زلزله در اکوسیستم اپل؛ نصب خارج از استور برنامه‌ها به آیفون می‌آید

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
مطالعه 3 دقیقه
نمایشگر آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس
با تأیید رسمی اپل، نصب خارج از استور برنامه‌ها (سایدلود) در گوشی‌های آیفون فعال می‌شود؛ اما با یک‌سری محدودیت‌ها.
تبلیغات

اکوسیستم اپلیکیشن‌های آیفون با بزرگ‌ترین تغییر از زمان راه‌اندازی فروشگاه آنلاین اپ استور در سال ۲۰۰۸ مواجه می‌شود. اپل در بیانیه‌ای مطبوعاتی ضمن تأیید شایعه‌ها اعلام کرد که به‌دلیل فشار اتحادیه‌ی اروپا و قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، قصد دارد تغییراتی را در اپ استور اعمال کند.

آن‌طور که اپل می‌گوید، سیاست‌های جدید این شرکت صرفا برای توسعه‌دهندگانی اعمال می‌شود که نرم‌افزارهای گوشی آیفون را در اتحادیه‌ی اروپا منتشر می‌کنند.

تغییرات بزرگ iOS محدود به بازار اتحادیه‌ی اروپا هستند

اپل می‌خواهد برای اولین بار به فروشگاه‌های آنلاین متفرقه که رقیب اپ استور محسوب می‌شوند، مجوز فعالیت بدهد. با این تغییر، جایگاه اپ استور به‌عنوان تنها توزیع‌کننده‌ی عمده‌ی اپلیکیشن‌های آیفون درهم‌شکسته می‌شود.

به گفته‌ی اپل، تغییرات جدید با سیستم‌عامل iOS 17.4 در ماه مارس (اسفند و فروردین) اعمال خواهند شد.

اپل در بیانیه‌ی جدیدش، فروشگاه‌های متفرقه را «بازارگاه‌های اپلیکیشن جایگزین» خطاب می‌کند. به گفته‌ی اپل، کاربران در اروپا پس از نصب iOS 17.4 می‌توانند اپلیکیشن فروشگاه مدنظر را از وب‌سایت رسمی آن فروشگاه دانلود کنند. این فروشگاه‌ها برای فعال‌شدن در آیفون باید از لایه‌های امنیتی اپل رد شوند و پس از دانلود، باید مجوز نصب اپلیکیشن را به آن‌ها بدهید.

پس از تأیید مجوز فروشگاه و نصب روی دستگاه، می‌توانید هرآنچه را که می‌خواهید، ازطریق آن دانلود کنید؛ حتی اپلیکیشن‌هایی که ناقض قوانین اپ استور هستند. می‌توانید یکی از این فروشگاه‌های متفرقه را به‌عنوان فروشگاه پیش‌فرض به جای اپ استور انتخاب کنید.

ناراحتی تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل روز روشن دست روی سر
اضافه‌کردن سایدلود به آیفون، شکستی بزرگ برای اپل است
Getty Images

توسعه‌دهندگان می‌توانند در فروشگاه اختصاصی خود از سیستم پرداخت اپل استفاده کنند یا سراغ سیستم پرداخت متفرقه بروند، آن هم بدون پرداخت کارمزد اضافی به اپل. اگر توسعه‌دهنده تصمیم بگیرد که از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل استفاده کند، سه درصد کارمزد اضافی شامل حالش می‌شود.

اپل همچنان می‌خواهد روند توزیع اپلیکیشن‌ها را از نزدیک بررسی کند. تمامی اپلیکیشن‌ها باید گواهی رسمی از اپل بگیرند. ضمنا، توزیع اپلیکیشن در فروشگاه‌های متفرقه همچنان توسط سیستم‌های اپل انجام خواهد گرفت.

توسعه‌دهندگان صرفا اجازه دارند یک نسخه از اپلیکیشن خود را در فروشگاه‌های مختلف منتشر کنند. به‌علاوه، اپلیکیشن‌ها باید با یک‌سری از پیش‌نیازهای اساسی مانند اسکن برای شناسایی بدافزار، سازگار شوند.

اپل همچنان می‌خواهد روند توزیع اپلیکیشن‌ها را از نزدیک بررسی کند

پس از انتشار iOS 17.4، توسعه‌دهندگان در اروپا می‌توانند بدون پرداخت هیچ کمیسیونی به اپل، نرم‌افزارهای خود را توزیع کنند. اپل در حال اعمال تغییراتی در ساختار کارمزدها است، هم در اپ استور و هم برای اپلیکیشن‌های جدیدی که در خارج از اپ استور توزیع می‌شوند.

بر اساس گفته‌ی اپل، اپلیکیشن‌هایی که در داخل اپ استور منتشر می‌شوند ازاین‌پس در خریدهای درون‌برنامه‌ای مربوط‌به کالاها و خدمات دیجیتال، کمیسیون ۱۷ درصدی پرداخت می‌کنند (به‌جای کمیسیون فعلی ۳۰ درصدی). این کارمزد برای توسعه‌دهندگانی که در چارچوب «کسب‌و‌کارهای کوچک» از نگاه اپل قرار می‌گیرند، به ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

اپل همچنین نوع جدیدی از کارمزد را به‌طور اختصاصی برای اپلیکیشن‌های محبوب معرفی کرده است. مطابق این کارمزد جدید (که Core Technology Fee نام دارد)، توسعه‌دهندگان باید به ازای نصب سالانه‌ی هر برنامه، حدود ۵۴ سنت به اپل بدهند. این کارمزد تنها در شرایطی فعال می‌شود که تعداد نصب سالانه‌ی اپلیکیشن در اتحادیه‌ی اروپا از مرز یک میلیون بار عبور کند. اپل می‌گوید که احتمالا کمتر از یک درصد توسعه‌دهندگان مجبور به پرداخت کارمزد Core Technology خواهند شد.

اپل افزون‌بر صدور مجوز فروشگاه‌های متفرقه و سیستم‌های پرداخت جدید، یک‌سری تغییرات دیگر نیز در iOS اعمال می‌کند و این تغییرات هم صرفا منحصربه بازار اروپا هستند.

به گفته‌ی اپل، استفاده از موتورهای رقیب WebKit برای ساخت مرورگر امکان‌پذیر خواهد شد. کاربران iOS 17.4 هنگام بازکردن سافاری برای اولین بار، با صفحه‌ای برای تغییر مرورگر پیش‌فرض مواجه می‌شوند.

اپل همچنین گفته است که مجوز انتشار سرویس‌های استریم بازی را به‌صورت جهانی در اپ استور صادر می‌کند. این سرویس‌ها مدت‌ها است که تحت قوانین سخت‌گیرانه‌ی اپل، ممنوع هستند.

اپل در بیانیه‌ی جدیدش گفته است که به توسعه‌دهندگان در ناحیه‌ی اقتصادی اروپا امکان می‌دهد که به تراشه‌ی NFC گوشی آیفون در اپلیکیشن‌های متفرقه دسترسی پیدا کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات