شرکت‌های چینی راهی برای دور زدن تحریم‌های صنعت گرافیک پیدا کردند

یک‌شنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
مطالعه 2 دقیقه
کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 از نمای جلو رندر
با تحریم چین توسط آمریکا، کارخانه‌های چینی راه تازه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کرده‌اند.
تبلیغات

دولت آمریکا با استناد به نگرانی‌های مربوط به ایمنی هوش مصنوعی، قوانین صادراتی جدیدی وضع کرده است که مانع از ارسال پردازنده های پیشرفته‌ی انویدیا به چین (از جمله جی‌فورس RTX 4090) می‌شود.

دولت آمریکا تأکید کرد که این اقدام برای تضعیف اقتصاد چین طراحی نشده، بلکه اقدامی امنیتی برای جلوگیری از استفاده از تراشه‌ها در امور نظامی است.

هرچند که برخلاف ادعای آمریکا، این قوانین به‌شدت بر بازار چین تأثیر گذاشته‌اند، این موضوع مانع پیشرفت در سایر حوزه‌ها نشده است، به‌خصوص زمانی که صحبت از پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی به میان می‌آید.

به تازگی یکی از کاربران انجمن Tieba Baidu از یک کارخانه‌ی چینی متخصص در بازیافت کارت گرافیک بازدید کرده است. این کاربر مشاهده کرد که در آنجا کارت‌های RTX 4090 را کالبدشکافی می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تراشه‌ی اصلی AD102 و حافظه‌ی GDDR6X این کارت گرافیک را استخراج کنند.

براساس اطلاعاتی که توسط سایت تامزهاردور منتشر شده است، کارگران، این قطعات را روی یک برد مدار چاپی (PCB) با یک خنک‌ کننده از نوع دمنده قرار می‌دهند. در این فرایند، کارخانه تنها خود GPU و حافظه‌ی GDDR6X را در زمان جداسازی حفظ می‌کند و بقیه قطعات را به بازارهای دست دوم می‌فرستد.

هدف این است که ابعاد کلی RTX 4090 را کاهش دهند و در نهایت با یک خنک‌کننده‌ی سبک دمنده، آن را به شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی تبدیل کنند. همین حالا هم می‌توان از این کارت گرافیک انویدیا برای پردازش‌های هوش مصنوعی استفاده کرد، اما ابعاد این کارت بسیار بزرگ است و می‌تواند تا چهار اسلات PCI را اشغال کند. به این ترتیب، جایگزینی فن خنک‌کننده به سبک دمنده ابعاد این کارت گرافیک را کوچک‌تر می‌کند و تنها دو اسلات PCI را اشغال می‌کند که در نهایت به شما اجازه می‌دهد تا کارت گرافیگ RTX 4090 بیشتری را به کلاستر اضافه کنید.

پیش از وضع قوانین صادراتی جدید دولت آمریکا، دسترسی به کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4090 غیرممکن بود اما با راه‌اندازی کارخانه‌های بازیافت کارت گرافیک، اکنون امکان تهیه‌ی آن در چین وجود دارد.

به دنبال قوانین صادراتی تازه‌ی دولت آمریکا، سازندگانی مانند انویدیا محصولات خود را از وب‌سایت رسمی خود در چین حذف کرده‌اند. این موضوع باعث شد باقی کارت‌های گرافیک جی‌فورس RTX 4090 با قیمت گزاف به فروش برسند و حتی قیمت آن‌‌ها به ۲٫۷۰۰ دلار نیز رسیده بود و روی قیمت کارت گرافیک های دیگر انویدیا از جمله کارت گرافیگ RTX 3090 نیز تأثیر گذاشته بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به‌تازگی فرمان اجرایی جدیدی صادر کرده که به‌منظور اقدامات ایمنی برای کمک به کنترل استفاده از هوش مصنوعی طراحی شده است. هنوز مشخص نیست که آیا بازیافت و بازطراحی این کارت‌های گرافیک برای استفاده به‌عنوان شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی جزو این قوانین قرار می‌گیرد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات