تغییرات بزرگ در راه ویندوز؛ مایکروسافت دربرابر قوانین اروپا سر خم کرد

پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
تجربه لمسی سرفیس پرو ۸
مایکروسافت در واکنش به تصویب قانون DMA اروپا اعلام کرد که تغییراتی مهم در ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ اعمال می‌کند.
تبلیغات

بر اساس بیانیه‌ی مطبوعاتی رسمی، مایکروسافت به‌زودی به کاربران ویندوز ۱۱ در منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EEA) اجازه می‌دهد که جست‌و‌جوی وب بینگ را غیرفعال و مرورگر اج را حذف کنند.

غول ردموندی صنعت فناوری همچنین به کاربرانش امکان می‌دهد که سراغ اضافه‌کردن جست‌و‌جوگرهای سفارشی وب به درون رابط کاربری موتور جست‌و‌جوی داخلی ویندوز (Windows Search) بروند. بدین ترتیب اگر آلفابت نسخه‌ی ویژه‌ای از موتور جست‌و‌جویش را برای سازگاری با ویندوز بسازد، گوگل به سیستم‌عامل مایکروسافت اضافه می‌شود.

تغییرات جدید ویندوز قبل از آغاز سال ۱۴۰۳ اعمال می‌شوند

تغییرات یادشده‌ی ویندوز نتیجه‌ی تصویب قانون بازارهای دیجیتال (DMA) توسط اتحادیه‌ی اروپا و قرارگیری سیستم‌عامل مایکروسافت در فهرست پلتفرم‌های «دربان» است. قانون موردبحث که از مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود، در پی درهم‌شکستن انحصار پلتفرم‌ها و ایجاد سازگاری بین آن‌ها است.

در بخشی از قانون اروپا آمده است سیستم‌های عامل دربان ازجمله ویندوز باید حذف اپلیکیشن‌های ازپیش‌نصب‌شده و تغییر تنظیمات پیش‌فرض سیستم‌عامل، دستیارهای مجازی و مرورگرهای وب را امکان‌پذیر کنند.

مایکروسافت در بیانیه‌ی جدیدش می‌گوید که کاربران ویندوز ۱۱ در منطقه‌ی اقتصادی اروپا خواهند توانست افزون‌بر اج نرم‌افزارهای دیگری مثل Camera و Cortana و Photos را نیز حذف کنند. حذف اج و تغییر جست‌و‌جوگر داخلی ویندوز صرفا در منطقه‌ی اقتصادی اروپا اعمال خواهد شد، اما حذف سه اپلیکیشن دیگر برای همه‌ی کاربران امکان‌پذیر می‌شود.

مایکروسافت می‌گوید تغییرات منطقه‌محور، وابسته به منطقه‌ای است که کاربر در مراحل راه‌اندازی کامپیوتر شخصی و لپ تاپ انتخاب می‌کند. منطقه‌ی انتخاب‌شده صرفا ازطریق بازنشانی کامل تنظیمات کامپیوتر قابل تغییر خواهد بود.

صفحه انتخاب جستجوگر ویندوز ۱۱ پس از تغییرات DMA

کاربران ویندوز ۱۱ در بازارهای مربوط‌به منطقه‌ی اقتصادی اروپا که شامل کشورهای اتحادیه‌ی اروپا به‌همراه ایسلند، لیختِن‌اشتاین و نروژ می‌شود، به قابلیت‌های جدیدی در بخش Windows Widgets و جست‌و‌جوی وب در Windows Search دسترسی خواهند داشت.

مایکروسافت به دستگاه‌های فعال در منطقه‌ی اقتصادی اروپا امکان می‌دهد بینگ را حذف کنند تا گوگل عملا بتواند به جست‌و‌جوگر پیش‌فرض ویندوز تبدیل شود. مایکروسافت می‌گوید: «اگر کاربر بیش از یک جست‌و‌جوگر داشته باشد، Windows Search به هنگام باز شدن، آخرین جست‌و‌جوگر را نمایش می‌دهد.»

در حال حاضر وقتی ازطریق Windows Search روی لینک‌ها کلیک کنید، وارد مایکروسافت اج می‌شوید. مایکروسافت مدتی قبل گفت تغییراتی اعمال می‌کند تا «اجزای سیستم در ویندوز از مرورگر پیش‌فرض برای بازکردن لینک‌ها استفاده کنند.» این تغییر قرار بود در منطقه‌ی اقتصادی اروپا اعمال شود، اما هرگز وارد بیلدهای اینسایدر نشد.

اکنون مایکروسافت می‌گوید در منطقه‌ی اقتصادی اروپا ویندوز همیشه برای بازکردن فایل‌ها و لینک‌های مختلف از تنظیمات پیش‌فرض کاربر استفاده می‌کند: «اپلیکیشن‌ها نحوه‌ی بازکردن محتوا در ویندوز را انتخاب می‌کنند و برخی از اپلیکیشن‌های مایکروسافت سراغ بازکردن محتواهای وب در مایکروسافت اج می‌روند.» مایکروسافت جست‌و‌جوگر داخلی بینگ را یک اپلیکیشن محسوب می‌کند و قصد دارد تمامی نتایج این سرویس را مستقیما در داخل اج باز کند.

مایکروسافت از امروز تغییرات موردبحث ویندوز ۱۱ را در جدیدترین نسخه‌ی پیش‌نمایش این سیستم‌عامل آزمایش می‌کند. این شرکت در آینده یک‌سری تغییرات در نسخه‌های آزمایشی ویندوز ۱۰ نیز اعمال خواهد کرد. هر دو سیستم‌عامل قرار است تا قبل از فرا رسیدن ضرب‌الأجل اروپا تغییرات جدید را تجربه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات