خیز سامسونگ برای تصاحب ARM؛ لی جائه‌یونگ به‌زودی با بنیان‌گذار سافت بانک دیدار می‌کند

پنج‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نایب‌رئیس سامسونگ از دیدار قریب‌الوقوع با بنیان‌گذار سافت‌بانک خبر داده است. احتمالاً این دو بر سر تصاحب ARM به دست سامسونگ مذاکره می‌کنند.
تبلیغات

لی جائه‌یونگ، نوه‌ی بنیان‌گذار سامسونگ و از کلیدی‌ترین افراد این شرکت بزرگ کره‌ای، قرار است ماه آینده‌ی میلادی با ماسایوشی سان، بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری سافت‌بانک، دیدار کند. سم‌موبایل، رسانه‌ی نزدیک‌ به سامسونگ، در گزارشی می‌گوید بنیان‌گذار سافت‌بانک شخصاً به پایتخت کره‌ی جنوبی سفر می‌کند.

شایعه‌ها می‌گویند جائه‌یونگ و سان قرار است بر سر تصاحب آرم (شرکت بریتانیایی فعال در حوزه‌ی تراشه) به دست سامسونگ مذاکره کنند.

لی جائه‌یونگ که ۲۱ مرداد امسال عفو ریاست‌جمهوری دریافت کرد، در مصاحبه‌ی جدیدی سفر ماسایوشی سان به کره‌ی جنوبی در ماه آینده‌ی میلادی را تأیید کرده است. او در ادامه در پاسخ به سؤالی که درباره‌ی آرم پرسیده شد گفت «احتمال دارد» ماسایوشی سان به‌دنبال پیشنهاد فروش آرم به سامسونگ باشد. البته در حال حاضر هیچ جزئیاتی اعلام نشده است.

وارث سامسونگ که از سفر دو هفته‌ای خود به بریتانیا، کانادا و چند کشور دیگر بازگشته، در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده که در دوران حضورش در بریتانیا با هیچ‌یک از مقامات آرم دیدار نکرده است.

آرم یکی از مهم‌ترین بازیگران صنعت تراشه است. معماری این شرکت بریتانیایی توسط بزرگان صنعت فناوری نظیر اپل استفاده می‌شود و آمار نشان می‌دهد سهم پردازنده‌های آرم در بازار سرور نیز افزایش یافته است. در معماری آرم هسته‌های پرقدرت در کنار هسته‌های کم‌مصرف قرار می‌گیرند تا تراشه در پردازش‌های سنگین سراغ هسته‌های پرقدرت برود و در پردازش‌های عادی هسته‌های کم‌مصرف را به کار گیرد. درنتیجه‌ی این کار، مصرف انرژی تراشه‌ها کاهش می‌یابد. اینتل که معماری مختص‌به خودش را دارد، از پردازنده‌های نسل دوازدهمی به بعد سراغ سبک طراحی مشابه آرم رفته است.

زمزمه‌های فروش آرم از دو سال پیش شروع شد و در گذر زمان رنگ حقیقت به خود گرفت. درحالی‌که از شرکت‌های زیادی به‌عنوان نامزدهای احتمالی تصاحب آرم یاد می‌شد، انویدیا با پرداخت ۴۰ میلیارد دلار برای تصاحب این شرکت موافقت کرد. البته ماه‌ها بعد نهادهای رگولاتوری با تبدیل شدن آرم به زیرمجموعه‌ی انویدیا مخالفت کردند و در نهایت قرارداد فسخ شد.

آرم اهمیت زیادی برای بسیاری از شرکت‌ها دارد، بنابراین اگر مالکیت آن به دست شرکتی واحد بیفتد ممکن است رقبا متضرر شوند. در همین راستا چند شرکت تلاش کرده‌اند پیشنهادی برای خرید بخشی از سهام آرم ارائه دهند تا نه یک شرکت بلکه ائتلافی از شرکت‌ها آرم را مدیریت کنند.

خردادماه امسال یک افشاگر مدعی شد سامسونگ به فکر تصاحب آرم افتاده و احتمالاً برای عملی کردن هدفش با شرکت‌هایی مثل اس‌کی هاینیکس و اینتل همکاری می‌کند.

شماری از تحلیلگران بازار می‌گویند سامسونگ تمایلی به پرداخت میلیاردها دلار برای تصاحب آرم ندارد. تصاحب آرم ممکن است کسب‌و‌کار نیمه‌هادی سامسونگ را به خطر بیندازد، چون احتمالاً مشتریان فعلی آرم از ترس دسترسی سامسونگ به اسرار تجاری‌شان همکاری خود با آرم را متوقف می‌کنند.

گروه تجاری سافت‌بانک در سال ۲۰۱۶ در قراردادی به ارزش ۳۲ میلیارد دلار آرم را تصاحب کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات