اروپا با جریمه سنگین ۲ میلیارد دلاری، اپل را نقره‌داغ کرد

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
ناراحتی تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل روز روشن دست روی سر
پرونده‌ی بزرگ اسپاتیفای به سرانجام رسید و اتحادیه‌ی اروپا جریمه‌ی سنگین ۲ میلیارد دلاری برای اپل در نظر گرفت.
تبلیغات

کمیسیون اروپا (بازوی اجرایی اتحادیه‌ی اروپا) در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که جریمه‌ی سنگین ۱٫۸ میلیارد یورویی (۲ میلیارد دلاری) برای اپل در نظر گرفته است. این کمیسیون می‌گوید اپل از جایگاهش در حوزه‌ی توزیع سرویس‌های استریم موسیقی سوءاستفاده کرده است.

در بیانیه‌ی اروپا به‌طور مشخص آمده که اپل از طریق سیاست‌های اپ استور (فروشگاه داخلی گوشی آیفون) اجازه نداده است که اسپاتیفای و سایر رقبای اپل موزیک روش‌های جایگزین تهیه‌ی اشتراک را به مشتریان‌شان اطلاع دهند.

اپل با ادعاهای کمیسیون اروپا مخالفت کرده و قصد دارد به‌زودی درخواست تجدید نظر ثبت کند. شرکت تولیدکننده‌ی مک بوک و اپل واچ می‌گوید که جریمه‌ی سنگین اتحادیه‌ی اروپا غیرمنطقی است و هیچ مدرکی وجود ندارد که آسیب‌رسیدن به مشتریان را ثابت کند. به گفته‌ی اپل، اتحادیه‌ی اروپا «واقعیتِ بازاری را که پررونق و رقابتی است و با سرعت بالا رشد می‌کند، نادیده می‌گیرد.»

جریمه‌ی ۲ میلیارد دلاری اپل نتیجه‌ی تحقیقاتی است که بیش‌ از یک دهه در جریان بوده‌اند. اسپاتیفای پس از سال‌ها انتقاد، در نهایت شکایت رسمی از اپل را در سال ۲۰۱۹ ثبت کرد. اروپا می‌گوید جریمه‌ی ۲ میلیارد دلاری متناسب‌ با گردش مالی سالانه‌ی اپل است و این مبلغ برای حفظ بازدارندگی ضروری به نظر می‌رسد.

به موجب سیاست‌های پیشین اپل، توسعه‌دهندگان سرویس‌های استریم موسیقی در iOS اجازه نداشتند که جزئیات روش‌هایی غیر از پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل برای تهیه‌ی اشتراک را به کاربران اطلاع دهند. توسعه‌دهندگان همچنین نمی‌توانستند لینک خارجی در داخل اپلیکیشن خود بگذارند تا کاربر ازطریق آن لینک بتواند اشتراک را در خارج از اپ استور بخرد.

بر اساس گفته‌ی اتحادیه‌ی اروپا، سیاست‌های اپ استور «شرایط معامله‌ی غیرمنصفانه» هستند و به همین دلیل در اروپا ممنوع‌اند. افزون‌بر جریمه‌ی ۲ میلیارد دلاری، به اپل دستور داده شده است که سیاست‌های اپ استور را اصلاح کند.

در زمان آغاز تحقیقات عمیق اروپا، اپل سیاست‌های اپ استور را تا حدی اصلاح کرده بود. نسخه‌ی جدید قوانین اپ استور اعلام می‌کند اپلیکیشن‌های دسته‌ی Reader که اسپاتیفای جزو آن‌ها است، می‌توانند میزبان لینک خارجی برای انتقال به صفحه‌ی مدیریت حساب کاربری و گزینه‌های پرداختی شوند.

مشخص نیست که سیاست‌های فعلی اپ استور همچنان با قوانین اتحادیه‌ی اروپا در تضاد هستند و اپل باید آ‌ن‌ها را اصلاح کند یا نه.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات