Airbnb پلتفرم رزرو هتل HotelTonight را خریداری می‌کند

شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت Airbnb با خرید استارتاپ‌های موفق مسافرتی، نه‌تنها شبکه‌ی کاربران خود را گسترش می‌دهد، بلکه احتمال موفقیت IPO آینده‌ی خود را نیز بالاتر می‌برد.
تبلیغات

درحالی‌که Airbnb برای ورود به بازارهای عمومی آماده می‌شود، پلتفرم‌های اسکان و اقامتی خود را نیز فراتر از خانه‌ها، اتاق‌ها و اقامتگاه‌های کوچک گسترش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال این شرکت قصد دارد پلتفرم هتل تونایت (HotelTonight) را خریداری کند. هتل تونایت توسعه‌دهنده‌ی یک اپلیکیشن رزرو هتل است که به مسافران اجازه می‌دهد شرایط سکونت خود را در دقایق آخر، انتخاب و سازمان‌دهی کنند. گزارش این معامله برای اولین‌بار در ماه ژانویه‌ی سال جاری و توسط وال‌استریت ژورنال منتشر شده، هرچند این نشریه اعلام کرده بود که مذاکرات به سرانجام نرسیده است.

انتظار می‌رود Airbnb در آینده‌ای نزدیک، IPO یا عرضه‌ی اولیه‌ی سهام خود را برگزار کند؛ هرچند برایان چسکی، هم‌بنیانگذار و مدیر ارشد این شرکت، هنوز برنامه‌ی زمانی خاصی را برای این رویداد اعلام نکرده است. همان‌طور که اوبر تلاش می‌کند به برترین شرکت حمل‌ونقل جهان تبدیل شود، آرزوی بلندمدت Airbnb نیز تبدیل‌شدن به یک پلتفرم مسافرتی همه‌جانبه است که نه‌تنها به اشتراک‌گذاری خانه، بلکه خدمات رزرو هتل، ترتیبات سفر تجاری، تجربه‌ها و موارد دیگر را نیز ارائه می‌کند.

Airbnb acquire HotelTonight

Airbnb از اعلام شرایط شرکت هتل تونایت خودداری کرده است، اما پس از تکمیل این معامله، وبسایت و اپلیکیشن هتل تونایت به‌صورت مستقل زیر نظر سم شانک، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار آن به کار خود ادامه می‌دهد. شانک باید گزارش‌های خود را به گرگ گریلی، رئیس مساکن Airbnb تحویل دهد. او اخیراً در بیانیه‌ای گفته بود:

زمانی‌که ما HotelTonight را راه‌اندازی کردیم، می‌دانستیم که مردم می‌خواهند راه بهتری برای رزرو لحظه‌ای اتاق‌های خوب هتل در اختیار داشته باشند. حالا هم از ملحق شدن به Airbnb هیجان‌زده‌ایم، زیرا می‌توانیم خدمات خود را به میهمانان و مسافران سراسر دنیا ارائه کنیم. هتل تونایت و Airbnb درکنار هم، گزینه‌ها و انتخاب‌های بیشتری را در مقابل مسافران قرار می‌دهند و بهترین بوتیک‌ها و هتل‌های مستقلی که با این دو شرکت در ارتباط هستند، با مسافران در ارتباط خواهند بود.

هتل تونایت در سال ۲۰۱۰ تأسیس‌ شده و دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو مستقر است. سال ۲۰۱۷ این شرکت در دوره‌ی E فاندینگ خود، ۳۵ میلیون دلار جذب سرمایه داشت و پس‌ازآن به ارزشی معادل ۴۳۶ میلیون دلار دست‌ یافت. شرکت‌های Accel و Battery Ventures که تقریباً در همه‌ی دوره‌های تأمین مالی هتل تونایت حضور داشتند،‌ درمجموع ۱۳۱ میلیون دلار سرمایه‌ی خطرپذیر به این استارتاپ تزریق کردند. شرکت‌های Forerunner Ventures و First Round Capital دیگر سرمایه‌گذاران اولیه‌ی هتل تونایت هستند.

از طرف دیگر Airbnb در سال ۲۰۱۷ پس یک میلیارد دلار جذب سرمایه ۳۱ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. ماه ژانویه‌ی سال جاری Airbnb اعلام کرد که برای دومین سال متوالی به سودآوری رسیده است. البته این سودآوری براساس EBITDA یعنی مجموع درآمدهای قبل از کسر بهره مالیات و استهلاک محاسبه می‌شود.

Airbnb acquire HotelTonight

هتل تونایت تخفیف‌های ویژه‌ای در خصوص هتل‌های آمریکا اروپا و استرالیا ارائه می‌دهد. درواقع این شرکت با همکاری هتل‌ها، اتاق‌هایی را که هنوز بدون مشتری هستند، به مسافرین تجاری یا مسافران لحظه‌ی آخر پیشنهاد می‌دهد. قرارداد یادشده به مسافران Airbnb کمک می‌کند به‌راحتی و بدون نیاز به برنامه‌ریزی قبلی اقامتگاه موردنیاز خود را رزرو کنند. به‌این‌ترتیب Airbnb می‌تواند شبکه‌ی خود را فراتر از میزبانان و مسافران اتاق‌های کرایه‌ای کوتاه‌مدت گسترش دهد.

Airbnb در اوایل سال ۲۰۱۸ هتل بوتیک‌ها (هتل‌های کوچک قدیمی که بین ۱۰ تا ۱۰۰ اتاق‌ دارند) را به پلتفرم خود معرفی و با رضایت کامل، رشد سریع آن را مشاهده کرد. طی همان سال، این شرکت اعلام کرد که تعداد هتل بوتیک‌ها، خوابگاه‌ها (تخت و صبحانه) و استراحتگاه‌های در دسترس خود را دو برابر کرده است. واحد مسافرت‌های تجاری این شرکت نیز که Airbnb for Work نام داشت، خیلی زود به موفقیت رسید. این واحد در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و در حال حاضر ۱۵ درصد کل رزروها را از آن خود کرده است. Airbnb درمجموع حدود پنج میلیون اقامتگاه را در ۱۹۱ کشور جهان به مسافران پیشنهاد می‌کند.

اما سال ۲۰۱۹ سال خریدهای بزرگ Airbnb محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال در ماه ژانویه این شرکت استارتاپ دانمارکی گاست (Gaest) را خریداری کرد. گاست، پلتفرمی به سبک مارکت پلیس بود که کاربران ازطریق آن، درخواست‌ها و مدارک لازم برای حضور در جلسات و رویدادهای مرتبط کسب‌وکار را ارسال و جایگاه خود را رزرو می‌کردند. در آن زمان هم Airbnb از اعلام قیمت نهایی قرارداد اجتناب کرد. اما باتوجه‌به اینکه استارتاپ گاست فقط ۳.۵ میلیون دلار جذب سرمایه داشت، مسلماً قرارداد کوچک‌تری نسبت به هتل تونایت محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود سال ۲۰۱۹ ازنظر IPO استارتاپهای یونیکورن سال پرمشغله‌ای باشد. شرکت لیفت که اخیراً فرم S-1 خود را علنی کرده، احتمالاً اولین شرکتی است که وارد بازارهای سهام می‌شود و شرکت‌های اوبر، اسلک و پینترست نیز در همین صف قرار دارند. آیا Airbnb نیز به فهرست فوق ملحق می‌شود؟ به‌زودی پاسخ این سؤال را خواهیم فهمید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات