معرفی کتاب قانون ۵ ثانیه اثر مل رابینز

پنج‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
کسانی که از قانون ۵ ثانیه آگاهی دارند، می‌دانند زمان مؤثر برای تصمیم‌گیری هنگام انجام کاری مانند بیدارشدن از خواب، کمتر از ۵ ثانیه است. پس قبل از دیرشدن می‌شتابند.
تبلیغات

در کتاب قانون ۵ ثانیه، «مل رابینز» با توضیح قانون ۵ ثانیه (در برخی از کتاب‌ها باعنوان قانون ۳ ثانیه نیز یاد شده) و پرداختن به مفهوم شجاعت، خواننده را به استفاده از این قانون برای بهتر کردن زندگی و حرکت در جهت رویاهای شخصی‌اش تشویق می‌کند. او معتقد است راز موفق شدن، دانستن اینکه چه‌کاری باید انجام شود نیست؛ راز اصلی در این است که بدانید چطور خودتان را به انجام آن کار وادار کنید.

خلاصه‌ی کتاب قانون ۵ ثانیه

می‌توان گفت که کتاب مل رابینز با عنوان قانون ۵ ثانیه، تقریبا درباره‌ی شجاعت و تغییر حاصل از آن است. شجاعت انجام کارها و رفتن در دل ترس‌ها و فشارها با آگاهی از پرزحمت بودن کار. در سراسر زندگی هر شخص، دوستان و مربیان و مشاورانی هستند که فرد را تشویق می‌کنند تا بهتر از بهانه‌ها و بزرگ‌تر از ترس‌هایش باشد. چه می‌شود اگر راز رسیدن به این اهداف را بدانید تا بتوانید به اعتماد به‌نفس و غنای زندگی‌تان دست پیدا کنید؟ راه هل‌دادن خودتان به‌سمت جلو در یک قانون ساده نهفته است.

مل رابینز با بیان دانش عادت‌ها و همچنین داستان‌های شگفت‌انگیزی که در زمینه‌های گوناگون چون تاریخ، هنر و کسب‌وکار رخ‌داده است، قدرت لحظه‌ی فشار را توضیح می‌دهد. سپس ابزار ساده‌ای را معرفی می‌کند که با کمک آن می‌توانید بهترین خود باشید.

کتاب قانون ۵ ثانیه مل رابینز/mel robbins 5 second rule book

قانون ۵ ثانیه چیست؟

قانون ۵ ثانیه یک قانون خیلی ساده است که می‌گوید اگر ایده‌ای برای انجام هدفی به‌ذهنتان رسید، باید ظرف مدت ۵ ثانیه به‌طور فیزیکی کاری برای آن انجام دهید، وگرنه مغزتان ایده‌ی شما را از بین خواهد برد.

دلیل ازبین‌بردن ایده‌ی انجام یک کار توسط مغز این است که مغز به‌طور طبیعی برای حفاظت از ما از انجام کاری که زحمت دارد، جلوگیری می‌کند. مغز همواره به‌دنبال حفظ حالت موجود و مراقبت از ما دربرابر خطرات است. بنابراین با ایجاد افکاری مانند اگر نتوانستی چه؟ اگر آسیب دیدی چه؟ در همان لحظات اولیه، می‌خواهد شما را منصرف کند.

در لحظه‌هایی که به انجام یک کار فکر می‌کنید، یا اشتیاقی برای انجام کاری دارید، یا توجهتان به تعهدی که برای انجام کاری دارید، جلب می‌شود، قانون ۵ ثانیه را به‌کار ببرید. هرگاه نسبت به‌کاری که می‌دانید باید انجامش بدهید، بی‌میل بودید، از ۵ تا ۱ را به‌طور معکوس بشمارید و بلافاصله برای این کار، اقدامی انجام دهید. این اقدام می‌تواند حتی یک یادداشت یا یک برنامه‌ریزی ساده برای انجام دادنش باشد. وقتی شمارش معکوس را انجام می‌دهید، ذهنتان روی ایده متمرکز و از افکار منفی و ناامیدکننده دور می‌شود.

بین لحظه‌ای که ایده‌ای به‌ذهنتان می‌رسد، تا لحظه‌ای که مغزتان آن‌را نابود می‌کند، فاصله‌ای وجود دارد. این فاصله تنها ۵ ثانیه است. این موضوع برای همه‌ی انسان‌ها صدق می‌کند. شما تنها ۵ ثانیه فرصت دارید که پیش از اقدام مغزتان اقدام کنید. اگر برای ایده‌تان کاری درجهت تغییر انجام ندهید، راکد خواهید ماند و تغییری نخواهید کرد.

منظور از ایده در قانون ۵ ثانیه

مل رابینز برای اطمینان از درک درست خواننده از مفهوم ایده می‌گوید: «منظور از ایده یا فکر انجام یک کار، خریدن هرچیزی که به‌ذهن می‌رسد یا یک تصمیم بی‌بازگشت عجولانه و نسنجیده نیست. ایده همچنین یک رفتار آزاردهنده و ویرانگر و غیرمنطقی نیست. ایده یک ندای درونی است که به شما می‌گوید چه کاری را باید و چه کاری را نباید انجام بدهید. نداهای درون قلب ما زیادند و لحظاتی هست که آن‌ها با ما صحبت می‌کنند. همه‌ی ما هوش کافی و منحصربه‌فرد خودمان را برای تشخیص کار درست داریم.»

۵ عنصر مهم ۵ ثانیه

عنصر اول: لحظه‌ای که یک الهام یا ندای درونی از راه می‌رسد. این ندای درونی صدای قلب شما است و می‌دانید که انجام دادن آن درست است و برای آن انگیزه‌ای دارید.

عنصر دوم: انجام کاری برای ایده‌ای که به یک هدف خاص مرتبط باشد. باید از میان ایده‌ها و صداهای درونتان آن ایده‌ای را برگزینید که در مسیر رسیدن به یکی از اهداف شما باشد، نه هر فکر و ایده‌ای که به‌ذهنتان رسید.

عنصر سوم: وادار کردن خودتان به انجام کار. حتی اگر احساس خوبی برای انجامش ندارید، باید خودتان را مجبور به شروع کار کنید. فقط از ۵ تا ۱ را بشمارید، با این‌کار ذهن خود را برای انجام کار آماده می‌کنید.

عنصر چهارم: انجام یک حرکت فیزیکی در ۵ ثانیه. انجام یک کار فیزیکی در جهت آن فکر، کلید موفقیتتان است.تمام چیزی که نیاز دارید، حرکت به‌سمت ایده است.

عنصر پنجم: در صورت عدم حرکت، مغز شما ایده‌تان را ازبین خواهدبرد. برای شروع کار تنها ۵ ثانیه فرصت دارید و اگر در این فاصله کاری انجام ندادید، ذهنتان آن ایده و فکر انجام کار را نابود می‌کند.

چگونگی کارکرد مغز

در حالت کلی مغز انسان ۳ وظیفه‌ی مهم برعهده دارد:

  • زندگیتان را همان‌طور که زندگی می‌کنید، روایت و در حافظه ذخیره می‌کند.
  • وظایف بدن را انجام می‌دهد.
  • از شما در مقابل خطر محافظت می‌کند.
  • وقتی می‌ایستید و فکر می‌کنید، تعلل و دودلی به‌خود راه می‌دهید و در انجام کاری که به‌ذهنتان رسیده اهمال و سستی می‌کنید، این پیام را به مغز می‌دهید که چیزی اشتباه است و ممکن است خطری وجود داشته باشد. بنابراین مغز هم مطابق با وظایفش عمل کرده و برای حفاظت و مراقبت دربرابر خطرات، شما را از انجام آن کار بازمی‌دارد.

    کتاب قانون ۵ ثانیه مل رابینز/mel robbins 5 second rule book

    بخش‌های کتاب

    کتاب قانون ۵ ثانیه دارای ۵ بخش است. بجز بخش اول که نویسنده در آن توضیحات مفصلی درباره‌ی قانون ۵ ثانیه و چگونگی کشف آن می‌دهد، ۴ بخش دیگر بر پایه‌ی مفهومی به‌نام «شجاعت» شکل گرفته و نوشته شده‌اند. پیش از شروع کتاب، مل رابینز درباره‌ی شجاعت چند جمله می‌گوید:

    شجاعت، توانایی انجام کارهایی است که دشوار، ترسناک یا نامعلوم هستند.شجاعت، مخصوص عده‌ای برگزیده نیست.شجاعت، از حقوق طبیعی ماست. درون همه‌ی ماست. فقط منتظر است که کشفش کنید. شجاعتتان را کشف کنید تا از پس انجام و تجربه‌ی هرچه آرزو دارید، برآیید.

    بخش‌های کتاب عبارت‌اند از:

    بخش ۱: قانون ۵ ثانیه که در ۴ فصل در مورد این قانون توضیح داده است.

    بخش ۲: قدرت شجاعت که شامل ۴ فصل درباره‌ی شجاعت و چطور شروع کردن آن است.

    بخش ۳: با عنوان «شجاعت رفتار شما را عوض می‌کند» و دارای ۳ فصل است.

    بخش ۴: شجاعت طرز فکرتان را تغییر می‌دهد. این بخش شامل ۳ فصل است و درباره‌ی اضطراب‌های درون صحبت می‌کند.

    بخش ۵: که بخش پایانی کتاب با عنوان «شجاعت همه‌چیز را تغییر می‌دهد» است، درباره‌ی اعتمادبه‌نفس و رفتن پی آرزوها حرف می‌زند.

    در پایان، بخشی با عنوان «قدرت شما» در کتاب گنجانده شده که با این جمله آغاز می‌شود:

    تو همیشه قدرت داشته‌ای عزیز دلم، فقط باید خودت می‌فهمیدی. (گلیندا، جادوگر آز)

    همه‌ی رویاهای ما می‌توانند به حقیقت بپیوندند، اگر شجاعت پیگیری آن‌ها را داشته باشیم. (والت دیزنی)

    کتاب پر از نوشته‌های افرادی است که تجربه‌های موفقی از به‌کارگیری قانون ۵ ثانیه در زندگی‌شان به‌دست آورده و این تجربه‌ها را ازطریق شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشته‌اند. مل رابینز در ابتدای کتاب گفته که هیچ‌یک از اسامی تغییر نکرده و همه‌‌ی نوشته‌هایی که از رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، واقعی است. او فکر می‌کند خواندن داستان آدم‌هایی که شجاعت پیدا کردند و دست از فکر کردن برداشتند و ایده‌هایشان را عملی کردند، برای خواننده الهام‌بخش خواهد بود. علاوه‌بر این تجربه‌ها مل رابینز از جمله‌های تأثیرگذار به‌نقل از افراد مشهور نیز در کتابش استفاده کرده است.

    کتاب قانون ۵ ثانیه مل رابینز/mel robbins 5 second rule book

    کتاب قانون ۵ ثانیه برای چه کسانی مناسب است؟

    برای تمام کسانی که از وضع موجودشان راضی نیستند و دوست دارند تغییری ایجاد کنند. تمام کسانی که می‌خواهند رویاهایشان را دنبال کنند، دوست دارند صبح‌ها زودتر از خواب بلند شوند، اما هربار شکست می‌خورند. این کتاب برای همه‌ی کسانی مناسب است که ایده‌های زیادی در سر دارند، اما آن‌ها را عملی نمی‌کنند. می‌خواهند حرف درستی را بزنند، ولی آن‌را فرومی‌خورند و بعد از خودشان خشمگین می‌شوند که چرا به‌موقع حرفشان را نگفتند. کتاب قانون ۵ ثانیه برای هرکسی که می‌خواهد دلیل عمل نکردن به فکرها و کارهای موردنظرش را بداند و این مشکل را حل کند، مفید واقع خواهد شد.

    تنها شرط مفید بودن این کتاب این است که قانون ۵ ثانیه را تمرین و تکرار کنید تا آن‌را یاد بگیرید و به‌طور دایمی در زندگی‌تان به‌کار ببرید. برای آشنایی بیشتر با قانون ۵ ثانیه و دیدن فیلمی دراین‌مورد، اینجا را کلیک کنید.

    درباره‌ی کتاب و ترجمه‌های آن

    کتاب حاضر با عنوان انگلیسی The five 5 rules در سال ۲۰۱۷ در دسته‌بندی کتاب‌های روان‌شناسی و مدیریت خود و زندگی و انگیزه چاپ و عرضه شده است. نویسنده‌ی این کتاب مل رابینز  (به‌انگلیسی: Mel Robbins) مجری شبکه‌ی CNN و همینطور نویسنده و سخنران انگیزشی است.  اگر کتاب را به زبان انگلیسی بخواهید، می‌توانید آن‌را از انتشارات جنگل خریداری کنید. 

    از کتاب حاضر، ترجمه‌های مختلفی در بازار وجود دارد. اولین‌بار نشر کتاب مرو با ترجمه‌ی رضا اسکندری‌آذر برای این کتاب در سال ۱۳۹۷ فیپا گرفت. انتشارات پردیس آباریس نیز در سال ۱۳۹۷ اقدام به چاپ این کتاب با ترجمه‌ی هیمن برین و روزبه ملک‌زاده کرده است. همچنین نشر سخنوران در همین سال این کتاب را با ترجمه‌ی سعید عاصی‌گراکویی چاپ کرده است. از وجود یا عدم وجود این ترجمه‌ها در بازار اطلاعی یافت نشد. علاوه‌بر این ترجمه‌ها نشر شمشاد کتاب را با ترجمه‌ی امید آفاق‌نیا چاپ و منتشر کرده که به‌صورت آنلاین به‌فروش می‌رسد.

    کتاب قانون ۵ ثانیه مل رابینز/mel robbins 5 second rule book

    کتاب قانون ۵ ثانیه با عنوان کامل «قانون ۵ ثانیه: زندگی، کار و اعتماد به‌نفستان را با شجاعت هرروزه دگرگون کنید.» توسط نشر نوین با ترجمه‌ی افشین چایچی نصرتی چاپ و منتشر شده و در سال ۱۳۹۷ به چاپ دوم رسیده است. نسخه‌ی کاغذی این کتاب روی سایت نشر نوین به‌صورت آنلاین برای فروش قرار دارد.

    درباره‌ی مل رابینز

    مل رابینز زاده‌ی آمریکا در سال ۱۹۶۸، گزارش‌گر CNN، مجری تلویزیون، نویسنده و سخنران انگیزشی است. او در وب‌سایتش درباره‌ی اینکه چطور در سن ۴۱ سالگی با کمک قانون ۵ثانیه زندگی‌اش را که از هرنظر درمعرض نابودی بود، نجات داد، به‌تفصیل صحبت کرده است. او علاوه‌بر کتاب موفق قانون ۵ثانیه، کتاب پرفروش دیگری نیز با نام «گفتن من خوبم را متوقف کن» دارد که اولین کتاب اوست. سخنرانی تد مل رابینز با عنوان چطور از تخریب خود دست برداریم، میلیون‌ها بیننده از سراسر جهان داشته است. او در سال ۲۰۱۴ توانست صاحب جایزه‌ی Gracie Award (جایزه‌ای برای زنان، تهیه شده در انجمن زنان آمریکا در حوزه‌ی رسانه)  شود.

    مل رابینز قبل از ۲۰ سالگی با کریستوفر رابینز، مربی یوگا و کارآفرین صاحب یک رستوران ازدواج کرد و اکنون با ۳ فرزند و همسرش در ماساچوست زندگی می‌کند.

    نقل قول‌هایی از متن کتاب

    قانون ۵ثانیه نابغه، رهبر، ستاره‌ی موسیقی، ورزشکار، هنرمند و خلاصه عامل تغییر درون شما را بیدار می‌کند.حرکات بزرگ نیستند که زندگی ما را تعریف می‌کنند؛ کوچک‌ترین حرکات چنین می‌کنند.دانستن اینکه چه‌چیزی زندگی‌تان را بهتر می‌کند، به خرد نیاز دارد. وادار کردن خود به انجام آن شجاعت می‌خواهد.می‌توانید شجاعت را انتخاب کنید یا راحتی را، اما نمی‌توانید هر دو را داشته باشید.اگر در این قانون استاد شوید، ذهن‌تان را دوباره برنامه‌نویسی می‌کنید و به خودتان الگوهای رفتاری جدیدی می‌آموزید.زندگی خودش سخت است، اما وقتی به ترس‌هایمان گوش می‌کنیم،‌ بازهم سخت‌ترش می‌کنیم. نه فقط در کافه، که خودمان را در کار، خانه و در روابطمان هم عقب می‌کشیم.منتظر هستید کسی از شما بخواهد، شما را بکشاند، بلند کند یا پرتتان کند زیر نورافکن یا حاضرید شجاعت لازم برای پیش‌راندن خود را پیدا کنید؟ دنیا به کسانی پاداش می‌دهد که دست از انتظار بردارند و شجاعانه شروع کنند.اگر یاد نگیرید که چطور احساساتتان را از اعمالتان جدا کنید،‌هیچ‌گاه استعداد واقعی‌تان را آشکار نمی‌کنید.
    کتاب قانون ۵ ثانیه مل رابینز/mel robbins 5 second rule book

    حرف آخر

    در کتاب قانون ۵ ثانیه، موضوع مهمی که کشف می‌کنید، این است: شما تنها ۵ ثانیه با این تغییرات فاصله دارید:

    شکستن عادت اهمال‌کاری و به‌تعویق انداختن کارها

    روبه‌رو شدن با ترس و تردید

    رهاکردن نگرانی و خوشحال‌تر بودن

    به‌اشتراک گذاشتن ایده‌ها با شهامت زیاد

    قانون ۵ ثانیه را می‌توانید برای هر تغییری در زندگی‌تان مانند اثربخشی بیشتر در کار،‌ مولدتر شدن، خروج از ناحیه‌ی راحتی و موثرتر شدن در شبکه‌سازی یا خودنظارتی و کنترل عواطف استفاده کنید. مل رابینز می‌خواهد بگوید برای شروع انجام یک کار منتظر هیچ‌چیز نباشید؛ نه حال خوب، نه آمادگی و نه حس انجام کار. این اتفاقات معمولا رخ نمی‌دهند. بلکه قبل از اینکه ۵ ثانیه از فکرکردن به انجام آن‌کار بگذرد، انجامش بدهید و آن‌وقت است که موفق خواهید شد.

    درمورد قانون ۵ ثانیه چه نظر یا تجربه‌ای دارید؟ با ما در زومیت همراه باشید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات