راهنمای خرید سینمای خانگی و ساندبار

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 49 دقیقه
اگر به‌دنبال لذت واقعی موسیقی هستید، در این راهنمای خرید تمام موارد لازم جهت درک نیاز‌ها با توجه به کاربری و یافتن بهترین سیستم صوتی آموزش داده می‌شود.
تبلیغات

سینمای خانگی و سیستم صوتی حرفه‌ای در واقع دو مفهوم در خود دارد:

  • هنگامی‌که به‌دنبال محصولی ایده‌آل با توجه به محیط سکونت خود برای تجربه‌ی صوتی فراگیر، یک سیستم سینمای خانگی تهیه می‌کنید.
  • از سینمای خانگی تنها انتظار ارایه‌ی بلندی و کیفیت فراتر از نمونه‌ی ارایه شده توسط تلویزیون خود را دارد که در این حالت برحسب نیاز و بودجه، یک سیستم صوتی به شما معرفی می‌شود.

علت اقبال روزافزون به سیستم‌های صوتی ورای قدرت و کیفیت آن، مواردی نظیر خرید تلویزیون‌ مدرن با انواع نمایشگرهای جدید است. با بهبود طراحی و کاهش ضخامت تلویزیون‌های مدرن، شاهد افت محسوس عملکرد بخش صوتی آن‌ها هستیم که این موضوع نیاز استفاده از سیستم صوتی توانمند و باکیفیت در کنار تلویزیون را افزایش می‌دهد. البته دلیل این امر روشن است، در کابینت تلویزیون‌های مدرن، دیگر فضایی مناسب برای جای‌گیری یک سیستم صوتی قدرتمند وجود ندارد.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

در حقیقت بسیاری از تلویزیون‌های مدرن موجود در بازار، هنگام تست کیفیت صدا نمره خوبی نخواهند گرفت. البته این نمره برای استفاده‌ی روزانه از تلویزیون و تماشای مصاحبه‌های تلویزیون مناسب و کافی است؛ ولی هنگام تماشای فیلم‌های سینمایی حتی فیلم‌های تلویزیونی، صدایی فراگیر و باکیفیت می‌تواند به‌طور قابل توجهی منجر به بهبود تجربه‌ی کاربران شود. فراموش نکنید که صدایی شفاف، فراگیر و دقیق نیمی از تجربه‌ی ایده‌آل محتوای چندرسانه‌ای است. پس برای آن دسته از کاربرانی که به‌دنبال شرایطی ایده‌آل برای لذت بردن از فیلم‌های سینمایی یا موسیقی هستند، تحقیق و انتخاب دقیق سیستم صوتی قویا توصیه می‌شود.

راه کار مناسب، خرید و ارتقا سیستم صوتی است. سیستم‌های صوتی بنا به نیازهای شما انواع گوناگون با کارایی متفاوت دارند. این حقیقتی است که صرف تمایل و بدون نیاز سنجی خود نباید به اقیانوس عمیق صدا پا بگذارید وگرنه و به‌عنوان مثال شباهت ظاهری همین عبارت «سینمای خانگی» می‌تواند تمام رویاها و البته کشتی پس انداز شما را غرق کند. به‌همین‌دلیل، در وهله‌ی اول نیاز است تا با انواع سیستم‌های صوتی آشنا شوید.

فهرست

فهرست مطالب

سیستم‌های صوتی معمولا از دو بخش تشکیل می‌شوند. بخشی به‌عنوان مغز سیستم وظیفه‌ی مدیریت مجموعه را برعهده دارد که انواع مختلفی دارد. بخش دیگر مجموعه‌ای از بلندگوها هستند که بنا به کارایی و توان در کنار هم قرار می‌گیرند.

سیستم صوتی Home theater in a box

واژه‌ی سینمای خانگی عموما به این دسته از محصولات اطلاق می‌شود. سیستم Home theater in a box به‌طور معمول از ۵ بلندگو صدای فراگیر، یک ساب‌ووفر و یک تقویت کننده یا آمپلی‌فایر تشکیل شده است. این متعلقات به همراه اتصالات، درون یک جعبه عرضه می‌شود که این نوع ترکیب به HTiB نیز معروف است. این دسته از سیستم‌های صوتی گزینه‌ای ایده‌آل برای تجربه‌ی صدایی فراگیر به‌خصوص هنگام تماشای فیلم‌های سینمایی هستند.

ساندبار (Sound bar)

ساندبار یک جعبه با طول زیاد است که درون خود چندین بلندگو را جا داده است. علاوه بر اینکه در بعضی ساندبارها قابلیت اتصال به ساب‌ووفر نیز وجود دارد. اتصال به ساب‌ووفر به‌صورت بی‌سیم یا با سیم نیز انجام شود. ساندبارها به دلیل ابعاد کوچک‌تر خود و توانایی مناسب پخش صدا، طی سال‌های گذشته به گزینه‌‌ی محبوبی تبدیل شده‌اند.

سیستم‌ صوتی کامپوننت (Component)

در سیستم‌های صوتی کامپوننت، دستگاه اصلی، معروف به پخش‌کننده AV است که بلندگوها و البته تلویزیون به آن متصل می‌شود. در این دسته از سیستم‌های صوتی رده‌بالا و گران‌قیمت، عموما کاربران خود به تهیه و چیدمان بخش‌های مختلف اقدام می‌کنند.

سیستم صوتی کامپوننت مجزا (Component separates)

محصولات کامپوننت مجزا (یا ترکیبی مجزا) به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که در آن به‌جای استفاده از پخش‌کننده، از انواع آمپلی‌فایر به‌عنوان واحد مدیریت سیستم استفاده می‌شود. اما تفاوت AV با آمپلی‌فایر‌ در چیست؟

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که گیرنده‌های AV دستگاه‌هایی همه‌کاره هستند و خود از بخش‌های مختلفی مانند تیونر، پیش‌آمپلی‌فایر و آمپلی‌فایر تشکیل شده‌اند. اما در سیستم‌های صوتی ترکیبی مجزا که عموما توسط کاربران حرفه‌ای به کار گرفته می‌شوند، کاربر به خرید مجزای هر یک از بخش‌های مذکور اقدام می‌کند. در این دسته از سیستم‌های صوتی می‌توان با انتخاب دقیق هر یک از بخش‌ها، نوع صدای خروجی را نیز تنظیم کرد؛ به‌عنوان مثال می‌توان اجزا را به نحوی انتخاب کرد که صدایی شفاف و دقیق برای ژانر‌های موسیقی کلاسیک تولید شود.

نیاز خود را بشناسید

مهم‌ترین راهنما برای رسیدن به سیستم صوتی مطلوب، تعیین نوع محتوا است. حتماً نباید یک سیستم صوتی ۷.۱ یا اسپیکرهای فوق‌العاده داشته باشید. در حقیقت قبل از هر کار شما باید بدانید به چه گوش می‌دهید؛ اهل تماشای بازی ویدیوی، ورزش، فیلم و برنامه‌های فرهنگی یا شیفته‌ی موسیقی هستید. انتخاب هر کدام به شما کمک زیادی برای یافتن سیستم صوتی ایده‌آل می‌کند. اگر شیفته فیلم‌های bluray هستید، احتمالاً باید دستگاهی بخرید که در قابلیت پخش دیسک‌های bluray را نیز داشته باشد. طیف گسترده‌ای از انواع محتوا وجود دارد که در ادامه به مرسوم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

  • تلویزیون معمولی تا تلویزیون‌های کابلی
  • استفاده از شبکه‌های پخش آنلاین مانند نتفلیکس و یوتیوب
  • استفاده از فیلم و ویدئو ذخیره شده در رایانه یا گوشی موبایل
  • بازی‌های ویدیوی و کنسول‌های بازی مانند پلی‌استیشن
  • استفاده از دیسک‌های Blu-ray، DVD و CD، با فرمت‌های صوتی دالبی و فراگیر
  • صفحات وینلی گرامافون (Vinyl LPs)

اگر موسیقی گوش می‌دهید یک جفت بلندگو می‌تواند، انتخاب خوبی برای شما باشد. با این جفت بلندگو علاوه بر موسیقی می‌توانید از تلویزیون و حتی بعضی فیلم‌ها لذت لازم را ببرید. اگر شنونده آماتور موسیقی هستید، یک جفت بلندگو دیجیتالی با کیفیت مناسب همه چیزی است که به آن نیاز دارید. با خرید یک ساب‌ووفر کوچک هم کیفیت باس بهبود مناسبی می‌یابد که هزینه چندانی برنمی‌دارد.

اگر بیش از یک شنونده‌ی آماتور هستید و می‌خواهید هر روز از روح موسیقی تغذیه کنید، یک جفت بلندگو ایستاده (floor standing speakers) انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. حتی سایز کوچک بلندگو ایستاده با چند درایور می‌تواند تجربه لذت شما را از موسیقی چند برابر کند، بدون اینکه فضای زیادی از اتاق شما اشغال کند.

اگر شیفته تلویزیون هستید و می‌خواهید فیلم و موسیقی را عمیق‌تر تجربه کنید، یک ساندبار یا ترکیب یک ساندبار با ساب‌ووفر بی‌سیم می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در بازار هم گستره انتخاب خوبی از نظر کیفیت و قیمت برای این خرید در انتظار شما است. البته در نظر داشته باشید صدای فراگیر لذت تماشای فیلم را چندین برابر خواهد کرد.

اگر خوره‌ی فیلم‌‌های سینمایی و شیفته صدای فراگیر هستید و به محتوای باکیفیت آن دسترسی دارید (پخش صدای چند کاناله)، باید به فکر چیدمان بلندگوها درون یک سیستم صدای دوبعدی یا فراتر از آن و سیستم‌های پخش صدای سه‌بعدی باشید. لیکن قبل از هر کاری باید فضای اتاق خود و عوامل محیطی آن را بررسی کنید.

اندازه و ابعاد اتاق

فضای اتاق راهنمای خوبی است که تکلیف بسیاری از مسایل را روشن می‌کند. اگر به مشاوری حرفه‌ای برای پیاده‌سازی سیستم صوتی مراجعه کنید، اولین سؤال از شما این خواهد بود: ابعاد اتاق شما چقدر است؟ در حالت ایده‌آل، مشاور قصد فروختن اسپیکرهای بزرگ‌ و گران‌تر را ندارد، بلکه به‌دنبال چشم‌اندازی از عوامل محیطی منزل شما که در عملکرد سیستم صوتی مؤثر است. این اطلاعات اولین گام است که کاربران را به انتخاب گزینه‌‌ای ایده‌آل هدایت می‌کند.

یک سیستم صوتی حرفه‌ای و قدرتمند می‌تواند برای اتاقی کوچک دردسری بزرگ باشد و در طرف مقابل ساندباری با توانایی محدودی در محیط‌های بزرگ توانی برای خودنمایی نخواهد نداشت. معمولا اتاقی کوچک که از همه طرف با دیوار محسور شده، مکان مناسبی برای سیستم صوتی قدرتمند نیست. اولین مشکل را زمانی تجربه می‌کنید که احساس می‌کنید اسپیکرها چقدر دست و پا گیر هستند و فضای اتاق کوچک‌تر شده است. مشکل دوم زمانی رخ خواهد داد که متوجه می‌شوید صدای باس در عین جذابیت پژواک‌های دارد که در فضای کوچک آزار دهنده هستند. این دسته از سیستم‌های صوتی برای اتاق‌های بزرگ یا نشیمن انتخاب مناسب‌تری است. سیستم‌های صوتی فراگیر نیز به کمک بلندگوهای عقب و بالایی خود نیز با حمایت از پخش صداهای ویژه، می‌توانند به تلقین حباب سه‌بعدی بپردازند.

ابعاد اتاق راهنمای برای تصمیم‌گیری در مودر خرید سیستم صوتی است،‌ پس نگاهی دوباره به آن بیاندازید و تحلیل کنید.

اتاق شخصی با ابعاد اتاق خواب یا کمتر

بهتر است نگاه شما معطوف به خرید سیستم ساندبار باشد. اگر به‌دنبال سیستم‌های ترکیبی (Component) هستید، بلندگوها نباید بزرگ باشند. اسپیکر‌های حرفه‌ای نیز در این زمینه تا حد بسیار خوبی نیاز‌ها را تأمین می‌کنند.

اتاق نشیمن البته در آپارتمان

سیستم صوتی HTIB، ساندبار یا سیستم ترکیبی کوچک که با چیدمان دکوراسیون و آستانه تحمل همسایگان در تناقض نباشد.

اتاق نشیمن بزرگ مانند یک خانه ویلایی

سیستم صوتی HTIB گزینه‌ی خوبی به‌شمار می‌رود؛ اگر می‌خواهید اتاق شما فضایی ایده‌آل برای سینمای خانگی شود، HTIB و سیستم‌های ترکیبی مناسبی، در بازار موجود هستند.

اتاق اختصاصی مخصوص سلیقه خودتان

سیستم‌های کامپونت برای ساختن غار رویایی شما، با انواع ترکیب بندی منتظر شما هستند تا یار غار شما باشند.

قصر رویاها یا سینمای خانگی

استفاده از بهترین سیستم‌ها صوتی تا آنجا که وسع شما می‌رسد. اگر با شناخت حرکت کنید، اغلب راه‌های برای ارتقا در آینده نیز پیدا می‌شود.

آکوستیک و چینش سیستم صوتی

درک عواملی همچون پژواک‌ها و تشدید کننده‌ای آن در فضای اتاق می‌تواند به شما کمک کند تا اژده‌های نامرئی صدا را در فضای پخش سیستم صوتی خود مدیریت کنید.

تولید صدا برای انیمیشن کامپیوتری

کابینت و قفسه‌ها دوست یا دشمن

داخل قفسه کتابخانه یا میز تلویزیون، یکی از متداول‌ترین مکان‌هایی است که کاربران اقدام به قرار دادن اسپیکر‌های خود در آن می‌کنند. درحالی‌که این امر منجر به تولید باس قوی می‌شود، قرارگیری در قفسه‌ها باعث ایجاد لرزش ناخواسته و ناخوشایند دیگر اجسام روی قفسه و تضعیف کیفیت صدای اسپیکر‌ها می‌شود؛ اما اگر مجبور به انجام این کار هستید بهتر است اسپیکر درون قفسه باسی بیش از ۸۰ هرتز یا در حدود آن ارایه نکند. با توجه به موارد مطرح شده، می‌توان به‌سادگی به این نتیجه رسید که قرار دادن ساب‌ووفر در داخل یک قفسه نیز از اسپیکرها هم بدتر است. ساب‌ووفر خود را در انتهای اتاق و جایی قرار دهید که امواج صدای آن به‌راحتی پخش شوند قرار داده و در ادامه می‌توانید با ترفندهای چیدمان لوازم خانه، آن را از دید پنهان کنید.

قرار دادن اسپیکر در گوشه‌ها

قراردادن بلندگو ایستاده در گوشه اتاق یا دو طرف تلویزیون به‌زودی برای شما چالش‌هایی را در بر خواهد داشت. اولین مشکل تضعیف بیس باس است. بیس باس همان بازه‌ای از صدا است که کاربران را به خرید این دسته از محصولات ترغیب کرده است.

دیوار و کف اتاق

دیوارها و سطوح تخت دشمن شماره یک امواج صدا است. قدرت و کیفیت صدای پخش شده از بلندگو برای آن‌ها تفاوتی ایجاد نمی‌کند؛ هر موج صدایی که به آن‌ها برخورد کند و پژواکی خواهد داشت که آنچه را باید بشنوید تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. جدی نگرفتن این موضوع باعث می‌شود، اتاق شما نیز تبدیل به یک پژواک کننده واقعی و مزاحم صدا شود که به‌زودی کاسه‌ی صبر شما را لبریز می‌کند. جابجایی سیستم صوتی به اتاق دیگر اولین گزینه است، اگر قادر به‌ انجام آن هستید در غیر این‌صورت باید از روش‌های برای جلوگیری از پژواک در اتاق و ساکت کردن آن استفاده کنید. احتمالاً شانه‌های تخم‌مرغ را در بعضی از مکان‌ها به روی سقف و دیوار دیده‌اید. پس نگران هزینه نباشید هدف این است که سطوح صاف و سخت تبدیل به سطوح کوچک و متخلخل شوند. اگر با صدا کمی آشنا باشید متوجه می‌شوید که مبلمان،پرده، فرش یا حتی قرار گلدان‌ها می‌تواند همین خاصیت را برای شما ایجاد کند.

دکوراسیون

دکوراسیون تأثیر زیادی بر تجربه شنیداری سیستم‌های صوتی می‌گذارد. قبل از انتخاب اتاق به‌عنوان مقر اصلی سیستم صوتی و پیاده‌سازی سینمای خانگی دست به طراحی دکوراسیون نزنید. نکته بعدی انتخاب فرم اسپیکرها است که تا چه حد مطابق و هماهنگ مدل دکوراسیون باشند. اسپیکرهای زیبا و لوکس گران‌تر نیز هستند.

سقف اتاق

سقف اتاق نیز در نتایج آکوستیک مؤثر است. جدا از تأثیر فیزیک و فرم سقف، با وجود و حضور سیستم‌های مانند دالبی اتموس که از کانال‌هایی در سقف نیز استفاده می‌کنند، به سقف اتاق سیستم سینمای خانگی خود نیز نگاهی آینده‌نگرانه داشته باشید.

انواع چیدمان اسپیکر

بعد از رهایی از چالش مکان‌یابی مسله مهم تعداد اسپیکرهایی است که برای قرارگیری در محیط سکونت خود در نظر دارید. به‌عنوان مثال اگر مبلمان به دلیل کمبود فضا به دیوار انتهای اتاق به چسبیده‌اند، در قرار دادن اسپیکر سیستم‌های ۷.۱ به مشکل بر‌می‌خورید. تعبیه‌ی فضای باز پشت مبلمان‌ باعث می‌شود اسپیکرها بتوانند با کمترین نویز صدا را در محیط پخش کنند. همواره در نظر داشته باشید که در چیدمان اجزای سیستم صوتی، باید کاربر میان اسپیکرها قرار بگیرد و هرچه تعداد این کانال‌های صوتی افزایش یابد، محاصره‌ی مرکز اتاق توسط اسپیکرها کامل‌تر می‌شود.

البته قرار دادن سیستم‌های صوتی در مرکز محیطی بزرگ می‌تواند مشکل‌ساز باشد. به هر حال نباید به نظر برسد، اسپیکرها در میان نشیمن رها شده‌اند. راه‌حل جایگزین چنین مشکلاتی استفاده از بلندگوهای سقفی (In-Ceiling speakers) است؛ البته درصورتی‌که مشکلی بابت پرداخت هزینه‌ی گزاف آن‌ها نداشته باشید.

حل مشکل چیدمان بلندگوها در اتاق نیاز به کمی تلاش فکری و رعایت اصول ساده‌ی بالا دارد. اما در نظر داشته باشید پیش از خرید سیستم صوتی به بررسی نحوه‌ی چیدمان بیاندیشید و سپس اقدام به خرید نمونه‌ی مورد نظر خود کنید.

بودجه

بودجه جلیقه‌ی نجات کاربران هنگام خرید است. بودجه به شما می‌گوید که نیازی به پرداخت مبلغ بیشتری نداشته و تنها باید تلاش بیشتری در جستجوی محصولی ایده‌آل و مطابق با نیاز‌های خود کنید.

پول
  • سیستم‌های صوتی HTiB در بازه‌ی ۲۰۰ دلار تا ۲۰۰۰ دلار در بازار به فروش می‌رسند که البته مدل‌های لوکسی نیز با قیمت بسیار بیشتر نیز یافت می‌شوند. عموما سیستم HTiB دارای اسپیکرهای کوچکی هستند؛ اما تعدد این اسپیکرها به تولید صدایی فراگیر کمک زیادی می‌کنند.
  • ساندبارها سیستم‌های کارآمدی هستند قیمتی از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار دارند. این دسته از محصولات گزینه‌ی مناسبی برای محیط‌هایی هستند که فضای کافی برای سیستم‌های صوتی فراگیر ندارند.
  • مجموعه‌های کامپوننت یا ترکیبی با مرکزیت پخش‌کننده AV، از ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در انتظار خریداران در بازار هستند.
  • سیستم‌های صوتی با محوریت آمپلی‌فایر‌ها (Amplifier) و توانایی بالا در مدیریت انواع و اقسامی از بلندگوهای قدرتمند، عموما برچسب قیمت بیش از ۳۰۰۰ دلار به همراه دارند.

اساسا سیستم‌های صوتی برای بلعیدن جیب کاربران ظرفیت خوبی دارند. البته در همین راستا امکانات فوق‌العاده‌ای را هم عرضه می‌کنند؛ اما آیا تمامی کاربران به این قابلیت‌ها نیاز دارند. تنها راه نجات پیش از خرید، آگاهی در خصوص سیستم‌های صوتی و مطالعه‌ی راهنمای خرید است. معمولا دو استراتژی کلی هنگام خرید سینمای خانگی و سیستم‌های صوتی پیش روی کاربران است:

استراتژی اول

بسته‌های آماده‌ی سیستم صوتی (شامل واحد مرکزی و اسپیکر‌ها) که با تنوع فراوان به‌صورت سیستم‌های صوتی مختلف اعم از انواع استریو تا ۵.۱ کاناله و ۷.۱ کاناله دراختیار شما قرار می‌گیرد.

استراتژی دوم

ساخت ترکیبی ایده‌آل از بخش‌های مختلف سیستم‌های صوتی با توجه به سلیقه و کاربری خود، که البته نیاز زیادی به تخصص و دانش بالا در حوزه‌ی صدا دارد.

انواع سیستم صوتی

همواره در نظر داشته باشید که هدف اصلی از خرید سیستم‌های صوتی، بهبود تجربه‌ی لذت بردن از محتوای چندرسانه‌ای است، نه پرداخت مبلغ اضافی برای قرار گرفتن در محاصره‌ی لشکری از اسپیکرهای بی‌استفاده. موفقیت در خرید سیستم‌های صوتی خانگی و نیفتادن در چاه خرج کردن و احتمالاً در نهایت پشیمانی، شناخت بیشتر امکانات و توانایی انواع دستگاه‌هایی است که ادعای پخش باکیفیت و توانمند صدا را دارند.

در شناخت و خرید سیستم صوتی خانگی ملاک اصلی ارزش واقعی محصولات است. بنابراین نباید سبد خرید شما مملو از برند‌های معروف باشد؛ بلکه باید به‌دنبال گزینه‌هایی کاربردی با توان ارایه‌ی ایده‌آل موسیقی مورد نظر خود باشید. گاهی ترکیب بعضی آمپلی‌فایرها و مجموعه‌ای از اسپیکرهایی از دو برند متفاوت نتایج رضایت‌بخشی را در کنار هزینه‌ی اندکی به همراه دارد.

در خرید محصولات ترکیبی به پشتیبانی و خدمات بعد از فروش برند‌های موجود در بازار نیز باید توجه کنید. گاهی ترکیب چندین بلندگو با یک AV نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای خواهد داشت و کاربران بسیاری نیز در همین راستا شما را به خرید این ترکیب تشویق کنند؛ اما قطعاً یافتن هر یک از اجزای مورد نظر در بازار با خدمات پس از فروش مناسب، امری دشوار خواهد بود.

در نظر داشته باشید که سیستم‌های صوتی حرفه‌ای و باکیفیت هزینه‌ی بسیار زیادی را به همراه دارند. برخی مواقع پس از انتخاب ترکیب ایده‌آل خود با برچسب قیمتی ترسناکی مواجه خواهید شد. لیکن اگر بدانید عاشقان دنیای صدا با حساسیت و سخت‌گیری‌های خود چه هزینه‌هایی برای انجام این کار می‌پردازند، به انتخاب دقیق خود آفرین خواهید گفت و از موسیقی باکیفیتی که نصیبتان شده لذت وافری خواهید برد.

تا این بخش از مقاله، دورنمایی از اقیانوس دنیای صدا برای شما ترسیم شد. در ادامه با بررسی عمیق‌تر، مشخصات فنی سیستم‌های صوتی آشنا خواهید شد.

سیستم‌های HTiB

اگر با کارشناسان و کاربران حرفه‌ای صدا مشورت کرده باشید، عموما در خصوص سیستم ایده‌آل برای کاربری‌های عمومی می‌گویند: «ساندبارها فضای کمی را اشغال می‌کنند، سیم‌ و پیچیدگی‌های کمتری نیز دارند ولی صدای آن‌ها به خوبی سیستم Home Theater in a Box نیست».

سینمای خانگی پاناسونیک

ساندبارها طی سال‌های اخیر در طراحی و توان پخش صدا رشد بسیار خوبی داشتند ولی ماهیت و ذات آن به‌عنوان یک سیستم صوتی، به آن‌ها چندان مجال خودنمایی را نمی‌دهد. ساندبارها نمی‌توانند مانند سیستم‌های صوتی HTiB و فراگیر با چند اسپیکر، صدا را به خوبی به تمام اتاق برسانند. البته در طرف دیگر، ساندبارها اکنون بخش زیادی از سهم بازار HTiB‌ها را از آن خود کرده‌اند. تنوع ساندبارها شگفت‌انگیز شده و ساب‌ووفرهای بی‌سیم نیز به‌عنوان یک عضو مؤثر در تولید باس نسبتاً موفق بوده‌اند. تا جایی که باعث کاهش قیمت آن‌ها به زیر ۴۰۰ دلار نیز شده است.

در سیستم‌های صوتی HTiB صدا از سطح بزرگ‌تری در مقایسه با ساندبارها، پخش‌ شده که منجر به افزایش حجم و عمق آن می‌شود. سیستم‌های صوتی ۵.۱ کاناله با پخش‌کننده‌ی AV نسبته ارزان‌قیمت و میان‌رده قابلیت رقابت با ساندبار‌های رده‌بالا و گران‌قیمت را نیز دارند. البته نباید از کابل‌های بیشتر، فراهم کردن محل قرارگیری و تنظیمات پیچیده‌تر به‌عنوان بزرگ‌ترین موانع همه‌گیر شدن این سیستم‌های صوتی غافل شد.

پیاده‌سازی سینمای خانگی نیاز به فضای کافی و البته عزم راسخی دارد؛ ولی در نهایت کیفیت صدای خروجی آن به خوبی زحمات کاربران را جبران خواهد کرد. انتخاب فضا و تعیین محل عبور کابل‌ها اولین قدم پیش از خرید سیستم‌های HTiB است. فراموش نکنید برای استفاده‌ی بهینه از تمام توان سینمای خانگی، این دستگاه‌ها را نیز باید همانند تلویزیون‌ها کالیبره کرد. کالیبراسیون سیستم‌های صوتی چندکاناله به‌عنوان چالش اصلی استفاده از آن‌ها در گذشته فرایند طاقت‌فرسایی بود اما امروزه به کمک دستگاه مرکزی سیستم صوتی روال ساده‌تری پیدا کرده است. تنها با قراردادن یک میکروفن کالیبره در مرکز فضای سیستم صوتی خود می‌توانید این کار انجام دهید.

سینمای خانگی

اگر جزو کاربران حرفه‌ای دنیای صدا هستید، در خرید سیستم‌های صوتی HTiB دقت کنید تا مدلی که قابل ارتقا باشد را تهیه کنید تا در آینده از خرید آن‌ها پشیمان نشوید. البته در کنار محصولات و مدل‌های رده‌پایین‌، نمونه‌های حرفه‌ای و ماژولار نیز در بازار وجود دارد که می‌توانید در آینده با افزودن واحد‌های بیشتری، به افزایش توان سیستم صوتی خود بپردازید.

ساندبار

ساندبارها، نسل جدیدی از سینمای خانگی هستند. ساندبار، همان تجربه نزدیک به واقعیت سینما یا یک مسابقه ورزشی در خانه با خصوصیات سادگی و انعطاف‌پذیری هستند که سینمای خانگی قدیمی با تمام سعی و تلاش در انجام آسان، سریع و ارزان آن عاجز بودند. حجیم بودن و دست پا گیر بودن اسپیکرها، کابل‌های طویل و متعدد، نیاز به فضای بزرگ‌تر و... از معایبی بود که با خرید سینما خانگی گریبان‌گیر خریدار می‌شد.

ساندبار مجموعه‌ای از چند بلندگو است که باوجود یک کیت الکترونیکی، درون باکسی ظریف و کم ارتفاع، اصوات و جلوه‌های صوتی دیجیتال را باکیفیتی بسیار خوب دراختیار شما می‌گذارد. ساندبار‌ها به‌صورت یک‌تکه عرضه می‌شوند ولی این کیت به شما اجازه می‌دهد که چند ساب‌ووفر نیز داشته باشید و از امکان اسپیکرهای وایرلس بهره ببرید. با چیدمان اسپیکرهای عقب، تجربه صدایی فراگیر به ارمغان می‌آید.

ساندبار ال جی

در یک عبارت صدای فراگیر برای فیلم‌ها عالی است ولی برای تجربه تلویزیون و موسیقی این‌گونه نیست.

البته سیستم‌های باکیفیتی از سینمای خانگی در بازار هستند که حرف‌هایی برای گفتن دارند ولی بودجه‌ی هر کاربری برای تهیه آن‌ها کفایت نمی‌کند. در عرصه‌ی پخش صدا، سینمای خانگی، مناسب برای پخش فیلم با استاندارد دالبی و چندکاناله است که البته در فضاهای باز توان بالاتر خود را نشان می‌دهد. در سوی دیگر ساندبارها با سرعت زیادی پیشرفت می‌کنند و قابلیت‌های جدید آن‌ها امکانات زیادی اعم از اتصال به دیگر دستگاه‌های پخش مانند گوشی‌های هوشمند می‌دهد.

ساندبارهای جدید با اضافه شدن اسپیکر Upward Firing و پرتاب صدا به سقف و دیوار‌های اطراف محل سکونت، به شبیه‌سازی صدای سه‌بعدی می‌پردازند که نشان از تلاش آن‌ها برای جلب بیشتر مخاطبان با بودجه متوسط است.

در چند سال گذشته ساندبار جایگزینی مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای سیستم‌های صوتی فراگیر بود. با حضور ساندبیس‌ها فرصت جدیدی برای طیف دیگری از علاقه‌مندان به تجربه صدای فراگیر مخصوصا مشتاقان تجربه سینما در خانه‌های آپارتمانی ایجاد شد. ساندبیس‌‌ها اغلب از ساندبارها ضخیم‌تر هستند و می‌توانند زیر تلویزیون‌های قرار بگیرند. البته اما همیشه بهتر است قبل از خرید ساندبیس از استقامت آن برای تحمل وزن تلویزیون خود مطمئن شوید.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

ابعاد بزرگ‌تر ساندبیس قابلیت خوبی برای ایجاد صداهای بهتر و با کیفیت‌تر بدون بلندگوهای خارجی اضافه می‌دهد. بلندگوهای بزرگ‌تری که در بدنه ساندبیس قرار می‌گیرند کیفیت باس بیشتری را به حضار تقدیم می‌کنند. بدین ترتیب دیگر نیازی به ساب‌ووفر نیست و این دیگر تفاوت عمده‌ی ساندبیس با ساندبار هست. به‌عبارت‌دیگر ابتدا سینمای خانگی بعد ساندبار و هم‌اکنون ساندبیس‌‌ها در بازار روندی از جواب طراحان و مهندسان صدا به تقاضای مخاطبان گوناگون است. هرکدام از این سیستم‌ها براساس نیازها، امکانات، تکنولوژی روز و بودجه مخاطبان طراحی می‌شوند و مسلماً منصفانه نیست که به این زودی آن‌ها را از رده خارج اعلام کنیم؛ بنابراین هنوز هم یک انتخاب صددرصدی بین این سه سیستم پخش‌کننده صوت نیست.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

اغلب ساندبارها در ابعادی مستطیل شکل و عریض ساخته می‌شوند. محل نصب آن‌ها یا روی دیوار یا جایی روی یا زیر قفسه تلویزیون است. دراین‌میان ساندبارهایی نیز با ابعاد پهن‌تر ساخته‌شده‌اند که اصطلاحاً Pedestal Soundbars نامیده می‌شوند. این نوع ساندبار را می‌توانید به‌عنوان پایه‌ایی برای تلویزیون نیز استفاده کنید. همان وظیفه‌ای که ساندبیس‌ها با تقویت بدنه خود برعهده‌گرفته بودند.

ساندبارها با قیمت‌های مختلف در بازار یافت می‌شوند. برای خرید یک ساندبار می‌توانید از ۱۰۰ تا بیش از ۱۰۰۰ دلار خرج کنید. البته عموماً ساندبارهایی در بازه‌ی قیمت ۲۰۰ دلار تا بیش از ۶۰۰ دلار، مورد توجه بیشتر خریداران در بازار هستند.

نکته مهم توجه به این موضوع است که شما چه می‌خواهید و البته هر مدل از این سیستم‌ها چقدر و چگونه می‌توانند به شما در این امر کمک کند. پس این فهرست خواسته‌های شما است که سیستم صوتی خوب را مشخص می‌کند. این فهرست شامل بودجه، فیلم‌ یا موسیقی مورد استفاده، معماری فضای سکونت و در ادامه فهرست انتظارات خاص شما از انواع سیستم‌های صوتی است.

انواع ساندبار

تجربه نشان داده است، مجموعه یک تلویزیون رده متوسط با ساندبار، کیفیت صدای به‌مراتب بهتر و باکیفیت‌تر از تلویزیونی بسیار باکیفیت (از نظر تصویری) را عرضه می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که ساندبار به‌تنهایی دارای توان زیاد و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای نیست. پس اگر اتاق یا فضای خیلی بزرگی دارید یا مشتاقانه به‌دنبال شبیه‌سازی یک تجربه سالن تئاتری هستید ساندبار بهترین گزینه نیست؛ اما در فضایی کوچک‌تر ساندبار انتخابی عالی برای افزایش کیفیت صدای تلویزیون شما است. در حال‌ حاضر ساندبارها در سه نوع مختلف به فروش می‌رسند.

  • ساندبار یک تکه
  • ساندبار با ساب‌ووفر بی‌سیم و اسپیکر های جداگانه
  • پدستال ساندبار (Pedestal Soundbar)

ساندبارها با طولی در حدود ۴۰ اینچ یا کمی بزرگ‌تر روی دیوار یا روی قفسه‌ی بالای یا زیر تلویزیون قرار می‌گیرند. برای تلویزیون بزرگ‌تر از ساندبارهای عریض‌تری استفاده می‌شود‌ تا در یک گستره فضای بزرگ، صدا را باکیفیت استریو پخش کنند. اگر فضای محدودی دراختیار دارید بهتر است از ساندبار در زیر تلویزیون استفاده کنید. فقط قبل از آنکه تلویزیون را به روی ساندبار بگذارید مطمئن باشید ساندبار شما تحمل وزن تلویزیون را نیز دارد. در مورد عرض و طول بخش پایین تلویزیون نیز باید به همین اندازه دقت کنید. در برخی از مدل‌های تلویزیون پایه‌ایی قرار دارد که نشیمن کوچک‌تری را ایجاد می‌کند و البته با توجه به ابعاد، می‌تواند محل مناسبی برای ساندبار شما است.

ساندبار سامسونگ

ساندبارها به‌طورمعمول تعداد ۲ تا ۵ اسپیکر را پشتیبانی می‌کنند، البته محدودیتی در تنوع تعداد اسپیکر نیست. برای خلق یک میدان صوتی گسترده‌تر در اتاق، بعضی از ساندبارها زاویه‌ای نیز در بدنه‌ی خود دارند. البته با استفاده از یک ساب‌ووفر بی‌سیم، صدا را در هر نقطه از اتاق و حتی فراتر از آن نیز می‌توانید پخش‌کنید. ساندبارها مجموعه‌ای از بلندگوها را نیز به همراهی می‌طلبند؛ اما بیشتر راندمان صدا در ساب‌ووفر‌ها ایجاد می‌شود‌.

در هنگام خرید از اندازه تلویزیون خود یک تصور مشخص داشته باشید یا حداقل مدل تلویزیون خود را بشناسید تا ساندبار متناسب اندازه آن را در بازار چک کنید. به‌طور معمول اندازه نمایشگر شما کمی باید بزرگ‌تر از ساندبار باشد.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

برای تلویزیون کوچک‌تر می‌توانید از ساندبارهای کوچک‌تری که از صفحه‌ نمایشگر شما کوچک‌تر هستند، استفاده کنید. بعضی از ساندبار با سایز مناسب خود می‌توانند رنجی از تلویوین های ۴۰ تا ۶۰ اینچ را به‌راحتی پشتیبانی کنند. این ساندبار در هنگام تلویوزن عریضتر و جدید شما را ناامید نمی‌کنند.

انتخاب بهترین ساندبار

در جستجوی انتخاب بهترین ساندبار در میان انواع برندها و مدل‌ها، داشتن شناختی کلی بسیار مؤثر است که در ادامه به آن می‌پردازیم؛ ولی قبل از آن فراموش نکنید اگر از ساندبار خود فقط هنگام تماشای تلویزیون استفاده می‌کنید خرید نمونه‌ای ساده بدون امکانات خاص، با هزینه‌ی اندک و صرفاً برای افزایش توان حجم پخش صدا، بهترین کار است؛ اما برای تجربه‌ی موسیقی با بهترین کیفیت و البته تماشای فیلم‌های سینمایی در تلویزیون به‌قصد تجربه‌ی سینما در خانه، باید به‌دنبال ساندباری با امکانات بیشتر باشید. برای این کار باید با مشخصات ساندبارها آشنا باشید.

به‌صورت حرفه‌ای‌تر تست ساندبار با چند موسیقی مختلف است. در بحث دامنه صدا و دنیای هارمونیک موسیقی ۴ بازه بیشتر دیده می‌شوند. این چهار بازه سوپرانو، آلتو، تنور و باس هستند. سوپرانو صدای تیزتر و با فرکانس بیشتر و باس صدای بم‌تر با فرکانس کمتر است. پس موسیقی‌ای را انتخاب کنید که محدوده دینامیک وسیع داشته باشد. یک موسیقی ارکستری انتخاب خوبی است. با دانلود فیلم‌های این مقاله نیز می‌توانید به تست سینمای خانگی خود در حالت‌های استریو تا سوراند و سه‌بعدی بپردازید.

نکته مهم در هنگام تست ساندبار، تفکیک آسان بین صدای سازهای موسیقی به‌صورت منفرد و آوازها است. رنج باس صدا نیز مهم است هرچند زیاد آن مضر فرض می‌شود‌ ولی کیفیت پایین آن نیز ناامیدکننده خواهد بود. این حق مسلم شما است که دستگاه را قبل از خرید با موسیقی دلخواه خود تست کنید. حتی می‌توانید با خریدار در مورد تست ساندبار خریداری‌شده در خانه نیز صحبت کنید و برای برگشت ساندباری که مناسب اتاق شما نیست، به توافق برسید. در امتحان ساندبار خود قبل از خرید شک نکنید.

به‌طور معمول ساندبارها بیشتر برای تلویزیون‌های دیواری انتخاب می‌شوند و ساندبیس‌ها برای تلویزیون کوچک‌تر تا بتوان آن‌ها را روی ساندبیس به‌عنوان یک پایه قرار داد. با این وجود ساندبار گزینه‌ی جذاب‌تری هستند، به‌خصوص اگر به‌دنبال کیفیت و توان صدای بیشتر باشید.

سیستم صوتی کامپوننت با دستگاه پخش‌کننده AV

اگر به‌دنبال راه‌حل بهتری از ساندبار و HTiB برای تجربه صدای فراگیر هستید، یک پخش‌کننده‌ی AV همراه‌با بلندگوهای فراگیر انتخابی بسیار مناسب است. دستگاه پخش AV ابتدایی کمی پیچیده بودند؛ در حقیقت کار کردن با نسل‌های قبلی آن‌ها چالشی نسبتاً جدی بود که البته در سال‌های اخیر محصولاتی به بازار عرضه شدند که ویژگی‌ها فنی استانداردی را به همراه دارند. آن‌ها در مدل‌های ۵.۱ و ۷.۱ کانال عرضه می‌شوند و برخی نیز از ۶ ورودی HDMI نیز بهره می‌برند. در کنار آن فرصت استفاده از اتصال بی‌سیم از جمله اتصال به شبکه وای‌فای، کروم‌کست (Chromecast)، بلوتوث و ایرپلی (AirPlay) نیز در این سیستم‌ها فراموش نشده است.

سینمای خانگی

قبل از اینکه دچار وسوسه خرید یک گیرنده‌ی AV با امکانات لوکس و تجهیزات زیاد شوید،‌ بهتر است بدانید این خرید همواره درنتیجه موفق نخواهد بود. در بازار پخش‌کننده‌های با امکانات معمولی ولی کیفیت صوتی خوب و البته با قیمت ارزان‌تر هم یافت می‌شود که برای کاربری‌های عادی و خانگی کاملاً مناسب هستند. اما اگر از دسته‌ی کاربران حرفه‌ای هستید که نیاز به صدایی دقیق و رسا دارید، یا بلندگو‌های بسیار توانمندی در مجموعه‌ی صوتی شما وجود دارد که یونیت‌های عادی و خانگی توانایی راه‌ندازی درایورهای قدرتمند آن‌ها را ندارند، گیرنده‌های AV حرفه‌ای بهترین گزینه‌ی موجود خواهند بود.

در ادامه با مفاهیم سیستم‌های صوتی بیشتر آشنا خواهید شد تا در انتخاب مدل مورد نظر خود بهتر هدایت شوید.

کانال‌های سیستم صوتی

فهرست خواسته‌ها و انتظارات شما است که بهترین مدل ساندبار یا سینمای خانگی را مشخص می‌کند

تصمیم بگیرید، چند کانال می‌خواهید؟ تعداد کانال‌ها اشاره به تعداد بلندگو و نحوه‌ی انتشار صدار است که با خرید سیستم صوتی دراختیار خواهید داشت. برای استفاده از برنامه‌های تلویزیونی یا لذت از موسیقی، سیستم صوتی ۲.۱ کاناله کفایت می‌کند. عدد ۲.۱ به این معنا است که ۲ اسپیکر (سیستم صوتی استریو) و یک ساب‌ووفر خواهید داشت. جمع این دو عدد تعداد کانال پخش صدای سیستم صوتی می‌شود‌؛ به عبارتی در این حالت ۳ کانال دراختیار کاربران خواهد بود.

روال تهیه سینمای خانگی در گذشته مبتنی بر یک پخش‌کننده با دو بلندگو بود؛ اما با ظهور صدای فراگیر این روال پر فراز و نشیب شده است. در حقیقت با یک سیستم دو کاناله و البته یک ساب‌ووفر و بدون نیاز به بلندگوهای پشتی، هنگام تماشای فیلم و پخش موسیقی با نتیجه‌ی نهایی لذت‌بخشی رو‌به‌رو خواهید شد. از مزیت‌های دیگر که می‌توان با قناعت به سیستم استریو به آن رسید راه‌اندازی سیستم صوتی با یک آمپلی‌فایر مقرون‌به‌صرفه به‌جای پخش‌کننده‌های گران‌قیمت AV است. اگر تلویزیون وظیفه‌ی سوییچر سیستم صوتی را نیز برعهده دارد، یک آمپلی‌فایر ساده و جمع و جور می‌تواند به‌راحتی نیازهای شما را برطرف کند.

اگر لذت از موسیقی بخش گسترده‌ای از سرگرمی شما را تشکیل می‌دهد، پیشنهاد می‌شود از سیستم صوتی ترکیبی با چینش استریو بهره ببرید. در این حالت گیرنده‌های AV باکیفیت در کنار دو بلندگوی توانمند قابلیت پخش فوق‌العاده‌ی موسیقی را خواهند داشت. سیستم‌های ترکیبی مجزا نیز به‌عنوان راهکاری گران و فوق‌حرفه‌ای و جایگزین نمونه‌های مجهز به AV Reciever دردسترس هستند.

صدای فراگیر تجربه‌ی دلنشینی است البته بیشترین تأثیر آن را هنگام تماشای فیلم‌های سینمایی و انجام بازی‌های ویدیوی تجربه خواهید کرد. در این حالت باید از سیستم‌های صوتی HTiB یا کامپوننت‌ها بهره ببرید. مرسوم‌ترین نمونه‌های موجود در بازار را سیستم‌های صوتی ۵.۱ و ۷.۱ تشکیل می‌دهند که از ۵ یا ۷ اسپیکر در کنار یک ساب‌ووفر بهره می‌برند. البته پیش از خرید این دسته از سیستم‌های صوتی نباید فضای سینمای خانگی را به‌عنوان اصلی‌ترین معیار خرید فراموش کنید. انواع ۵.۱ کانال مناسب فضاهای آپارتمانی و کوچک است و کاملاً نیازهای کاربران را رفع خواهند کرد. با بزرگ‌تر شدن فضا راه برای استفاده از سیستم‌های ۷.۱ کانال باز می‌شود. خانه‌‌های ویلایی یا نشیمن‌های بزرگ‌تر فرصت خوبی برای تجربه صدای فراگیر (Surround) می‌دهند.

اگر به‌دنبال تجربه‌ی بی‌نظیری از صدای فراگیر هستید، راه‌حل‌های جذاب و البته بسیار گران‌تری نیز پیش‌رو خواهید داشت. سیستم‌های صوتی ۹.۱ و ۱۱.۱ توانایی ارایه‌ی تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای دارند. همچنین باید به جدید‌ترین استاندارد‌های پخش صدا اشاره کرد که سیستم‌های صوتی پخش آن‌ها با سه عدد پیاپی مشخص می‌شود؛ به‌طور مثال می‌توان به انواع ۵.۱.۲، ۵.۱.۴ یا حتی ۷.۲.۴ کانال اشاره کرد که در این حالت عدد انتهایی به تعداد اسپیکر‌های پخش صدا از ارتفاع بالا (عموما اسپیکر‌های سقفی) مربوط هستند.

اسپیکر یا بلندگو چیست و چه مشخصات فنی دارد؟

اکثر مردم دوست دارند هنگام خرید، هوای جیب خودشان را داشته باشند. از سویی تجربه صداهای پر حرارت و ایده راه انداختن مجلس بوم بوم بوم‌م‌م‌م‌م قابل حذفی نیست. حال سؤال این است چگونه سیستم صوتی خوبی داشته باشم؟ جواب را باید در بلندگوها جست‌وجو کرد.

در خرید اسپیکرهای جداگانه بررسی سوابق و نظرات دیگر خریداران می‌تواند به نتیجه بهتری منجر شود ولی بررسی مشخصات فنی اسپیکرها راه مطمئن‌تر برای رسیدن به نتیجه است که می‌تواند ازطریق سایت‌ها و کاتالوگ به آن دسترس داشته باشید.

مجموعه چند بلندگو یا اسپیکر درون یک جعبه اصطلاحا باند نامیده می‌شود. تعداد بلندگوها، چیدمان بلندگوها، مدارات و تجهیزات الکترونیکی باند، جنس و ابعاد بدنه باند، عایق کاری آن و البته در صورت لزوم خنک کاری باند از نکات مهم ارزیابی باندها هستند.

انواع اسپیکرها

کیفیت صدای بلندگوها همانند ساندبار بین دو فاکتور مهم در اوج و فرود است. طراحی (design) و کیفیت صدا (sound quality). امکان دارد بلندگوهای کوچک و خوش استیلی را برای اتاقتان خریداری کنید اما به محض خروج از اتاق صدایی چندان را نخواهید شنید. در عین حال اسپیکرهای بزرگ‌تری هستند که چندان از زیبایی بهره نمی‌برند ولی هنگام پخش موسیقی و اصوات مرد عمل هستند.

سیستم سینمای خانگی به گران بودند شهره هستند. اگر برای خرید یک جفت اسپیکر هزینه میلیونی و حتی بیشتر شود چندان جای تعجب نیست؛ اما با شناخت بیشتر خصایص محصولات در بازار می‌تواند با بودجه کمتر محصولات مناسب‌تری را خرید کنید. شما با نیمی از این هزینه‌ها نیز می‌توانید بلندگوهایی تهیه کنید. البته، شاید بازهم ارزان به نظر نرسند ولی تا یک دهه شما را از هر خرید دیگری بی‌نیاز می‌کنند.

مثلا در بخش طراحی بدنه‌های جدید استفاده از قابلیت پسیو رادیاتور (Passive Radiator) مرسوم شده تا بدون نیاز به ی بلندگوی کامل دیگر در باند فرکانس کم‌تر از ۲۰۰ هرتز و صدای باس تقویت شود. در هر باند تویتر‌ها برای فرکانس بالا یا صدای ریز، مید‌رنج‌ها برای فرکانسهای متوسط و ساب‌ووفر‌ها برای صدای فرکانس پایین یا صدای بم فعال می‌شوند

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

یک تقسیم‌بندی دیگر اسپیکرها به دو نوع اکتیو و پسیو است. اسپیکرهای اکتیو نیاز به منبع تغذیه جداگانه ندارند چراکه درون خود به یک آمپلی‌فایر مجهز هستند برخلاف اسپیکرهای پسیو که تقویت کننده داخلی ندارند. نکته مهم برای دریافت صدای خوب توجه به نکات مختلف از معماری و فضا تا نکات فنی وسیله‌ای الکترومکانیکی به نام اسپیکر است. هرچه شناخت شما از این پارامترها و تاثیرگذرای این عوامل بر هم بیشتر و عمیق‌تر باشد، نتیجه مطلوب زودتر عاید می‌شود. این پارامترها می‌تواند برحسب پخش فرکانس، ریزتر هم شوند ولی در ادامه عمده ترین آن‌ها معرفی می‌شوند.

اسپیکر استودیویی (Studio monitor)

برخلاف روال مرسوم اسپیکرهای خانگی که با تقویت فرکانس‌ها و طنین به بخش و ارایه موسیقی می‌پردازد اسپیکر های معروف به مانیتور استودیو (Studio monitor) هستند که تخصص بالای در ارایه خروجی صدا بدون تغییر دارند. مهندسی و دقت بالای این اسپیکرها باعث شده که در استودیو و کارگاه‌های ضبط و میکس حرف‌های صدا بیشترین کاربرد و تقاضا را داشته باشند و این اسپیکرها نیز می‌توانند در قالب پسیو یا اکتیو باشند.

اسپیکر سقفی (Ceiling Speakers)

یک راه خلاص شدن از شر بلندگوها در اتاق پنهان کردن آن‌ها در سقف است مسلماً این کار کم هزینه نخواهد بود ولی به‌زودی فراموش خواهید که بلندگوهای شما در سقف جا گرفته‌اند و پنهان شدند درحالی‌که اسپیکر سقفی هر روز به شما خدمت می‌دهند.

اسپیکر ستونی (Column Speakers)

خاصیت ویژه این اسپیکرها در کاهش بازتاب صدا و پراکندگی امواج است. بیشتر برای محیط بزرگ استفاده می‌شوند تا با کمترین تعداد بلندگو سیستم صوتی برپا شود اگر مکانی به بزرگی تالار‌ها، سالن‌های تئاتر یا مساجد دارید،اسپیکر ستونی را هم مدنظر قرار دهید.

اسپیکر بی‌سیم (Wireless speaker)

این بلندگو همانند بلندگوهای دیگر هستند با این تفاوت که به‌جای کابل ازطریق امکان اتصال به شبکه وای فای یا بلوتوث وظیفه خود را انجام می‌دهند. اسپیکرها ماهواره‌ای (Satellite) نیز برای نصب نیاز به کابل ندارند.اسپیکرها ماهواره‌ای با انواع پایه‌ها ارایه می‌شوند که می‌توان آن‌ها را درون و بیرون دیوار و حتی سقف نیز جای داد. بعضی از این اسپیکرها پا را فراتر گذاشتند با عایق محافظ قابل نصب درون حمام نیز حضور پیدا کردند. علاوه بر قیمت کم صدای خروجی خوبی هم دارند. انعطاف‌پذیری و اضافه کردن اسپیکرها جدید به مجموعه اسپیکرهای ماهواره سینمای خانگی شما کار آسان و دلپذیر است.

کابینت اسپیکر (loudspeaker cabinet)

مجموعه چند بلندگو یا اسپیکر درون یک جعبه اصطلاحا باند نامیده می‌شود. تعداد بلندگوها، چیدمان بلندگوها، مدارات و تجهیزات الکترونیکی باند، جنس و ابعاد بدنه باند، عایق کاری آن و البته در صورت لزوم خنک کاری باند از نکات مهم ارزیابی باندها هستند.

چیدمان اسپیکرها

در باندها درایورها (speaker driver) اشاره به بلندگوهایی دارند که به‌طور ویژه تنها در باز پخش یک بازه فرکانسی عمل می‌کنند. صدای زیر با فرکانسهای بالا توسط اسپیکرهای توییتر و فرکانس‌های میانه توسط مید‌رنج‌ها و صدای بم یا فرکانس پایین عموما توسط ووفرها پخش می‌شود. ترکیب این‌ها در یک باند یا کابینت اسپیکر کارایی آن‌ها را و مکان قرارگیری آن‌ها را تعریف می‌کند.

مشخصات فنی اسپیکرها

اندازه بلندگو

اندازه بلندگو به‌طور معمول نشان می‌دهد که برای چه فرکانسی طراحی شده است. این مقدار را با اینچ نمایش می‌دهند که همان اندازه قطر بلندگو مورد نظر است. بلندگو بزرگ‌تر برای صداهای بم‌تر است تا ارتعاش بیشتر را ایجاد کند. همین ارتعاش بیشتر در سطح بزرگ‌تر نیاز به کیفیت دیافراگم را بالا می‌برد چراکه به سرعت می‌تواند باعث فرسودگی دیافراگم بلندگو شود.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

فرکانس پاسخگویی

برای مصارف خانگی شما به بلندگوهایی نیاز دارید که در محدوده شنوایی انسان کار کنند. محدوده شنوایی انسان از ۲۰ تا ۲۰ هزار هرتز است. هرچه رنج بلندگو شما محدوده بیشتری از این رنج را پوشش دهد، امتیاز بیشتر می‌گیرد.

شناخت فرکانس‌ها به شما کمک می‌کند تا انتظار مناسب از هر اسپیکر داشته باشید. هر اسپیکر تنها توانایی ارایه مقداری از این فرکانس‌ها را دارد. از سمت دیگر عارضه به نام پیرگوشی نیز در آنچه تجربه می‌کنید بی‌تأثیر نیست. پیر گوشی فرایندی است که از ۱۸ سالگی شروع می‌شود و باعث می‌شود به تدریج قدرت شنیدن فرکانس‌های بالا برای انسان کم شود. یکی از علت‌های علاقمندی جوانان به سیستم‌های صوتی با کیفیت نیز همین خاصیت است پس هنگام خرید و تست نیم نگاهی به سن خود هم بیندازید.

قدرت پخش صدا

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

قدرت پخش صدای تلویزیون‌ها به‌طور معمول کمتر از ۷۰ وات است و قدرت معمول پخش صدای ساندبار در حدود ۳۰۰ وات است. البته ساندبار با قدرت ۶۵ وات هم در بازار موجود است. مقدار وات (Watt) بالا به شما این نوید را می‌دهد که اسپیکر قدرتمندی را دراختیار گرفته‌اید. این نکته مهم را در نظر بگیرد که این مقدار یک استعداد بالقوه است. مقدار دیگر به نام RMS نیز باید بررسی شود که به شما می‌گوید تا چند وات از مقدار بالا در این بلندگو قابل استفاده است. پس تحت تأثیر اغراق فروشندگان در مورد وات بیشتر، بلندگو بهتر قرار نگیرید.

توان خروجی کلی (RMS)

RMS مرز تحمل اسپیکر را نشان می‌دهد. توان خروجی را برحسب RMS بسنجید گاهی از معیاری به نام PMPO نیز استفاده می‌شود‌ که اعداد بزرگی را نشان می‌دهد. دقت کنید این استاندارد به‌نوعی مبالغه‌گویی است و با اهداف تبلیغاتی ساخته‌وپرداخته شده است.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

شاخص SPL

شاخص SPL در بلندگو به‌شدت صدای خروجی برحسب توان ورودی اشاره دارد. وقتی شما در محیطی میان یک جمع می‌خواهید صدای‌تان به گوش دیگران بهتر برسد، با شدت صدای بیشتری از صدای محیط با آن‌ها صحبت می‌کند. واحد شدت صدا دسی‌بل است. در مقایسه دو باند با توان ورودی یکسان آن‌که شاخص SPL بالاتری دارد قدرتمندتر به شمار می‌رود. اینجا است که معماری و فضای مورد نظر شما یک حد پایه را مشخص می‌کند.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

مثلا در یک فضای بزرگ به ابعاد یک تالار ۷۵ دسی‌بل حداقل توقع است؛ ولی توجه به معماری باعث می‌شود که معیارها تغییر کنند. یک ابعاد مشخص از یک مکان با تعریف معماری مسجد یا تالار جشن هرکدام یک نوع چیدمان درونی را می‌طلبند و البته هر چیدمانی نیز با توجه به جنس و شکل خود معیار حداقلی شدت صدا در یک مکان را تغییر خواهد داد.

شاخص THD

شاخصی برای نمایش کیفیت مهندس صدا در بلندگو THD است. منظور از THD مقدار فرکانس نویزی است که توسط خود آمپلی‌فایر (پاور آمپ) به‌صورت نویز تولید می‌شود. هرچه این مقدار کمتر باشد کیفیت صدای بلندگو بیشتر است.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

مقاومت بلندگو (اهم)

هر اسپیکر دارای یک اندازه مقاومت الکتریکی یا امپدانس است که با اهم معرفی می‌شود. اسپیکرهای یک مجموعه باید دارای یک مقدار اهم باشند. با استفاده از اصول مدارهای موازی و سری می‌توانید بلندگو با اهم‌های دیگر را نیز به یک مجموعه بلندگو اضافه کنید.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

شاخص SNR

هر سیگنال دارای یک توان است. هر چقدر مقدار توان سیگنال صوتی از توان نویز کمتر باشد کیفیت صدای خروجی بهتر است. این مقدار با نام نسبت سیگنال به نویز (SNR) معرفی می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر پژواک صدای شما در یک اتاق قویتر از صدای شما شود، صدای شما به گوش حضار، سخت شنیده خواهد شد.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

فناوری‌های پخش صدا

فرمت صدا یکی از نکات مهم در انتخاب سیستم صوتی است. ساندبار انواع فرمت‌ها از OGG ،FLAC ،Dolby Atmos ،Dolby، AAC ، WAV ،MP3 و... را پخش می‌کنند. بعضی ساندبارها یکی از این‌ فرمت‌های صوتی به‌طور معمول فرمت MP3 و بعضی دیگر نیز تعداد بیشتری حتی پخش صدای دالبی و دالبی اتموس (Dolby Atmos) و... را برعهده می‌گیرند.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

در سیستم‌های صدای سوراند این قابلیت وجود دارد که با انتخاب یک گزینه صدای خروجی تبدیل به استریو شود و تنها از دو بلندگو جلو شنیده شود. این کار هنگام گوش دادن به رادیو یا موسیقی بسیار مناسب است. در هنگام خرید از داشتن این گزینه در سیستم صوتی خود مطمین شوید. در حقیقت صدای فراگیر که درست هم تنظیم شده باشد هنگام استفاده از فیلم‌ها با فرمت صدای فراگیر خود را نشان می‌دهد.

صدای سه‌بعدی

سیستم‌های صوتی دالبی اتموس و DTS:X و Auro-3D برگ ورود به دنیای تجربه سه‌بعدی صدا هستند با وجود سیستم صوتی سوراند تجربه هنوز در دنیای بعدی صدا بود. هدف از صدای سه‌بعدی ایجاد یک حباب یا ایجاد صدای هم جانبه (immersive sound) است.

دالبی، DTS:X و Auro-3D

صدای فراگیر قبل از همه نیاز به یک مدیوم با فرمت بندی صدای فراگیر نیاز دارد. سایر کارها را سیستم مرکزی سینمای خانگی شما به عهده می‌گیرد و با ارسال سیگنال‌ها به کانال‌های مجزا دنیای سه‌بعدی صدا شما شکل می‌گیرد.

دالبی دیجیتال از مدت‌ها پیش فرمت‌های را ارایه کرده و کیفیت صدا را افزایش داده و امروز دالبی اتموس در راس آن می‌درخشد. دالبی اتموس در همه جهت‌ها به پخش صدا می‌پردازد و به‌جای کانال‌ها تأکید بر مفهوم اشیاء دارد.

فرمت dts بر پایه مفهوم صدای چند بعدی (multi-dimensional audio) به ارایه صدای ۳ بعدی می‌پردازد. نتیجه این تکنولوژی این است که به اسپیکر اضافه نیاز ندارید و با یک سیستم ۷.۱ نیز تجربه صدای سه‌بعدی شما شروع می‌شود.

فرمت‌های پخش خاص همانند دالبی اتموس

آیا فرمت‌های پخش خاصی همانند دالبی اتموس برای شما مهم هستند؟ اغلب ساندبارها به شما امکان خوبی برای بخش چند کاناله اصوات می‌دهند ولی تنها در مدل‌های جدیدتر امکان پخش صدا به تکنولوژی دالبی اتموس و تکنولوژی Digital Theater Systems را دراختیار شما می‌گذارند.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

دالبی اتموس (Dolby Atmos)یک ورژن جدید از تکنولوژی دالبی است که از سال ۲۰۱۲ به دنیا عرضه‌شده است. در این تکنولوژی تعداد کانال‌ها بیشتر است و نقش کلیدی در اهمیت دادن به زاویه اسپیکرها محول شده است. در دالبی اتموس با کانال‌های حقیقی سر و کار داریم. دالبی اتموس با ارایه کانال‌های جدید به دالبی با کانال‌های بیشتر قدرت کنترل بهتر 7.1.4 باعث بهبود کیفیت صداهای فرکانس پایین شد.

باقابلیت‌ها و ویژگی‌های درونی مدیر سیستم صوتی می‌توانید کیفیت اجرای پخش صدا را کنترل و مدیریت کنید.تکنولوژی DTS نیز همچون دالبی اتموس از فرمت‌ صداهای سوراند به شما می‌رود. قابلیت ویژه این فرمت‌ها در این است که مهندسین صداگذاری با استفاده از مفهوم object-based می‌توانند به پخش صدا از زوایای دلخواه برای حضار، برنامه‌ریزی کنند تا حس صدای واقعی صحنه به‌خوبی شبیه‌سازی شود.

باقابلیت‌ها و ویژگی‌های درونی ساندبار می‌توانید کیفیت اجرای پخش صدا را کنترل و مدیریت کنید.تکنولوژی DTS نیز همچون دالبی اتموس از فرمت‌ صداهای سوراند به شما می‌رود. قابلیت ویژه این فرمت‌ها در این است که مهندسین صداگذاری با استفاده از مفهوم object-based می‌توانند به پخش صدا از زوایای دلخواه برای حضار، برنامه‌ریزی کنند تا حس صدای واقعی صحنه به‌خوبی شبیه‌سازی شود.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

فرمت‌های دالبی اتموس و DTS برای مهندسان صدا این فرصت مهیا می‌کند تا اجزای صدا را روی یک نقشه سه‌بعدی پیاده‌سازی کنند. دالبی اتموس باهدف ارائه کیفیت جدیدی از تجربه صدای فراگیر در دنیای سینما ساخته شد. این تکنولوژی پارامتر ارتفاع صدا از گوش شنونده را به صدای سوراند اضافه کرد. با این شیوه صداهایی محیطی که باید از بالا به گوش مخاطب شنیده شود فرصت ظهور یافتند و شما نیز می‌توانید تجربه صدای عبور یک هواپیما را بر بالای سر خود در یک محیط سه‌بعدی صدا تجربه کنید. در دالبی اتموس امواج صدا به سمت سقف و اطراف فرستاده می‌شود تا صدا به‌طور وسیع و همه‌جانبه تجربه شود.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

فرمت DTS:X که به نوعی ورژن جدیدی از فرمت DTS ساخته شرکتی با همین نام است. در فرمت DTS:X باوجود شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز ایجادشده است. تفاوت اصلی در این فرمت عدم نیاز به وجود اسپیکرهای بلند است، هرچند که از آن‌ها استفاده می‌شود. در فرمت DTS:X تمرکز بر پخش جلوه‌های صوتی براساس کانال‌های سیستم شما است. در این تکنولوژی صدا به‌صورت رمز‌گذاری شده در یک مجموعه قرار می‌گیرد و این باعث می‌شود که حجم بیشتر اطلاعات با دقت بیشتر در کنار فایل‌های تصویر داشته باشیم. در فرمت DTS:X با استفاده از ۶ کانال تجربه جدیدی از حباب صدا سه‌بعدی خواهید داشت.

ساندبار و دستگاه‌هایی که از تکنولوژی دالبی اتموس استفاده می‌کنند نیز کد شناسایی خود را دارند که به شما در درک کمیت و کیفیت اسپیکرها کمک می‌کند. منتهی در این فرمت به‌جای استفاده از دو عدد برای بیان تعداد کانال‌ها به‌طورمعمول از سه عدد استفاده می‌شود. به‌عنوان نمونه در یک سیستم ۵.۱ کانال، شماره اول نشان دهد تعداد کانال‌ها و بلندگوها است و عدد دوم تعداد ساب‌ووفر‌ها را به شما می‌گوید.در فرم دالبی کد معرفی به این صورت ۵.۱.۲ است. دو عدد اول به همان روال قبل معنی می‌شود؛ ولی عدد سوم اشاره به تعداد بلندگو رو به بالا (Up firing) می‌کند.در کدگذاری و معرفی سیستم DTS:X مقادیر اعداد بزرگ‌تر است و ممکن است چشم شما را خیره کند. مثلاً ۱۱.۱ که مجموعه کانال‌ها و بلندگوها را به شما نشان می‌دهد.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

فرمت صدای Auro-3D

هر چند فرمت Auro-3D در دنیای صدا جای پای خود را کاملاً باز نکرده ولی یک فرمت مناسب برای فضاهای بزرگ است و پخش‌کنندهایی نیز در بازار آن را پشتیبانی می‌کند. سیستم Auro-3D در پخش صدا از مفهوم سه لایه صدا استفاده می‌کند.لایه اول یا همان صدای سوراند لایه دوم یا لایه UPPER که در بالا و میانه قرار می‌گیرند لایه سوم یا لایه OVERHEAD که به بلندگوهایی اشاره دارد که در سقف قرار دارد. البته Auro-3D در مکان های کوچکتر به‌صورت ۹.۱ و ۱۰.۱ ارایه نیز پیاده‌سازی می‌شود؛ ولی در مکان بزرگ‌تر سیستم‌های تا ۲۶.۱ کانال نیز دیده می‌شود.

اسپیکر بالای Auro-3D به نام صدای خداوند (VOG) وظیفه تکمیل گنبد صدای سه‌بعدی در این فرمت را به عهده می‌گیرد. در ارایه سیستم صدای همه جانبه بلندگوهایی در سقف نیز تعبیه می‌شود درحالی‌که یک روش دیگر برای کاهش هزینه روش پرتاب صدا به سقف و استفاده از پژواک های آن است. هرچه از دنیای علاقه مندان صدا و تعلقات آن دور شوید و به حوزه زندگی معمول و آپارتمانی نزدیک شویم به بازار سیستم‌های صوتی همچون ساندبار وارد می‌شویم تا با پرداخت هزینه کمتر سینمای خانگی (بخوانید سینمای آپارتمانی) خود را راه بیاندازیم.

البته برای استفاده از این فرمت‌ها، محتوا تصویر و موسیقی شما نیز باید قابلیت ارائه در این فرمت‌ها را داشته باشد. در بعضی از دیسک‌ها Blu-ray و 4K Blu-ray یا در بعضی از محصولات پخش آنلاین شرکت‌های همچون نتفلیکس (Netflix)، هولو ٰ(Hulu) و ودا (Vudu) این قابلیت موجود است. فرمت DTS:X نیز در حال گسترش و سبقت از رقبای خود است و به روی دیسک‌ها Blu-ray و 4K Blu-ray نیز موجود است؛ اما شرکت‌های پخش آنلاین هنوز خروجی چندانی از این فرمت‌ها ارائه نداند.

فرمت های 3D و 4K

فرمت 3d در بازار زیاد هستند. علاوه بر تلویزیون‌ها، پخش‌کننده‌های صوتی نیز این قابلیت را پشتیبان ‌می‌کنند با اتصال این سه راس مثلث نگرانی وجود ندارد و اما 4k ماجرای دیگری دارد. در این قالب هدف افزایش رزولوشن در تصاویر نمایشگرها است. قیمت بالای آن باعث می‌شود که تأمین دستگاه‌ها به‌سادگی میسر نشود؛ اما مشکل بزرگ‌تر بعدی این است که کتابخانه غنی از محصولات تصویری با فرمت 4k نیز دراختیار شما نخواهد بود البته و احتمالاً به‌زودی و در آینده این مثلث با تکمیل سه راس دراختیار شما است.

تکنولوژی High fidelity

شنیدن صدا با نزدیک‌ترین حالت به اصل آن با کم‌ترین نویز و خدشه هدف ارائه تکنولوژی High fidelity است. ساندبارهایی و مدیر سیستم‌های صوتی که از تکنولوژی Hifi استفاده می‌کنند به شما این امکان را می‌دهند که تجربه جدیدی از موسیقی را درک کنید. کیفیت یک موسیقی در ارائه درست ریزه‌کاری‌های صدا و تن آن است. برای شنیدن یک موسیقی خوب، نیازی به خرید دستگاه پخش باقدرت بالا نیست. دستگاهی که بتواند کیفیت صدا را با حذف نویز و اصوات مزاحم به گوش برساند، این فرصت را به شما می‌دهد تا با حجم صدای متوسط و حتی کم نیز از شنیدن اصوات موسیقی لذت ببرید.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

اتصال‌ها و درگاه‌های ارتباطی

در حقیقت فهرست انواع این اتصالات می‌تواند طولانی شود. تعدد دستگاه‌های قابل ارتباط با هم و پیشرفت‌های تکنولوژی برای ارتباط استاندارد و سریع‌تر دستگاه‌ها با هم، این فهرست را متنوع و طولانی کرده است. از انواع اتصالات که از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند می‌توان به اتصال کواکسیال (Coaxial)، اپتیکال (Optical)، کابل RCA استریو، HDMI ،HDMI با پشتیبانی ARC، کابل USB، کابل AUX، اتصال LAN وغیره اشاره کرد. روش‌های ارتباطی دیگری هم مابین دستگاه قابل استفاده است. روش‌های ارتباطی مانند بلوتوث، اتصال وای‌فای، اتصال NFC، که از انواع ارتباط بدون سیم هستند و در بعضی از سیستم‌های صوتی پشتیبانی می‌شود.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

قبل از خرید و برای اینکه بتوانید انواع وسایل صوتی و تصویری خود را به ساندبار یا دیگر سیستم‌های صوتی متصل کنید، باید از توانایی و ویژگی‌های اتصالات خروجی آن مطلع باشید. در این سمت ساندبار انتخابی شما نیز باید جک مناسب برای کابل موردنظر شما را داشته باشد. از امکان انواع ارتباطات مدرن‌تر نیز غافل نشوید. ارتباطات بی‌سیم مانند وای‌فای یا بلوتوث و... در یک ساندبار به شما این فرصت را می‌دهد که در نصب دستگاه‌های مدرن نیز موفق باشید.

اتصالات کابلی

یک سیم از ماده رسانا معمولا مس ساخته شده که در پوشش یک عایق قرار گرفته است. هنگامی که چند سیم در کنار هم در یک غلاف جای می‌گیرند کابل ساخته می‌شود. در هنگام خرید کابل به این نکته توجه داشته باشید که لزوما کابل گران‌تر بهتر و با کیفیت‌تر از کابل ارزان‌تر نیست. مهم‌ترین عاملی که باعث افت کیفیت صدا در کابل‌کشی می‌شود، نه لزوما خود کابل بلکه فاصله بلندگوها تا دستگاه مرکزی است.

کابل

هرچه طول کابل شما بیشتر شود، مقاومت آن نیز بیشتر می‌شود. مقاومت باعث می‌شود که صدای شما با سختی بیشتر به بلندگوها برسد. فرض کنید یک شیلنگ آب دراختیار دارید هرچه این شیلنگ کوتاه‌تر باشد زمان رسیدن آب از شیر آب به سر شیلنگ بیشتر طول می‌کشد. همان‌طور هرچه ضخامت شیلنگ بیشتر باشد مقدار بیشتری آب از شیلنگ خارج می‌شود تا زمانی‌که لاغرتر است. جدا از این مطلب که جنس سیم‌ها در کابل باعث می‌شود هر فرکانسی با سرعت متفاوت از آن عبور کند. مقاومت سیم‌ها که در اثر ضخامت و و طول زیاد تشدید می‌شود، باعث می‌شود که صدای شما دچار افت کیفیت شود. این کاهش قدرت صدا شاید چند دسی‌بل بیشتر نباشد ولی برای گوش‌های آشنا به اصوات و ورزیده تأسف‌آور خواهد بود. در عین اینکه پژواک صدا تاخیری مشکل را دو چندان می‌کند.

با خرید سیستم‌های ترکیبی صوتی، باید شناخت بیشتری نسبت به اجزا سیستم صوتی داشته باشید، در حالیکه در خرید سیستم‌های آماده، این نیاز کمتر است.

یک معیار مشخص برای سنجش مقدار مقاومت کابل‌ها براساس ضخامت به نام گیج (GAUGE) وجود دارد که نمایانگر یکی از دو استاندارد معروف کابل‌ها به نام AWG است. مبنای این محاسبه به‌نحوی است که مثلا به ازای تقریباً ۱ متر طول کابل با گیج ۲۲ مقدار ۲ اهم مقاومت اضافه می‌شود. به همین مقدار مقاومت، در یک متر بعدی این کابل، به مقاومت قبلی اضافه می‌شود. پس فاصله کابل با بلندگوها تعیین کننده مجموع مقاومت نهایی خواهد بود. در مورد گیج کابل‌ها باید بدانید که هرچه گیج به سمت بالا می‌رود به سایز ضخامت کمتری اشاره دارد. پس گیج پایین‌تر یا کابل ضخیم‌تر مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد.البته درمورد سیستم‌های آماده کابل‌ها در جعبه دستگاه قرار داد.

کابل AUX

این کابل محبوب یک راه ساده ارتباط دستگاه شما با دستگاه پخش صدا است. کابلی که رایانه شما را به یک باند متصل می‌کند به‌طور معمول یک کابل ای‌یوایکس (AUX) است. جک های 3.5 میلیمتری که در دو سمت این کابل موجود است می‌تواند وظیفه‌ی ارتباط انواع دستگاه‌ها مانند تلویزیون به ساندبار، موبایل به اسپیکر یا تبلت به پخش صوت اتومبیل و... را برعهده بگیرد. در بعضی از ساندبارها این اتصال پشتیبانی نمی‌شود و در بعضی هم بیش از یک جک یافت می‌شود و دست شما برای انتخاب باز است.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

کابل RCA

یک کابل RCA در کنار اغلب محصولات صوتی و تصویری با سه فیش زرد، قرمز و سفید دیده می‌شوند. جک زرد برای ارسال تصویر و جک‌های قرمز و سفید را برای ارسال صدا استفاده می‌شوند. البته مدل‌های با نام ۱ به ۲ نیز برای انتقال صدای استریو دارد. این کابل‌ها بسیار پر کاربرد و انعطاف‌پذیر برای ارتباط میان انواع دستگاه‌های صوتی و تصویری هستند. به‌عنوان مثال با دو فیش کابل RCA انتقال صدای استریو انجام می‌شود و با استفاده از دو کابل RCA در کنار هم به‌راحتی می‌‌توان تصاویر با کیفیت HDMI را انتقال داد.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

HDMI

در ساندبار از یک یا چند ورودی HDMI برای تبادل اطلاعات استفاده می‌شود. در بعضی نیز یک خروجی HDMI به تلویزیون نیز دیده می‌شود. با این امکان در ساندبار شما می‌توانید بین چند دستگاه پخش به‌راحتی یکی را برای اجرا انتخاب کنید. دراین‌میان اتصال HDMI ARC نیز در بعضی از دستگاه‌ها دیده می‌شود. این اتصال باقابلیت انتقال صدا به همراه تصویر به شما این فرصت را می‌دهد تا با کابل‌های کمتری صدا و تصویر را در یک کابل بین ساندبار و دستگاه دیگر انتقال دهید.

اگر قصد استفاده از دستگاه پخش دیسک Bluray یا یک دستگاه پخش دیسک Ultra HD Blu-ray یا هردو آن‌ها باقابلیت پخش تصویر 3D یا 4K دارید، اطمینان پیدا کنید که ساندبار انتخابی شما قابلیت Pass-through را نیز برای ارائه کیفیت کامل و بدون نقص دارد.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

پورت Digital audio

هنوز هم ساندبارها یک بخش برای انتقال صدا دیجیتال از این طریق در نظر می‌گیرند. بسیاری از دستگاه‌ها مخصوص و دستگاه‌های قدیمی‌تر ازطریق یک خروجی صدای دیجیتال که توسط کابل‌های کواکسیال یا اپتیکال به انتقال اطلاعات می‌پردازد با این قابلیت به ساندبار وصل می‌شود. کابل‌های کواکسیال همانند یک کابل معمولی است که سیمی از جنس مس باروکش مناسب است ولی کابل‌های اپتیکال از مغزی با جنس شیشه مانند تشکیل‌شده که با تبدیل صدا به نور انتقال اطلاعات انجام می‌شود. به دلیل کیفیت بالا و انعطاف‌پذیری و قابلیت ضد نویز کابل‌های اپتیکال از کابل‌های کواکسیال محبوب‌تر هستند؛ ولی در رقابت با اتصال HDMI که به‌طور روزافزون در همه دستگاه‌های جدید نصب می‌شوند چندان رقبای قدرتمندی به‌حساب نمی‌آیند.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

اتصال USB

اتصال USB با ورژن‌های مختلفی در دستگاه‌ها ارایه می‌شود. ورژن‌های جدید سرعت انتقال اطلاعات بیشتری دارند و با کمک آن می‌توانید فایل‌های داخل فلش مموری خود را دراختیار ساندبار قرار دهید. در بعضی از ساندبارها این امکان نیز وجود دارد یک هارد اکسترنال را ازطریق همین اتصال USB به ساندبار متصل کنید.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

اتصال LAN

این اتصال به‌طور معمول در هنگام استفاده از مودم تجربه کرده‌اید. وقتی یک دستگاه مانند ساندبار یا حتی تلویزیون به شما این فرصت را می‌دهد تا به دنیای اینترنت وای فای متصل شوید.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

اتصالات بدون سیم

راه‌اندازی سیستم صوتی بدون سیم آسان است البته بعد از اینکه بر قلق‌های کار آن آشنا شدید. برقراری اتصال بیشتر از بین یک دستگاه و اسپیکر گاهی سخت‌تر از تصور می‌شود. زمانی‌که پای قابلیت اتصال به شبکه وای فای خانگی در میان باشد و دستگاه‌هایی دیگر همانند تلفن همراه، رایانه و لپ‌ تاپ پیش بیاید چالش برانگیز خواهد بود. از مزیت‌های آن، استفاده از بلندگوهای سیستم صوتی بدون نیاز به تلویزیون است. ارتباط بی‌سیم در شکل‌های گوناگون ارایه می‌شود در بعضی دستگاه‌ها فقط بلندگوهای عقب و در بعضی دیگر همه بلندگوها بدون سیم مرتبط می‌شوند. در محصولاتی هم از اتصال به شبکه وای فای کمک گرفته می‌شود در هر صورت دست شما برای انتخاب باز است.

بلوتوث (Bluetooth)

در ساندبار جایگاه ویژه‌ای برای قابلیت ارسال اطلاعات ازطریق بلوتوث فراهم‌شده است. با اتصال بلوتوث می‌توانید موسیقی‌های درون گوشی‌ همراه، تبلت یا حتی رایانه خود را بدون استفاده سیم به ساندبار بفرستید و باکیفیت فوق‌العاده آن‌ها را گوش دهید. وسعت محدوده بلوتوث ساندبارها با هم متفاوت است و در کاتالوگ آن‌ها ثبت شده است. در مدل‌هایی از ساندبار نیز قابلیت اتصال هدفون بلوتوثی یا اسپیکر بلوتوثی نیز در نظر گرفته‌شده که مزیت بسیار خوبی به شما می‌رود.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

NFC

ارتباط ازطریق استاندارد ارتباط از فاصله اندک (Near Field Communication) نیز در مدل‌های جدیدتر دیده می‌شود. احتمالاً این مدل ارتباطی را در گوشی همراهتان تجربه کرده‌اید. برخلاف بلوتوث که در فاصله بیش از ۱۰ متر هم به حفظ ارتباط می‌پردازد، در ارتباط NFC تنها در فاصله کمتر از ۱۰ سانتی‌متر قابلیت پایداری ارتباط وجود دارد.

به عبارتی می‌توان گفت NFC نسل جدید RFID است که با برد بیشتر و قابلیت ارتباط دوطرفه عرضه‌شده است. هرچند سرعت انتقال داده در NFC کم است ولی در عوض دردسرهای کانفیگ و معرفی دو دستگاه را برای ارتباط باهم ندارید. دستگاه خود را در حوزه میدان NFC قرار دهید و لذت ببرید.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

وای‌فای (WiFi)

قابلیت استفاده از امکانات وای‌فای نیز در ساندبارها وجود دارد. مزیت ویژه وای‌فای ایجاد یک شبکه بی‌سیم داخلی است که باعث می‌شود آلبوم‌های موسیقی خود را ازطریق این شبکه روی ساندبار اجرا کنید. حتی در بعضی از ساندبارها استفاده مستقیم از سرویس آنلاین موسیقی همانند پاندورا (Pandora) و اسپاتیفای (Spotify) نیز دردسترس است.

 راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

قابلیت‌های افزوده‌ی سیستم‌های صوتی و تصویری

برخی سیستم‌های صوتی از قابلیت‌های خاصی بهره می‌برند که می‌توانند برای کاربری‌های مختلف بسیار کاربردی و ایده‌آل باشند. در ادامه برخی از این قابلیت‌های تشریح شده‌اند.

موسیقی و فیلم آنلاین در انواع سینمای خانگی

یکی از امکانات جالب ساندبار قابلیت اتصال به شبکه آنلاین موسیقی و فیلم است. اتصال به شبکه‌های آنلاین فیلم یا محصولات تلویزیونی مانند آمازون (Amazon)، هولو (Hulu) و نتفلیکس (Netflix)، ایستگاه‌های رادیو اینترنتی و پخش موسیقی همانند نپ‌ستر/راپسودی (Napster/Rhapsody) یا پاندورا (Pandora) و اسلاکر (Slacker) اتصال به گنجینه‌ای از فیلم و موسیقی روز جهان است. حتی قابلیت اتصال به شبکه اجتماعی مانند فیسبوک (Facebook)، توییتر (Twitter) و یوتیوب (YouTube) را نیز در بعضی از ساندبارها ارایه می‌شود. این امکان یک امتیاز خوب برای کسانی است که تلویزیون‌های آن‌ها هوشمند نیست یا این قابلیت را دراختیار ندارد.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

پخش DVD یا Blu-ray با سینمای خانگی

بعضی از مدل‌های ساندبار ‌HTIB امکان پخش DVD یا Blu-ray را نیز دارند. شما می‌توانید ساندبار را به‌طور مستقیم به‌عنوان یک پخش‌کننده به تلویزیون خود متصل کنید. البته به چند کابل بیشتر نیاز خواهید داشت.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

ریموت کنترل

ریموت کنترل برای مدیریت سیستم صوتی از فاصله دور استفاده می‌شود. موقعیت مکانی در مورد مدیر سیستم صوتی مخصوصاً هنگامی‌که در زیر تلویزیون قرار می‌گیرد باید فاصله کافی داشته باشد. درعین‌حال ساندبار ,و پخش‌کننده av نیز یک ریموت دراختیار شما می‌گذارد تا آن را از راه دور کنترل کنید. دقت کنید چیزی مانع ارتباط مستقیم چشم ساندبار و ریموت شما نشود. ساندبارها و پخس کنندهای av از انواع روش‌های مدرن‌تر نیز مانند بلوتوث و وای‌فای برای ارتباط ریموت با دستگاه نیز استفاده می‌کنند. امکان کنترل ساندبار با ریموت کنترل بسیاری از تلویزیون‌ها نیز سازگار است و می‌توانید ازطریق کنترل تلویزیون به‌صورت هم‌زمان هم ساندبار و هم تلویزیون خود را از راه دور هدایت کنید.

اپلیکیشن اختصاصی

برای مدیریت راحت‌تر ساندبارها و دگر مدیر سیستم صوتی ، بعضی از شرکت‌ها اپلیکیشنی که به روی گوشی همراه یا تبلت قابل اجرا است، نیز ارایه می‌دهند. بدین طریق شما با مدیریت ساندبار بدون نیاز به ریموت و ازطریق یک دستگاه مرکزی به مفهوم خانه هوشمند نیز نزدیک می‌شوید. ساندبارهایی نیز در بازار هستند که این توانایی را دارند نقش مدیریت لوازم هوشمند خانه را بر عهده بگیرند. شما می‌توانید مثلا چراغ‌های خانه (در صورت داشتن چراغ‌های هوشمند) با این مدل ساندبارها مدیریت کنید.

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

امکانات درونی و تنظیمات

امکانات درونی و برنامه‌ریزی‌شده مدیر سیستم صوتی نیز می‌تواند مفید و قابل‌توجه باشد. از برنامه‌های داخلی مدیر سیستم صوتی، حالت‌های پخش صدا برای موقعیت مختلف مانند پخش موسیقی، حالت پخش فیلم یا حالت مختص پخش مسابقات ورزشی و... را مثال زد.

قدرت تشخیص خودکار و تقویت صدای مکالمه یکی از امکانات ساند بار نیز است. اهمیت شنیدن صدای مکالمه به‌طور واضح باعث شده که ساندبارها برای این کار برنامه خاصی هم ارائه دهند. مثلاً کاهش صدای موسیقی در هنگام پخش مکالمه یا امکان کاهش حجم صدا در زمان‌های استراحت و شبانگاه به‌طور خودکار.

سوالات متداول

استفاده از ساندبار یا پخش‌کننده AV برای چند نوع دستگاه پخش استفاده کنید، قابل انجام است؟

اگر چنین برنامه‌ای دارید باید مطمئن شوید که ساندبار یا پخش‌کننده AV از حداقل دو ورودی Hdmi برخوردار است. وجود یک ورودی اپتیکال هم برای دستگاه‌های پخشی که فاقد خروجی Hdmi هستند ضروری است. اگر تلویزیون 4k دارید یا حتی در آینده قصد خرید آن را دارید بهتر است ساندبار شما قابلیت pass-through را پشتیبانی کند.

چقدر به یک پخش‌کننده av مجهز به بلوتوث یا وای فای نیاز است؟

مصرف بلندگوهای بلوتوث دار بسیار گسترده شده و مردم حتی با اتصال گنجینه کوچک موسیقی در موبایل به اسپیکرها از پخش موسیقی در هر مکانی لذت می‌برند شاید به نظر ضروری نرسد و ولی مفید و جذاب است. پخش صدا ازطریق وای فای از بلوتوث بهتر است. از سوی دیگر انجام آن می‌تواند چالش سخت‌تری باشد سیستم‌های مختلفی از وای‌فای از قبیل AirPlay و Chromecast ارایه می‌شوند که با وجود تلاش برای برپایی یک استاندارد هنوز هم چندان موفق نبودند. اگر قرار به پیشنهاد بود شاید گوگل کروم‌کست Google Chromecast از سایر بهتر باشد. اگر از سرویس‌ها پخش موسیقی مانند اسپاتیفای استفاده می‌کنید، خب داستان متفاوت است شما به گنجینه‌ای بزرگ از موسیقی دسترسی خواهید داشت که شما را سرحال می‌آورد.

سیستم صوتی ۷.۱ کاناله بهتر است یا دالبی اتموس؟

صدای سیستم ۵.۱ کاناله از صدای استریو بسیار جالب‌تر است ولی نمی‌توان گفت تفاوت زیادی مابین صدای ۵.۱ کاناله و ۷.۱ کاناله است. درباره اتموس نیز باید گفت کانال‌های بیشتری برای خروجی صدا داریم ولی هنوز محتوا چندانی از آن پشتیبانی نمی‌کند بهترین ویژگی و جلوه‌ها در اجرای اتموس نمونه‌هایی از شبیه‌سازی صدای هلیکوپتری است که از فراز شما حرکت می‌کند ولی این بدان معنا نیست که نمی‌توان از موسیقی و فیلم به قدر کفایت لذت برد. انتخاب آن با شما است.

صدای فراگیر مجازی (Virtual Surround) چیست؟

بعضی از ساندبار ادعا می‌کند که بدون نیاز به اسپیکرهای عقب دست به خلق صدای فراگیر می‌زنند ولی در حقیقت یک تجربه صدای فراگیر مجازی تنها در بعضی مدل‌های گران‌قیمت تا حدی می‌تواند قانع‌کننده باشد. در غیر این‌صورت شما به ندرت احساس می‌کنید که صدا از اطراف یا پشت سر شما شنیده می‌شود.

یک ساندبار تنها یا یک سیستم صوتی ۵.۱ کانال کدام بهتر است؟

زمانی‌که می‌دانید خرید یک سیستم ۵.۱ کاناله می‌تواند ارزان‌تر تمام شود، در عین حال که باعث می‌شود شما با زیبای‌های دنیای صدا بیشتر آشنا و مانوس شوید، آنچه که برای تصمیم‌گیری می‌ماند سنجش ارادت شما به صدا است.

تداخل ریموت ساندبار یا مدیر سیستم صوتی با حسگر کنترل تلویزیون؟

این مشکلی است که گاهی پیش می‌آید، پارامترهای چون ابعاد ساندبار و نحوه قرار گرفتن آن در این عامل مؤثر است. مخصوصا محل قرار گرفتن ساندبار شما می‌تواند این مسله را حادتر کند.اگر یک ساندبار از نوع pedestal با یک ساندبیس داشته باشید این احتمال بیشتر هم می‌شود. در بعضی از مدل‌ها با کمک تکنولوژی IR Repeater و تنطیمات آن این امکان وجود دارد که با کنترل تلویزیون به کنترل ساندبار هم بپردازید.

برندهای سیستم‌های صوتی

بیشتر شرکت‌های مطرح، محصولی به نام ساندبار در ویترین خود عرضه می‌کنند. البته بعضی شرکت‌ها به‌طور جدی‌تر، با محصولات متنوع و قیمت‌های گوناگون در بازار با انواع سیستم‌های صوتی و طیف کاملتری، از مخاطبان استقبال می‌کنند. شناخت وضعیت برندها برای خریدار این مزیت را دارد که هزینه خود را صرف رفع نیاز خود کند و از پرداخت هزینه بیشتر که احتمالاً به خاطر قدرت برند یک شرکت است، پرهیز کند. مخصوصاً زمانی‌که شرکت‌های معتبر و مطرح قیمت‌‌های خود را براساس قیمت‌گذاری پرستیژی عرضه می‌کنند.

بعضی از برندها به تولید محصولاتی دیگر مانند تلویزیون معروف هستند ولی در کنار آن به تولید ساندبار نیز مشغول هستند که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در اولویت قرار دادن ساندبار پیشنهادی برند تلویزیون شما کمک می‌کند تا از امکانات تلویزیون و ساندبار بیشتر و راحت‌تر استفاده کنید.

ساندبار یا پخش‌کننده AV یا آمپلی‌فایرها یک دستگاه ساده است؛ ولی با خرید این دستگاه بسیاری از لوازم صوتی و تصویری شما جان دوباره می‌گیرند. با سپردن مدیریت سیستم صوتی خود به این دستگاه‌ها تجربه شما از تماشای یک فیلم یا مسابقات ورزشی، شنیدن موسیقی، انجام بازی‌های مجازی و حتی استفاده از گوشی‌های هوشمند و... دچار تحول شگرفی می‌شود. اینجا است که از خود می‌پرسید، ‌چگونه اینقدر دیر صدا و سیستم صوتی را شناختید؟

سوالات متداول زومیت

  • سینمای خانگی و ساندبار چیست؟

    با کاهش ضخامت تلویزیون‌ها دیگر فضای کافی برای استفاده از سیستم صوتی قدرتمند وجود ندارد. برای حل این مشکل و همچنین دستیابی به تجربه‌ای فراگیرتر از تماشای محتوای ویدیویی، سینمای خانگی و ساندبارها به‌وجود آمدند که کیفیتی به‌مراتب بهتر از بلندگوی تلویزیون را ارائه می‌کنند.

  • مشخصه‌های یک سینمای خانگی و ساندبار خوب چیست؟

    پاسخ به این سوال ارتباط مستقیمی با نیازهای شما دارد. اما به‌طور کلی در انتخاب یک سینمای خانگی و ساندبار باید به مواردی چون توان خروجی، مجموعه پورت‌ها، فناوری‌های پشتیبانی شده، اتصالات بی‌سیم و صدالبته قیمت آن توجه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات