انویدیا با ۳۰ میلیارد دلار تراشه سفارشی می‌سازد؛ احتمال همکاری با مایکروسافت و گوگل

یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
طرح گرافیکی لوگو انویدیا / Nvidia روی پردازنده گرافیکی کلاس لپ تاپ RTX 3000
انویدیا برای حفظ جایگاه برتر خود در صنعت کارت‌ گرافیک، سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری انجام می‌دهد.
تبلیغات

کسب‌و‌کار رو به رشد هوش مصنوعی، انویدیا را به قله‌های جدیدی رسانده است. شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی تیم سبز بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ بااین‌حال رشد رقابت در این حوزه انویدیا را به توسعه‌ی تراشه‌های کارآمدتر متناسب با نیاز مشتریان ترغیب می‌کند.

به گزارش رویترز، انویدیا سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری را به‌منظور تشکیل واحد جدیدی برای ساخت تراشه‌های سفارشی آغاز می‌کند. این محصولات روی بخش‌های مختلف متمرکز خواهند بود و هوش مصنوعی هسته‌ی اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. گفته می‌شود انویدیا مذاکرات خود را با مایکروسافت، متا، گوگل و OpenAI آغاز کرده است.

واحد جدید احتمالاً سخت‌افزارهای سفارشی در حوزه‌های مختلف مخابراتی، پردازش ابری، خودرو و بازی را نیز طراحی خواهد کرد تا مستقیماً وارد قلمرو AMD شود. بخش اعظم درآمد تیم قرمز از طراحی پردازنده‌های سفارشی برای کنسول ایکس باکس و کنسول پلی استیشن تأمین می‌شود.

تمرکز ویژه‌ی تیم سبز روی سخت‌افزارهای سفارشی احتمالاً پاسخی به تشدید رقابت در عرصه‌ی هوش مصنوعی مولد است که سود این شرکت را افزایش می‌دهد.

فروش بالای گرافیک انویدیا H100 در بخش بخش دیتاسنترها، سود و قیمت سهام و ارزش بازار انویدیا را به‌طور چشمگیری افزایش داده است.

تولید H100 چند هزار دلار هزینه دارد و قیمت گرافیک یادشده بین ۲۵ تا ۶۰ هزار دلار است.

با وجود برچسب قیمتی نجومی، همچنان تقاضا برای H100 بسیار زیاد است و عرضه کم. متا قصد دارد تا پیش از پایان سال ۲۰۲۴ صدها هزار گرافیک H100 خریداری کند. همزمان رقابت داغی بین تیم سبز و تیم قرمز در جریان است. AMD ادعا می‌کند گرافیک جدید MI300X با قیمت کمتر، عملکرد بهتری نسبت به H100 دارد.

انویدیا راه سختی برای حفظ جایگاه خود در بازار کارت‌های گرافیک دارد؛ افزون‌بر AMD، شرکت‌های دیگری نیز به ساخت تراشه‌های اختصاصی روی آورده‌اند تا هزینه‌هایشان را کاهش دهند، از جمله آمازون که سال میلادی گذشته تراشه‌های Trainium2 و Graviton4 را رونمایی کرد که نوید بهره‌وری قابل توجهی را می‌دادند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات