اپل در انتقاد به کارمزد ۵۰ درصدی متاورس، شرکت متا را به دورویی متهم کرد

جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از مدیران ارشد اپل شرکت متا را به دورویی متهم کرده و به‌صورت غیرمستقیم گفته شرکتی که در پی دریافت کارمزد ۵۰ درصدی از توسعه‌دهندگان است حق ندارد از سیاست‌های اپ استور انتقاد کند.
تبلیغات

متا، (شرکت مادر فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ)، بارها به روشی تحقیرآمیز از اپل به‌خاطر کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور انتقاد کرده و اکنون اپل، متا را به‌دلیل دریافت نزدیک‌ به ۵۰ درصد کارمزد از ارائه‌دهندگان محتوا در متاورس مورد انتقاد قرار داده و این شرکت را به دورویی متهم کرده است.

مدت‌ها پیش از تغییر نام شرکت مادر فیسبوک به متا، مارک زاکربرگ، مدیرعامل، به‌صورت عمومی از سیاست‌های اپل در قبال فروشگاه آنلاین اپ استور انتقاد می‌کرد. بااین‌حال آن‌طور که 9to5Mac می‌نویسد، متا قصد دارد بالغ‌بر ۴۷٫۵ درصد از ارزش دارایی‌های دیجیتالیِ فروخته‌شده در پلتفرم واقعیت مجازی Horizon Worlds را برای خودش بردارد.

ظاهراً این کارمزد شامل ۳۰ درصد «هزینه‌ی پلتفرم سخت‌افزاری» برای تراکنش‌های انجام‌شده در Meta Quest Store و ۱۷٫۵ درصد کارمزد Horizon Worlds می‌شود.

MarketWatch می‌نویسد فرد ساینز، مدیر ارشد بخش ارتباطات سازمانی در اپل، به کارمزد ۴۷٫۵ درصدی متا واکنش نشان داده است. ساینز می‌گوید متا به دفعات اپل را به دلیل دریافت ۳۰ درصد کارمزد از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای اپ استور مورد انتقاد قرار داده و «هر بار از کسب‌و‌کارهای کوچک و خالقان محتوا به‌عنوان قربانی یاد کرده است. اکنون متا قصد دارد بیشتر از هر پلتفرم دیگری از همان تولیدکنندگان محتوا پول بگیرد.»

فرد ساینز در ادامه‌ی سخنان خود می‌گوید: «دریافت کارمزد نزدیک‌ به ۵۰ درصدی توسط متا دورویی این شرکت را عیان می‌کند.»

مدیرعامل Blockparty نیز از سیاست‌های متا انتقاد کرده است. او می‌گوید فیسبوک تمام محتواهای آپلودشده را نگه‌داری می‌کند، تمامی داده‌های کاربران را حفظ می‌کند و مالک تمام مراحل فرایند فروش به بازاریابان است. مدیرعامل Blockparty اضافه کرد: «آن‌ها به‌جای این‌که به خالقان محتوا اجازه دهند در ارزشی که برای فیسبوک به ارمغان آورده‌اند سهیم شوند، هدفشان دریافت نیمی از مبلغ فروش است. نه ممنون.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات