نور، صدا، اپل؛ خیز غول فناوری برای فتح قله‌های صنعت سینما

شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تیم کوک، لئوناردو دی‌کاپریو و ماترین اسکورسیزی عوامل Killers of the Flower Moon
اپل با لشکری از کارگردانان و بازیگران بنام و بودجه‌ی هنگفت، برای فتح قله‌های صنعت فیلم‌سازی خیز برداشته است.
تبلیغات

اپل، غول فناوری تحت‌رهبری تیم کوک، در‌ادامه‌ی تلاش‌هایش برای درخشش روی پرده‌ی نقره‌ای، شیوه‌ی اکران‌های سنتی هالیوود را با کمال میل پذیرفته است و برای اکران فیلم‌های آینده‌ی خود آماده ‌می‌شود. آغازگر این ماجراجویی فیلم Killers of the Flower Moon اثر مارتین اسکورسیزی، کارگردان شهیر است.

حماسه‌‌ی ضد‌وسترن ۳٫۵ ساعته‌ی اسکورسیزی که بازیگران بنامی چون لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت د‌نیرو در آن به ایفای نقش کرده‌اند، روز گذشته در بیش از ۳٬۶۰۰ سینمای آمریکا و سینماهای ۶۳ کشور جهان اکران شد.

برای دیدن علاقه‌ی قلبی تیم کوک به فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری جدید اسکورسیزی به چشم مسلح نیازی ندارید؛ زیرا علاوه‌بر اینکه کوک شخصاً در اکران اولیه‌ی آن در جشنواره‌ی فیلم کن حضور یافت، با تضمین اکران اختصاصی حداقل ۴۵ روزه‌ در سینماها، از اکران سنتی آن حمایت کرد. پس از این مدت فیلم مذکور در اپل تی‌وی‌ پلاس، پلتفرم استریم اپل، دردسترس قرار خواهد گرفت.

عوامل تهیه‌ی Killers of the Flower Moon در اکران آن در کن
تیم کوک و ادی کیو، مدیرعامل و قائم‌مقام کسب‌و‌کار خدمات اپل، در مراسم اکران Killers of the Flower Moon

تصمیم شرکت تولیدکننده‌ی آیفون برای حمایت از اکران‌های سینمایی در میانه‌ی اعتصاب بازیگران و کاهش رو‌ز‌به‌روز بودجه‌ی استودیوهای سازنده، می‌تواند قوت قلبی برای این صنعت باشد. اهالی سینما سال‌ها است که به پلتفرم‌های استریمی چون نتفلیکس برای اولویت‌دهی به استراتژی استریم آنلاین و در‌نظرنگرفتن زمان کافی برای اکران‌‌های سنتی انتقاد می‌کنند.

اکران فیلم‌های اپل با «ناپلئون»، فیلم بیوگرافی تاریخیِ ریدلی اسکات با هنرنمایی واکین فینیکس، در ۲۲ نوامبر امسال (۱ آذر ۱۴۰۲) و «آرگایل»، فیلم مهیج جاسوسی پرستاره از کارگردان متیو وان و بازی هنری کویل و دوا لیپا، در ۲ فوریه‌ی ۲۰۲۴ (۱۳ بهمن ۱۴۰۲) ادامه می‌یابد. با‌توجه‌به حدود ۲۰۰ میلیون دلار بودجه‌ای که برای هر‌یک از فیلم‌های نام‌برده صرف شده است، این اکران‌ها سرمایه‌گذاری و درعین‌حال ریسک بزرگی برای اپل هستند.

ارسال پیامی به هالیوود که می‌گوید «ما بهترین کارگردانان و بازیگرانتان را می‌خواهیم» سرمایه‌گذاری ارزشمندی است

دلیل جهش بلندپروازانه‌‌ی اپل به‌سمت قله‌های فیلم‌سازی سنتی هالیوودی در چیست؟ به‌گفته‌ی فایننشال تایمز، بسیاری بر این باورند که تمامی‌اش به‌خاطر جذب استعداد‌ها و کسب اعتبار است. بااینکه برنده‌شدن اسکار بهترین فیلم با «کودا» نام اپل را بر سر زبان‌ها انداخت، موفقیت ساخته‌های خودش برای شرکت استیو جابز فقید اهمیتی دوچندان دارد. کودا ساخته‌ی اپل نبود؛ اما این شرکت با پرداخت ۲۵ میلیون دلار، اجازه‌ی اکرانش را در سرویس استریم خود به‌دست آورد.

عده‌ای دیگر تنها هدف وفاداری سازنده‌ی مک‌ بوک به شیوه‌ی اکران‌های معمول را ایجاد سرو‌صدا و جذب مخاطبان به سرویس اپل تی‌وی‌ پلاس می‌دانند. یکی از مدیران صنعت سینما می‌گوید: «آن‌ها برای اینکه نشان دهند اپل فیلم‌های باکیفیت می‌سازد، به اکران‌های جهانی بزرگ نیاز دارند.» او افزود: «حتی اگر اکران‌ها سودآوری نداشته باشند، وقتی [این فیلم‌ها] بعداً به اپل تی‌وی پلاس راه پیدا کنند و حتی هنگام شرکت در رقابت اسکار سال آینده نیز به‌نفع آن‌ها خواهند بود.»

خواکین فینیکس در نقش ناپلئون
واکین فینیکس در نقش ناپلئون در فیلمی به همین نام

با اینکه سینماداران از ورود کوپرتینویی‌ها به این صنعت در پوست خود نمی‌گنجند، برخی از استودیو‌های هالیوودی که با فشار‌های اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، از تأثیر بودجه‌ی به‌ظاهر نامحدود اپل بر این صنعت ابزار نگرانی کرده‌اند.

یکی از مدیران صنعت سینما می‌گوید: «اپل با هزینه‌هایی فیلم می‌سازد که فکر نمی‌کنم استودیو‌های سنتی بتوانند ازپسِ پرداختش بربیایند.» او اشاره کرد: «این موضوع به جنبه‌های کلی اقتصادی فیلم‌سازی ضربه می‌زند؛ چراکه قیمت همه‌چیز را افزایش می‌دهد.»

نکته‌ی مهم اینکه شرکت صاحب برند آيپد بی‌گدار به آب نزده است؛ چراکه هوشمندانه با استودیو‌های به‌نامی چون پارامونت و سونی و یونیورسال همکاری می‌کند تا از تجارب آن‌ها در بازاریابی و توزیع بهره ببرد. بدین‌ترتیب، فیلم‌های اپل به کمپین‌های تبلیغاتی لازم برای ایجاد سر‌وصدا و جذب مخاطب دست پیدا می‌کنند.

نیلز جول، تهیه‌کننده‌ی اجرایی Killers of the Flower Moon، بر این باور است که تیم کوک انگیزه‌هایی فراتر از اعداد و ارقام دارد و هدف واقعی‌اش، ایجاد تأثیری فرهنگی است. او گفت: «تیم بر تأثیر تماشای فیلم‌ها در سینما در فرهنگ ما واقف است.»

در‌حالی‌که دیگر استریمر‌ها چون آمازون نیز در حال پذیرش قوائد سنتی اکران در سینما هستند، نتفلیکس، تنها بازیگر بزرگی است که دربرابر این موج تغییر ایستادگی می‌کند. هم‌زمان که اپل به فرصتی مثال‌زدنی برای ترکیب فناوری‌های جدید با جادوی قدیمی هالیوود چنگ می‌زند، موفقیت Killers of the Flower Moon در باکس آفیس، فصلی تازه در جاه‌طلبی‌های هنری کوک و آینده‌ی شرکتش در سینما رقم خواهد زد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات