قمار اپل در دنیای سینما با وجود ضرردهی در گیشه، سودآور شد

پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
پوستر فیلم قاتلان ماه گل
در نگاه اول سه‌ فیلم بزرگ آخر اپل در گیشه شکست خورده‌اند؛ اما استراتژی هوشمندانه‌ی اپل به کسب درآمد منجر شده است.
تبلیغات

باوجود هزینه‌های هنگفت اپل برای ساخت فیلم‌های پرسروصدای سرویس اپل تی‌وی پلاس، آمار فروش گیشه برای سه فیلم آخر این بازیگرِ تازه‌واردِ صنعت سرگرمی -یعنی «قاتلان ماه گل»، «ناپلئون» و «آرگایل»- ناامید‌کننده به نظر می‌رسند؛ اما با بررسی دقیق‌تر در می‌یابیم که استراتژی سازنده‌ی گوشی آیفون سودآور بوده است.

در نگاه اول، اعداد چندان درخشان نیستند؛ طبق گزارش‌ها، اپل برای تولید و بازاریابی سه فیلم جدیدش، مبلغ چشم‌گیر ۷۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است؛ اما آن‌ها در مجموع تنها ۴۶۶ میلیون دلار در گیشه‌ی جهانی به‌دست آورده‌اند. «ناپلئون» با ۲۲۱ میلیون دلار پیشتاز است و به دنبال آن، «قاتلان» با ۱۵۷ میلیون دلار و «آرگایل» با ۸۸ میلیون فروش قرار دارند.

با‌این‌همه، درآمد در گیشه تنها بخشی از معادله‌ است و فروش‌ به فرم PVOD برای این شرکت حکم سلاح مخفی را دارد؛ درواقع پیش از این‌که این فیلم‌ها به اپل تی‌وی پلاس برسند، برای اجاره یا خرید روی پلتفرم‌هایی مانند آیتونز و آمازون پرایم با قیمت‌های بالایی دردسترس قرار گرفته بودند. ورایتی می‌نویسد اجاره‌ی زودهنگام فیلم ناپلئون ۱۹٫۹۹ دلار و خرید کاملش ۲۴٫۹۹ دلار هزینه داشت.

اینکه بسیاری از مردم حاضر بودند برای دسترسی زودتر، چنین مبالغ گزافی را پرداخت کنند، باور‌کردنی نیست. به گفته‌ی منابع، دو فیلم قاتلان و ناپلئون در میان ۱۰ فیلم پرفروش برتر سال گذشته در اپ استور اپل قرار گرفتند و این درآمد جانبی همراه با درآمد در گیشه، باعث شد تا حداقل دو فیلم از سه فیلم ذکر شده برای سازنده‌ی مک بوک سودآوری کنند.

اپل با جبران هزینه‌های تولید ازطریق فروش گیشه و PVOD، علاوه‌بر اینکه محتوای باکیفیت رایگان برای اپل تی‌وی‌پلاس به‌دست می‌آورد، با مجموع ۱۳ نامزدی اسکار برای «قاتلان ماه گل» و «ناپلئون»، توجه و اعتبار بیشتری در عرصه‌ی سینما کسب خواهد کرد.

غول آمریکایی توانسته است تا با جریان‌های درآمدی متعدد و جذابیت محتوای انحصاری، آنچه را که می‌توانست به فاجعه‌ای مالی تبدیل شود، به یک سرمایه‌گذاری سودآور تبدیل و جایگاهش را در جنگ بین پلتفرم‌های استریم تقویت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات