کمیسیون ۵۰ درصدی؛ سهمی که متا از خریدهای انجام‌شده در متاورس طلب می‌کند

چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
متا می‌خواهد از معامله‌‌های دیجیتالی انجام‌شده در متاورس، تقریباً ۵۰ درصد کمیسیون بردارد.
تبلیغات

متا قصد دارد از معامله‌‌ی دارایی‌های دیجیتالی که در داخل «متاورس» انجام می‌شود، تقریباً ۵۰ درصد کمیسیون دریافت کند؛ ولی نمی‌توان فراموش کرد که همین شرکت پیش‌از‌این به کیمیسیون ۳۰ درصدی اپل از فروش محصولات نرم‌افزاری خود در اپ استور شکایت کرده بود.

در‌ هفته‌ی جاری، متا راه‌های جدیدی را معرفی کرد که به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهند از متاورس کسب درآمد کنند. یکی از این راه‌ها فروش NFT (توکن‌های غیرقابل‌تعویض) ازطریق پلتفرم Horizon Worlds است. در ابتدا شرکت مذکور میزان کاهش هزینه‌ برای خریدها را مشخص نکرد؛ اما سخن‌گوی آن به CNBC گفت ۴۷٫۵ درصد کارمزد شامل ۳۰ درصد کارمزد سخت‌افزاری برای فروش ازطریق فروشگاه Meta Quest و ۱۷٫۵ درصد هزینه پلتفرم (کارمزد Horizon Worlds) کسر خواهد شد.

Meta Quest مکانی است که متا اپ‌ها و بازی‌های هدست‌های واقعیت مجازی خود را می‌فروشد.

ویوک شرما، معاون شرکت متا در امور Horizons، گفت کارمزد تقریباً ۵۰ درصدی متا مبلغ معقول و کاملاً رقابتی به‌نظر می‌رسد. وی گفت: «معتقدیم سایر پلتفرم‌ها نیز می‌توانند سهیم باشند.»

پیش‌تر، اشاره کردیم که متا و مدیرعامل آن، مارک زاکربرگ، به کمیسیون ۱۵ تا ۳۰ درصدی اپل در اپ‌استور انتقاد کرده بودند. ماه ژوئن، زاکربرگ در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشت متا رویدادهای آنلاین پولی، اشتراک‌ها، نشان‌ها (badges) و سایر محصولات را تا سال ۲۰۲۳ برای تولیدکنندگان محتوا رایگان نگه می‌دارد و پس‌از‌آن، کمیسیونی کمتر از ۳۰ درصد اپل و دیگران در نظر خواهد گرفت؛ اما گویا قرار نیست داستان این‌گونه پیش برود.

حتی در پست دیگری که چند ماه بعد منتشر شد، زاکربرگ با هدف قراردادن سیاست اپل گفت سهمی که این شرکت برای خود برمی‌دارد، باعث می‌شود کسب‌ درآمد سازندگان از محصولاتشان سخت‌تر شود.

تاکنون، بارها فیسبوک به کارمزد اپ‌استور اعتراض کرده و کمیسیون ۱۵ تا ۳۰ درصدی آن را سیاستی انحصاری و مضر برای مشتریان خوانده است. باوجوداین، حالا خودِ این شرکت قصد دارد تقریباً ۵۰ درصد کمیسیون از تولیدکنندگان دریافت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات