انویدیا از آمازون سبقت گرفت؛ رشد انفجاری به‌لطف هوش مصنوعی

سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
لوگو انویدیا / Nvidia روی کارت گرافیک / GPU از نمای نزدیک
با رشد سهام انویدیا، این غول فناوری به چهارمین شرکت باارزش بازار بورس آمریکا تبدیل شد.
تبلیغات

به‌گزارش بلومبرگ، سهام انویدیا در ۱۲ فوریه ۲۰۲۴ (۲۳ بهمن ۱۴۰۲) با رشد ۰٫۲ درصدی به ۱٫۷۸ تریلیون دلار رسید و جایگاه این غول فناوری را بالاتر از آمازون قرار داد.

آمازون که در همان روز افت ۱٫۲ درصدی سهام را تجربه کرده بود، درنهایت توانست با ارزش بازار ۱٫۷۹ تریلیون دلار، جایگاه خود را از انویدیا پس بگیرد. مایکروسافت و اپل به‌ترتیب با ارزش ۳٫۰۹ تریلیون دلار و ۲٫۸۹ تریلیون دلار، در جایگاه اول و دوم فهرست باارزش‌ترین شرکت‌های آمریکایی قرار دارند.

نمودار ارزش سهام انویدیا در مقایسه با آمازون

به‌گفته‌ی پیتر گارنری، تحلیلگر بازار مالی، چشم‌انداز مناسبی برای عملکرد آمازون در فصل جاری وجود دارد. درمقابل، انویدیا نیز به‌لطف جذب سرمایه‌های هنگفت در حوزه‌ی هوش مصنوعی، رشد زیادی را تجربه خواهد کرد.

انویدیا در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ با کاهش ارزش سهامش روبه‌رو شد؛ اما از ابتدای سال ۲۰۲۴، با افزایش تقاضا برای تولید انواع پردازنده و کارت گرافیک انویدیا با قابتلیت پردازش محاسبات پیچیده‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی به‌شدت افزایش یافت. در واکنش به افزایش تقاضا، ارزش سهام تیم سبز ۵۰ درصد (نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار) رشد کرد.

آمازون سال جدید را بسیار موفق شروع کرده است. ارزش سهام این غول تجارت الکترونیک از ابتدای سال ۲۰۲۴ در‌مقایسه‌با سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۳، حدود ۸ درصد رشد کرده است.

جدیدترین گزارش مالی انویدیا در ۲۱ فوریه (۲ اسفند) منتشر می‌شود و باید منتظر بمانیم تا ببینم که تراشه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی دقیقاً چقدر بر درآمدهای این غول فناوری تأثیر گذاشته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات