اپل با تبعیت از قوانین اروپا، سیاست‌های اپ استور را اصلاح می‌کند

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل و اتحادیه اروپا
طبق اعلام اپل، این شرکت قصد دارد در راستای مطابقت با قوانین بازارهای دیجیتال اروپا (DMA) تغییراتی در اپ‌استور اعمال کند.
تبلیغات

اپل برای مطابقت با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا (DMA)، تغییراتی را در سیاست‌های اپ‌استور اعمال خواهد کرد. این شرکت سال‌ها دربرابر ایجاد تغییر در قوانین فروشگاه خود مقاومت نشان داد اما مقررات جدید اتحادیه‌ی اروپا با وارد آوردن فشار بیشتر، باعث شد سازنده‌ی گوشی آیفون در نهایت مجبور به اعمال تغییرات شود.

تک‌کرانچ می‌گوید، تغییرات آتی در اپ‌استور می‌تواند بر نحوه‌ی پرداخت هزینه‌هایی که توسعه‌دهندگان برای دسترسی به پلتفرم اپل می‌پردازند، روش مدیریت اپلیکیشن‌های توزیع‌شده خارج‌ از اپ‌استور و استفاده از روش‌های پرداخت جدید در برنامه‌ها و بازی‌ها تأثیر داشته باشد.

DMA پاسخ قانون‌گذاران اتحادیه‌ی اروپا در مواجه شرکت‌های بزرگ فناوری است زیرا تجربه ثابت کرده که مقررات کلاسیک تأثیر نمی‌تواند جلوی غول‌های فناوری را برای سوءاستفاده از موقعیت مسلط آن‌ها به بازار بگیرد.

به‌عنوان مثال، اجرای قوانین ضدرقابت اتحادیه‌ی اروپا علیه گوگل و جریمه‌ی سنگین ۵ میلیارد دلاری که برای این شرکت درنظر گرفته شد، هیچ تأثیری بر کاهش تسلط مرورگر کروم، سیستم‌عامل اندروید و سهم بازار غول جست‌وجوی اینترنت نداشت.

هدف DMA این است که مقررات خاصی برای شرکت‌های بزرگ فناوری تعیین و از سوءاستفاده‌ی آن‌ها از تسلط به بازار جلوگیری کند. این یعنی کسب‌وکارهای بزرگ نباید از ارائه‌ی پیشنهادهای جایگزین خدمات خود به کاربرانشان جلوگیری کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، جلوگیری اپل از نصب اپ‌استورهای متفرقه به‌جای اپ‌استور رسمی اپل است.

تحلیلگران مورگان استنلی در گزارشی نوشتند منظور اپل از اعمال تغییر در اپ‌استور به‌احتمال زیاد این است که امکان نصب و استفاده از فروشگاه‌های برنامه‌ی متفرقه را دراختیار کاربران آیفون و آیپد قرار خواهد داد.

سال گذشته مقامات هلند اپل را مجبور کردند به برنامه‌های دوستیابی محلی منتشر شده در اپل‌استور اجازه دهد از روش‌های پرداخت جایگزین غیر از فروشگاه رسمی این شرکت استفاده کنند.

شرکت‌های بزرگ فناوری تا ۷ مارس ۲۰۲۴ مهلت دارند با DMA همسو شوند. مجازات هرگونه تخلف از این قوانین می‌تواند تا ۱۰ درصد گردش مالی جهانی سالانه‌ی شرکت‌ها را کاهش دهد و این مبلغ از طرف اتحادیه‌ی اروپا به‌عنوان جریمه دریافت خواهد شد. در صورت تکرار تخلفات، مبلغ جریمه حتی می‌تواند از ۱۰ درصد نیز بیشتر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات