رشد هواوی و ZTE همزمان‌ با افت درآمد نوکیا و اریکسون

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو هواوی Huawei روی مودم روتر از نمای نزدیک
درحالی‌که هواوی و ZTE به‌لطف بازار آسیا خصوصاً چین با افزایش درآمد مواجه شده‌اند، نوکیا و اریکسون در بازار تجهیزات شبکه اوضاع جالبی ندارند.
تبلیغات

گیزچاینا می‌نویسد هواوی و ZTE که در حوزه‌ی تولید تجهیزات شبکه تخصص دارند با وجود تحریم‌های شدید آمریکا همچنان به رشد ادامه می‌دهند. این دو شرکت مدعی‌ افزایش فروش محصولاتشان شده‌اند.

سهام ZTE، دومین تولیدکننده‌ی بزرگ تجهیزات شبکه، در یک سال اخیر ۶۱ درصد افزایش یافت. ZTE می‌گوید در فصل اول ۲۰۲۳ سود عملیاتی‌اش ۲۸٫۵ درصد و فروش محصولاتش ۴٫۳ درصد نسبت‌ به بازه‌ی زمانی مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است.

ازطرفی دیگر رقبای اروپایی نظیر اریکسون و نوکیا با افت فروش مواجه شده‌اند و همزمان ارزش سهام آن‌ها به ترتیب ۳۰ درصد و ۲۲ درصد کاهش یافته است.

نوکیا در گزارش مالی جدیدش می‌گوید در یک سال اخیر درآمدش سه درصد پایین آمده و سوددهی‌اش ۱۶ درصد افت کرده است. شرکت سوئدی اریکسون از افت ۶۲ درصدی سود عملیاتی خبر داده است.

افت قابل‌توجه ارزش سهام نوکیا و اریکسون چندان تعجب‌برانگیز نیست؛ چون این دو شرکت قبلا چنین شرایطی را پیش‌بینی کرده بودند.

هواوی شرکتی خصوصی است و سهامش در بازار بورس چین فهرست نشده؛ بنابراین نمی‌توانیم هواوی را مستقیما با شرکت‌های دیگر مقایسه کنیم. با وجود این، گفته می‌شود هواوی ۶٬۰۰۰ قرارداد برای گسترش شبکه‌ی 5G و شبکه‌های خصوصی اینترنت اشیای مبتنی‌بر 5G منعقد کرده است.

فراموش نکنید که آمار شرکت‌های هواوی و ZTE صرفا با احتساب بازار چین اعلام شده است. هواوی افزون‌بر چین، در اتحادیه‌ی اروپا نیز حضور فعلی دارد و ده‌ها قرارداد با شرکت‌های مختلف منعقد کرده است. شماری از سایت‌های 5G ساخته شده‌اند اما اکثر آن‌ها در مراحل ساخت‌و‌ساز به سر می‌برند.

بریتانیا و سوئد با فشار دولت ایالات متحده، هواوی را از زیرساخت‌های خود حذف کرده‌اند و با این شرکت ارتباط تجاری ندارند. از طرفی آلمان به وضوح گفته است که چنین اقدامی چه تبعاتی در پی خواهد داشت. حذف هواوی از زیرساخت‌های شبکه، فرایندی بسیار پرهزینه در مقیاس میلیارد یورویی است. این کار حتی به آمریکا نیز میلیاردها دلار هزینه تحمیل کرده است.

کاهش درآمد نوکیا و اریکسون نتیجه‌ی پایین‌آمدن درخواست اپراتورها برای شبکه‌ی 5G است. درحالی‌که 5G در کشورهای آسیایی مثل چین و ژاپن و کره‌ی جنوبی با سرعت بالا گسترش می‌یابد، چنین شرایطی را در اروپا نمی‌بینیم. رشد هواوی و ZTE نتیجه‌ی تقاضای زیاد برای شبکه‌ی 5G در آسیا است. هند یکی از بازارهایی محسوب می‌شود که شبکه‌ی 5G را با سرعت زیاد گسترش می‌دهد.

مطابق آمار، در حال حاضر ۷۰۰ میلیون نفر در چین مشترک خدمات 5G هستند. چین توانست ۶ ماه زودتر از برنامه‌ریزی اولیه به هدف‌گذاری احداث ۲٫۹ میلیون ایستگاه 5G دست پیدا کند. از طرفی دیگر، اکنون تمامی شهرهای بزرگ و مهم چین تحت پوشش شبکه‌ی 5G هستند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات