تحلیلگران می‌گویند تصاحب ARM به دست سامسونگ غیرمحتمل است

شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تحلیلگران می‌گویند قوانین حوزه‌ی رقابت و ارزش‌گذاری فعلی آرم احتمالاً باعث می‌شوند سامسونگ تمایلی به تصاحب این شرکت از خود نشان ندهد.
تبلیغات

رسانه‌های کره‌ای برخلاف آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت می‌گویند سامسونگ به دلایل مختلف تمایلی به تصاحب ARM (شرکت فعال در حوزه‌ی تراشه) ندارد. انویدیا به دلیل مخالفت نهادهای رگولاتوری در نهایت موفق به تصاحب آرم نشد و احتمالاً سامسونگ در صورت اقدام برای تصاحب این شرکت با مشکلات مشابهی مواجه شود.

به گزارش سم‌موبایل، پس از شکست انویدیا در تصاحب آرم، از سامسونگ و اینتل و کوالکام و اس‌کی هاینیکس به‌عنوان نامزدهای احتمالی تصاحب این بازیگر مهم صنعت تراشه یاد شد. درحالی‌که تصاحب آرم می‌تواند ضعف‌های سامسونگ در صنعت نیمه‌هادی را برطرف کند، بسته شدن این قرارداد بسیار غیرمحتمل است.

آرم در حوزه‌ی طراحی، پکیجینگ و سایر مراحل تراشه‌سازی فعالیت می‌کند، این در حالی است که شرکت‌هایی مثل سامسونگ بر ساخت تراشه در کارخانه‌هایشان متمرکز هستند. منابعی آگاه می‌گویند کسب‌و‌کار تراشه‌سازی سامسونگ به طراحان تراشه به‌عنوان مشتریان اصلی نگاه می‌کند و به همین دلیل بعید است که تصاحب آرم به اندازه‌ی تصورات اولیه موفقیت‌آمیز باشد.

کارشناسان می‌گویند شرکت‌هایی که پیش‌تر با آرم همکاری کرده‌اند یا هم‌اکنون مشغول همکاری با این شرکت هستند احتمالاً در صورت تصاحب آرم به دست سامسونگ، از ترس اینکه اسرار تجاری‌شان به دست شرکت کره‌ای بیفتد همکاری خود را با آرم به پایان می‌رسانند.

یکی از دیگر از موانعی که می‌تواند جلوی سامسونگ را بگیرد، قوانین حوزه‌ی رقابت است. همین قوانین به انویدیا اجازه ندادند که آرم را به زیرمجموعه‌ی خود تبدیل کند. آرم مشتریان بزرگی نظیر اپل دارد. بسیاری از این مشتریان رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند و نهادهای رگولاتوری نگرانند که تصاحب آرم به دست یک شرکت باعث تک‌قطبی شدن بازار تراشه شود.

آرم که مقر اصلی‌اش در بریتانیا واقع شده از سوی دولت این کشور نیز تحت فشار است. بسیاری از قانون‌گذاران بریتانیایی عقیده دارند که آرم باید تحت مالکیت دولت باشد تا فناوری‌های ارزشمند این شرکت به دست خارجی‌ها نیافتد.

مانع دیگر برای سامسونگ، قیمت آرم است. انویدیا موافقت کرده بود با ۴۰ میلیارد دلار آرم را تصاحب کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش این شرکت اکنون به ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد.

گفته می‌شود که بنیان‌گذار سافت‌بانک، مالک آرم، قرار است ماه آینده‌ی میلادی به پایتخت کره‌ی جنوبی سفر و با لی جائه‌یونگ، نایب‌رئیس سامسونگ، دیدار کند. جائه‌یونگ در مصاحبه با رسانه‌ها گفته که احتمال دارد بنیان‌گذار سافت‌بانک با پیشنهادی برای تصاحب آرم به دست سامسونگ به کره‌ی جنوبی سفر کند.

منطقی‌ترین راه برای تصاحب آرم، ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تراشه است. شایعه‌ها می‌گویند کوالکام از مدتی پیش تلاش‌هایش را شروع کرده تا چنین کنسرسیومی تشکیل دهد. در این روش چند شرکت به‌صورت مشترک آرم را تصاحب می‌کنند و در روند مدیریت آن نقش خواهند داشت.

آرم یکی از مهم‌ترین معماری‌های دنیای پردازنده را دارد و تحلیلگران از نزدیک مشغول بررسی شرایط این شرکت هستند. آینده‌ی آرم قطعاً روی شرکت‌های زیادی اثر می‌گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات