با فشار اروپا، گوگل تغییری مهم در تمام سرویس‌هایش اعمال کرد

شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو گوگل سرچ / Google Search در شیشه عینک
گوگل در واکنش به قانون پرحاشیه‌ی DMA اتحادیه‌ی اروپا، تغییری مهم در تمامی سرویس‌هایش اعمال کرد.
تبلیغات

گوگل در بیانیه‌ای مطبوعاتی از تغییری مهم در سرویس‌هایش برای کاربران اروپایی خبر داد تا خودش را با قانون بازارهای دیجیتال (DMA) که در یک سال اخیر سروصدای زیادی به پا کرده است، سازگار کند. به‌لطف تغییر جدید، کاربران اروپایی می‌توانند تعیین کنند که چه مقدار از داده‌هایشان به اشتراک گذاشته شود.

گوگل به‌طور دقیق‌تر می‌گوید که با اتکا بر سیاست جدیدش، به کاربران اروپایی امکان می‌دهد که تنظیمات بخش اشتراک‌گذاری داده‌ی تمام سرویس‌های این شرکت را روی «همه، بعضی از سرویس‌ها یا هیچ‌یک از سرویس‌ها» قرار دهند.

سرویس‌های فهرست‌شده شامل مواردی مثل یوتیوب، موتور جست‌و‌جو، خدمات تلبیغاتی، گوگل پلی، کروم، گوگل شاپینگ و گوگل مپس می‌شود.

سیاست جدید گوگل کاملاً سفت و سخت نیست. این شرکت در زمان‌هایی که اشتراک‌گذاری داده برای تکمیل فرایندی خاص ضروری باشد (مثلا ازطریق گوگل پلی سراغ خرید محصولی در بخش گوگل شاپینگ بروید)، داده‌‌ی کاربران را جمع‌آوری می‌کند و به اشتراک می‌گذارد. گوگل می‌گوید این تبصره در سیاست جدیدش، تلاشی برای سازگاری با قوانین دولتی، جلوگیری از کلاه‌برداری و حفاظت از کاربران است.

آنچه در بیانیه‌ی جدید گوگل آمده، بزرگ‌ترین تغییری نیست که این شرکت در واکنش به تصویب قانون DMA تجربه می‌کند. این قانون پرحاشیه که از ۶ مارس ۲۰۲۴ (۱۶ اسفند ۱۴۰۲) وارد مرحله‌ی اجرایی می‌شود، شامل چارچوب‌هایی برای اضافه‌ کردن «تعامل‌پذیری» به پیام‌رسان‌ها و افزایش رقابت در بازارهای مختلف است. برای نمونه، گوگل دیگر اجازه ندارد در موتور جست‌و‌جوی خود، سرویس‌هایش را در رتبه‌ی بالاتری نسبت‌ به رقبا قرار دهد.

شماری از شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری علیه DMA موضع گرفته‌اند و در تلاش‌اند با لابی‌گری، تغییراتی در آن اعمال کنند. گوگل برخلاف اپل و متا و تیک‌تاک تصمیم گرفته است که درخواست تجدیدنظر ندهد، اما سه شرکت یادشده با اضافه‌شدن نامشان به فهرست شرکت‌های «دربان» موافق نیستند.

گوگل می‌گوید تغییراتی که در اروپا اعمال می‌کند، یک‌سری تبعات به دنبال دارد. برای نمونه اگر کاربر ارتباط سرویس‌های موتور جست‌و‌جو، یوتیوب و کروم را قطع کند، سیستم توصیه‌ی محتوا در یوتیوب برایش غیرفعال خواهد شد. اگر ارتبط موتور جست‌و‌جو و گوگل مپس قطع شود، سرویس نقشه‌یاب گوگل دیگر نخواهد توانست که مکان‌های مختلف مثل رستوران‌های نزدیک را به کاربر پیشنهاد دهد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات