اسپاتیفای چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟

یک‌شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
لوگو اسپاتیفای روی گوشی مشکی و سبز
اسپاتیفای یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های اشتراکی پخش موسیقی، پادکست و ویدئو است که ازطریق پلتفرم‌های مختلف می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.
تبلیغات

شاید باورش سخت باشد که شرکت ۳۰ میلیارد دلاری اسپاتیفای زمانی تنها استارتاپ کوچکی بود که توسط دو نفر در شهر استکهلم سوئد راه‌اندازی شد. دنیل اک (Daniel Ek) و مارتین لورنتزون (Martin Lorentzon) پلتفرم اسپاتیفای را در سال ۲۰۰۶ برای حل معضل رو‌به‌رشد دانلود غیرقانونی موسیقی توسعه دادند؛ پلتفرمی که با ارائه‌ی موسیقی رایگان همراه با تبلیغات، امیدوار بود که روزی کاربران بخواهند برای رها شدن از شر تبلیغات مزاحم، اشتراک رایگان خود را با پرداخت ۱۰ پوند در ماه ارتقا دهند.

دانلود غیرقانونی هر سال میلیون‌ها دلار به صنعت موسیقی ضرر می‌زد، چون کسی برای گوش دادن به آهنگ‌ها پولی پرداخت نمی‌کرد. دنیل در سال ۲۰۱۰ گفت که ایده‌ی راه‌اندازی اسپاتیفای از اینجا به سرش زد که متوجه شد هیچ راهی برای فرار از دانلود غیرقانونی وجود ندارد. تنها راه‌حل این بود که سرویسی به کاربران ارائه دهند که از دانلود غیرقانونی بهتر باشد و درعین‌حال، هوای صنعت موسیقی را هم داشته باشد.

اکنون اسپاتیفای به روزهای اوج خود رسیده است و هنرمندان زیادی ازطریق این پلتفرم درآمد‌های زیادی کسب می‌کنند. دسترسی به اسپاتیفای در ایران با مشکلاتی روبه‌رو است اما غیرممکن نیست. برای آشنایی با قابلیت‌های اسپاتیفای، نحوه‌ی ساخت اکانت و استفاده از آن با زومیت همراه باشید.

اسپاتیفای چیست؟

همانطور که متوجه شدید اسپاتیفای، پلتفرم پخش موسیقی، پادکست و ویدئو است که در سال ۲۰۰۶ میلادی منتشر شد. اسپاتیفای دارای آرشیو عظیمی از موزیک‌های مختلف از جمله موسیقی‌های ایرانی است. ساخت حساب کاربری و استفاده از اسپاتیفای رایگان است؛ اما برای دسترسی به برخی امکانات خاص این سرویس، باید اشتراک پریمیوم آن را تهیه کنید.

اسپاتیفای چطور کار می‌کند؟

اسپاتیفای سرویسی مولتی‌پلتفرم است؛ یعنی می‌توانید نرم‌افزار آن را در گوشی هوشمند، کامپیوتر شخصی، تلویزیون، ساعت هوشمند، کنسول بازی و خودرو خود نصب کنید. چنین توسعه‌ی نرم‌افزاری گسترده‌ای به عاشقان موسیقی امکان می‌دهد در شرایط مختلف به اشتراک اسپاتیفای خود دسترسی داشته باشند.

آرشیو اسپاتیفای شامل بیش از ۱۰۰ میلیون موزیک و ۵ میلیون پادکست از هنرمندان مختلف است که با قرار دادن محتوای خود در اسپاتیفای، از طریق تبلیغات یا خرید اشتراک توسط کاربران، درآمدزایی می‌کنند. چنین ساز و کاری ما را یاد نحوه‌ی درآمدزایی یوتیوبرها می‌اندازد که پلفترمی دوسر سود، هم برای شرکت سازنده و هم کاربران است.

اسپاتیفای از کدک‌های صوتی Ogg/Vorbis ،AAC ،HE-AACv2 با نرخ ۲۴، ۱۲۸، ۲۵۶، ۹۶، ۱۶۰ و ۳۲۰ کیلوبیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند که آن را به پلیری کارآمد برای سیستم‌های صوتی مختلف تبدیل می‌کند.

میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای

پخش موسیقی در پلتفرم اسپاتیفای میزان مشخصی از حجم اینترنت شما را مصرف می‌کند؛ در جدول زیر می‌توانید میزان حجم مصرفی باتوجه به کیفیت پخش موسیقی را مشاهده کنید:

کیفیت پخش موسیقی

میزان مصرف اینترنت در یک ساعت

کم

۱۰٫۸ مگابایت

عادی

۴۳٫۲ مگابایت

زیاد

۷۲ مگابایت

خیلی زیاد (نسخه پرمیوم)

۱۴۴ مگابایت

پادکست (موبایل)

۴۳٫۲ مگابایت

جدول میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای

همچنین می‌توان با تنظیم حالت پخش موسیقی روی حالت خودکار، کیفیت پخش موسیقی را بر حسب سرعت اینترنت تنظیم کرد.

اسپاتیفای پریمیوم و اسپاتیفای رایگان

همانطور که پیش‌تر گفتیم ساخت حساب کاربری و گوش دادن به موسیقی در اسپاتیفای رایگان است؛ اما با خرید حساب کاربری پریمیوم، امکانات بیشتری نصیب کاربر می‌شود. مهم‌ترین تفاوت نسخه‌ی رایگان و پولی اسپاتیفای، گوش دادن به موسیقی بدون تبلیغ و محدودیت است.

هنگام استفاده از نسخه رایگان، موسیقی‌ها تنها به‌صورت تصادفی (Shuffle) پخش می‌شوند و در هر ساعت تنها می‌توانید ۶ بار به موسیقی بعدی بروید اما در اسپاتیفای پریمیوم توانایی پخش هر آهنگی که دوست دارید را خواهید داشت و به‌صورت نامحدود می‌توانید آهنگ را Skip کنید و به موسیقی بعدی بروید.

همچنین اگر قصد دانلود موسیقی از اسپاتیفای را دارید، باید اشتراک پریمیوم آن را تهیه کنید. علاوه‌بر این، حساب کاربری پریمیوم در اسپاتیفای امکان وصل شدن به دستگاه‌های بی‌سیم دیگر مانند دستیارهای صوتی را فراهم می‌کند.

کیفیت پخش موسیقی در اکانت رایگان اسپاتیفای به‌طور پیش‌فرض روی معمولی تنظیم شده است؛ اما در حساب کاربری پریمیوم امکان تغییر کیفیت پخش موسیقی وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید در جدول زیر نسخه‌های رایگان و پریمیوم اسپاتیفای را باهم مقایسه کنید.

نسخه پریمیوم اسپاتیفای

نسخه رایگان اسپاتیفای

تمام موسیقی‌ها

تمام پادکست‌ها

-

پخش آهنگ‌ها در هر ترتیبی

-

پخش تبلیغات

-

دانلود آهنگ‌ها

-

دانلود پادکست‌ها

-

پخش موسیقی با کیفیت بالا

قیمت اکانت پریمیوم اسپاتیفای

اکانت‌های پریمیوم اسپاتیفای به چهار بخش Individual ،Student ،Duo ،Family تقسیم می‌شوند. اکانت Individual تک کاربره است و برای کسانی که به تنهایی موزیک گوش می‌دهند گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. اکانت Student به دانشجوها و دانش‌آموزان اختصاص دارد. اکانت Duo برای افرادی که دو نفره به موسیقی گوش می‌دهند مناسب است و اکانت Family که یکی از پرفروش‌ترین اکانت‌های پریمیوم اسپاتیفای به‌شمار می‌رود، توسط یک Owner خریداری می‌شود و بین دیگر اعضای خانواده یا دوستان پخش می‌شود.

پرفروش‌ترین اکانت پریمیوم اسپاتیفای در ایران، اکانت Family است؛ چرا که قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و امکانات آن هم با اکانت‌های پریمیوم دیگر تفاوتی ندارد.

قیمت اسپاتیفای پریمیوم
  • قیمت اکانت Individual (تک کاربره) ماهانه 10.99 دلار است.
  • قیمت اکانت Duo (دو کاربره) ماهانه 14.99 دلار است.
  • قیمت اکانت Student (دانشجویی) ماهانه 5.99 دلار است.
  • قیمت اکانت Family (خانوادگی) ماهانه 16.99 دلار است.

با خرید اکانت خانوادگی (Family)، می‌توانید تا ۶ نفر از دوستان و آشنایانتان را زیرمجموعه خود قرار دهید و اکانت آن‌ها را نیز پریمیوم کنید. توجه داشته باشید که قیمت‌های بالا برای کاربرانی است که از آمریکا برای خرید اشتراک اقدام می‌کنند، اسپاتیفای در کشورهای دیگر، با نرخ‌های متفاوتی اشتراک‌هایش را به‌فروش می‌رساند.

دانلود اسپاتیفای

شما می‌توانید به‌راحتی اسپاتیفای را برای پلتفرم‌ها و سیستم‌های عامل مختلف دانلود و نصب کنید.

اسپاتیفای موبایل و کامپیوتر

برای استفاده از سرویس اسپاتیفای روی گوشی یا سیستم‌های عامل ویندوز و مک، می‌توانید نرم‌افزار آن را ازطریق دکمه‌های زیر از فروشگاه‌های رسمی دانلود برنامه یا سایت اسپاتیفای دریافت کنید.

اسپاتیفای وب

اگر تمایلی به نصب نرم‌افزار اسپاتیفای ندارید، می‌توانید از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید. با اینکه نسخه‌ی توسعه‌یافته برای وب به خوبی برنامه‌های موبایلی و دسکتاپی نیست اما بازهم از رابط کاربری خوب و روانی بهره می‌برد که ازطریق دکمه‌ی زیر می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

ساخت اکانت اسپاتیفای

متأسفانه سرویس اسپاتیفای به‌رغم محبوبیت بالایی که در میان بسیاری از کاربران از جمله کاربران ایرانی دارد، ایران را جزو کشورهای تحریمی خود قرار داده و استفاده از Spotify در ایران را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است.

برای ساخت اکانت اسپاتیفای، باید از ابزارهای تغییر IP استفاده کنید تا آی‌پی ایران توسط برنامه شناسایی نشود. پس از آن به صفحه Sign Up مراجعه کنید و اطلاعات مربوط‌به هر بخش را دقیق پر کنید. اگر اطلاعات را به‌درستی وارد کرده باشید و اکانت اسپاتیفای ساخته شود، صفحه‌ای مثل صفحه‌ی زیر ظاهر می‌شود.

صفحه اصلی اسپاتیفای

توصیه می‌شود برای دسترسی بهتر و آسان‌تر به موزیک‌ها از اپلیکیشن اسپاتیفای روی دستگاه خود استفاده کنید. اپلیکیشن اسپاتیفای برای اندروید، آی‌او‌اس، ویندوز، مک، پلی استیشن، ایکس باکس و خودرو قابل نصب است.

اگر خطای You seem to be using a proxy service. Please turn off these services and try again، یا خطاهایی از این قبیل را هنگام ساخت اکانت اسپاتیفای مشاهده کردید، توصیه می‌شود از ابزارهای دور زدن تحریم مانند DNS استفاده کنید.

متأسفانه کاربران زیادی هنگام ساخت اکانت اسپاتیفای حتی با ابزارهای تغییر IP خطا دریافت کرده‌اند که نشان‌دهنده‌ی پافشاری این شرکت روی سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی خود است. راه‌حلی که در چنین مواقعی پیش‌روی کاربران ایرانی قرار می‌گیرد خرید اکانت‌هایی است که توسط شرکت‌های مختلف به‌فروش می‌رسند.

سایت‌های ایرانی و خارجی زیادی اقدام به فروش اکانت‌های پریمیوم اسپاتیفای می‌کنند؛ اگر منبع معتبری سراغ دارید می‌توانید اکانتی با اشتراک مورد نظرتان را خریداری کنید اما اگر خریدتان از منبع نامعتبری باشد، می‌تواند باعث بن شدن اکانت و هدر رفتن پولتان شود؛ بنابراین دقت زیادی را در این زمینه به‌خرج دهید.

قابلیت‌های اسپاتیفای

اسپاتیفای در طول سال‌ها رقیبان زیادی پیدا کرده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به اپل موزیک، یوتیوب موزیک و آمازون موزیک اشاره کرد. چنین رقابت شدیدی در زمینه‌ی انتشار موسیقی، پلتفرم‌ها را مجبور می‌کند تا قابلیت‌های کاربردی خود را روزبه‌روز ارتقا دهند تا با جذب مخاطبین بیشتر، درآمد خود را نیز بالاتر ببرند.

علاوه‌بر ویژگی‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها پرداختیم، شما می‌توانید در اسپاتیفای لیست‌های پخش خود را بسازید و آن‌ها را با هرکسی به‌اشتراک بگذارید. بعد از گذشت مدتی گوش کردن به موسیقی‌های مختلف، اسپاتیفای با هوش مصنوعی تعدادی لیست پخش‌ را متناسب با سلیقه‌ی شما آماده می‌کند؛ بنابراین همیشه آهنگ‌های جدیدی برای گوش کردن خواهید داشت.

اگر می‌خواهید موسیقی متناسب با موقعیت فعلی خود را پیدا کنید، می‌توانید جست‌وجو را بر اساس ژانر و حالت‌های مختلف فیلتر کنید تا آهنگ های فردی، لیست‌های پخش عمومی، لیست‌های پخش Spotify، کل آلبوم‌ها و حتی پادکست‌ها را بیابید. همچنین می‌توانید لیست‌های پخش مشترکی ایجاد کنید تا سلیقه موسیقی خود و دوستانتان را ترکیب کنید، قابلیتی که Spotify را اجتماعی‌تر از سایر برنامه‌های پخش موسیقی می‌کند.

اسپاتیفای همچنین می‌تواند با‌توجه به رویدادهای تاریخی و مناسبت‌های هر موقعیت جغرافیایی، موسیقی‌های مختلفی را پیشنهاد دهد. مثلا هنگام کریسمس در کشورهای مختلف آهنگ‌های متنوعی با زبان محلی‌ به شما پیشنهاد می‌شود.

اسپاتیفای در سال‌های اخیر آپدیت‌های زیادی در زمینه‌ی رابط کاربری نرم‌افزاری دریافت کرده است که آن را بیش‌از‌ پیش شبیه پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک می‌کند. همچنین برای افرادی که عادت دارند قبل از خوابیدن به موسیقی گوش کنند، اسپاتیفای دارای تایمری داخلی است تا پخش موسیقی را به زمان مشخصی محدود کند.

دانلود آهنگ از اسپاتیفای

برای دانلود آهنگ از اسپاتیفای نیاز دارید تا اکانت معمولی خود را به نسخه‌ی پریمیوم ارتقا دهید. در کنار دانلود آهنگ و گوش دادن موسیقی به‌صورت آفلاین، قابلیت‌های دیگری هم با خرید اکانت پریمیوم نصیب‌تان می‌شود که قبلاً درمورد آن‌ها صبحت کردیم.

اسپاتیفای سرویس فوق‌العاده‌ای برای عاشقان موسیقی است اما به‌دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه، کاربران ایرانی با مشکلاتی در دسترسی به آن مواجهند؛ با رعایت نکات گفته شده در این مقاله، شما می‌توانید چه در داخل و چه خارج از ایران، یکی از کاربران پریمیوم اسپاتیفای باشید.

سوالات متداول زومیت

  • آیا می‌توان در ایران اکانت پریمیوم اسپاتیفای تهیه کرد؟

    بله؛ با استفاده از شرکت‌های واسطه برای پرداخت بین‌المللی یا خرید اکانت پریمیوم جداگانه، امکان خرید اکانت پریمیوم اسپاتیفای در ایران امکان پذیر است.

  • چگونه می‌توان در اسپاتیفای، موزیک بارگزاری کرد؟

    برای بارگزاری موزیک در اسپاتیفای باید اکانت آرتیست (هنرمند) اسپاتیفای را تهیه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات