اروپا بار دیگر به روی اپل و اپ استور خنجر می‌کشد

پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
ناراحتی تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل روز روشن دست روی سر
منابع آگاه می‌گویند اتحادیه‌ی اروپا به‌زودی اپل را بر سر قوانین انحصارگرایانه‌ی اپ استور نقره‌داغ می‌کند.
تبلیغات

اتحادیه‌ی اروپا در آخرین ضرباتش به اپل، به دلیل رفتاری که آن را کارشکنی در حق اپلیکیشن‌های رقیب پخش موسیقی می‌نامد، جریمه‌ای سنگین را به این شرکت تحمیل و آن را مجبور به تغییر قوانین اپ استور در این زمینه می‌کند.

به گزارش بلومبرگ و به گفته‌‌‌ی افراد دخیل در این تحقیقات، رگولاتوری‌های اتحادیه‌ی اروپا در حال انجام اقدامات نهایی برای تصمیم‌گیری در این زمینه هستند.

مقامات قصد دارند اقدامات اپل را در جلوگیری از تلاش سرویس‌های موسیقی برای خروج کاربران از اپ استور و استفاده از سیستم‌های پرداخت جایگزین، خنثی کنند. منابع آگاه می‌گویند که این تصمیم اوایل سال آینده اجرایی خواهد شد.

در صورت اجرای این تصمیم، اپل با خطر جریمه‌ی احتمالی تا حداکثر ۱۰ درصد از کل فروش سالانه‌ی خود یعنی ده‌ها میلیارد دلار مواجه است که عدد هنگفتی است؛ اما جریمه‌های اتحادیه‌ی اروپا به‌ندرت به این سطح می‌رسد و البته مجبور کردن شرکت‌ها برای تغییر مدل‌های کسب و کارشان نیز می‌تواند به مراتب مؤثرتر از جریمه‌ی مالی باشد.

اپل با خطر جریمه‌ای تا حداکثر ۱۰ درصد از کل فروش سالانه‌ی خود مواجه است

این تحقیقات تقریباً چهار سال پیش با به‌جریان افتادن شکایتی از سوی شرکت سوئدی اسپاتیفای آغاز شد که ادعا می‌کرد مجبور شده است به‌علت هزینه‌هایی که به‌خاطر نحوه‌ی عملکرد اپ‌استور به این شرکت تحمیل شده، قیمت اشتراک‌های ماهانه‌ی خود را افزایش دهد.

کمیسیون اروپا قوانین ضد انحصار اپل را در فوریه‌ی ۲۰۲۳ (بهمن و اسفند سال گذشته) در یک اعلامیه‌ی رسمی اعلام کرد و افزود که این شرایط کاملاً غیرضروری است و بدان معنا است که مشتریان ممکن است ناچار به پرداخت هزینه‌های بیشتر شوند.

فشار اتحادیه‌ی اروپا برای تغییر قوانین اپ استور در کنار یک تحقیق دیگر که به دنبال بررسی نحوه‌ی کنترل اپل بر فناوری Tap to Pay در دستگاه‌هایش است، کار را برای کوپرتینویی‌ها سخت خواهد کرد. منابع آگاه می‌گویند که اپل به شدت در حال مذاکره برای حل‌وفصل این پرونده به صورت مسالمت‌آمیز است.

طی چند ماه اخیر، بررسی‌های مشابهی در مورد سوء‌استفاده‌های شرکت‌ها از طریق فروشگاه‌های برنامه‌شان در جریان بوده است. این هفته، اعضای هیئت منصفه دریافتند که گوگل به شیوه‌ای ناعادلانه به انحصارگرایی در راستای منافع خود می‌پردازد و حکم به محکومیت مانتین‌ویویی‌ها در درگیری این شرکت با Epic Games، شرکت سازنده‌ی بازی فورتنایت، دادند. اپیک گیمز پیش‌تر از سیاست‌های اپ استور اپل نیز شکایت کرده بود.

مارگارت وستاگر که سابقه‌ی مقابله با انحصارگرایی شرکت تولیدکننده‌ی آیفون و مک بوک و سایر غول‌های سیلیکون ولی را دارد و اخیراً نیز پیشنهاد ناموفقی برای تصدی منصبی در بانک سرمایه‌گذاری اروپا داشت، مجدداً به جایگاه پیشین خود به عنوان مسئول ضد انحصار اتحادیه‌ی اروپا بازگشته است. او بیش از ۸ میلیارد یورو (معادل ۸٫۶ میلیارد دلار) گوگل را جریمه کرد و همچنین به اپل دستور داد ۱۳ میلیارد یورو معافیت‌ مالیاتی ناعادلانه‌اش در بازار ایرلند را پرداخت کند.

بازوی ضد انحصار اتحادیه‌ی اروپا علاوه‌بر فشار بر شرکت‌ها به دلیل سوءاستفاده‌های گذشته، قوانین جدید گسترده‌ای را نیز برای جلوگیری از نقض رقابت از سوی شرکت‌های فناوری اعمال کرده است. قانون بازارهای دیجیتال (یا DMA) در مارس ۲۰۲۴ (اسفند و فروردین پیش رو) اجرایی می‌شود و مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها را به شرکت‌های فناوری تحمیل می‌کند.

بر اساس DMA، برای قدرتمندترین شرکت‌ها نیز ترجیح خدمات خود بر خدمات شرکت‌های رقیب غیرقانونی خواهد بود. غول‌های فناوری از ترکیب داده‌های شخصی در سرویس‌های مختلف خود منع می‌شوند و حق استفاده از داده‌هایی که از شرکت‌های شخص ثالث جمع‌آوری می‌کنند را برای رقابت با خود آن‌ شرکت‌ها نخواهند داشت. همچنین شرکت‌ها باید به کاربران اجازه دهند برنامه‌ها را از پلتفرم‌های رقیب نیز دانلود کنند.

اپل، متا، و بایت‌دنس (شرکت چینی مالک تیک‌تاک) که متوجه شده‌اند این قوانین قلب برخی از سودآورترین مدل‌های کسب و کار آن‌ها را هدف قرار داده است، همگی از دادگاه‌های اتحادیه‌ی اروپا خواسته‌اند که قرارگیری خدمات شرکت‌هایشان تحت قوانین DMA بار دیگر بررسی و در صورت امکان در آن تجدیدنظر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات