کارکنان آمازون در حرکتی تاریخی برای ایجاد اتحادیه رأی‌گیری می‌کنند

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هیئت ملی روابط کاری آمریکا با درخواست آمازون برای تأخیر در آغاز رأی‌گیری مربوط به ایجاد اتحادیه مخالفت کرد تا رأی‌گیری پستی رسما آغاز شود.
تبلیغات

جمعه‌ی گذشته، هیئت ملی روابط کاری ایالات متحده‌ی آمریکا موسوم به NLBR درخواست آمازون برای به‌تأخیرانداختن رأی‌گیری مربوط به ایجاد اتحادیه‌ی کارکنان این شرکت را رد کرد. برای بسیاری از افراد این درخواست آمازون به‌عنوان تاکتیکی علیه ایجاد اتحادیه جلوه کرد.

براساس گزارش خبرگزاری تک‌کرانچ، یکی از درخواست‌های آمازون این بود که رأی‌گیری حضوری باشد که با درنظرگرفتن ویروس کرونا، انجام این کار بسیار خطرآفرین است. دنیاگیری ویروس کرونا همچنان در ایالات متحده‌ی آمریکا و دیگر کشورهای دنیا مشکلاتی به‌همراه می‌آورد. 

استوارت اپلبام،‌ مدیر اتحادیه‌ی خرده‌فروشی و عمده‌فروشی و فروشگاه‌های بزرگ، در اطلاعیه‌ای با محوریت تصمیم جدید NLBR گفت کارکنان آمازون جنگ دیگری را برنده شده‌اند تا تلاش‌هایشان برای ایجاد اتحادیه را به مرحله‌ی عملی‌شدن نزدیک‌تر کنند. او می‌گوید بی‌اعتنایی آشکار آمازون به سلامت و ایمنی کارکنانش در پی اصرار این شرکت برای برگزاری انتخابات در بحبوحه‌ی دنیاگیری ویروس کرونا باردیگر نشان داده شد. استوارت اپلبام در‌ادامه‌ی اطلاعیه‌اش اضافه کرد که تصمیم هیئت ملی روابط کاری نشان می‌دهد آمازون احترام برای کارکنانش قائل نیست و نمی‌خواهد به آن‌ها اجازه دهد که آزادانه رأی بدهند.

هیتر ناکس به‌نمایندگی از آمازون در بیانیه‌ای مجزا اعلام کرد از تصمیم هیئت ملی روابط کاری ناامید شده است؛ زیرا برگزارنشدن حضوری انتخابات باعث می‌شود نتوان به هدف اصلی، یعنی افزایش تعداد مشارکت‌کنندگان در رأی‌گیری تا حد امکان، دست یافت.

آمازون می‌گوید حتی هیئت ملی روابط کاری نیز می‌داند نرخ مشارکت کارکنان برای انتخابات برگزارشده در این سازمان ازطریق رأی‌گیری پستی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از نرخ مشارکت در انتخابات حضوری بود. به‌همین‌دلیل، آمازون پیشنهاد داد فرایند رأی‌گیری مربوط به اتحادیه در فضایی امن در داخل آمازون برگزار شود که سلامت آن فضا را متخصصان کرونا تأیید کرده باشند. آمازون می‌گوید کارکنانش از این طریق می‌توانستند قبل و بعد و حین حضور در نوبت کاری خود به‌راحتی در رأی‌گیری شرکت کنند. آمازون در انتها می‌گوید همچنان به پی‌ریزی معیارهایی برای فراهم‌سازی فضای انتخاباتی عادلانه اصرار می‌کند و می‌کوشد تا حد امکان تعداد مشارکت‌کنندگان در انتخابات را افزایش دهد.

بدین‌ترتیب، در پی انتشار بیانیه‌ی رسمی هیئت ملی روابط کاری و ردشدن درخواست آمازون، فرایند رأی‌گیری پستی طبق برنامه پیش خواهد رفت و درنهایت تعیین خواهد کرد که انبار آمازون در آلاباما که حدودا ۶،۰۰۰ کارمند دارد، به اتحادیه‌ی خرده‌فروشی و عمده‌فروشی و فروشگاه‌های بزرگ اضافه ‌شود یا خیر. اتحادیه‌ی خرده‌فروشی و عمده‌فروشی و فروشگاه‌های بزرگ وابسته به نهاد بزرگ AFL-CIO است و از سال ۱۹۳۷ فعالیت می‌کند.

این حرکت اتفاق بسیار مهمی برای کارکنان آمازون محسوب می‌شود و ممکن است کارکنان حاضر در دیگر مراکز کاری آمازون که در سراسر ایالات متحده‌ی آمریکا پخش شده‌اند، به انجام رأی‌گیری مشابه ترغیب کند.

رأی‌گیری یادشده در حالی اتفاق می‌افتد که تحلیلگران می‌گویند تغییراتی محسوس در صنعت فناوری برای کارگران حاضر در انبارها و کارکنان اداری در حال رخ‌دادن است. حوزه‌ی فناوری به‌طور سنتی اجازه‌ی انجام چنین حرکاتی را نمی‌داد. جدیدترین مثال‌ها برای نشان‌دادن تغییرات شامل رأی‌گیری برخی از کارکنان قراردادی گوگل در پیتسبرگ و راه‌اندازی اتحادیه‌ی کارکنان آلفابت (Alphabet Workers Union) با بیش از هشتصد کارمند بود. سال گذشته‌ی میلادی، کارکنان کیک استارتر (Kickstarter) رأی‌گیری برای ایجاد اتحادیه را شروع‌ کردند. 

اتحادیه‌ها در نقش میانجی بین کارکنان و کارفرمایان ظاهر می‌‌شوند و به‌نمایندگی از کارکنان، از حق آن‌ها برای دریافت دستمزد بهتر و بهبود وضعیت کاری و برخی مزایای دیگر دفاع می‌کنند. اتحادیه‌ها به‌منظور دستیابی به این اهداف، به درخواست‌های جمعی متکی می‌شوند. اتحادیه‌ها در ازای پرداخت پول ملحق می‌شوند؛ زیرا هر اتحادیه برای پیشبرد اهدافش به منابع مالی نیاز دارد. آمار نشان می‌دهد متوسط درآمد هفتگی اعضای اتحادیه‌‌ها ۱،۱۴۴ دلار بوده است؛ ‌درحالی‌که این عدد برای سال ۲۰۲۰ برابر با ۹۵۸ دلار بود. 

در اغلب مواقع، اتحادیه‌ها حاصل ماه‌ها یا حتی سال‌ها برنامه‌ریزی در پشت پرده هستند. ایجاد اتحادیه‌ی کارکنان آمازون قطعا حرکتی تاریخی برای کار و فناوری در ایالات متحده خواهد بود. براساس گزارش‌ها، آمازون ضمن تلاش برای به‌تأخیر‌انداختن رأی‌گیری‌ها، اقداماتی انجام داده است تا کارکنانش را به مشارکت‌نکردن در رأی‌گیری ترغیب کند.

تک‌کرانچ می‌نویسد رأی‌گیری پستی ۲۹ مارس ۲۰۲۱ (۹ فروردین ۱۴۰۰) به‌اتمام می‌رسد و یک روز بعد، هیئت ملی روابط کاری شمارش رأی‌ها را ازطریق پلتفرمی مجازی آغاز می‌کند. هر طرف از این ماجرا اجازه دارند چهار نماینده برای شرکت در فرایند شمارش رأی‌ها داشته باشند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات