زمین‌لرزه مهیب تایوان؛ شرکت TSMC «یک‌شبه» فعالیت‌هایش را از سر می‌گیرد

چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
سخنرانی موریس چنگ / Morris Chang بنیان گذار تی اس ام سی / TSMC در سال ۲۰۲۱
شرکت TSMC که به‌دلیل زمین‌لرزه‌ی مهیب تایوان کارخانه‌هایش را تخلیه کرده بود، یک‌شبه روند تولید را از سر می‌گیرد.
تبلیغات

TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، می‌گوید که قصد دارد به‌زودی فعالیت‌هایش را به‌طور کامل از سر بگیرد. صبح امروز به‌دلیل زلزله‌ی مهیب ۷٫۴ ریشتری در تایوان، TSMC مجبور شد تا برای حفظ امنیت کارکنان، برخی از کارخانه‌هایش را تخلیه کند.

غول تایوانی به بلومبرگ گفته است که مهم‌ترین تجهیزات تراشه‌سازی‌اش، ازجمله دستگاه‌های EUV آسیبی جدی ندیده‌اند.

ون‌ یی لی، خبرنگار حوزه‌ی تراشه، به‌نقل از TSMC می‌گوید که نرخ بازیابی تجهیزات تولید ویفر از ۷۰ درصد عبور کرده و نرخ بازیابی کارخانه‌های جدید (نظیر Fab 18) به بیش از ۸۰ درصد رسیده است. به‌گفته‌ی TSMC، برخی از تجهیزات آسیب دیده‌اند؛ اما تجهیزات مهم سالم‌اند.

به‌احتمال زیاد TSMC روند تولید پردازنده را یک‌شبه از سر می‌گیرد؛ اما برای بازیابی کامل فعالیت‌های تولیدی احتمالاً زمان بیشتری نیاز خواهد بود.

TSMC، یکی از شرکت‌های مهم‌ و سرشناس‌ تایوان، نقش پررنگی در بسیاری از صنایع امروزی ازجمله فناوری ایفا می‌کند. پردازنده‌های تولید این شرکت وارد انواع محصولات نظیر گوشی و لپ‌تاپ و لوازم خانگی و حتی خودرو ها می‌شوند.

TSMC تنها شرکتی نبود که به‌دلیل زمین‌لرزه‌ی مهیب تایوان مجبور شد فعالیت‌هایش را متوقف کند. بلومبرگ می‌گوید که United Microelectronics نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد.

تولید تراشه فرایند بسیار دشواری دارد و تکمیل آن ممکن است ماه‌ها طول بکشد. منابع غیررسمی می‌گویند که احتمالاً برخی از ویفرهای TSMC براثر زمین‌لرزه‌ی امروز آسیب دیده‌اند؛ اما خود TSMC فعلاً جزئیاتی دراین‌باره ارائه نداده است. پردازنده‌ها از دل صفحه‌ی نسبتاً بزرگی به نام ویفر تراش داده می‌شوند.

زمین‌لرزه‌ی صبح امروز تایوان که در ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده، باعث مرگ ۹ تن و زخمی‌شدن بیش‌از ۱٬۰۰۰ تن شد. بسیاری از تحلیلگران نگران‌اند که توقف موقتی فعالیت‌های TSMC باعث افزایش قیمت پردازنده و درنهایت افزایش قیمت گوشی و قیمت لپ تاپ و سایر محصولات شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات