اپل در نبرد با قوانین ضدانحصار اروپا به «پیروزی نادر» دست یافت

یک‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
مطالعه 1 دقیقه
نشان دادن علامت پیروزی توسط تیم کوک Tim Cook مدیرعامل اپل درخت سبز
اتحادیه‌ی اروپا دامنه‌ی پرونده‌ی خبرسازی که با تمرکز بر قوانین انحصارگرایانه‌ی اپل به‌راه انداخته بود، کاهش داده است.
تبلیغات

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد اپل به «پیروزی نادر» در پرونده‌های ضدانحصار (آنتی‌تراست) دست پیدا کرده است. منابع آگاه از «کاهش دامنه‌ی» پرونده‌ای خبر می‌دهند که اتحادیه‌ی اروپا علیه اپل به‌راه انداخته است و روی استفاده‌ی اپلیکیشن‌های متفرقه از سیستم مالی اپ استور تمرکز دارد.

مارک گارمن، تحلیلگر بلومبرگ، می‌گوید اپل قوانینی داشت که با استناد به آن‌ها به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌داد قیمت کمتر سرویس اشتراکی را در خارج از سیستم مالی اپ استور تبلیغ کنند. ظاهراً اتحادیه‌ی اروپا هم‌اکنون روی این بخش از قوانین اپل تمرکز کرده است. اپل در تعامل با نهادهای رگولاتوری ژاپن این مسئله را برطرف کرده است.

اپل برای جلوگیری از وضع قوانین سخت‌گیرانه‌ی اتحادیه‌ی اروپا به موفقیت اسپاتیفای در اکوسیستمش اشاره کرده است. اپل می‌گوید اسپاتیفای به‌لطف اپ استور توانسته است به برترین سرویس استریم موسیقی در سراسر اروپا تبدیل شود: «امیدواریم کمیسیون اروپا (بازوی اجرایی اتحادیه‌ی اروپا) به پیگیری شکواییه‌ای که هیچ مزیتی ندارد، پایان دهد.»

اپل هم‌اکنون به برخی از اپلیکیشن‌ها نظیر سرویس‌های استریم موسیقی اجازه می‌دهد کاربران را برای تکمیل ثبت‌نام به نسخه‌ی وب هدایت کنند. نسخه‌ی وب سیستم مالی اپ استور را دور می‌زند. اپل از‌طریق اپ استور حداکثر ۳۰ درصد کمیسیون دریافت می‌کند.

بلومبرگ می‌گوید تغییر سیاست‌های اپل نتیجه‌ی تبعیت این شرکت از قانون بازارهای دیجیتال است که اتحادیه‌ی اروپا تصویب کرد. به‌موجب این قانون، احتمالاً اپل به‌زودی اجازه‌ی فعالیت فروشگاه‌های متفرقه‌ی اپلیکیشن را در iOS صادر می‌کند. سایدلود (بارگیری جانبی) اپلیکیشن‌ها نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات