کریپتو چگونه ممکن است توییتر ایلان ماسک را به پلتفرم بهتری تبدیل کند؟

شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ایلان ماسک در حال همکاری با بزرگ‌ترین صرافی رمزارز دنیا است تا توییتر را به پلتفرم بهتری تبدیل کند. توییتر و حوزه‌ی کریپتو چگونه به‌هم مرتبط می‌شوند؟
تبلیغات

پس از ماه‌ها تنش، ایلان ماسک سرانجام به مالک توییتر تبدیل شده است. قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری بین ایلان ماسک و توییتر با واکنش‌های متنوعی مواجه شده است: عده‌ای نگران آینده‌ی توییترند و عده‌ای به رهبری ماسک خوش‌بین‌اند و دراین‌بین تعداد زیادی از کارکنان توییتر نمی‌دانند چه روزهایی در انتظار آن‌ها است.

ایلان ماسک ایده‌های متنوعی برای توییتر مطرح کرده است؛ از تمرکز ویژه بر سرویس اشتراکی تا دریافت پول در ازای اعطای تیک آبی و تمرکز بر حوزه‌ی کریپتو. براساس اعلام رسمی، صرافی بایننس که در حوزه‌ی رمزارز فعالیت می‌کند، یکی از سرمایه‌گذاران اصلی توییتر ایلان ماسک است و احتمالاً در تیم هیئت‌مدیره نماینده‌ای خواهد داشت. مدیرعامل بایننس گفته است که این شرکت در حال تشکیل تیم جدیدی است تا ازطریق کریپتو و فناوری بلاک‌‌چین به توییتر برای مقابله با بات‌ها کمک کند.

مدت‌ها است که علاقه‌مندان به دارایی‌های دیجیتالی فعالیت زیادی در توییتر می‌کنند. شماری از کاربران برای نشان‌دادن حمایت از کریپتو تصویری با چشمان لیزری روی حساب کاربری خود می‌گذارند و میم‌های مختلف درباره‌ی رمزارزهای نوظهور پست می‌کنند و سراغ ری‌توییت دیدگاه صاحب‌نظران این حوزه می‌روند.

ماسک، یکی از فعال‌ترین کاربران توییتر، رابطه‌ی عجیبی با رمزارز دارد. مدیرعامل تسلا بارها از رمزارز حمایت کرده است؛ اما گاهی اوقات صنعت کریپتو را به انتقاد گرفته است. با وجود انتقادات ماسک از حوزه‌ی کریپتو، حامیان این صنعت امیدوار‌‌ند توییتر با مدیریت ماسک قابلیت‌های متنوعی برپایه‌ی بلاک چین ارائه دهد.

توییتر با کریپتو ناآشنا نیست. جک دورسی، هم‌‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پیشین توییتر، یکی از حامیان شناخته‌شده‌‌ی بیت کوین است و در دوران مدیریتش توییتر میزبان قابلیتی برای دریافت هدیه در قالب بیت کوین شد. دورسی تیمی ویژه با تمرکز بر کریپتو در توییتر تشکیل داد و حتی پروژه‌ی Bluesky را شروع کرد. Bluesky طرحی برای توسعه‌ی شبکه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز به‌حساب می‌آید که اکنون به شرکتی مستقل تبدیل شده است.

از زمان خروج جک دورسی در اواخر سال گذشته‌ی میلادی، توییتر امکان دریافت هدیه ازطریق اتر را فراهم کرده و به کاربرانش امکان داده است تا از تصاویر NFT به‌عنوان تصویر پروفایل استفاده کنند. همچنین، گروه منتخبی از تولیدکنندگان محتوا در توییتر هم‌اکنون می‌توانند درآمدشان را در قالب استیبل‌کوین USD Coin دریافت کنند.

مشخص نیست که قابلیت‌های جدید توییتر در دوران رهبری ایلان ماسک به چه سرنوشتی دچار می‌شوند. ماسک از لحظه‌ی تبدیل‌شدن به رهبر توییتر مدیران عالی‌رتبه را اخراج کرد؛ ازاین‌رو، ممکن است درنهایت تیم کریپتو این شرکت را منحل کند.

ایلان ماسک قبلاً به دفعات درباره‌ی رمزارز دوج کوین توییت نوشت و باعث افزایش قیمتش شد و حتی برخی از کاربران او را به‌عنوان «پدر دوج» می‌شناسند؛ بااین‌حال، در برنامه‌ی Saturday Night Live در سال ۲۰۲۱، وی دوج کوین را رمزارزی متقلب خواند. در سال ۲۰۲۱، ماسک خرید خودروهای تسلا را ازطریق بیت کوین امکان‌پذیر کرد؛ اما کمتر از دو ماه بعد شاهد توقف این پروژه بودیم.

به‌نوشته‌ی بلومبرگ، به‌نظر می‌رسد ایلان ماسک در مسیر خرید توییتر درباره‌ی تعهدش به کریپتو دودل شده است. بایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز در دنیا، ۵۰۰ میلیون دلار به ایلان ماسک کمک مالی کرده است تا وی توییتر را ازآنِ خود کند.

در پیامک‌های خبرسازی که مدتی پیش جزئیاتشان فاش شد، ایلان ماسک از بلاک‌چین به‌عنوان راهکاری برای گسترش آزادی بیان و کاهش بات‌ها یاد کرده بود. بااین‌حال، مدتی بعد گفت توییترِ مبتنی‌بر بلاک‌چین پروژه‌ای انجام‌نشدنی است. بااین‌همه‌، اگر ماسک درنهایت تصمیم بگیرد که در توییتر روی خوشی به کریپتو نشان دهد، احتمالاً چند راه پیش روی خود می‌بیند.

تعداد حساب‌های بات و اسپم در توییتر اصلی‌ترین نگرانی ایلان ماسک درباره‌ی این شبکه‌ی اجتماعی است. مسئله‌ی بات‌های توییتر جنگ حقوقی خبرسازی به‌راه انداخت که اگر ادامه پیدا می‌کرد، ممکن بود باعث ضرر مالی سنگین ایلان ماسک شود. این مسئله در حوزه‌ی کریپتو بسیار اهمیت دارد؛ جایی که حساب‌های اسپم شخصیت‌های معروفی مثل ماسک را جعل هویت می‌کنند تا در قالب طرح‌هایی مثل اهدای رایگان رمزارز، از کاربران کلاه‌برداری کنند.

شماری از متخصصان حوزه‌ی کریپتو عقیده دارند که استفاده از بلاک چین می‌تواند به کاهش بات‌های توییتر منتهی شود. ابزاری برپایه‌ی بلاک‌چین برای احراز هویت کاربران یا حتی استفاده از گذرنامه‌ی مبتنی‌بر NFT ممکن است ایده‌ی هوشمندانه‌ای برای عملی‌شدن هدف نهایی ماسک، یعنی احراز هویت تمامی انسان‌های واقعی باشد.

ایلان ماسک به‌شدت روی آزادی بیان تأکید می‌کند. او گفته است که احتمال دارد بن‌های دائمی توییتر شامل حساب‌هایی مثل حساب دونالد ترامپ را بردارد. این ارزش‌ها با ارزش‌های اکثر کسانی‌ منطبق‌اند که به کریپتو و غیرمتمرکز بودن بلاک‌چین اعتقاد دارند. این افراد معتقدند که سازمانی واحد نباید درباره‌ی نحوه‌ی مدیریت پلتفرم تصمیم بگیرد. ماسک ممکن است درنهایت سراغ استفاده از سیستم رأی‌گیری توکن‌محور برود تا کاربران نقش پررنگ‌تری در سیاست‌های توییتر ایفا کنند.

ایلان ماسک پیش‌تر گفته بود که خرید توییتر به او برای ساخت اپلیکیشن «ایکس» کمک می‌کند. ایکس درواقع نوعی سوپراپلیکیشن خواهد بود و به‌بیان بهتر، انواع سرویس‌ها را در قالب یک اپلیکیشن ارائه خواهد داد. امروزه، وی‌چت در چین افزون‌بر سرویس پیام‌رسان، سرویس‌های دیگری مثل انتقال پول، رزرو تاکسی اینترنتی، رزرو رستوران، استریم ویدئو، بازی و... را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

ازآن‌جاکه شرکت‌هایی مثل Revolut، شرکت متخصص در حوزه‌ی توسعه‌ی سوپراپلیکیشن، وارد حوزه‌ی کریپتو شده‌اند، این احتمال زیاد است که ماسک نیز رویکرد مشابهی در پیش بگیرد. پشتیبانی از رمزارزهای بیشتر برای سیستم پرداخت می‌تواند قدم نخست باشد. با‌‌توجه‌‌به علاقه‌ی ماسک به دوج کوین، بعید نیست قبل از هر رمزارز دیگری اضافه‌شدن دوج کوین به توییتر را شاهد باشیم.

در چند وقت اخیر، سایر شبکه‌های اجتماعی بزرگ مثل اینستاگرام توجه بیشتری به NFT نشان داده‌اند. ماسک پیش‌تر NFT را به سخره گرفته و حتی از اضافه‌شدن تصاویر پروفایل NFT به توییتر انتقاد کرده بود؛ اما احتمالاً قابلیت‌های بیشتری بر بستر NFT به توییتر می‌آورد. یکی از ایده‌ها ایجاد بازارگاه مجازی جدیدی برای NFT است. ماسک حتی شاید به کاربران امکان دهد که پروفایل ویژه‌ای در توییتر برای NFT بسازند؛ دقیقاً مشابه کاری که سرویس Lens Protocol انجام می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات