود.

ایمی پس از کار کردن با این‌ لنز‌ها، تعدادی عکس ثبت کرد که برای وی بسیار خشنودکننده بود. او ادعایی مبنی بر تخصص عکاسی تیلت شیفت ندارد؛ اما تصمیم دارد تجارب حاصل از کار با این‌ لنز‌ها را با مخاطبان این مقاله به‌ اشتراک بگذارد.

نمونه تصویر گرفته‌شده با لنز تیلت شیفت کانن

۱. داشتن صبر کلید اساسی است

اگر اکثر اوقات با لنز‌هایی که قابلیت فوکوس اتوماتیک دارند، عکاسی کرده‌اید، برگشت ناگهانی به لنز‌های دارای فوکوس دستی کمی سخت است. علاوه‌بر فوکوس دستی، این لنز‌ها ترکیب‌هایی متفاوت بسیاری از حالت‌های مختلف Shift، Tilt و Rotate دارند که بر عکس نهایی تأثیر می‌گذارد. برای شناخت یک لنز تیلت شیفت باید زمان زیادی صرف کرد. بنابراین با تلاش و کوشش فراوان، نتایج مفیدی کسب می‌کنید؛ اگرچه پیمودن این مسیر یادگیری کمی دشوار است.

۲. این لنزها از سرعت کار شما می‌کاهند

با درنظرگرفتن عمل فوکوس دستی و تمام حرکت‌های کج‌ کردن (Tilting) و تغییر دادن (Shifting)، روشن است که این لنز‌ها برای عکاسی سریع و فوری نیستند. درواقع این لنز‌ها باعث می‌شوند که شما به عکاسی خود سنجیده‌تر فکر کنید. این موضوع بدی نیست و صرف زمان بیشتر برای کادربندی تصویر، آنچه از فوکوس می‌خواهید و چگونگی دستیابی به آن، می‌تواند سبب خلق نتایج جالب‌تری شود.

۳.استفاده از این لنز‌ها برای مردم جالب خواهد بود

اگر بیرون از خانه مشغول عکاسی با لنز‌ تیلت شیفت هستید، باید برای نگاه‌های عجیب و غریب و زل زدن‌ مردم آمادگی داشته باشید؛ البته عکاسانی که با این‌ لنز‌ها شناخت دارند، احتمالا به‌سمتتان می‌آیند و یک مکالمه‌ی طولانی را شروع می‌کنند.

۴. به سه‌پایه احتیاج دارید

نویسنده مقاله به استفاده از سه‌پایه علاقه‌ای ندارد. او معتقد است آن‌ها سنگین هستند و انعطاف‌پذیری در حرکت را از عکاس می‌گیرند. اما در هنگام استفاده از لنز‌های تیلت شیفت باید قبول کرد که سه‌پایه یکی از تجهیزات ضروری است (سه‌پایه در نکته‌ی ۲ نیز کمک بسیاری به شما می‌کند). اگر قصد استفاده از سه‌پایه ندارید (برای مثال در عکاسی پرتره)، برای احتیاط بیشتر، چند عکس اضافه بگیرید.

نمونه تصویر گرفته‌شده با لنز تیلت شیفت کانن

۵. این لنز‌ها برای عکاسی پرتره فوق‌العاده هستند

اکثر مردم فکر می‌کنند که این لنزها برای عکاسی معماری یا عکاسی منظره هستند؛ اما درواقع این لنزها برای عکاسی پرتره نیز فوق‌العاده‌اند. به اعتقاد یکی از کاربران، بهترین عکس‌هایی که با این سه لنز تیلت شیفت کانن با فاصله‌های کانونی مختلف گرفته است، در بخش عکاسی پرتره هستند. عکاسی پرتره با این لنز‌ها آسان نیست و نتایج آن گاهی‌ اوقات غیر قابل انتظار هستند؛ اما وی بر این باور است که پرتره‌هایی که با این لنز‌ها ثبت کرده بسیار متفاوت هستند.

۶. سوژه‌ی پرتره متوجه نمی‌شوند که در حال عکاسی از او هستید

عکس پرتره‌ای که در بالا مشاهده کردید، توسط نویسنده مقاله ثبت شده است. او می‌گوید سوژه‌ فکر می‌کند که عکاس در حال عکاسی از سوژه‌‌ای دیگر در سمت مخالف است؛ همین موضوع باعث شد که او نحوه‌ی ایستادن، نگاه و پزش را تغییر دهد.

۷. این لنز‌ها سطح شما را در عکاسی از غذا بالا می‌برند

این لنز‌ها برای عکاسی از غذا و محصولات مناسب هستند. نویسنده‌ی مقاله، خود هنگام عکاسی غذا با استفاده از لنزهای تیلت شیفت، به ارزش آن‌ها پی برد. او مقالات زیادی راجع‌ به ایده‌آل بودن لنز‌های تیلت شیفت برای این ژانر عکاسی خوانده بود؛ اما همیشه از عکس‌های گرفته‌شده با لنز‌های ماکروی استاندارد خود راضی بود. با لنز تیلت شیفت، می‌توان «سطح فوکوس (Plane of Focus)» را تغییر داد؛ برای مثال از این تکنیک می‌توان برای در فوکوس قرار دادن دو دسر استفاده کرد درحالی‌که اطراف آن‌ها را از فوکوس خارج می‌کنید. نویسنده‌ی مقاله معتقد است که اگر وی یک عکاس حرفه‌ای غذا بود، به احتمال زیاد هر سه لنز تیلت شیفت کانن را به کیت عکاسی خود اضافه می‌کرد.

۸. نمای زنده بهترین دوست جدید شما است

نویسنده‌ی مقاله می‌گوید وقتی از یک دوربین DSLR استفاده می‌کند، به‌ندرت از نمای زنده (Live view) استفاده می‌کند. درواقع عکاسی با نمای زنده در مقایسه با منظره‌یاب، بسیار کند‌تر است؛ علاوه‌ بر این وی ترجیح می‌دهد در منظره‌یاب کادر‌بندی را انجام دهد. اما وقتی از فوکوس دستی برای عکاسی استفاده می‌کنید و می‌خواهید ببینید که هر کدام از عمل‌های Shift ،Tilt و Rotate چگونه بر عکس نهایی شما تأثیر می‌گذارند، باید از نمای زنده استفاده کنید. زمانی‌که از لنز‌های تیلت شیفت برای عکاسی از غذا استفاده می‌کنید، زوم 5X یا 10X برای برای به‌ دست آوردن فوکوس بسیار شارپ و دقیق، ضروری است.

نمونه تصویر گرفته‌شده با لنز تیلت شیفت کانن

۹. غیر قابل پیش‌بینی بودن (یا بی‌تجربگی) باعث معجزه می‌شود

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، برای اینکه بهترین عکس‌ها را ثبت کنید، زمان زیادی نیاز است تا به‌طور کامل با نحوه‌ی استفاده از این لنز‌ها آشنا شوید. ولی با این وجود، وقتی‌که در حال یادگیری هستید، ممکن است به‌طور تصادفی عکس‌های شگفت‌انگیزی ثبت کنید؛ فقط سعی کنید که ترکیب عمل‌ها (Shift ،Tilt و Rotate) را به‌ خاطر بسپارید تا دوباره بتوانید چنین تصویری خلق کنید.

۱۰. این‌ لنزها حکمی بیش از صحنه‌های مینیاتوری برای مناظر دارند

اگرچه فاصله‌ی کانونی این لنزها به‌طور میانگین بیشتر‌ از مقداری است که یک عکاس منظره به‌ دنبال استفاده از آن است؛ اما از آن‌ها می‌توان برای ثبت تصاویر عجیب بهره برد (به‌خصوص لنز ۵۰ میلی‌متری با دیافراگم f/2.8). حقیقت این است قابلیت این لنزها بیش از ثبت یک صحنه‌ی مینیاتوری کلیشه‌ای است؛ وقتی به‌طور کامل با نحوه‌ی استفاده از آن‌ها آشنا می‌شوید، متوجه خواهید شد که این لنز‌ها قابلیت‌های متفاوتی در اختیارتان قرار می‌دهند. حداکثر کردن عمق میدان و شارپ نگه داشن سوژه از جلو تا عقب درحالی‌که از عدد دیافراگم پایین‌تر استفاده می‌کنید، مواردی هستند که می‌توانند منجر به ثبت یک عکس منظره‌ی عالی شوند.

۱۱. این لنز فقط مخصوص عکاسان معماری نیست

شما به‌طور معمول در یک جمله، کلمه‌ی «لنز تیلت شیفت» را  کنار کلمه‌ی «عکاسان معماری» می‌بینید؛ اما توصیه می‌شود عکاسانی که در ژانرهای مختلفی فعالیت می‌کنند نیز نگاهی به این‌ لنزها بیاندازند. لنزهای تیلت شیفت برای عکاسان طبیعت، پرتره، مجالس عروسی، محصولات و ... عالی هستند.

۱۲. می‌توان از لنز‌ تیلت شیفت به‌عنوان لنز معمولی استفاده کرد

حمل کردن لنزهای مختلف در کوله پشتی برای عکاسان خسته‌کننده و زجرآور است؛ ولی می‌توان از هرکدام از این لنز‌ها به‌عنوان لنز پرایم استاندارد نیز استفاده کرد (البته فوکوس آن‌ها دستی است). این موضوع باعث می‌شود که فضای بیشتری در کوله پشتی داشته باشید؛ برای مثال زمانی‌که فقط برای یک لنز ۱۳۵ میلی‌متری یا حتی یک لنز رده‌ بالای ۵۰ میلی‌متری فضا دارید.

نمونه تصویر گرفته‌شده با لنز تیلت شیفت کانن

۱۳. قیمت این لنز‌ها گران هستند؛ اما کالای بنجل نیستند

بسیاری از مردم وقتی‌که برچسب قیمتی ۲۵۰۰ یورویی این لنز‌ها را می‌بینند، فکر می‌کنند که قیمت‌ آن‌ها بسیار گران است. هیچ‌کس منکر گران بودن این لنزها نیست؛ اما وقتی نه‌تنها کیفیت اپتیکی این لنزها، بلکه تطبیق‌پذیری حیرت‌آور آن‌ها را در نظر می گیرید، آن وقت متوجه می‌شوید که لنز‌های تیلت شیفت در مقایسه با قیمت خود، ارزش دارند. به‌هر حال، نویسنده‌ی مقاله معتقد است که برای اضافه کردن این سه لنز به کیت عکاسی خود، حاضر نیست ۷۵۰۰ یورو بپردازد.

۱۴. این لنز‌ها معتادکننده‌اند

وقتی‌که شروع به استفاده از این لنز‌ها کنید، به احتمال زیاد تمایل پیدا می‌کنید تا برای عکاسی از همه‌ی سوژه‌ها، از لنز‌ تیلت شیفت استفاده کنید. ایمی از این لنز‌ها برای عکاسی غذا، پرتره، منظره، عکاسی روزمره، سگ‌ها و تقرببا هر چیز دیگری استفاده کرده و معتقد است که تصاویر ثبت‌شده از تمامی آن‌ها عالی هستند. بعد از مدتی، از خود می‌پرسید که آیا من واقعا به لنز‌های معمولی دیگری احتیاج دارم یا نه.

۱۵. این‌ لنز‌ها برای اجاره کردن عالی هستند

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، این لنز‌ها ارزان نیستند. نویسنده مقاله معتقد است که وی و بسیاری از عکاسان دیگر بودجه‌ی لازم برای سرمایه‌گذاری روی این سه لنز را ندارند. بنابراین خدمات اجاره برای این لنزها مناسب است؛ می‌توانید یکی از این لنز‌ها (یا هر سه لنز) را برای چندین روز اجاره کنید، سپس آن‌ را بازگردانید. این کار همچنین باعث می‌شود از این لنزها بیش‌ از اندازه برای هر عکس استفاده نکنید.

۱۶. من یک لنز تیلت شیفت می‌خواهم

نویسنده مقاله می‌گوید پس از چند هفته کار با این لنز‌ها، او درواقع به یکی از این لنزها احتیاج دارد. وی پیش از این، لنز‌های تیلت شیفت را در نظر نمی‌گرفت و معتقد بود که این لنز‌ها، محصولات طاقچه‌ای هستند و او توانایی خرید آن‌ها ندارد یا استفاده‌ی زیادی از آن‌ها نمی‌کند. اومی‌گوید با وجود اینکه بودجه‌ی لازم برای خرید این لنز‌ها را ندارد، ولی متوجه شده است که می‌تواند از لنز‌های تیلت شیفت برای ثبت عکس‌های مختلفی استفاده کند. عکاسی از غذا و عکاسی پرتره دو ژانر مورد‌علاقه‌ی وی هستند و بر این باور است که از این لنز‌ها، به‌خصوص نمونه‌های ۵۰ میلی‌متری و ۹۰ میلی متری، می‌تواند بسیار استفاده کند.

آیا شما تجربه‌ی کار با لنز‌ تیلت شیفت داشته‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات