نیکون حالا مالک برند سرشناس RED است

پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
سه عدد دوربین سینماتیک فول‌فریم RED Ranger Monstro 8K در کنار هم
نیکون با خرید رِد، سعی دارد تا به صنعت فیلم‌سازی حرفه‌ای وارد شود.
تبلیغات

نیکون از خریداری رِد دیجیتال سینما (RED Digital Cinema)، بازیگری برجسته در بازار دوربین‌های سینمایی حرفه‌ای، خبر داد؛ طی این معامله که جزئیاتش فاش نشده، رِد به‌طور کامل تبدیل به زیرمجموعه‌ی غول ژاپنی می‌شود.

حرکت استراتژیک نیکون با هدف بهره‌مندی از تخصص رد در دوربین‌های سینمایی دیجیتال، از جمله فناوری فشرده‌سازی تصویر و علم رنگ‌شناسی شناخته‌شده‌‌ی این شرکت صورت می‌گیرد؛ نیکون امید دارد که از مهارت‌های رِد به عنوان سکوی پرتابی در صنعت فیلم‌سازی حرفه‌ای استفاده کند.

دوربین‌های رِد در فیلم‌برداری بسیاری از آثار برجسته از جمله نگهبانان کهکشان ۳ و کاپیتان مارول از دنیای سینمایی مارول، مستند‌های حیات‌وحش مانند سیاره‌ی زمین ۲ و سریال‌های تحسین شده‌ای چون بازی مرکب، شکارچی ذهن، پیکی‌بلایندرز و کویینز گَمبیت نقش داشته‌اند.

شرکت رِد که در سال ۲۰۰۵ توسط جیم جانارد (مؤسس شرکت اوکلی فعال در زمینه‌ی تجهیزات ورزشی و عینک‌های آفتابی) تأسیس شد، درحال حاضر حدود ۲۲۰ کارمند دارد و دفتر مرکزی‌اش در فوت‌هیل رنچ ایالت کالیفرنیا واقع است.

جرد لند، رئیس رِد، در بیانیه‌ای مطبوعاتی در فیسبوک گفت: «این خرید، نقطه‌ی عطفی برای نیکون محسوب می‌شود و میراث غنی این شرکت در تصویربرداری حرفه‌ای و مصرفی را با توانایی نوآورانه‌ی رِد ادغام می‌کند.» او هم‌چنین از «تعریف مجدد بازار دوربین‌های سینمایی دیجیتال حرفه‌ای» از طریق تلاش‌های مشترک برای توسعه‌ی محصولات ابراز هیجان کرد.

جالب‌تر آن‌که معامله‌ی مذکور کمتر از یک سال پس از شکایت رِد از نیکون به دلیل ادعای نقض حقوق ثبت اختراع فناوری فشرده‌سازی ویدئوی این شرکت در دوربین عکاسی نیکون مدل Z9 صورت می‌گیرد؛ این شکایت در آوریل ۲۰۲۲ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱) پس از به‌چالش کشیده‌شدن اعتبار ثبت اختراع توسط نیکون، رد شد.

درحالی که رِد را بیتتر به‌خاطر دوربین‌های سینمایی حرفه‌ای‌اش می‌شناسند؛ اما این شرکت پیش از این در سال ۲۰۱۸، تلاش کرد تا با گوشی رِد هیدروژن وان به بازار گوشی‌های هوشمند وارد شود. این گوشی ماژولار با نمایشگر هولوگرافیک یک شکست تجاری بود و ظرف یک سال تولیدش متوقف شد.

طی این خرید هیچ تعدیل نیرویی در رِد صورت نگرفت. نیکون اخیراً به دنبال بازسازی ساختار خود، از بخش‌های کم‌بازده صنعت دوربین خارج شده و حتی به تولید مدل‌های DSLR جدید نیز پایان داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات