معرفی استارتاپ Beepi؛ شکست در بازار خرید و فروش خودرو

یک‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
استارتاپ Beepi در بازار خریدوفروش آنلاین خودروهای دستِ‌دوم فعالیت می‌کرد و با وجود درآمد ۷ میلیون دلاری در ماه، نتوانست به‌کارش ادامه دهد.
تبلیغات

این روزها اغلب استارتاپ‌ها با هدف‌گرفتن بازارهای جدید تلاش می‌کنند محصولی درخورتوجه را با قیمت ارزان‌تر به مشتریان عرضه کنند. به استارتاپ‌هایی که محصول یا خدمات موردنیاز را به روشی آسان‌تر و ارزان‌تر به بازار ارائه می‌دهند، «اخلالگر» گفته می‌شود. با اینکه این استارتاپ‌ها برای سایر کسب‌وکارها اختلال ایجاد می‌کنند، همیشه جایگاه مناسبی در بازار پیدا می‌کنند. چنین بازاری طرفداران زیادی دارد و استارتاپ‌هایی زیادی حاضرند برای ورود به آن با یکدیگر رقابت کنند.

استارتاپ Beepi نیز یکی از استارتاپ‌هایی بود که قصد داشت در بازار خرید‌وفروش خودروهای دستِ‌دوم اختلال ایجاد کند. این استارتاپ می‌خواست روند معاملات خودرو را هم برای خریدار و هم برای فروشنده تسهیل کند. خدمات Beepi نه‌تنها خریداران و فروشندگان مرتبط را به یکدیگر معرفی می‌کرد؛ بلکه قیمت تضمینی به فروشندگان پیشنهاد می‌داد. تضمین قیمت فروش خودرو بدین‌صورت بود که اگر نمی‌توانست خودرو را در زمان تعیین‌شده بفروشد، خودش آن را از فروشنده می‌خرید. فرایند خرید نیز به‌شکلی مشابه تسهیل شده بود؛ بدین‌شکل که خودروها را از همه‌نظر بازرسی می‌کرد و همراه‌با تمامی مدرک‌ها و پرونده‌های لازم به مشتری تحویل می‌داد؛ یعنی مشتریان تا قبل از خرید خودرو، نمی‌توانستند آن‌ها را از نزدیک ارزیابی کنند.

beepi

استارتاپ Beepi باتوجه‌به بازار خودروهای دستِ‌دوم و روند در‌حال‌گسترش بازارهای آنلاین، خدمات بهتر و آسان‌تری درمقایسه‌با سایر کسب‌وکارهای فعال در این زمینه به خریداران و فروشندگان ارائه می‌داد. سرمایه‌گذاران نیز با این موضوع موافق بودند و این شرکت توانست ۱۴۹ میلیون دلار سرمایه جذب کند و ارزش آن در اوجش به ۵۶۰ میلیون دلار رسیده بود.

با‌این‌حال، Beepi نتوانست با نوآوری خود در روند تسهیل خریدوفروش خودرو، تغییری در دنیای خودروهای دستِ‌دوم ایجاد کند و مانند بسیاری از استارتاپ‌ها، با کمبود بودجه مواجه شد. آن‌ها حتی تلاش کردند کسب‌وکارشان را به سایر استارتاپ‌های فعال در زمینه‌ی معامله‌ی خودروهای دستِ‌دوم مانند Fair.com و DGDG بفروشند؛ اما موفق نبودند و شرکت به‌طور کلی تعطیل شد. همچنین، بخش‌هایی از آن برای پرداخت قروض فروخته شد.

بازار خریدوفروش خودرو‌های دستِ‌دوم بسیار بزرگ و احتمال شکست‌خوردن آن اندک است؛ پس چه اتفاقی برای این شرکت افتاد؟ Beepi در انجام چه کارهایی کوتاهی کرده بود یا چه کارهایی را نباید انجام می‌داد؟

دلایل شکست استارتاپ Beepi

دلایل اصلی شکست استارتاپ‌ها در چشم‌انداز بنیان‌گذاران آن و عملکرد شرکت خلاصه می‌شود. TechCrunch با انتشار مقاله‌ای چند دلیل اصلی را برای شکست استارتاپ Beepi برشمرده است.

Beepi با اینکه ماهانه ۷ میلیون دلار درآمد داشت، به‌دلیل حقوق زیاد کارمندان و اضافه‌کاری و هزینه‌های غیرضروری با کمبود بودجه مواجه شد. این استارتاپ همچنین عملکرد مناسبی در فرایند جذب سرمایه نداشت. شرکت در بهترین روزهایش ۳۰۰ کارمند استخدام کرده بود که نقش پررنگی در کاهش بودجه‌ی شرکت داشتند.

طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، این استارتاپ به‌دنبال دریافت سرمایه‌ی ۳۰۰ میلیون دلاری بود تا ارزشش را به ۲ میلیارد دلار برساند. اعتماد‌به‌نفس و اعتقاد به کسب‌وکار ویژگی‌های مثبت و لازمی است؛ اما چنین ارزیابی بلندمدتی برای استارتاپ همیشه به شکست ختم خواهد شود.

beepi

به‌جز اشکلات مدل کسب‌وکار، دلایل دیگری نیز در شکست این استارتاپ نقش داشتند. یکی از دلایل این بود که مشتریان به اعتماد کامل به شخص سوم در روند خریدوفروش خودرو علاقه‌ای نداشتند. خرید خودرو، حتی خودرو دستِ‌دوم، یکی از معاملات مالی مهم و بزرگ‌ برای هر شخصی محسوب می‌شود و انجام چنین معامله‌ای به‌صورت آنلاین کمی برای مشتریان ناخوشایند است.

مردم معمولا دوست دارند پیش از خرید خودرو، آن را از زوایای مختلف بررسی کنند، کمی با آن رانندگی کنند، صندلی‌ها را بررسی کنند و خودشان موتور خودرو را ارزیابی کنند. آن‌ها باید از نزدیک ببینند آیا خودرو می‌تواند نیازهایشان را برطرف کند یا خیر. Beepi با حذف این مراحل فکر می‌کرد روند غیرضروری خریدوفروش خودرو را حذف کرده است؛ درحالی‌که مهم‌ترین اصل، یعنی شناخت مشتری‌ها را نادیده گرفته بود.

شکست Beepi دلیلی بر ناکامی تمام کسب‌وکارهای فعال در بازار آنلاین نیست؛ اما چنین داستان‌هایی به رقبا می‌آموزد که نباید نیازهای مشتری را دستِ‌کم بگیرند.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات