به‌لطف هوش مصنوعی، انویدیا پردرآمدترین شرکت صنعت تراشه است

شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
گرافیک لپ تاپ انویدیا Nvidia RTX از نمای نزدیک
انویدیا به لطف تولید تراشه‌های هوش مصنوعی کلاس دیتاسنتر، در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳ توانست از نظر درآمدی از رقبای خود سبقت بگیرد.
تبلیغات

طبق ارزیابی جدید مؤسسه‌های تحقیقاتی روی درآمد شرکت‌های تولید‌کننده‌ی تراشه، انویدیا توانست از جایگاه چهارم به صدر جدول صعود کند. دن نیستدت، تحلیلگر مالی مستقر در چین، در پستی نوشت: «هنگامی که نتایج مالی سه ماهه‌ی سوم مشخص شد، تیم سبز تاج درآمد را از TSMC، رهبر تولید قراردادی پردازنده، گرفت.»

نمودار درآمد انویدیا، تی اس ام سی، اینتل و سامسونگ از تولید تراشه

پیش از این درباره‌ی رشد انفجاری درآمد انویدیا در نتایج سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۳ صحبت کردیم و دیدیم که انویدیا با درآمد ۱۸٫۱۲ میلیارد دلار، در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۰۶ درصدی را تجربه کرد. سود شرکت هم سر به فلک کشیده و طبق این معیار، انویدیا رقبای خود را پشت سر گذاشته است.

درآمد سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳

سود / ضرر سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳

انویدیا

۱۸٫۱۲ میلیارد دلار

سود ۱۰٫۴۲ میلیارد دلار

TSMC

۱۷٫۲۸ میلیارد دلار

سود ۷٫۲۱ میلیارد دلار

اینتل

۱۴٫۱۶ میلیارد دلار

ضرر ۸ میلیون دلار

سامسونگ

۱۲٫۵۲ میلیارد دلار

ضرر ۲٫۸۶ میلیارد دلار

در حالی که فعالان صنعت تراشه‌، مانند TSMC، سامسونگ و اینتل، همگی به اندازه‌ای از پیشرفت در سال ۲۰۲۳ از نظر درآمد و سود رسیده‌اند، می‌توانید به وضوح تأثیر برخوردار بودن از کسب‌وکار چندگانه در بخش‌هایی از فناوری از جمله هوش مصنوعی برای تأمین نیاز روزافزون بازار را در انویدیا ببینید.

کسب‌وکار دیتاسنتر انویدیا یکی از بخش‌های پیشتاز این شرکت است. اگرچه پیشرفت قابل توجهی در بیشتر بخش‌های تیم سبز را از سال گذشته شاهد بوده‌ایم، این شرکت سفارش‌های روزافزونی برای تولید تراشه‌های دیتاسنتر مبتنی بر هوش مصنوعی را به TSMC می‌دهد.

درآمد و سود انویدیا از هر تراشه نسبت‌ به آنچه رقیب تایوانی‌اش به دست می‌آورد چشمگیر‌تر است. تیم سبز فعلاً اوقات خوشی دارد، اما شاید TSMC با پیروی از اصل «آهسته و پیوسته برنده خواهد شد»، در تدارک بازگشت مجدد باشد.

کل درآمدی که انویدیا کسب می‌کند، از مجموعه‌ی محصولات و خدماتش مانند لایسنس نرم‌افزارها به‌دست می‌آید. سامسونگ هم به‌دلیل افت شدید در بازار رم، دچار ضرر شده است که نشان می‌دهد عوامل مختلفی بر درآمد کلی یک شرکت تأثیر می‌گذارند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات