انویدیا در یک فصل نیم میلیون تراشه هوش مصنوعی فروخت

چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو انویدیا / Nvidia روی کارت گرافیک / GPU از نمای نزدیک
انویدیا به لطف فروش بالای تراشه‌های هوش مصنوعی عملکرد مالی کم‌نظیری در فصل اخیر ثبت کرد.
تبلیغات

شرکت تحقیقاتی Omdia به بررسی عمیق عملکرد انویدیا در سه ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی پرداخته و نتایج به دست آمده شگفت‌آور بوده است. در این گزارش آمده که انویدیا در فصل اخیر نزدیک به نیم میلیون پردازنده هوش مصنوعی (AI GPU) فروخته است که عمدتاً شامل پردازنده H100 از سری هاپر و A100 از سری امپر می‌شود.

با این میزان فروش خیره‌کننده و همینطور چشم‌انداز آینده‌ی بازار می‌توان گفت که تیم سبز در این بخش از بازار کاملاً دست برتر را دارد. با توجه به عملکرد قدرتمند سه ماهه‌ی اخیر، برنامه‌های این شرکت برای فروش میلیون‌ها کارت گرافیک انویدیا در سال ۲۰۲۴ دست‌یافتنی به‌نظر می‌رسد.

در گزارش Omdia مشخص شده که مشتریان اصلی GPU-های هوش مصنوعی انویدیا چه شرکت‌هایی هستند. متا و مایکروسافت در صدر این لیست قرار دارند و ۱۵۰ هزار واحد از پردازنده‌های هوش مصنوعی انویدیا را در اختیار دارند.

هر دو شرکت از نظر فنی به خوبی در رقابت هوش مصنوعی مولد مشارکت دارند، به خصوص زمانی که صحبت از ادغام ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌های اصلی این شرکت‌ها باشد، به همین دلیل است که شرکت‌ها تشنه‌ی پردازش‌های هوش مصنوعی هستند و انویدیا این را به خوبی می‌داند.

از دیگر شرکت‌های قابل توجه که مشتری انویدیا هستند می‌توان به گوگل، اوراکل و تنسنت اشاره کرد که از تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا برای بخش‌‌های مختلف خود استفاده می‌کنند.

انویدیا همچنین سهم مناسبی از سفارشات بازار چین را به خود اختصاص داده است که حدود ۳۰ درصد از کل سفارشات این شرکت در سه ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳ را شامل می‌شود. با این حال، با سیاست‌های جدید ایالات متحده، به نظر می‌رسد که تیم سبز ممکن است به سختی بتواند سفارشات خود را عملی کند، به این دلیل که این شرکت در معرض مجموعه‌ی جدیدی از محدودیت‌های صادراتی از سوی آمریکا قرار گرفته است.

به‌رغم این حقیقت که این غول تولیدکننده‌ی کارت گرافیک به دنبال سوددهی است، پیش‌بینی می‌شود که این شرکت شاهد کاهش درآمد از بازار چین باشد که احتمالاً باعث ایجاد فرصت برای رقبای نوظهوری مانند هواوی خواهد شد.

Omdia می‌گوید که انویدیا در سال ۲۰۲۴ قوی ظاهر می‌شود و فروش فصلی حتی می‌تواند بیشتر شود؛ زیرا تقاضا برای پردازنده‌های این شرکت به سرعت در حال افزایش است تا جایی که زمان تحویل سفارشات از ۵۲ هفته‌ فراتر رفته‌اند. حتی TSMC اعلام کرده است که انویدیا در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شرکت صنعت تراشه در سال ۲۰۲۴ است.

باتوجه به اینکه انتظار می‌رود درآمد صنعت سرور در سال ۲۰۲۷ به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برسد، به نظر می‌رسد که انویدیا قرار است کاملاً روی بازارهای در حال رشد سرمایه‌گذاری کند و این شرکت از هم‌اکنون برنامه‌هایی را برای رقابتی‌تر کردن محصولات هوش مصنوعی خود از طریق نسل جدید استانداردهای نیمه‌هادی و حافظه در کنار پیشرفت‌های قابل توجه در منابع نرم‌افزاری اعلام کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات