تحولات توییتر زیرنظر ایلان ماسک؛ از تشکیل شورای نظارت بر محتوا تا همکاری با صرافی بایننس

شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک می‌گوید توییتر برای مدیریت محتوا «شورای» ویژه‌ای تشکیل می‌دهد و تا قبل از آغازبه‌کار این شورا، هیچ تصمیمی برای برگرداندن حساب‌های بن‌شده گرفته نمی‌شود.
تبلیغات

ایلان ماسک، مالک جدید توییتر، می‌گوید «شورایی» برای تصمیم‌های مهم در قبال مدیریت محتوا تشکیل می‌دهد. ماسک می‌گوید «دیدگاه‌های بسیار متنوعی» در شورای موردبحث دخیل خواهند بود تا تصمیمات منطقی و درستی گرفته شود. تا قبل از تشکیل شدن شورای مدیریت محتوا، هیچ تصمیم مهمی درباره‌ی حذف محتوا یا برگرداندن حساب‌های بن‌شده گرفته نمی‌شود.

ماسک که اکنون یکی از مدیران مهم در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی است، ساعاتی پس از انتشار توییت اول، توییت دیگری منتشر کرد تا درباره‌ی قوانین توییتر شفاف‌سازی انجام دهد: «ما هنوز هیچ تغییری در سیاست‌های مدیریت محتوا در توییتر اعمال نکرده‌ایم.»

یکی از دلایل تصاحب توییتر از سوی ماسک، تأکید ویژه‌ی مدیرعامل تسلا بر آزادی بیان است. ماسک پیش‌تر گفته که احتمالاً حساب‌های کاربری افرادی مثل دونالد ترامپ را که به‌صورت دائمی مسدود شده‌اند به توییتر برمی‌گرداند.

در اوایل سال ۲۰۲۱ به دلیل حمله به ساختمان محل برگزاری جلسات کنگره‌ی آمریکا و ارتباط این اتفاق با گفته‌های ترامپ، توییتر حساب کاربری پرطرفدار رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را «به‌طور دائمی» مسدود کرد. در آن زمان توییتر تیم مدیریتی متفاوتی داشت و مسئول اصلی بن شدن ترامپ (یعنی ویجایا گده)، اکنون جایی در توییتر ندارد. ترامپ در بیانیه‌ای از تصاحب توییتر به دست ایلان ماسک ابراز خشنودی کرده است.

به گزارش ورج ایلان ماسک هنوز به‌طور مشخص نگفته است که چه افرادی به عضویت شورای مدیریت محتوای توییتر درمی‌آیند. حتی فعلاً تعداد اعضای این شورا مشخص نیست. مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس بارها به‌صورت علنی گفته که با سیاست‌هایی که توییتر برای مدیریت محتوا دارد مخالف است و باید در این زمینه بازنگری صورت بگیرد.

تشکیل شورای مدیریت محتوا در یک شبکه‌ی اجتماعی، اتفاق کاملاً جدیدی نیست. متا (فیسبوک سابق) هیئتی نظارتی دارد که تصمیم‌های مهم مربوط به مسدود شدن حساب‌های کاربری را می‌گیرد. منتقدان گفته‌اند این هیئت قدرت بیش از حدی برای مسدود کردن حساب‌ها دارد.

از لحظه‌ی بسته شدن قرارداد، تحولات توییتر شروع شد. ماسک بلافاصله پس از تبدیل شدن به رهبر توییتر، مدیرعامل و چند مدیر عالی‌رتبه‌ی دیگر این شرکت را اخراج کرد تا آن‌طور که بلومبرگ ادعا می‌کند، خودش موقتا مدیرعامل شود. روز گذشته تصاویری فراگیر در شبکه‌های اجتماعی از «خروج کارمندان اخراج‌شده‌ی توییتر از ساختمان شرکت» خبر می‌دادند، اما ساعاتی بعد مشخص شد این افراد کارمند توییتر نیستند.

براساس گزارش گیزمودو، صرافی بایننس که در حوزه‌ی رمزارز فعالیت می‌کند یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران جدید توییتر است. مدیرعامل بایننس گفته است: «ما قصد داریم که در ترکیب شبکه‌های اجتماعی با Web3 نقش ایفا کنیم تا استفاده از کریپتو و فناوری بلاک چین را گسترش دهیم.»

در همین حین گفته می‌شود همکاری بین توییتر و بایننس فراتر از سرمایه‌گذاری مالی است. ظاهراً کارکنان بایننس در تلاش هستند با بهره‌گیری از کریپتو و فناوری بلاک‌چین به توییتر برای مقابله با بات‌ها کمک کنند. بات‌های توییتر همواره مورد انتقاد ایلان ماسک بوده‌اند. بایننس می‌گوید برای مسئله‌ی بات‌های توییتر، در حال تشکیل دادن تیمی متشکل‌از متخصصان است. ظاهراً طرح بایننس فعلاً «در مراحل اولیه» به سر می‌برد و هنوز جمع‌بندی نهایی انجام نشده است.

سهام توییتر هنوز در بازار بورس نیویورک وجود دارد، اما براساس گزارش خبرگزاری‌های رسمی، معامله‌ی آن متوقف شده است. در هفته‌های آینده سهام توییتر از بازار بورس نیویورک خارج خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات