اتحادیه اروپا احتمالاً اتهامات ضدرقابتی جدیدی به اپل وارد می‌کند

دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اتحادیه‌ی اروپا که احتمالاً به مدارک جدیدی دست پیدا کرده است، قصد دارد اتهامات اضافه‌ای را به اپل با محوریت نقض قوانین ضدرقابتی در بازار استریم موسیقی وارد کند.
تبلیغات

رویترز به‌نقل از منبعی که نخواسته نامش فاش شود، می‌نویسد در قالب تحقیقاتی که پس از شکایت اسپاتیفای آغاز شد، اپل در هفته‌های آینده با اتهامات بیشتر اتحادیه‌ی اروپا در حوزه‌ی نقض قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست) مواجه خواهد شد. این موضوع نشان می‌دهد قانون‌گذاران اروپایی در تلاش‌اند پرونده‌ای را تقویت کنند که علیه اپل در جریان است.

کمیسیون اروپا سال گذشته‌ی میلادی مدعی شده بود اپل با اعمال قوانین محدودکننده در فروشگاه آنلاین اپ استور، باعث تحریف رقابت در بازار سرویس‌های استریم موسیقی می‌شود.

به‌موجب قوانین اپ استور، توسعه‌دهندگان مجبورند از سیستم پرداخت اختصاصی این فروشگاه استفاده کنند و اجازه ندارند سایر گزینه‌های پرداخت را به کاربران اطلاع‌رسانی کنند. سیاست‌های اپل درقبال اپ استور بارها با انتقاد مواجه و در همین زمینه، تحقیقات گسترده‌ای روی فعالیت‌های این فروشگاه در کشورهایی مثل ایالات متحده و بریتانیا انجام شده است.

اتهامات این‌چنینی معمولاً در شرایطی به پرونده اضافه می‌شود که کمیسیون اروپا به مدارک جدیدی دست یابد یا برخی از المان‌ها را با هدف تسریع روند رسیدگی به پرونده اصلاح کند. این کمیسیون درخواست رویترز برای شفاف‌سازی در این زمینه را رد کرده است. اپل فعلاً تصمیم گرفته به درخواست رسانه‌ها پاسخ ندهد.

قانون بازارهای دیجیتال (DMA) که ماه گذشته در اتحادیه‌ی اروپا تصویب شد، اعلام می‌کند اقداماتی نظیر آنچه اپل درقبال اپ استور انجام می‌دهد، غیرقانونی است. البته اپل و دیگر شرکت‌های بزرگ آمریکایی نظیر گوگل که از این قانون متأثر می‌شوند، دو سال زمان دارند تا خودشان را تطبیق دهند. بدین‌ترتیب، این قوانین احتمالاً از سال ۲۰۲۴ اپل را به تغییر سیاست‌های اپ استور مجاب خواهند کرد.

شرکت‌هایی که قوانین ضدانحصار اتحادیه‌ی اروپا را نقض کنند، با جریمه‌ی ۱۰ درصدی از گردش مالی جهانی‌شان روبه‌رو می‌شوند و موظف‌اند اقدامات ضدرقابتی را کنار بگذارند. تحقیقات اتحادیه‌ی اروپا روی اپل افزون‌بر بازار استریم موسیقی شامل بازار کتاب‌های الکترونیکی و سرویس اپل پی هم می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات