لایحه اجبار اپل به عملی‌کردن سایدلود اپ‌ها روی iOS به تصویب مجلس سنا رسید

جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کمیته‌ی قضایی مجلس سنا در اقدامی قابل‌انتظار اعلام کرد لایحه‌ی جنجالی Open App Markets را به رسمیت می‌شناسد. به موجب این لایحه اپل باید سایدلود کردن اپلیکیشن‌ها را در iOS ممکن کند.
تبلیغات

لایحه‌ی دو حزبی جنجال‌برانگیز Open App Markets که اخیراً با واکنش اپل مواجه شده بود، سرانجام در کمیته‌ی قضایی مجلس سنای ایالات متحده به رأی گذاشته شد و کمیته‌ی قضایی ساعاتی پیش اعلام کرد این لایحه را تصویب کرده است. بدین ترتیب آن‌طور که Wccftech می‌نویسد، تأیید نهایی لایحه‌ی مورد اشاره ممکن است برای اپل دردسرساز شود. به‌دنبال تصویب لایحه در کمیته‌ی قضایی، باید منتظر رأی‌گیری نهایی در مجلس سنا باشیم.

Open App Markets لایحه‌ای با محوریت قوانین ضد انحصار (آنتی‌تراست) است که محدودیت‌های تعیین‌کننده‌ای را متوجه شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری نظیر اپل و گوگل می‌کند. در صورت تأیید نهایی لایحه، احتمالاً اپل مجبور می‌شود امکان سایدلود کردن اپلیکیشن‌ها را در iOS و iPadOS فراهم کند.

همچنین به موجب این لایحه اپل موظف خواهد بود انجام معاملات را بر بستر سیستم‌های مالی متفرقه ممکن کند؛ پروسه‌ای که درحال‌حاضر صرفاً بر بستر سیستم پرداخت اپ استور انجام می‌شود. به‌علاوه گفته می‌شود لایحه‌ی Open App Markets نمی‌گذارد شرکت‌هایی مثل اپل و گوگل با استفاده از اطلاعاتی که برای عموم در‌ دسترس نیستند، سراغ رقابت با دیگر اپلیکیشن‌ها بروند.

اپل پیش از برگزاری جلسه‌ی جدید کمیته‌ی قضایی مجلس سنا با ارسال نامه‌ای به نمایندگان از آن‌ها خواسته بود لایحه را رد کنند، چون به ادعای اپل، فراهم‌سازی امکان سایدلود باعث پایین آمدن امنیت آیفون‌ها و به تبع، کاربران این گوشی‌ها می‌شود. تام پودرلی، رئیس امور دولتی اپل در قاره‌ی آمریکا می‌گوید تأیید نهایی لایحه‌ی Open App Markets و اجباری شدن سایدلود، معیارهایی را که اپل برای حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربرانش در نظر گرفته است از معادله خارج می‌کند.

مارشا بلکبرن، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده، در توییتی در واکنش به تأیید لایحه‌ در کمیته‌ی قضایی نوشت این اتفاق، Open App Markets را یک قدم دیگر به تبدیل شدن به قانون نزدیک‌تر می‌کند. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد کمیته‌ی قضایی مجلس سنا به نامه‌ی اپل بی‌توجهی نشان داده، بااین‌حال تولیدکننده‌ی گوشی‌های آیفون همچنان به حفظ موضع خود ادامه می‌دهد.

با تأیید شدن لایحه در کمیته‌ی قضایی، اکنون مجلس سنا تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی است. کارشناسان می‌گویند این لایحه در هر دو حزب ایالات متحده طرفدارانی دارد، بااین‌حال شکی نداریم که به‌این‌سادگی‌ها شاهد تأیید شدن نهایی آن نخواهیم بود. جلسه‌ی مجلس سنا برای بررسی لایحه‌ی Open App Markets بسیار پراهمیت و سرنوشت‌ساز خواهد بود.

جان کورنین، سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه، یکی از مخالفان Open App Markets است. مایک لی، سناتور ایالت یوتا، می‌گوید امیدوار است در طول پروسه‌ی بررسی لایحه‌ی مورد اشاره اصلاحات بیشتری در آن صورت بگیرد. حتی اگر لایحه‌ی Open App Markets رأی اکثریت را دریافت کند، ممکن است قبل از تهیه‌ی پیش‌نویس نهایی، تغییرات گسترده‌ای در آن اعمال شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات