بیانیه تند اسپاتیفای: اپل با تغییرات iOS قوانین اروپا را به سخره گرفته است

جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
آیفون پرو مکس و لوگو اپل به رنگ بنفش
اسپاتیفای و چندین شرکت دیگر نامه‌ای تند به کمیسیون اروپا نوشتند و خواستار اقدام علیه اپل شدند.
تبلیغات

چند شرکت و اتحادیه‌ی سرشناس ازجمله اسپاتیفای، اپیک گیمز، ۳۷سیگنالز و پروتون نامه‌ای خطاب به کمیسیون اروپا (بازوی اجرایی اتحادیه‌ی اروپا) را امضا کرده‌اند که نگرانی‌هایی جدی درباره‌ی تغییرات اکوسیستم گوشی آیفون مطرح می‌کند.

اپل از سوی اتحادیه‌ی اروپا به‌عنوان یک شرکت «دربان» شناخته شده و به همین دلیل مجبور است از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) تبعیت کند. این قانون که ۶ مارس ۲۰۲۴ (۱۶ اسفند ۱۴۰۲) وارد مرحله‌ی عملیاتی می‌شود، الزامات سخت‌گیرانه‌ای دارد.

منتقدان اپل در نامه‌ی جدید گفته‌اند تغییراتی که این شرکت برای اکوسیستم آیفون در نظر گرفته است، نه‌تنها روح و متن قانون DMA را نادیده می‌گیرند بلکه آن را مسخره می‌کنند.

اسپاتیفای و سایر منتقدان می‌گویند رویکرد اپل با روح و متن قانون DMA در تضاد است

اپل گفته است که اجازه‌ی فعالیت فروشگاه‌های رقیب اپ استور، سایدلود (بارگیری جانبی برنامه‌ها) و استفاده از سیستم‌های پرداخت متفرقه را برای کاربران اتحادیه‌ی اروپا امکان‌پذیر می‌کند؛ اما فقط به شرطی که توسعه‌دهندگان با شرایطی نظیر کارمزد جدید Core Technology Fee موافقت کنند. به موجب این قانون، اپل به ازای هر بار نصب اپلیکیشن‌ها پس از یک میلیون دانلود، از توسعه‌دهندگان پول می‌گیرد.

اسپاتیفای و شرکت‌های دیگر می‌گویند Core Technology Fee با این هدف طراحی شده است که به اپل برای حفظ و تقویت جایگاهش و سوءاستفاده از آن کمک کند. به گفته‌ی منتقدان، تعداد کمی از توسعه‌دهندگان با شرایط جدید اپل موافقت خواهند کرد و بدین ترتیب نرخ استفاده از فروشگاه و سیستم پرداخت اپل همچنان بالا خواهد بود.

توسعه‌دهندگانی که در داخل اکوسیستم اپل باقی بمانند، مجبور به پرداخت کارمزد Core Technology Fee نخواهند شد، اما امکان انتشار اپلیکیشن در فروشگاه‌های متفرقه را نیز نخواهند داشت. اسپاتیفای و سایر منتقدان می‌گویند رویکرد اپل با DMA در تضاد است و این شرکت در نهایت برای تقویت مونوپولی خود قدم برخواهد داشت.

در بخشی از نامه آمده است: «شرایط جدید اپل اجازه‌ی سایدلود را نمی‌دهند و نصب و استفاده از فروشگاه‌های جدید را برای توسعه‌دهندگان دشوار، پرخطر و از لحاظ مالی غیرجذاب می‌کنند. شرایط جدید اپل به‌جای ایجاد رقابت سالم و انتخاب‌های جدید، موانع جدید به‌وجود می‌آورد و قلعه‌ای را که اپل برای اکوسیستم آیفون ساخته است،‌ تقویت می‌کند.»

منتقدان اپل از کمیسیون اروپا درخواست کرده‌اند علیه اپل اقدام کند تا اعتبار DMA تضمین شود و بازارهای دیجیتالی رقابتی دردسترس قرار بگیرند.

اپل همچنان بر مواضع قبلی‌اش تأکید دارد. این شرکت در بیانیه‌ای می‌گوید الزامات DMA باعث توسعه‌ی سیستمی با امنیت کمتر خواهد شد: «رویکرد اپل در قبال قانون بازارهای دیجیتال دو هدف ساده را دنبال می‌کند: تبعیت از این قانون و کاهش خطرات اجتناب‌ناپذیری که DMA برای کاربران ما در اتحادیه‌ی اروپا به‌وجود می‌آورد... برای هر تغییر، تیم‌هایی در اپل همچنان کاربران را در مرکز همه‌ی آن چیزی که انجام می‌دهیم قرار دادند.»

به گفته‌ی اپل، این شرکت تمام تلاشش را به‌کار بسته است تا از کاربران اروپایی نهایت محافظت را انجام دهد و دربرابر تهدیدهای جدید بایستد، ازجمله ایجاد فرصت برای کلاهبرداری و ورود بدافزار و ویروس به دستگاه‌ها. شرکت تولیدکننده‌ی مک بوک می‌گوید که به همکاری با اتحادیه‌ی اروپا و جامعه‌ی توسعه‌دهندگان برای شناسایی آثار تغییرات جدید ادامه خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات