هواوی تحریم‌های آمریکا را کنار زد: تولید تراشه 5G با اتکا به دانش متخصصان چینی

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
مطالعه 1 دقیقه
لوگو هواوی / Huawei یک زن درحال کار با گوشی
منابع آگاه می‌گویند هواوی با کنار زدن تحریم‌های آمریکا توانسته است پس از چهار سال تراشه‌ی 5G اختصاصی بسازد.
تبلیغات

هواوی به‌مدت چهار است که با تحریم‌های شدید ایالات متحده دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۹ یعنی زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمور آمریکا بود، وارد فهرست سیاه وزارت بازرگانی این کشور شد و به مرور زمان تحریم‌های هواوی افزایش پیدا کردند.

به‌موجب تحریم‌ها، شرکت‌های آمریکایی بدون کسب مجوز رسمی نمی‌توانند سخت‌افزار و نرم‌افزار به این شرکت بفروشند و دولت آمریکا اکثر درخواست‌ها برای تجارت با هواوی را رد می‌کند.

تحریم‌ها باعث شده‌اند دسترسی هواوی به پردازنده‌های 5G قطع شود و در روزهایی که حتی گوشی‌های میان‌رده نیز مودم 5G دارند، این شرکت گوشی‌هایش را با مودم 4G در دسترس قرار دهد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به‌نقل از سه مؤسسه‌ی تحقیقاتی می‌نویسد هواوی احتمالا امسال به بازار تراشه‌های 5G برمی‌گردد. ظاهرا این شرکت موفق شده است تراشه‌ی 5G مدنظرش را در همکاری با شرکت چینی SMIC و بر پایه‌ی لیتوگرافی N+1 (کلاس هفت نانومتری) و نرم‌افزارهای EDA توسعه دهد.

برخی از کارشناسان می‌گویند لیتوگرافی N+1 شرکت SMIC را می‌توان در زمینه‌ی مصرف انرژی و پایداری با لیتوگرافی هفت نانومتری سایر شرکت‌ها مقایسه کرد؛ اما N+1 اساسا هفت نانومتری محسوب نمی‌شود.

منابع آگاه می‌گویند نرح بازدهی تراشه‌ی 5G جدید هواوی قرار است زیر ۵۰ درصد باشد. احتمالا این شرکت در ابتدا دو تا چهار میلیون تراشه‌ی 5G تولید می‌کند و سپس حجم تولید را به ۱۰ میلیون واحد می‌رساند. اولین گوشی هواوی با تراشه‌ی 5G جدید قبل از پایان ۲۰۲۳ از راه می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات