انویدیا پس از آمازون، گوگل را هم پشت سر گذاشت؛ آتش‌بازی تیم سبز

پنج‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
مطالعه 1 دقیقه
لبخند جن سون هوانگ / Jensen Huang مدیرعامل انویدیا در جلوی لوگو سبز Nvidia
انویدیا با عبور از گوگل و آمازون به چهارمین شرکت برتر جهان از لحاظ ارزش بازار تبدیل شد.
تبلیغات

ارزش بازار انویدیا پس از پیشی گرفتن از آمازون، از آلفابت (شرکت مادر گوگل) نیز سبقت گرفت. به گزارش بلومبرگ در حال حاضر ارزش بازار تیم سبز ۱٫۸۳ تریلیون دلار است که اختلاف بسیار کمی با ارزش بازار ۱٫۸۲ تریلیون دلاری آلفابت دارد.

انویدیا پس از مایکروسافت، اپل و سعودی آرامکو، چهارمین شرکت برتر جهان از لحاظ ارزش بازار است. تیم سبز به‌جز کارت‌ گرافیگ انویدیا، تراشه‌ی هوش مصنوعی H100 را نیز می‌سازد که به اکثر مدل‌های زبانی بزرگ امروزی از جمله ChatGPT و اکثر پروژه‌های هوش مصنوعی مایکروسافت، متا و آمازون قدرت می‌دهد.

رقابت در حوزه‌ی هوش مصنوعی داغ‌تر از همیشه شده است و هر کدام از شرکت‌های بزرگ فناوری امیدوارند با ساخت تراشه‌های اختصاصی تاج و تخت انویدیا را تصاحب کنند. بااین‌حال بیش‌ترین آمار خرید گرافیک هوش مصنوعی انویدیا متعلق به همین شرکت‌ها است.

تیم سبز می‌خواهد به‌زودی تراشه‌ی هوش مصنوعی جدیدش به نام H200 را که حافظه و پهنای باند بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد راهی بازار کند.

اوایل ماه جاری میلادی گزارش شد که انویدیا ۳۰ میلیارد دلار در کسب‌و‌کاری جدید سرمایه‌گذاری کرده است که به شرکت‌های دیگر کمک می‌کند تراشه‌های هوش مصنوعی سفارشی خود را بسازند؛ به این معنی که حتی اگر شرکت‌ها سراغ ساخت تراشه‌های اختصاصی بروند، انویدیا می‌تواند در تولید به آن‌ها کمک کند یا به نوعی شریک‌شان باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات