اتحادیه اروپا «گوگل زیرو» را زیر ذرهبین میبرد
اتحادیهی اروپا تحقیقات تازهای را علیه گوگل آغاز کرد؛ چراکه احتمال داده است غول جستوجو با اعمال محدودیت بر ناشران وب و تولیدکنندگان محتوای یوتیوب، قوانین رقابت را نقض کرده باشد تا از این طریق، مزیتی ناعادلانه نسبتبه سایر شرکتهای هوش مصنوعی به دست بیاورد.
کمیسیون اروپا در تشریح نگرانیهای خود به استفاده از محتوای ناشران برای قابلیتهایی نظیر AI Overviews و AI Mode در بخش جستوجو و همچنین خوراکدهی به مدلهای هوش مصنوعی با ویدیوهای یوتیوب اشاره میکند؛ آنهم درحالیکه «جبران خسارت مناسب» یا امکان مخالفت با چنین استفادهای برای صاحبان اثر فراهم نیست.
این دغدغهها به تهدید وجودی «گوگل زیرو» (Google Zero) گره خوردهاند؛ لحظهای که موتور جستوجوی گوگل دیگر کاربران را به سایتهای متفرقه ارجاع ندهد و بدینترتیب آنها را از ترافیک و درآمد محروم کند.
نهاد نظارتی اروپا قصد دارد بررسی کند که آیا ناشران وب میتوانند بدون از دستدادن دسترسی به بخش «جستوجو» (که بسیاری برای جذب ترافیک به آن وابستهاند)، محتوای خود را از دسترس ویژگیهای هوش مصنوعی گوگل خارج کنند یا خیر.
ظاهراً سیاستهای یوتیوب به گوگل اجازه میدهد تا مدلهایش را با محتوای آپلودشده آموزش دهد؛ اما استفاده از همان دادهها را برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی رقیب ممنوع میکند.
اتحادیهی اروپا میگوید پروندهی مذکور را «با اولویت بالا» پیگیری میکند؛ البته هنوز ضربالاجل رسمی برای پایان تحقیقات تعیین نشده است.
اگر ثابت شود که گوگل قوانین رقابتی را نقض کرده، ممکن است با جریمهای تا سقف ۱۰ درصد از درآمد سالانهی جهانیاش روبهرو شود. آلفابت، شرکت مادر گوگل، درآمد سالانهی ۳۵۰ میلیارد دلار را برای سال ۲۰۲۴ گزارش کرد که جریمهی احتمالی را به عدد سرسامآور ۳۵ میلیارد دلار میرساند.